Suikerverslaving maar gezond BMI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Konijen

Suikerverslaving maar gezond BMI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 09:48

Oke beetje schaamtevol om dit te plaatsen want tja wat is dt nu voor probleem. Ik word er vaak om uitgelachen en niet serieus genomen. - jij mag niet klagen
- jij hebt mazzel
- jij kunt het hebben
- etc

Maar ondertussen heb ik al meer dan 35 jaar last van enorme suikerdrang. Ben nu 48...Ik heb last van die onrust in mijn hoofd met het er de hele tijd aan denken, enorme dips van vermoeidheid en het vele suiker eten is natuurlijk gewoonweg niet goed voor de gezondheid. Gisteravond chat gevraagd om tips en die ga ik opvolgen. (Ik kook altijd gezond, lust alle groente fruit etc maar wat ik daarnaast nog allemaal naar binnen werk...)

Mijn zus heeft het zelfde maar had flink overgewicht. Zij is er mbv ozempic nu vanaf. Naast 13 kg, is de foodnoise weg en vooral daar is ze het meest blij mee. Zo superfijn voor haar. Zou bijna aan de ozempic gaan maar dat doe ik niet want ik ben dan bang dat mijn gewicht dan ongezond wordt.

Zijn er bokkers die zich herkennen in mijn verhaal en hebben jullie tip voor het krijgen van een gezonde relatie met eten?

MizzMontana

Re: Suikerverslaving maar gezond BMI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:56

Ik heb het niet heel extreem, maar kende echt periodes met heel veel snoepen/snacken. Wat mij helpt is om veel te snaaien in huis te hebben, en dan ook echt heel veel. Als er maar een beetje is dan moet het op ofzo…

Verder werkt het bij mij fijn om een korter tijdsschema te hebben waarin ik eet. Bijvoorbeeld tussen 11 u in de ochtend en 19u in de avond. Mijn eerste maaltijd is dan zo veel en voedzaam dat ik geen behoefte heb aan snacks. Veel drinken tussendoor.

Het is nu zelfs zo dat ik van de echte zoete dingen buikpijn krijg. Als ik in de ochtend gelijk taart eet (die dan over is van de dag daarvoor) krijg ik mega buikpijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:58

Ja wel herkenbaar hier.
Ik ben best wel slank, m’n hele jeugd ondergewicht gehad. Nu wel gezond bmi.
Een kind gebaard en binnen een week weer in m’n kleren kunnen. Prachtig en kreeg alleen maar reacties dat ik zo’n mazzel heb.

Maar ik eet vaak ongezond en daardoor denk ik ook minder energie.
Tevens heb ik adenomyose en endometriose en heb wel begrepen dat voeding een belangrijke trigger kan zijn. Dus ja zou graag gezonder gaan eten. Maar hoe? (En zonder af te vallen?)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:03

Oja bij mij helpt het ook om (niet synthetische) vitamine pil voor vrouwen te nemen en in de aanloop naar mijn menstruatie eet ik wel al in de ochtend.

Heb je je cyclus wel eens bijgehouden (als dat nog van toepassing is)? Wanneer je veel of weinig energie hebt? Voor mij is het beste moment om dingen aan te passen vanaf de dag dat ik ongesteld ben en dan twee weken lang. De twee weken daarna heb ik gewoon meer eten nodig en nu ik dat weet sta ik dat ook toe en langzaam aan gaan de gezondere eetgewoontes van de eerste twee weken mee naar de andere twee weken.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:05

Heb je een voorbeeld menu wat je in bijv. 3 dagen eet over de dag?

Radicaal alles omgooien werkt vaak niet.. begin met kleine dingen aanpassen en je zelf wel iets gunnen op de dag.. eet bijv maaltijden die goed vullen. En ipv reep chocolade bijv een eiwitreep.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:07

Ik ben benieuwd wat je allemaal aan suiker naar binnen werkt dan?
Als dat veel drankjes zijn kun je daar de suikervrije versie al van kopen bijvoorbeeld.
In snoep zijn ook suikervrije producten te koop. Auikerarme ijskoffie, ik noem maar wat.
Of gaat het om suikers uit zakjes en pakjes bij het koken?

En verder; haal het gewoon niet in huis.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:13

Goof schreef:
Ik ben benieuwd wat je allemaal aan suiker naar binnen werkt dan?
Als dat veel drankjes zijn kun je daar de suikervrije versie al van kopen bijvoorbeeld.
In snoep zijn ook suikervrije producten te koop. Auikerarme ijskoffie, ik noem maar wat.
Of gaat het om suikers uit zakjes en pakjes bij het koken?

En verder; haal het gewoon niet in huis.

