Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 16:23

Beetje een vreemde titel :+ maar ik zal proberen mijn vraag toe te lichten.

Na mijn studie heb ik eigenlijk altijd fulltime gewerkt (40 of 36 uren), maar ik begin nu richting de midden 30 steeds meer te verlangen naar een 4-daagse werkweek. Alleen… ik vind het raar (maatschappelijk beeld) om vier dagen per week te werken ‘zonder reden’. Ik heb geen kinderen, ben geen mantelzorger, heb een interieurverzorgster dus de huishouding is ook beperkt. Waarom blijf ik niet gewoon bij die 36/40 uur? Ik zie geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen, behalve dan dat ik één doordeweekse dag heerlijk aan mezelf kan besteden (sporten bijvoorbeeld, of gewoon een boek lezen op de bank). Dat kan natuurlijk ook in het weekend. Maar het weekend is zo kort :')
Misschien komt het ook wel door de winterperiode. Ik wil graag meer daglicht zien, paardrijden overdag (terwijl ik vandaag nauwelijks mijn huis heb verlaten omdat het buiten zo koud is haha).

Zijn er meer mensen die ‘zonder reden’ niet fulltime werken? En hoe voelen jullie je daarbij? Ik heb het idee dat de maatschappij er een mening over heeft. Maar dat is misschien onderliggend meer mijn eigen mening?

Ik hoor graag jullie visie/ervaringen :Y)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 23-11-25 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Roosch

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:24

Ben jij gek, 32 uur is meer dan voldoende. Voor mij iig. Ook geen kinderen, verder lekker rustig leventje. Heerlijk die dag voor mezelf. Als het financieel kan, doen. Waarom zou ik 5 dagen werken omdat 't heurt.. :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:27

Ik heb wel een reden maar die weten mensen in eerste aanleg vaak niet. Dus ik krijg wel eens vragen. Tja, het is niet mijn probleem dat anderen hun hele leven willen wijden aan werken. Wat trouwens prima is als iemand er gelukkig van word. Maar men hoeft jou niet op te leggen hoeveel jij moet werken. :)

Ik werk vanaf december trouwens 28uur (4 dagen). Ik zou het liefst 32 werken plus 1 dag(deel) vrijwilligerswerk. Want ik vind onbetaald werk ook belangrijk en nuttig voor de maatschappij. Maar dat is voorlopig niet haalbaar. Maar het blijft wel mijn uiteindelijke doel.

Daarbij hebben anderen ook niks te zeggen over wat jij in je vrije tijd doet.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:28

Als je het financieel kunt trekken is er echt geen enkele reden om niet minder te gaan werken. Ik ben dit jaar van 40 naar 36 gegaan, wil heel graag naar 32 maar dat was echt een te grote hap uit mn salaris, helaas.

Melzazu

Als het financieel kan lekker doen of misschien zelfs nog wel minder. Je werkt om te leven en niet om te werken toch?

Matheno

"de maatschappij" heeft altijd wel een mening. Vooral als je kinderen hebt, dan is het helemaal nooit goed.

32 uur werken is heerlijk. Ik probeer dan de woensdag vaak vrij te nemen. 2 blokjes van 2 dagen en dan weekend. :-D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:30

De maatschappij is jammer genoeg ook gewoon echt niet leuk altijd met dit soort dingen. Ik werk al ruim 10 jaar niet meer structureel in loondienst en daar vinden mensen al helemaal wat van - vaak ook nog mensen in je nabije omgeving, nog niet eens vreemden. In eerste instantie uitgevallen door een zware depressie, maar ik blijf depressie gevoelig ook door de jaren heen. Is schijnbaar geen reden genoeg omdat anderen maar vinden dat je je daar overheen moet zetten, dus ik moest ook nog met de oordelen en commentaar dealen in tijden dat ik er echt heel slecht aan toe was. Daar is ook geen begrip voor vanuit de maatschappij en ondertussen loop ik ook nog met long covid bv wat het gewoon extra lastig maakt allemaal - ik onderneem dan wel leuke dingen wanneer het kan, maar dat vinden sommigen ook niet kunnen want dan moet ik toch ook kunnen werken? In de ogen van sommigen teer ik dus alleen maar van mijn man en ben ik niks waard omdat ik niet bijdraag aan de maatschappij. Mensen vinden overal wat van en dat moet je proberen echt los te laten. Je leeft maar 1x keer en niemand anders leeft jouw leven en jij leeft het niet voor een ander. Ik probeer daarnaar te leven en te genieten van de goede dagen en dingen die ik nu kan doen omdat ik de vrijheid heb niet te hoeven werken nu bv (al zou dat structureel nu ook gewoon nog echt niet gaan). Gaat niet altijd even goed overigens - want ik trek me dingen ook snel aan - maar vaak ook wel en ik bijt hierin ook steeds makkelijker van me af. Want ik walg echt van de druk in de maatschappij en hoe makkelijk mensen anderen (ver)oordelen. Je bent eigenlijk niemand uitleg schuldig ook hierin, al verwachten anderen dat soms wel.

