Ervaringen met verwijderen plaatwerk uit enkel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Ervaringen met verwijderen plaatwerk uit enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 14:44

Ervaringen? Heeft dit meer flexibiliteit gegeven? Hersteltijd? Naderhand nog fysio gehad?

Op de dag voor kerstavond brak ik vorig jaar m'n enkel, uit de kom en op 3 plekken daarmee gebroken. Door simpelweg verkeerd te draaien. Het is met plaatwerk vastgezet/geheeld. Maar dat geeft wat beperkingen.
Nu mag het plaatwerk er na bijna een jaar uit. Herstel volgens orthopeed: 2 weken. Fysio zou vermoedelijk niet nodig zijn, maar dat is de theorie. Nu ben ik benieuwd naar praktijkervaringen.

De vorige keer, toen dat plaatwerk er in gezet werd, was hij heel optimistisch met het herstel, die voet zou maar korte tijd omhoog hoeven, de praktijk was 3x zo lang. Uiteindelijk na 7 maanden liep ik weer (wekelijks fysio).

Iemand ervaring met het verwijderen van plaatwerk na een (trimalleolaire enkelfractuur) enkelbreuk? Wat heeft het je gebracht? Hoelang heb je hersteltijd nodig gehad? Heb je nog fysio naderhand gehad?

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:59

Ik heb precies in november 25 jaar geleden een trimalleolaire enkelfractuur opgelopen door met opstappen van mijn fiets te vallen. Ook na een jaar het plaatwerk eruit laten halen en dit viel mij heel erg mee.
Erna geen fysio meer gehad, zelf thuis wel mijn oefeningen blijven doen. Herstel was zoals ik mij herinner inderdaad zo’n twee weken.

En nu, 25 jaar later heb ik nog steeds twee mooie littekens en een wat vreemd gevormde enkel, maar ik loop halve marathons ermee. Ook is mijn enkel heel flexibel, hij kan zowat dubbelslaan zonder te breken (klopt af, want ik heb al genoeg gebroken, momenteel is het mijn rib omdat ik uitgleed drie weken geleden).

Succes alvast, hopelijk valt het bij jou ook zo mee. Want het is absoluut geen fijne plek om kreupel aan te zijn!

Miss_Mii21

Re: Ervaringen met verwijderen plaatwerk uit enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 12:56

Nog meer ervaringsverhalen misschien?

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 13:14

Zo’n 25 jaar terug sprong na een val een paard in galop op mijn enkel. Fikse breuk van enkel en kuitbeen, gerepareerd met plaatje met schroeven in enkel en schroef in onderbeen. 1 week ziekenhuis, 7 weken gips, daarna in 4 weken elke week 25% meer gewicht op het been zetten. Na 3 maanden bovenste schroef eruit zodat ik mijn kuit kon blijven bewegen. Na 1 jaar alle metaal uit mijn enkel omdat ik niet ging stoppen met paardrijden (en een eventuele 2e breuk anders heel akelig zou worden).
Helemaal geen fysio nodig gehad, laatste operatie (volledige narcose) was vlot klaar, wondjes herstelden vlot.
Eerste jaren nog regelmatig dikke enkel gehad bij lang autorijden, warmte of andere belasting. Enkel kan niet zo ver meer buigen als andere. Soms nog eens wat gevoelig na zware belasting en veel hardlopen lukt niet meer (1x per week 20-30 minuten wel). Beetje verlies van gevoel in huid rond de enkel, en twee dunne littekens (halve maan en aan andere kant een hockeystick). Nooit kreupel geweest.
Zo blij dat ik geen paard was, want dan ik toen vast afgeschreven, nu leef ik redelijk ongehinderd verder

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 13:30

Ja ik heb ervaring. Een positieve.
Na de breuk (en dus ook operatie om het plaatmateriaal erin te zetten) stagneerde het resultaat bij de fysio snel. Wat we ook deden ik kwam niet meer vooruit en mijn enkel gaf een flinke reactie al in pijn, mank lopen en dikte. Veel beweging/flexibiliteit zat er niet in.

