Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
. Citaat:Bij de mens houdt die klok een gemiddeld dagritme aan van 24,2 uur, maar op individueel niveau varieert de range van 23,5 tot wel 24,8 uur. Mensen met een korte cyclus worden ‘vroege chronotypes’ genoemd, ochtendmensen in de volksmond, en mensen met een lange cyclus ‘late chronotypes’, avondmensen dus. De meeste mensen zitten daar tussenin.
Ochtendmensen beginnen fluitend aan de dag en zijn ’s avonds niet veel meer waard. Avondmensen komen traag op gang, worden in de loop van de dag steeds actiever en kunnen ’s avonds nog lang doorgaan. De regelmaat van de moderne maatschappij, waar scholen en bedrijven rond half 9 beginnen, past veel beter bij ochtendmensen dan bij avondmensen. Die laatste groep – ongeveer een kwart van de bevolking, vaker mannen dan vrouwen – begint nogal eens slaapdronken aan zijn dag.

ImkeTarek schreef:Goedemorgen!
Mijn zoontje van bijna 6 heeft sinds een kleine 2 maanden dat hij standaard uiterlijk 5.30u wakker is. Het maakt niet uit of hij om 7uur 's avonds naar bed gaat, of om bv 9uur 's avonds, die body clock gaat veel te vroeg (dus +/- 5.30u) af..
We zijn intussen zo ver dat ie (met zo'n slaaptrainer wekker) tot 6u in bed blijft liggen (wakker en wel) en dan mag ie om 6u bij ons in bed komen liggen en mag hij er om 6.30u uit (met het idee "slaap je niet, dan rust je toch").
Ik merk in veel dat hij slaap tekort heeft: concentratie problemen, dwars zijn, "in een andere wereld zijn" bv.
Nu zijn we voor de kerst 10 dagen in Engeland bij de schoonfamilie.
Met een uur tijdverschil (het is hier een uur vroeger) en is hij dus om 4.30u al wakker...
Het op familiebezoek in het buitenland zijn maakt het nog lastiger om optijd in bed te liggen en overdag genoeg te rusten.
Ik weet uiteraard dat kleine kinderen vroeg(er) wakker zijn en dat is echt geen probleem.. Maar 5.30u is wel echt heel vroeg om structureel voldoende slaap te krijgen.
Dus wie heeft tips om dit slaappatroon te doorbreken?
(We zijn pas net in Engeland, dus ik heb er wel vertrouwen in dat hij zich aanpast aan het tijdverschil, maar dit is op lange termijn geen oplossing)

Als hij met een feest of oud en nieuw tot na middernacht opblijft, is hij net zo hard om 7 uur klaar om de dag te beginnen.... als hij nou uit zou slapen.... maar helaas.
) dan is dat ook niet echt top voor alle betrokkenen...

Dan grijp je ook in.
pmarena schreef:Ja hij heeft een enorm trauma opgelopen van niet voor 7 uur naar beneden mogen
Ben wel benieuwd waar het trauma dan precies in kan zitten volgens jou, hij werd niet opgesloten, niet alleen gelaten, niet terug zijn kamer in geslagen ofzo...ik vraag me af wat je er bij bedenkt dat je met deze vraag komt....
Tot 7 uur in bed moeten blijven is imo ook geen uitslapen maar gewoon normale bedtijd.
Wij mochten vroeger niet voor 9 uur van onze kamer af en bij pappa en mamma kruipen was al helemaal geen optie, dus meneer heeft het best goed voor elkaar dacht ik zo. Vroeg gaan slapen is ook geen optie, dit kind is zelfs als baby nooit spontaan in slaap gevallen overdag ofzo, en hij heeft deze uren wel nodig
dat je nog keurig uitleg gaat geven, volgens mij was: Nee nul trauma opgelopen meer dan genoeg.