Bij mij werkt dat laatste dus niet :o
Ik haalde het dan op mijn werk in de kantine, onderweg bij een tankstation, etc. Juist nu er veel in huis is denk ik steeds: oh ik kan straks ook wel wat pakken.

Misschien ben ik te zwak om het gewoon maar niet te kopen…. Maar bij mij werkt het beter als er juist veel in huis is en als er keuze is. Dan eet ik er uiteindelijk minder van.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 10:20

Gezin met 3 kinderen. (21, 19 en 6) oudste woont op kamers, in het weekend thuis. Mijn man is ook een zoetekauw met wat ongezonder bmi. 26/27. Maar hij ziet het probleem niet. (Mijn vent is echt verder te gek hoor) Werkt ook rustig een pond engels drop naar binnen. Maar voelt zich niet schuldig of rot eronder.
Als ik alleen zou wonen zou ik het ook niet in huis halen maar ben ook een onderweg eter.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:21

Hier iemand met (helaas) een berg eigen ervaring op het gebied van eetproblemen en eetverslaving :o

Om hier iets zinnigs over te zeggen ben ik eigenlijk wel benieuwd naar meer details. Wat eet je precies op een dag (incl suikerverslaving), aan welke voedingsmiddelen ervaar je verslaafd te zijn en wat versta je onder gezond koken? Hoe zit een dag voor jou eruit wat betreft je gedachten en gedrag omtrent eten? Zit je psychisch goed in je vel of kan het zijn dat je met de suikerdrang een gat probeert te vullen of juist iets anders verdringt wat je liever niet wil voelen?

Dit zijn wel pittige en persoonlijke vragen natuurlijk, zeker omdat je al aangeeft dat je het lastig vind en je hiervoor schaamt :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:22

Konijen schreef:
Gezin met 3 kinderen. (21, 19 en 6) oudste woont op kamers, in het weekend thuis. Mijn man is ook een zoetekauw met wat ongezonder bmi. 26/27. Maar hij ziet het probleem niet. (Mijn vent is echt verder te gek hoor) Werkt ook rustig een pond engels drop naar binnen. Maar voelt zich niet schuldig of rot eronder.
Als ik alleen zou wonen zou ik het ook niet in huis halen maar ben ook een onderweg eter.

Maar wat eet je dan vooral aan suikerproducten?

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 10:31

Ochtend 2 cappucino
Magere kwark met noten appel kaneel en honing (rond 11 uur)
Middag 3/4 boterhammen kaas/rookvlees/pindakaas

Tussen 1500-1800
Thee/water
2 keer bakje chips en cola zero
12 kerstkransjes (thuis)
8 schuimpjes (thuis)
Reep chocola (in auto)

1800 stampot andijvie met rauwkost en stukje verse worst

Avond halve zak chips en cola zero.

Dit was gisteren.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 10:36

Ik heb wel wat verdriet qua zorg om ouders.(allebei alzheimer en wonen inmiddels alweer ruim 2 jaar in een verzorgingstehuis) en ook qua kinderen speelt er wat maar dat gaat nu weer de goede kant op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:37

Kun je beginnen met een vroeger steviger ontbijt zodat je gevuld aan de dag begint? En als je rond thee tijd trek krijgt een boterham, of banaan of dan je bak kwark eten in plaats van koekjes. Wat je aan eten binnenkrijgt lijkt niet heel veel te zijn. Wat beweeg je op de dag?

En misschien raar gezegd als je de koekjes en zo zou weglaten loop je dan niet het risico te gaan afvallen? En misschien je avond chips vervangen door noten

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 10:38

Gezond koken: variatie, kook nagenoeg vers, maak zelf pastasaus bijv, en altijd minimaal 250/300 groente pp, matig met vlees.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:47

Over 1 dag valt niet zoveel te zeggen. Maar op basis wat je gister heb gegeten
Lijkt mij het probleem op de namiddag te zitten.
Misschien kun je dat veranderingen in 2 gekookte eieren en misschien een eiwit reep.
Stukje kaas en augurk.
Volkoren cracker met hartig beleg bijv.

En na het eten ipv chips een handje noten of bakje kwark.

Zorg dat je voldoende water drinkt.

Je zelf dingen ontzeggen werkt niet althans hier niet.

Het beste is te kijken of je de ongezondere dingen kunt vervangen naar gezondere dingen.

Je zou eens een afspraak kunnen maken met een diëtist

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:49

En gaat dit elke dag zo? Want stel je hebt 1x per week zo’n snackdag dan zou ik dit niet heel wereldschokkend vinden als je dus stabiel op een gezond gewicht blijft en de rest van de week een ‘gezond’ tussendoortje (en daarmee bedoel ik iets als een stuk groente of fruit, een kleine portie noten, zuivel oid) of helemaal niks tussendoor eet. Heeft je lijf ook echt trek als je aan zo’n snacksessie begint of heb je vooral zin iets lekkers, is het uit verveling oid?