Eruit laten halen en zoveel beter. Enkel zal niet meer worden wat het was. Kan nog steeds wat minder ver door mijn been/knieën heen dan voorheen omdat de beweging gewoon beperkt wordt door mijn enkel. Maar ik kan alles gewoon. Ook zonder pijn of reactie in mijn enkel. Paardrijden gaat bijvoorbeeld veel beter. Ik kon eerst geen druk houden op de beugel aan die kant. Wandelen (op gelijke ondergronden en/of berg op en af gaat gewoon). Schaatsen lukt nu in zelfs best wel een diepe zit etc.

Operatie veel hartstikke mee. Eigenlijk geen last gehad van pijn in de enkel daarna. Enige waar ik eerst wat last van had was de wond in de huid die ze gemaakt hadden. Zo was het mij ook vooraf verteld en zo heb ik het ook ervaren. Ik vond het echt reuze meevallen. De wond voelt misschien 2 dagen een beetje naar. Maar beperkt je niet in bewegen ofzo.

Al met al. Operatie zelf viel mij echt 100% mee. Niet te vergelijken met de operatie die je hebt als het materiaal erin gaat. Dit is echt een peulenschil daarmee vergeleken.
Herstel ook heel vlot. En supersnel kon ik al meer dan eerst. En die reactie die mijn enkel steeds gaf bleef weg. Hierdoor kan ik uiteindelijk veel meer. Enkel voelt alleen stijver. Beweging is minder ver dan voor de breuk maar stuk verder dan met het plaatmateriaal erin. Maar beperkt mij nergens in. En de pijn is gewoon weg. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan ook al zag ik er eerst ook tegen op.

Edit ik had een soort gelijke enkelbreuk dan jij hebt gehad.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 13:53

marfries schreef:
Zo’n 25 jaar terug sprong na een val een paard in galop op mijn enkel. Fikse breuk van enkel en kuitbeen, gerepareerd met plaatje met schroeven in enkel en schroef in onderbeen. 1 week ziekenhuis, 7 weken gips, daarna in 4 weken elke week 25% meer gewicht op het been zetten. Na 3 maanden bovenste schroef eruit zodat ik mijn kuit kon blijven bewegen. Na 1 jaar alle metaal uit mijn enkel omdat ik niet ging stoppen met paardrijden (en een eventuele 2e breuk anders heel akelig zou worden).
Helemaal geen fysio nodig gehad, laatste operatie (volledige narcose) was vlot klaar, wondjes herstelden vlot.
Eerste jaren nog regelmatig dikke enkel gehad bij lang autorijden, warmte of andere belasting. Enkel kan niet zo ver meer buigen als andere. Soms nog eens wat gevoelig na zware belasting en veel hardlopen lukt niet meer (1x per week 20-30 minuten wel). Beetje verlies van gevoel in huid rond de enkel, en twee dunne littekens (halve maan en aan andere kant een hockeystick). Nooit kreupel geweest.
Zo blij dat ik geen paard was, want dan ik toen vast afgeschreven, nu leef ik redelijk ongehinderd verder

Dank je wel :) lijkt dus indd stuk minder ellende te worden dan de eerdere operatie(s). Had er al niet zo veel zin in om weer weken bij m'n moeder te moeten herstellen :D

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 13:55

Radiostilte schreef:
Na de breuk (en dus ook operatie om het plaatmateriaal erin te zetten) stagneerde het resultaat bij de fysio snel. Wat we ook deden ik kwam niet meer vooruit en mijn enkel gaf een flinke reactie al in pijn, mank lopen en dikte. Veel beweging/flexibiliteit zat er niet in.