Als je de financiele middelen hebt om een dag minder te kunnen gaan werken zou ik echt volmondig zeggen: DOEN. Ik denk dat er vooral ook veel afgunst is. Niet iedereen Kan namelijk die keus maken. Veel mensen moeten gewoon een X aantal uren werken om hun rekeningen te kunnen betalen maar ik durf er geld op in te zetten dat het merendeel van de mensen wie fulltime werken, zo minder zouden gaan werken als die mogelijkheid er zou zijn. Het gaat om jouw leven en jouw geluk. En mocht je tzt denken: goh, ik zou toch weer 5 dagen willen doen, wat let je dan? Dan kun je toch weer 5 dagen gaan werken bv. Maar je moet het echt niet als 'minder' zien omdat de maatschappij/anderen hier wat van vinden. Mensen vinden echt werkelijk waar over alles wat je doet en zegt wel wat, afhankelijk van wie je treft. Of dat nu over werk is, of andere dingen wat je onderneemt in je leven.

Mijn man bv ook. Die zou graag minder werken. Maar hij werkt in een sector waar dit ook niet zo gedoogd wordt perse, en dan kun je gewoon minder makkelijk banen vinden voor bepaalde functies, als je niet fulltime beschikbaar bent bv. Anders zou hij ook allang terug zijn gegaan naar 4 dagen werken bv. zodat er gewoon net wat meer tijd is om te genieten van het leven.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-11-25 16:35, in het totaal 5 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:31

Reden?
De reden is omdat jij dat zou willen (en financieel zou kunnen).
De rest is niet belangrijk :)

Ik werk 32 uur, met kinderen.
Maar ik vind het vooral ook fijn om een dag doordeweeks te hebben waarop ik dingen kan regelen zoals doktersbezoeken, tandartsafspraken en winkels bezoeken die niet in het weekend open zijn.
En een paar uur voor jezelf is gewoon fijn!
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 23-11-25 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:32

Ik werk zonder reden 32 uur en ik vind het heerlijk :).

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:32

Laat ik nou jouw reden de beste vinden van allemaal. Gewoon, omdat je meer tijd wilt hebben om te genieten van de leuke dingen des levens. Dat is niet raar. Ik heb eigen bedrijf en werk ook 4 dagen. Ik vind het heerlijk.

Ik vind het eigenlijk raar dat de norm is dat je je leven vol moet pakken met dingen moeten.

L_iek

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:34

Meer tijd voor jezelf, prima reden. Gewoon doen!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:35

Hier nog iemand die ‘zonder’ reden 32 uur werkt. Ook nooit meer gewerkt. Wel met de kanttekening dat ik onregelmatig werk dus sommige weken alsnog 48 uur draai, om de week erna maar 16 uur te hoeven werken. :D

troi

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:39

Ik ga over een paar jaar zelfs zonder reden een half jaar niksen, nu uren aan overwerken en opsparen. Gewoon omdat ik een tijd wil luilakken

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:40

Ik werk ook 32 uur, op woensdag altijd vrij, wat Matheno ook zegt, 2 dagen werken, dagje vrij , 2 dagen werken en weekend.

Mijn man is een paar jaar nadat ik dat deed ook gaan doen.
Beide 32 uur, 8 uur per dag.

Wij hebben geen kinderen

Heerlijk.

op woensdag het huishouden en of paardrijden of lekker niks doen.
Heerlijk.

Als je het financieel kunt (en op het werk mogelijk is,) zou ik het doen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:40

Als je het nu, en met opbouw pensioen redt, waarom niet? ;)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:44

Ik tijdens einde mijn studieperiode waarin ik dus fulltime werkte bij het stagebedrijf wist ik al dat 40 uur niet aan mij besteed was. Achteraf bleek neurodivergentie een rol te spelen daarin. Mijn familie was ook echt van de stempel 'hard werken en 40 uur per week is normaal' en eigenlijk heeft een groot deel van de maatschappij dit. Echter is het dus de vraag of dit wel zo normaal is en daar ben ik met mijn werk nu juist veel mee bezig.

