Hoe slaappatroon doorbreken, kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Hoe slaappatroon doorbreken, kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 07:17

Goedemorgen!

Mijn zoontje van bijna 6 heeft sinds een kleine 2 maanden dat hij standaard uiterlijk 5.30u wakker is. Het maakt niet uit of hij om 7uur 's avonds naar bed gaat, of om bv 9uur 's avonds, die body clock gaat veel te vroeg (dus +/- 5.30u) af..

We zijn intussen zo ver dat ie (met zo'n slaaptrainer wekker) tot 6u in bed blijft liggen (wakker en wel) en dan mag ie om 6u bij ons in bed komen liggen en mag hij er om 6.30u uit (met het idee "slaap je niet, dan rust je toch").

Ik merk in veel dat hij slaap tekort heeft: concentratie problemen, dwars zijn, "in een andere wereld zijn" bv.

Nu zijn we voor de kerst 10 dagen in Engeland bij de schoonfamilie.
Met een uur tijdverschil (het is hier een uur vroeger) en is hij dus om 4.30u al wakker...
Het op familiebezoek in het buitenland zijn maakt het nog lastiger om optijd in bed te liggen en overdag genoeg te rusten.

Ik weet uiteraard dat kleine kinderen vroeg(er) wakker zijn en dat is echt geen probleem.. Maar 5.30u is wel echt heel vroeg om structureel voldoende slaap te krijgen.

Dus wie heeft tips om dit slaappatroon te doorbreken?

(We zijn pas net in Engeland, dus ik heb er wel vertrouwen in dat hij zich aanpast aan het tijdverschil, maar dit is op lange termijn geen oplossing)

Douce

Re: Hoe slaappatroon doorbreken, kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:22

Wij hebben exact hetzelfde probleem gehad alleen ik kan je niet helpen aan een oplossing. Bij ons was het zo goed als ineens beter..
Daar koop je nu niets voor maar misschien geeft het hoop.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:34

Hier ook zo een, inmiddels 9, maar al sinds hij 2 is standaard tussen half 6 en 6 wakker. Paar keer in de vakantie langere tijd, een week of 4, later naar bed gedaan, maar dat maakte geen enkel verschil. Behalve dat hij oververmoeid raakte. Wij hebben ons bij zijn zeer stipt afgestelde innerlijke klok neergelegd en hij gaat gewoon vroeg genoeg naar bed om voldoende slaap te krijgen. Stuk leuker voor ons allemaal. Gelukkig leest hij tegenwoordig s ochtends in bed, kunnen wij ons nog even omdraaien. Tegen de tijd dat hij 16 is kijk ik waarschijnlijk met weemoed terug op zijn energie in de ochtend.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:42

Hier ook een 6 jarige die vaak rond die tijd wakker is. Slaapt wel bij ons nog even verder. Merk dat het bij hem ook vaak is als hij druk is in zijn koppie. In de vakantie gewoon thuis slaapt hij wel door in eigen bed en het is daar buiten ook met periodes en dan ineens slaapt hij weer weken langer en wordt hij pas wakker als ik eruit ga en begin te rommelen in huis. Dus helaas geen tips. Maar iig herkenning.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:57

Ik weet niet beter dan dat mijn biologische klok me tond die tijd wekt. In de winter kan ik nog wel blijven liggen maar ja leg dat je kind maar uit
Je kunt een kleuren wekker neer zetten met rood is blijven liggen en groen eruit komen
Daar heb je schattige wekkers van een schaapje bijvoorbeeld. Misschien helpt dat

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 08:02

Komt misschien nooit meer goed. Ik ben net 40 worden en wordt mijn hele leven al vroeg wakker. Vaak ergens tussen 5 en 6. Niets hielp en ik heb het geaccepteerd. Ik ga bijna altijd op tijd naar bed zodat ik genoeg uur slaap pak.

Kindje heeft nu gewoon last van het tijdsverschil.

Wat misschien wel fijn is voor je kindje is dat je het niet blijft benoemen. Het is voor mij niet leuk als je bekend staat onder de familie als die ene die altijd vroeg wakker is.
Vroeger op vakantie werd er altijd een tafel gevuld met knutsel spul zodat ik stil kon knutselen en niet de hele familie wakker maak. Zo iets is vast voor jouw kindje ook te regelen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:05

Het is meestal hormoon gerelateerd, het melatonine daalt in het lichaam, cortisol stijgt en sommige kinderen zijn dan hop wakker en kunnen niet meer in slaap komen. In die zin is het dus geen gedrag wat je kunt trainen, behalve wat jullie al doen.
Zorg dat de kamer goed donker blijft 's ochtends. Ik heb er 1 die langer kan slapen en 1 die inderdaad al vaak om 6u wakker was, hoe laat die ook op bed lag. Als hij tussen 19u en 19.30u naar bed gaat, dan heeft hij met 10 uur slaap ook niet echt een tekort. En inderdaad ook in de vakanties zorgen dat hij regelmatig op tijd op bed ligt, want uitslapen lukt dus niet, dus dan wordt dat eerder een probleem inderdaad. In de puberteit wordt het beter :').

