Chia zaadjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Chia zaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 13:04

ik zit de laatste tijd in een soort loop/algoritme op de socials met reclamefilmpjes voor Chia zaadjes. Het zou een wondermiddeltje zijn voor je gezondheid. En zou ook helpen bij afvallen.

werkt het? :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:05

Ik geloof niet zo in wondermiddelen, maar ik vind ze wel heel lekker als pudding. :9

troi

Re: Chia zaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:08

1x geprobeerd en ik vond het mondgevoel nog het meest lijken op behang-lijm. Erg smerig

Maar goed, ik heb hetzelfde met havermout

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:12

Hier ook team behangplak....
Vind het niet lekker, vertrek het in crackers nu en dan is het wel te eten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 13:24

is het ook niet smakelijker als je het bijvoorbeeld in een smoothie verwerkt?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:25

juval schreef:
ik zit de laatste tijd in een soort loop/algoritme op de socials met reclamefilmpjes voor Chia zaadjes. Het zou een wondermiddeltje zijn voor je gezondheid. En zou ook helpen bij afvallen.

Heel simpel, afvallen is een kwestie van een langere tijd in een calorietekort zitten. Er is helaas geen quick fix voor (oké, tegenwoordig heb je Ozempic :+) en ook chiazaden zijn geen wondermiddel. Waar het wèl goed voor is:

Vezels: chiazaden nemen veel vocht op en geven een verzadigd gevoel, wat kan helpen om minder te eten
Omega-3 vetzuren: goed voor hart- en vaatgezondheid
Langzamere opname van koolhydraten, kan pieken in bloedsuiker wat afvlakken

Maar belangrijk om erbij te zeggen: Ze bevatten ook veel calorieën. “Meer is beter” gaat hier dus niet op. Zonder calorietekort gebeurt er niks qua afvallen
De aanbevolen maximumhoeveelheid is 15 gram per dag, oftewel ongeveel 1 eetlepel. Meer is zeker niet aan te raden omdat ze dan juist voor maag- en darmproblemen kunnen zorgen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:37

Ik verwerk het in een smoothie met fruit, havermout, chiazaak, gebroken lijnzaad en yochurt.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:38

ik doe het een beetje over mij yoghurt heen. vind het wel nice.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:41

Let wel dat je ze moet weken voor gebruik. 15min in yoghurt of water. Anders kunnen ze verstoppingen veroorzaken omdat ze dan in je buik pas het vocht opnemen en opzwellen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:07

juval schreef:
is het ook niet smakelijker als je het bijvoorbeeld in een smoothie verwerkt?

Dat, of in een keto recept voor brood, als je de gangbare recepten met ei vies vind.
In het geval van het brood recept kan geweekt chiazaad als vervanger voor ei gebruikt worden.

Sommige mensen maken er pudding mee.

Wij doen ze vooral in smoothies om wat meer volume en minder snel een honger gevoel te hebben, niet dat ik een half uur na een groente smoothie weer trek heb.
Ik doe daar dan o.a. ook hennepzaad, lijnzaad en algenpoeder bij, lust ook niet iedereen.

En ja, zoals met alles, met mate.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:10

Nyaleti schreef:
Let wel dat je ze moet weken voor gebruik. 15min in yoghurt of water. Anders kunnen ze verstoppingen veroorzaken omdat ze dan in je buik pas het vocht opnemen en opzwellen.

Ik maak mijn smoothie rond 06.30 en drink het pas op rond 10.00 dus dan komt dat wel goed.
Maar wel goed dat je het benoemd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:12

juval schreef:

nee :P

Maar eet het al jaren in de yoghurt.
De ene keer gebroken lijnzaad, de andere keer chia.
En ik week niks.

Zou gezond zijn, dus eet het maar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:17

DuoPenotti schreef:
juval schreef:

nee :P

Maar eet het al jaren in de yoghurt.
De ene keer gebroken lijnzaad, de andere keer chia.
En ik week niks.

Zou gezond zijn, dus eet het maar.

Wondermiddeltjes bestaan helaas niet... :D
Als je gezond wil eten, kijk naast chiazaad ook eens naar (biologisch) hennepzaad.
Hieronder het verschil tussen beiden:
https://www.iamafoodie.nl/superfoods-de ... ennepzaad/

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:28

Ik gooi het al jaren door mijn kwark. Er zit geen smaak aan, dus dat is fijn. Ik eet ze voornamelijk voor de vezels. Daarnaast heeft het ook nog andere voordelen.