Ik kom als coach namelijk zoveel mensen tegen die hier nu mee worstelen. En dan zijn dat vaak inderdaad mensen met veel verplichtingen, maar ook zonder al die extra's in je leven is 40 uur per week werken gewoon best veel. De maatschappij is zo druk geworden en de werkdruk is torenhoog bij veel beroepen. Niet gek dan toch dat een mens verlangt naar meer rust en vrije tijd?

Zou zeker proberen om die verplichtingen en verwachtingen van anderen los te laten en op zoek te gaan naar wat jou nu gelukkig maakt in het leven zodat je aan het einde van de rit denkt 'ja, dat was echt een mooie tijd hier op deze aardbol'. :j

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:46

Ik ben begonnen met 40 uur, toen 34, toen 32, toen 28 en in januari ga ik 24 uur werken, drie dagen maandag dinsdag woensdag. Nu al zin in. En dat doe ik omdat het financieel kan en er meer in het leven is dan werken. Mijn man werkt 36 uur onregelmatig en kan zelf roosteren dus we hebben vaak doordeweeks samen weekend wat heerlijk is want dan is het overal nog wat rustiger. Op de dagen in het weekend dat hij moet werken doe ik het huishouden en lekker dingen voor mezelf.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:46

Heerlijk 32 uur gewoon lekker extra dag voor mijzelf soms moet ik die wel verdedigen zo van jij kan toch wel extra dagje werken....Ja soms wel soms niet werk niet voor niks maar 32 uur.

Dus gewoon lekker doen als het kan...Er is altijd wel iemand die ergens wat van vindt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 16:48

Jullie zijn top :P

Ik bedenk mij nog een (gegronde haha) reden. Afspraken bij de tandarts, huisarts, garage, weetikveel vind ik zo irritant te plannen momenteel!

Niet dat ik wekelijks naar de tandarts, huisarts of garage ga. Maar toch. Iedere keer is het weer prutsen met de agenda. Of even rustig de stad in zonder een zee van mensen die hetzelfde idee hebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:49

Je moet doen wat je zelf wil, wat een ander er van vindt doet er eigenlijk niet toe.
Ik vind het wel belangrijk dat het doordacht is. Voornamelijk financieel. Of het haalbaar is, ook op lange termijn. Denk aan pensioen opbouw. Je leeft nu, maar ik zou op pensioenleeftijd een lekker leven ook nog fijn vinden. Sommige vinden een lagere maandlast fijn en werken jong liever meer en lossen af op hun hypotheek. Bijvoorbeeld. Zo heeft ieder zn eigen redenen om meer of minder te werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:50

Ik werk 36 uur in 4 dagen, zodat ik inderdaad 3 dagen voor mezelf heb. In theorie dan, want buiten werk om heb ik veel “moetjes”.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:50

Ik vind het prima dat mensen parttime gaan werken omdat het kan. Maar ik gooi nu wel de knuppel in het hok. Als je daardoor toeslagen gaat ontvangen vind ik het niet oke.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:54

Ik vraag me af wat de reden is dat jij je zovrel aantrekt van wat een ander vindt?
Wat doet de rest ertoe? Welke maatschappij? Wie zijn dat dan, die zogenaamd een oordeel hebben?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:55

Ach, 38 of 40 uur werken is ook maar een bedenksel. Ik heb het grootste deel van mijn werkend leven 28 uur gewerkt. (En heb nu een prima pensioen hoor.) Was juist fijn om zo te werken, voldoende tijd voor de dierenverzorging en de bouwerij aan de boerderij en het verzorgen van het weiland.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 16:56

Benzz schreef:
Ik vind het prima dat mensen parttime gaan werken omdat het kan. Maar ik gooi nu wel de knuppel in het hok. Als je daardoor toeslagen gaat ontvangen vind ik het niet oke.

Bij mij niet het geval. Maar over de knuppel in het hoenderhok: ik vind dat werken moet lonen. Het toeslagenstelsel moet op de schop, want zoals deze nu in elkaar steekt levert minder werken soms meer op. Ik begrijp de keuze van mensen dan heel goed, al is het scheef. Maar dat komt door het huidige systeem. Niet zozeer door de mensen die er ‘gebruik’ van maken. Maargoed; dat staat verder los van het topic.