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:10

Hoe goed is jouw eigen kennis van slaap en slaappatronen? Ik zou daar mee beginnen. Let wel goed op waar je je info vandaan haalt, want er gaat ook een hoop onzin rond. Inge Declerq is bijv een vooraanstaande wetenschapper op dit vlak.

Citaat:
Bij de mens houdt die klok een gemiddeld dagritme aan van 24,2 uur, maar op individueel niveau varieert de range van 23,5 tot wel 24,8 uur. Mensen met een korte cyclus worden ‘vroege chronotypes’ genoemd, ochtendmensen in de volksmond, en mensen met een lange cyclus ‘late chronotypes’, avondmensen dus. De meeste mensen zitten daar tussenin.

Ochtendmensen beginnen fluitend aan de dag en zijn ’s avonds niet veel meer waard. Avondmensen komen traag op gang, worden in de loop van de dag steeds actiever en kunnen ’s avonds nog lang doorgaan. De regelmaat van de moderne maatschappij, waar scholen en bedrijven rond half 9 beginnen, past veel beter bij ochtendmensen dan bij avondmensen. Die laatste groep – ongeveer een kwart van de bevolking, vaker mannen dan vrouwen – begint nogal eens slaapdronken aan zijn dag.

Bron: https://www.volkskrant.nl/beter-leven/waarom-we-massaal-in-opstand-moeten-komen-tegen-die-ellendige-wekker~b4a0905e/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:10

Heb ik hier jaren gehad met mijn dochter. Elke dag opnieuw zat ik beneden rond 5 uur, met mazzel 6 uur.
Is uiteindelijk beter geworden toen ze ouder werd. Daar heb je nu niks aan maar er is hoop.
Iets later naar bed werkt wel, al is dat de eerste tijd moeilijk want dan zijn ze alsnog vroeg wakker en komen daardoor slaap tekort. Maar je zal ergens het patroon moeten doorbreken. Want als je ze overdag laat slapen los je het ook niet op. En door ze vroeg naar bed te doen ook niet. Het is lastig. Ik had op een gegeven moment vrede met het ritme. Proberen het te verschuiven gaf drama en een overprikkeld kind. Dus dan maar een fijne avond (kind op tijd naar bed want het was moe) en vroeg er weer uit en cartoons kijken. Het is goed gekomen uiteindelijk.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:16

Wij hebben 4 jaar geleden contact gehad met een slaapcoach. (droomritme methode) Voor ontwaken in de vroege ochtend zag zij als grootse oorzaak temperatuur. Je lichaam schijnt op dat moment het meest afgekoeld te zijn. Wij hebben op haar advies wollen pyjama’s gekocht en ook wollen sokken voor in bed en het maakte warempel nog verschil ook.

Zij had toen ook aan dat de meest kleine lampjes, bijvoorbeeld een klein lampje van een rookmelder, wekker etc. al eerder in de nacht de hormoonaanmaak kan verstoren waar sommige kinderen heel gevoelig op reageren. Alleen roodlicht was een optie. Nu lag bij ons de oplossing in het warmer aankleden en niet in het licht dus daar geen ervaring mee.

Overigens was haar uitgangspunt dat de dag om 6.00 mocht starten. Dat was een keurige wakkertiid voor een kind.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:28

Dat warmer aan kleden is ook wel een goed. Dezelfde 6 jarige als ik net al over typte wordt als hij te koud ligt rond 3 a 4 wakker. Hij heeft het met inslapen altijd warm en ligt enkel onder een laken. Als hij slaapt leg ik de deken er over heen. Dan slaapt hij dus tot 5.30. vergeet ik dat een keer is hij gelijk veel eerder wakker.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:56

Idd misschien warmer aankleden, maar misschien is het ook gewoon z’n ritme.
Als hij om 7uur in bed ligt, heeft hij toch zo’n 10.5/11u slaap en dat is volgens mij genoeg voor een 6-jarige.
De vermoeidheid kan ook ergens anders vandaan komen; sowieso hebben 6-jarigen m.i. geen concentratie. En is 6 jaar ook een leeftijd waarop veel van je gevraagd wordt (groep 3 is bv voor veel kinderen een pittige groep)