Geloof vooral niet dat dit helpt bij het afvallen, dat zul je toch echt op een andere manier moeten doen, zoals calorietekort en dus je voedingspatroon aanpassen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:17

Afvallen gebeurt niet per se door bepaalde dingen te eten, dat gebeurt vooral door bepaalde dingen NIET te eten (en bij veel mensen ook "bepaalde dingen niet te DRINKEN"). Chiazaad is gezond, dus je kunt het prima eten, maar je zult er niet door afvallen. Zulke dingen bestaan niet.
Ik zou het dus lekker eten, net als andere gezonde dingen.
Het heeft een beetje dezelfde werking als lijnzaad en psyllium. Het wordt slijmerig en helpt zo de stoelgang en neemt troep mee. Net als bij paarden die zand in hun maag hebben

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:28

Daar ga je tekort door de bocht.
Lijnzaad en chiazaad geven een voller, verzadigd gevoel en kunnen daardoor helpen bij gewichtsbeheersing. Dat komt door de oplosbare vezels. Deze nemen vocht op en zwellen in de maag, waardoor je langer een vol gevoel hebt.

Maar het is inderdaad indirect, ze maken je niet slank.

Ik eet ze om zeker voldoende vezels op een dag binnen te krijgen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:36

Ik had ergens gelezen dat het ook (deels) je buik platter moest maken. Weet alleen of dat uberhaupt met eten kan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:42

Een gezond eet patroon kan je buik minder opgeblazen maken, maar iets gaat niet je vet verwijderen.
Daarvoor heb je naast een gezond eetpatroon ook een calorie tekort nodig.
Door minder calorieën te eten dan je doet, of hetzelfde te eten en meer calorieën te gaan verbranden (bv door meer sporten etc).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:45

De omega 3 vetzuren iit chiazaad kunnen niet worden opgenomen door je lichaam helaas. Ik vind het fijn extra vezels toe te voegen. Wat ik nog liever gebruik is psyllium (ja dat weet ik door m'n paard :') ). Ik vind dit vooral fijn in een calorietekort gezien het lichaam dit niet goed kan afbreken en je er bijna geen energie uithaalt. Vriend vindt me gestoord omdat hij het heel smerig vind maar ben wel gewend aan de smaak.

Ik doe het ook door het brood dat ik maak. Chiazaad is wbt smaak wel wat toegankelijker.
Ik heb veel baat bij consumeren van extra vezels op deze manier. Ik hou ook bij hoeveel ik eet en heb ook moeite met het eten van voldoende vezels. Zo'n vezelboost door dit te gebruiken werkt dan wel goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 15:57

bedankt voor alle reacties. Ik ga het toch maar eens proberen.
Ik begrijp dat je er niet slank van wordt, maar een verzadigd gevoel helpt ook al wel lijkt me. En extra vezels is sowieso niet verkeerd.
baat het niet schaadt het niet toch :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:00

Ik heb ze ook wel een periode gegeten. Als Chia pudding, overnight oats, etc. Ik weet niet precies waarom maar de hype was bij mij weer over gegaan. Ik merkte er ook niet echt voordelen van.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:34

Dat zie ik dus ook, maar het kan ook je bloeddruk verlagen, dus als je lage bloeddruk heb pas er wel mee op.
En je moet het echt weken..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:45

DuoPenotti schreef:
Daar ga je tekort door de bocht.
Lijnzaad en chiazaad geven een voller, verzadigd gevoel en kunnen daardoor helpen bij gewichtsbeheersing. Dat komt door de oplosbare vezels. Deze nemen vocht op en zwellen in de maag, waardoor je langer een vol gevoel hebt.

In wat voor hoeveelheden denk je het dan te eten? Want in principe eet je er een lepeltje van, niet een bakje.

Heb ze trouwens nog nooit geweekt. Eet ze met yoghurt dus is niet nodig

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:48

Raineri schreef:
De omega 3 vetzuren iit chiazaad kunnen niet worden opgenomen door je lichaam helaas.

Heb je daar een bron van? Ik zie het nergens staan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:50

Love_myhorse schreef:
Dat zie ik dus ook, maar het kan ook je bloeddruk verlagen, dus als je lage bloeddruk heb pas er wel mee op.
En je moet het echt weken..

waarom?
Nog nooit gedaan.