Ik mis op het eerste gezicht vooral de vulling in de eerste helft van de dag; mogelijk ligt de balans voor jou ook iets te veel richting suiker/koolhydraat ipv vetten, eiwitten en low-kcal fillers. ik kan me iig voorstellen dat je met deze lunch/ontbijt in de middag een suikerdipje en trek krijgt.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:51

Daarnaast spelen hormonen ook nog mee en idd je stemming.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:51

Ik zou om te beginnen de magere kwark vervangen door 10% vet volle Griekse yoghurt. Daar zit je veel voller van. En tussendoor een stuk fruit en een cracker met beleg.
Handje noten

Eet een toetje na je avondeten

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:54

In de kwark kan je havermout doen ( nacht laten weken) om het nog goed te laten vullen, appel en honing is namelijk ook suiker..

In de namiddag zou je ook nog stevig bakje rauwkost salade kunnen eten..
Of snack groente met een dip

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:56

En ipv Boterhammen bijv zuurdesem brood eten..

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:56

Herkenbaar ts, maar je eet, geloof het of niet, te weinig. Waar is het fruit bijv? Eitwitten? Ik ben begonnen met meer te eten naást wat ik normaal aan suiker at, ja, dubbel op. Dus eerst een gezonde hap(ik deed het ook vaak ivm mijn maag, suiker op lege maag zorgde voor flinke dips). Als je echt goed vol zit, is de drang ook minder(en soms ook niet). Geen magere dingen eten, maar gewoon vol en lekker. Beetje suiker in de yogurt, niet schrappen op die dingen.
Nadat dat een paar weken goed ging, ben ik de helft gaan nemen van alles dat ik wilde; ipv een hele chocolade reep, een halve. De andere helft ging ook echt weg, niet terug in de kast. (schuif het bijv naar je partner oid). Ik verbied mijzelf geen eten oid, dat zou ik ook niemand aanraden.
Ikzelf ben tevreden met hoe het nu is; kan ok zijn met die halve chocolade reep. Ik blijf stabiel op gewicht en eet ook gezond. Je hoeft, imo, echt niet alle suiker te schrappen. Een middenweg is vaak het beste. Waar die ligt voor jou, is uitvogelen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:57

Hier ook wel een snoeper, altijd al dol op chocola.
Echter vind ik het nu te duur geworden, en ben gestopt met 'chocola, chips, stroopwafels, koekjes' op het boodschappenlijstje te zetten. Ben het inmiddels ook al ontwend, kan chocola prima zien liggen, terwijl voorheen de reep vlotjes weggewerkt werd. Koffie zonder koekje(s) gaat prima.
Het alternatief voor lekkere trek is een cracker met gezond beleg geworden (beetje kerriemayo (of een andere zelfgemaakt smeersel) ipv boter, blaadje sla, tomaatje, avocado (uit diepvries-ideaal) witte kaas, plakje ei of zelfgemaakte ei-salade, en wat bulgaarse Sharena Sol (daarmee maak je zelfs een drol lekker).
Er staat nu een schaaltje drop (niet de meest favo soorten) op tafel waar af en toe een dropje van genomen wordt.
We wonen niet in de buurt van een winkel; we maken dus echt boodschappenlijstjes en houden ons daar ook aan, behalve als de kaas of zo in de aanbieding is.
In de auto ligt hooguit een doosje met tictac of pepermunt. Een zak lekkers in de auto is foute boel; gewoon niet doen, of in de achterbak leggen.
Er zit een complete psychologie achter alle winkels/shopinrichting. Ik irriteer me er gewoon aan en dan koop ik niks. Fl*kker maar op denk ik dan, en pak m'n lijstje.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 11:01

Al eens getest op schildklier?

Ik had vroeger ondergewicht en het leek wel een suikerverslaving inderdaad.
Omdat mijn lijf door een veel te snel werkende schildklier nergens voldoende energie uit kon halen.
Pas na de 5e keer testen kwam dat boven, omdat de waarden steeds op en neer gingen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 11:02

Het kan helpen als je een suiker vrij ontbijt nuttigd. Of met zo min mogelijk suiker. Havermout bijv. Dat vult goed en is gezond. Je blijft dan veel langer verzadigd.
Ontbijt je suikerrijk dan heb je na een uurtje of 2 alweer de neiging wat te nemen en als dat zoet was kort daarna weer wat...
Zo blijf je aan de gang.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 11:06

Ik denk dat je vooral meer eiwit en goede vetten moet gaan eten eigenlijk. Matig vlees heeft veel duurzaamheid voordelen maar het kost je flink eiwit als je het niet vervangt door bijv ei, hüttenkäse of peulvruchten.

Ik zou hier ook door gaan snacken