De oudste zit hier ook altijd al om 6.00u beneden en in de zomer vroeger.
Heb er zelf geen last van, vanaf een jaar of 4 gaan ze toch gewoon zichzelf beneden vermaken. Ik kom daar echt mijn bed niet voor uit om die tijd en dat weten ze :)
Doordeweeks ben ik vanaf 7u beschikbaar en in het weekend vanaf 8u.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:58

Is er overdag gelegenheid om je kind te laten rusten/slapen? Bij oververmoeidheid wordt wel gezegd "slapen doet slapen". Oftewel: dutje in de middag kan helpen om alvast wat prikkels te verwerken, waardoor ze 's nachts beter/langer door kunnen slapen. En dan eind van de dag nog even spelen/sporten/stoeien zodat ook het lijf moe is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:50

Hier merken we duidelijk verschil als ze in een slaaptunnel of met een verzwaringsdeken slapen. Icm warm genoeg aankleden (niet te warm, dat schijnt weer nachtmerries uit te lokken) zou dat nog verschil kunnen maken.
Je moet het wel zeker 14 nachten de tijd geven om te kijken of het werkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:53

ImkeTarek schreef:
Goedemorgen!

Mijn zoontje van bijna 6 heeft sinds een kleine 2 maanden dat hij standaard uiterlijk 5.30u wakker is. Het maakt niet uit of hij om 7uur 's avonds naar bed gaat, of om bv 9uur 's avonds, die body clock gaat veel te vroeg (dus +/- 5.30u) af..

We zijn intussen zo ver dat ie (met zo'n slaaptrainer wekker) tot 6u in bed blijft liggen (wakker en wel) en dan mag ie om 6u bij ons in bed komen liggen en mag hij er om 6.30u uit (met het idee "slaap je niet, dan rust je toch").

Ik merk in veel dat hij slaap tekort heeft: concentratie problemen, dwars zijn, "in een andere wereld zijn" bv.

Nu zijn we voor de kerst 10 dagen in Engeland bij de schoonfamilie.
Met een uur tijdverschil (het is hier een uur vroeger) en is hij dus om 4.30u al wakker...
Het op familiebezoek in het buitenland zijn maakt het nog lastiger om optijd in bed te liggen en overdag genoeg te rusten.

Ik weet uiteraard dat kleine kinderen vroeg(er) wakker zijn en dat is echt geen probleem.. Maar 5.30u is wel echt heel vroeg om structureel voldoende slaap te krijgen.

Dus wie heeft tips om dit slaappatroon te doorbreken?

(We zijn pas net in Engeland, dus ik heb er wel vertrouwen in dat hij zich aanpast aan het tijdverschil, maar dit is op lange termijn geen oplossing)

Valt dat niet precies samen met de overgang van zomertijd naar wintertijd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:58

Die van ons was echt een drama met slapen, van baby af aan, vreselijk :=
Is inmiddels 10 en gelukkig gaat het al jaren aardig goed inmiddels.

Ik ben er van baby af aan wel keihard in geweest dat er NIET voor 7 uur 's ochtends naar beneden gegaan wordt. 's Avonds naar bed in een pikkedonkere kamer. Rustig boekje lezen. Zorgen dat kind een comfortabel bedje / pyjama heeft waarin die niet te warm of te koud wordt, hier dus ook liefhebber van wol. Zorgen dat de kamer 's ochtends nog steeds even pikkedonker is. Als ze in de vroege ochtend wakker worden, moet er niets zijn dat de hersens te wakker maakt, ze moeten weten dat het kansloos is en ze net zo goed verder kunnen slapen want dat gaat sneller dan wachten :=

Wij gaan dus niet, nooit, never 's nachts naar beneden :n
Want als je dat toestaat dan train je hem er alleen maar in om lekker vroeg wakker te worden en de dag te beginnen.

De truc is volgens mij dus, om te voorkomen dat ze te wakker worden in de vroege ochtend.
Door teveel licht of andere 'verstoorders' zoals kou, warmte, geluiden, afleidingen, de hoop dat ze lekker aan de dag kunnen beginnen :=

Hier is de slaapkamer ook echt alleen maar slaapkamer, het enige dat er te vinden is, is rust :=
Geen speelgoed, geen TV of andere schermen. Alleen heel zacht schijnende lampjes, ook op het toilet.

