Wat werkt echt tegen diep gespannen spieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Wat werkt echt tegen diep gespannen spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 18:39

Ik heb al zo lang als ik me kan herinneren een hele gespannen trapezius spier. Beton, staalhard. Nooit last van gehad tot ik aan mijn kantoorjob begon... Ik heb nu al 2 keer in 2 jaar een 'geblokkeerde' trapezius gehad en heb daar telkens een tijdje voor naar de physio moeten gaan. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet goed wat die behandelingen uithalen. Het was wel goed om een professional te horen die kon voelen waar de blokkade zat enz, maar buiten advies om mijn hele rug te trainen - niet enkel de trapezius, is er weinig echt beter van geworden. Met tijd ging het gewoon beter. Ben nu al meer dan 2 jaar bezig met het verbeteren van mijn rugspieren. Ik maak veel vooruitgang qua kracht & spiermassa, maar de spanning blijft...
Bij één van mijn behandelingen heeft ze ook naar mijn kuiten gekeken omdat ik achillespees klachten had, en ze merkte op dat mijn kuiten enorm gespannen staan & dat dat dus blijkbaar niet zo is bij iedereen :') . Daar heb ik opnieuw nog nooit problemen mee gehad. Oefeningen en stretches gekregen, niks is echt heel effectief.
Ik voel niet snel pijn in die gespannen spieren en ik ben zeer mobiel... Altijd al geweest. Het lijkt zowat gewoon een raar iets te zijn aan mij. Maar een blokkade & een ontsteking nu doen wel pijn dus ik zou eens willen weten...

Wat écht werkt om hardnekkige spanning uit spieren te halen? Wat heeft voor bokkers geholpen?

Goof

Re: Wat werkt echt tegen diep gespannen spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:46

Ik zweer bij een goede, ervaren sportmasseur/sporttherapeut. (En dan bedoel ik niet een sportmassage bij de Thai op de hoek)
Ik ben daar zo mee geholpen, mijn klachten zijn met 90% verminderd.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:51

Als ik je een tip mag geven, ga naar een goede sportmasseur die je hele achterkant rug/nek / benen aanpakt.
Ik ging vroeger altijd naar de Fysio om mijn hek/schouderklachten los te laten maken en had maar zeer matig en kort effect. Toen ben ik een keer naar een sportmasseur gegaan en het was een verademing, inmiddels ga ik iedere 10 weken heen. En hij is echt een uur bezig om alles goed los te maken en ook knopen in de spieren die zijn ontstaan op te lossen.
Alle spieren hangen samen, dus alleen 1 specifieke spier aanpakken heeft gewoon weinig effect.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:54

Ik laat mij elke vier weken dryneedlen bij een triggerpoint therapeut, heerlijk.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 18:56

Bedoelen jullie dan iets anders dan een sportfysio? Ik neem aan van wel.
Het verschil tussen een sportgerichte vs algemene fysio heb ik wel al ervaren, dat is enorm. Dus ik kan dat wel volgen.

Dryneedlen was me voorgesteld door een buurman, ik zal er ook eens naar zoeken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:59

Ik ben sport masseur ( waar het dus op neerkomt dat mijn massage niet voor " watjes" is en vooral mannen enorm kunnen piepen) en via deze massages kunnen je spieren weer los komen maar wil je echt profijt ervan hebben een wijzigen je leef/werkomstandigheden niet dan zul je de massage voor het beste effect zeer regelmatig moeten herhalen. Een goede sportmasseur je buurt zou je kunnen helpen denk ik dus. Succes, pijnlijke, strakke spieren zijn niet fijn en ook behoorlijk pijnlijk!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:59

Het kan ook door totale spanning komen dan is trainen alleen niet voldoende. Zorg voor een goede balans in het leven en zorg voor genoeg rust en ontspanning. Denk ook eens na of yoga of meditatie wat voor je zouden kunnen zijn. Het gebruik van een goede spijkermat kan ook helpen bij het ontspannen van spieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:03

Ben je hypermobiel? Of niet zo mobiel?

Anyway, gebruik je al extra magnesium?

En wat doe je verder om bewust te ontspannen?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:04

Thats_Me schreef:
Het kan ook door totale spanning komen dan is trainen alleen niet voldoende. Zorg voor een goede balans in het leven en zorg voor genoeg rust en ontspanning. Denk ook eens na of yoga of meditatie wat voor je zouden kunnen zijn. Het gebruik van een goede spijkermat kan ook helpen bij het ontspannen van spieren.

Die tip spijkermat heb ik ook eens gehad, alleen nooit geprobeerd.

sevenofnine schreef:
Bedoelen jullie dan iets anders dan een sportfysio? Ik neem aan van wel.
Het verschil tussen een sportgerichte vs algemene fysio heb ik wel al ervaren, dat is enorm. Dus ik kan dat wel volgen.

Dryneedlen was me voorgesteld door een buurman, ik zal er ook eens naar zoeken.

Echt een sportmasseur, dus geen sportfysio.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 19:07

@maras wel... volgens de kinesist ben ik abnormaal ongevoelig voor pijn in die spieren :D Ik zal iemand in mijn buurt zoeken en hun dat zeggen, dan zullen ze zeker hun best doen, haha :+

Totale spanning zou een oorzaak kunnen zijn, maar dat is ook niet simpel om je vinger op te leggen en aan te pakken. Ik ben momenteel wat veranderingen aan het implementeren in mijn levensstijl. Minder cafeine, meer slaap etc veel gezonde dingen. Maar helaas, de spierspanning bestond al voordat ik een kantoorjob kreeg. Het is gewoon nu pas dat ik hier wel eens een probleem van heb.