En helaas ook in de vakanties moet om uiterlijk 20:30 (inmiddels met 10 jaar) het licht echt uit zijn, hou je je klep en ga je slapen want iets anders is geen optie. En dat werkt :j Als hij met een feest of oud en nieuw tot na middernacht opblijft, is hij net zo hard om 7 uur klaar om de dag te beginnen.... als hij nou uit zou slapen.... maar helaas.

Het is een echte Jan de Onderhandelaar hier maar hij weet dat dit gewoon bikkelhard vaststaat, en hij vindt het soms niet leuk, maar snapt ook wel waarom het is :') :knuffel:

We hebben het wel langzaam uitgebouwd naar die 7 uur want eigenlijk wil hij ook om half 6 uit bed.
Hij gaat nog steeds om die tijd plassen maar komt dan weer terug en omdat hij weet dat het kansloos is, valt hij gelukkig (meestal...) gewoon weer in slaap. Maar dat heeft echt wel een paar jaar geduurd voordat hij leerde zich over te geven aan de slaap die er echt nog wel zat :(:)

Wat kan helpen zijn natuurlijk dingen die helpen om vast te houden aan de slaap. Een lief rood / oranje lampje met slaperige afbeelding ipv. een te fel lampje om mee naar de WC te gaan. Of denk aan een lekker knus warmtematje ofzo, dat even ingeschakeld kan worden om lekker knus weg te doezelen. Een fijne knuffel(doek) om aan te wriemelen. Extra zacht hydrofiel kussensloop. Een pyjama met capuchon om lekker in weg te kruipen. Een verzwaringsdeken / slaaptunnel ofzo.

Wij hebben naast ons bed ook zo'n Ikea uitschuifbed / bankje gezet, dat hij bij ons kan kruipen als hij wil. Maar dan niet echt er tussen hoeft want dan slaapt er niemand meer goed vanaf half 6 omdat je elkaar steeds wakker draait :=

Dus dat is misschien ook nog een idee.
Want als hij tot 6 uur wakker moet liggen om in de gaten te houden wanneer hij naar jullie toe mag.
En dan bij jullie in bed nog een half uur gaat liggen woelen en steeds kijken of het al half 7 is en hij er uit mag (of gaat het niet zo en valt het mee? Hier ging het wel zo := ) dan is dat ook niet echt top voor alle betrokkenen...

Dan zou ik eerder zeggen van maak een slaapplekje naast jullie bed, dan zoekt 'ie maar uit wanneer hij daar komt liggen, als 'ie jullie maar met rust laat tot de tijd die je samen afspreekt. Met een beetje geluk komt hij dan slaapdronken naast jullie liggen en lukt het hem nog om weer de slaap te vatten en plakt 'ie er nog een goede dut achteraan, waar iedereen profijt van heeft :j

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:10

@pmarena en jouw kind heeft geen trauma opgelopen van deze aanpak. Sommige mensen slapen gewoon niet uit en dat is ook oké.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:14

Ja hij heeft een enorm trauma opgelopen van niet voor 7 uur naar beneden mogen :roll:

Ben wel benieuwd waar het trauma dan precies in kan zitten volgens jou, hij werd niet opgesloten, niet alleen gelaten, niet terug zijn kamer in geslagen ofzo...ik vraag me af wat je er bij bedenkt dat je met deze vraag komt....

Tot 7 uur in bed moeten blijven is imo ook geen uitslapen maar gewoon normale bedtijd.
Wij mochten vroeger niet voor 9 uur van onze kamer af en bij pappa en mamma kruipen was al helemaal geen optie, dus meneer heeft het best goed voor elkaar dacht ik zo. Vroeg gaan slapen is ook geen optie, dit kind is zelfs als baby nooit spontaan in slaap gevallen overdag ofzo, en hij heeft deze uren wel nodig :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:37

Wij hadden een lamp met timer. Lamp aan is, je mag uit bed. Inmiddels is ze puber en is lang uitslapen geen probleem meer :') . De lamp hielp hier trouwens heel goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:43

Ik vind het ook wel bijzonder dat kinderen hun bed voor een bepaalde tijd niet uit mogen.
Kinderen slapen juist nog heel intuïtief en natuurlijk, waarom wil je ze leren ‘uitslapen’, dat is nergens goed voor. Als je wakker bent in de ochtend en uit je bed is hoe het werkt met je bioritme en doet je lijf het het beste op. Vermoeidheid is ook niet altijd het gevolg van te weinig slapen.