Ik weet niet of ik echt hypermobiel ben... Ik kan wel de meeste van die testjes die je op internet kan vinden. Duim omplooien, handen plat op de grond met gestrekte knieën. Maar ik weet niet of ik gewoon bovengemiddeld soepel of echt hypermobiel ben. Magnesium neem ik soms. Bij het sporten neem ik regelmatig elektrolyten en dat zit daar oa in.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:11

Hoe is je houding? Ik had een slechte houding waardoor mijn trapezius spier gespannen was. De enige oplossing die voor mij hielp was botox in mijn schouders waardoor de spier eindelijk kon ontspannen en ik daardoor mijn houding aan kon passen

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 19:24

Mijn houding wisselt. Soms zal die zeker slecht zijn, soms niet. Ik onderbreek nu ook mijn werkdag om op de middag te gaan wandelen. Dat kan gelukkig en ik denk dat dat wel een positief effect heeft.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:26

Je kan body stress release proberen. Helpt je lijf/spieren om weer te ontspannen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:31

De vraag is wat de oorzaak van de spanning in jouw spieren is.
De oorzaak kan ook liggen in je levensloop, in hoe je omgaat met spanning, in de betekenis van die spanning,... Mensen die een moeilijke levensloop hebben gehad, een of meerdere traumatische ervaringen hebben gehad, kunnen hier ook last van hebben. In dat geval is de combinatie: gespannen spieren maar dat niet als een probleem ervaren / niet echt voelen wel vaker voorkomend.
In dat geval kan je er ook wel iets aan doen, maar dat duurt lang(er) omdat je op een andere manier moet leren omgaan met spanning, je een manier moet vinden om die pijnlijke ervaringen uit het verleden je dagelijks leven niet meer te laten beheersen. In zo'n geval kan een lichaamsgericht (psycho)therapie, zoals bijvoorbeeld psychomotorische therapie, helpend zijn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:35

Spijkermatje voor de thuis als onderhoud.
En body stress release massage. Ik zweer erbij.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 19:44

Zou een spijkermatje helpen in kuiten ook? Ik kan me wel inbeelden dat het voor de trapezius misschien wat kan doen. Ik gebruik nu een roller op mijn kuiten en een harde bal om mijn trapezius tegen de muur wat te masseren. Ik weet niet goed of dat een effect heeft maar da's een gewoonte.

Goh @pateeke, dat weet ik niet. Ik heb weinig baat gehad van therapie als tiener. Ik ben ook nogal allergisch aan zweverig gedoe ook. Misschien de juiste vorm van therapie nog niet niet gevonden, maar ik zou niet weten waar ik hulp moet mee vragen. :') En dat is nog moeilijker dan een fysiek probleem oplossen imo

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:50

Warmte helpt mij enorm goed. Heb een verwarmde bodywarmer (alleen bovenrug) maar ook zo'n warmte-pad.

Lizeeetjr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:54

Is er al eens naar je houding gekeken? Dus echt kritische naar je zit, sta en loophouding? Een hoe goed kan je door je buik ademen? Door je buik ademen is een goede manier om te ontspannen. Dit heeft voor mij echt wel verschil gemaakt voor mijn altijd aangespannen spieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 19:57

Acupunctuur. En magnesiumolie

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 20:26

Ik heb vaak vergelijkbare problemen in die spier, basis is een verkeerde houding. Daar werk ik aan. Als het echt vast zit heb ik een Oost-Europese sportmassage mevrouw die dat met flink geweld weer los krijgt. Ik heb sinds enige tijd een infra rood sauna, daar merk ik ook echt veel verschil door.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:39

Cupping eens proberen.
Haalt hier spanning weg die niemand anders weg krijgt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:44

De spanning in het dagelijks leven herken je dus wel? Zou daar dan toch ook nog extra bij stil staan.

Toevallig zat in mijn laatste opleidingsmodule een stukje over spierspanning bij mensen met ADHD en sprak ik iemand waarbij medicatie daar bizar veel voor deed.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:31

Dry needling en wellicht dat haptonomie (valt onder alternatieve therapie zeg ik er alvast bij) iets voor je kan zijn. Dan word je je iig meer bewust van wat je lijf doet, wellicht kun je dan de oorzaak ook wat aanpakken.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 22:35

@Celebi het moet ergens vandaan komen... Ik neem wel gemakkelijk veel verantwoordelijkheid op mijn werk en ik moet ook toegeven dat kantoorwerk voor mij fysiek sssssnel ongezond is... helaas moet ik werken voor mijn geld :Y) Ik ben meteen wat beter als ik verlof heb voor meer dan een week. Dan voel ik het risico op blokkade afnemen, maar de fysio voelt nog steeds dat er veel spanning op mijn spieren staat. Ik weet niet wat ik daarvoor moet doen, misschien werken 1 van de opties hier wel.
Medicatie probeer ik een beetje te vermijden. ADHD zou misschien kunnen, maar er zijnheel wat andere noemers waaronder spierspanning kan vallen. Ik hoor je aanbeveling wel & misschien is er iets aan, ik weet het niet.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:46

Een goede manueel therapeut zou fijn zijn. Een spier spant alleen aan als daar een signaal voor komt uit het zenuwstelsel. Als deze aansturing verstoord is kan dat een abnormale spierspanning geven. Blokkades in de wervelkolom kunnen dit veroorzaken.

Ook zou laser therapie een goeie kunnen zijn. Volgens mij biedt CALT dat aan voor mensen.