Als ze mij maar niet wakker maken want mijn bioritme staat op 7u afgesteld :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:00

Tja ik vind het bijzonder dat je een 4-jarige alleen naar beneden laat gaan, dat zou mijn keuze dan weer niet zijn. Zo heeft ieder zijn dingen toch, en daar vast zijn eigen goede reden voor waar je niks negatiefs achter hoeft te zoeken, blijkbaar werkt dat goed voor dat kind en die ouders terwijl het bij een ander kind niet goed zou werken :)

Op het moment dat je merkt dat je kind slaap tekort komt, en vroeger gaan slapen lukt ook niet, dan zul je dus iets moeten om kind te leren 's ochtends nog een extra slaapje er aan vast te plakken en dat was precies wat onze jongen nodig had.

Die van TS heeft dit volgens de openingspost nu sinds 2 maanden en komt slaap tekort door zijn vroege wakker worden, functioneert daar niet goed op net zoals die van ons dat niet deed. En de oplossing is dan simpel gezocht in (weer) leren om er nog een extra slaapje aan vast te plakken en daar zijn verschillende manieren voor :)

Beter er aan werken in belang van het kind, denk ik dan.
Die van ons doet het er bijzonder goed op in ieder geval :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:21

Een vierjarige niet en als je bij familie zit is het ook niet handig, maar vanaf zes jaar kan een kind toch prima alleen naar beneden?

Vroeg wakker worden lijkt me ook niet het probleem, chronisch slaaptekort wel uiteraard. Maar dan is de kwaliteit van de slaap wellicht ook niet goed genoeg. Dan zou ik het inderdaad ook eerst zoeken in de omstandigheden (temperatuur, licht, prikkelvermindering).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:33

Als je als ouder een beetje betrokken bent dan heb je heus wel in de gaten hoeveel uur slaap je kind gemiddeld nodig heeft. Dan zie je gewoon het effect van later naar bed gaan of vroeger er uit komen :)

En dat kan per kind heel verschillend zijn.
Die van ons had een klasgenootje die met zijn 6e om 19 uur op bed ging, soms nog een uur eerder :=
Die ging dan schijnbaar lekker slapen, hele nacht in eigen bedje als een roosje, en moest om 10 uur, half 11 wakker gemaakt worden.

Ze zijn allemaal anders in hun behoefte en ik denk dat er weinig ouders zijn die het okee vinden als hun jonge kind om middernacht eens een keer gaat slapen en dan om 4 uur 's ochtends weer naar beneden gaat. Vervolgens natuurlijk de hele dag niet te genieten is := Dan grijp je ook in.

Aan de hand van kijken naar je kind bepaal je hoe laat die op bed moet liggen. En als ze uit zichzelf niet genoeg uren pakken, dan ook hoe laat die er weer uit mag. En op welke manier je er het beste voor kan zorgen dat iedereen een prettige nachtrust heeft en ook overdag goed in zijn vel zit, wel zo gezellig in huis :)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:40

Meer inderdaad het niet uit bed mogen komen. Ik geloof dat ik niet voor 8 uur uit mijn bed mocht komen.
Tegenwoordig heb ik ook in het weekend al voor 8 uur ontbeten.
Maar ik mocht dan wel op mijn kamer spelen ofzo.
Mij is heel jong geleerd klok te kijken, dan had zo'n wekker als wat hier wordt benoemd handig geweest.

Het is ook vooral dat het altijd als negatief ding gezegd werd/wordt en dat blijft rot om te horen. Het is gewoon zoals ik ben en daar kan je niets aan veranderen blijkbaar.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:57

pmarena schreef:
Ja hij heeft een enorm trauma opgelopen van niet voor 7 uur naar beneden mogen :roll:

Ben wel benieuwd waar het trauma dan precies in kan zitten volgens jou, hij werd niet opgesloten, niet alleen gelaten, niet terug zijn kamer in geslagen ofzo...ik vraag me af wat je er bij bedenkt dat je met deze vraag komt....

Tot 7 uur in bed moeten blijven is imo ook geen uitslapen maar gewoon normale bedtijd.
Wij mochten vroeger niet voor 9 uur van onze kamer af en bij pappa en mamma kruipen was al helemaal geen optie, dus meneer heeft het best goed voor elkaar dacht ik zo. Vroeg gaan slapen is ook geen optie, dit kind is zelfs als baby nooit spontaan in slaap gevallen overdag ofzo, en hij heeft deze uren wel nodig :j

Joh, :) dat je nog keurig uitleg gaat geven, volgens mij was: Nee nul trauma opgelopen meer dan genoeg.