Eruit laten halen en zoveel beter. Enkel zal niet meer worden wat het was. Kan nog steeds wat minder ver door mijn been/knieën heen dan voorheen omdat de beweging gewoon beperkt wordt door mijn enkel. Maar ik kan alles gewoon. Ook zonder pijn of reactie in mijn enkel. Paardrijden gaat bijvoorbeeld veel beter. Ik kon eerst geen druk houden op de beugel aan die kant. Wandelen (op gelijke ondergronden en/of berg op en af gaat gewoon). Schaatsen lukt nu in zelfs best wel een diepe zit etc.

Operatie veel hartstikke mee. Eigenlijk geen last gehad van pijn in de enkel daarna. Enige waar ik eerst wat last van had was de wond in de huid die ze gemaakt hadden. Zo was het mij ook vooraf verteld en zo heb ik het ook ervaren. Ik vond het echt reuze meevallen. De wond voelt misschien 2 dagen een beetje naar. Maar beperkt je niet in bewegen ofzo.

Al met al. Operatie zelf viel mij echt 100% mee. Niet te vergelijken met de operatie die je hebt als het materiaal erin gaat. Dit is echt een peulenschil daarmee vergeleken.
Herstel ook heel vlot. En supersnel kon ik al meer dan eerst. En die reactie die mijn enkel steeds gaf bleef weg. Hierdoor kan ik uiteindelijk veel meer. Enkel voelt alleen stijver. Beweging is minder ver dan voor de breuk maar stuk verder dan met het plaatmateriaal erin. Maar beperkt mij nergens in. En de pijn is gewoon weg. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan ook al zag ik er eerst ook tegen op.

Heel benieuwd, zie indd ook best tegen de operatie op. Maar als ik dit zo lees, dan zou dat meevallen. En ik had de eerste keer de pech, dat ze er een te lange schroef in hadden gezet, 2 weken na operatie 1, kon ik nog eens onder het mes. Vond het verschrikkelijk zo lang stil moeten zitten, maar ziet er dus naar uit dat dat nu mee gaat vallen.

Hoe snel mochten/konden jullie weer lopen? Kan mij voorstellen dat dat bot wel enige tijd moet genezen , waar die schroeven uit zijn gegaan , verliest het toch de stabiliteit? Of vullen ze dat op?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:04

Hier ook positieve ervaringen. Ik heb alles na driekwart jaar laten verwijderen.
Vooral de littekens hebben even hersteltijd nodig. Ik was meteen gaan wandelen, achteraf gezien had ik beter nog even rustig aan kunnen doen.

Nu (8 jaar later) volop aan het sporten en weinig beperkingen.
Alleen met bijv. squatten heb ik iets onder mijn hak nodig omdat ik daar niet de gehele beweging kan maken. Ben nog steeds blij dat ik alles heb laten verwijderen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:39

Miss_Mii21 schreef:
Radiostilte schreef:

Heel benieuwd, zie indd ook best tegen de operatie op. Maar als ik dit zo lees, dan zou dat meevallen. En ik had de eerste keer de pech, dat ze er een te lange schroef in hadden gezet, 2 weken na operatie 1, kon ik nog eens onder het mes. Vond het verschrikkelijk zo lang stil moeten zitten, maar ziet er dus naar uit dat dat nu mee gaat vallen.

Hoe snel mochten/konden jullie weer lopen? Kan mij voorstellen dat dat bot wel enige tijd moet genezen , waar die schroeven uit zijn gegaan , verliest het toch de stabiliteit? Of vullen ze dat op?

Ik heb geen enkelfractuur gehad, wel een dijbeenfractuur en ik heb 3 weken geleden een deel van het materiaal laten verwijderen.

Ik heb 2 weken met krukken moeten lopen, maar dat was vanwege de heling van de wond, zodat daar niet teveel spanning op zou komen te staan. Voor het bot zelf heb je geen krukken nodig. Het bot zal moeten genezen, maar in principe is het bot gewoon belastbaar na het verwijderen van de schroeven en het verdere materiaal. Gaten worden niet opgevuld, dat doet je lichaam zelf. Bot heeft een hele hoge stabiliteit, zelfs als er maar op een minimale plek wat overbrugging is van botweefsel. Het verwijderen van de schroeven zal daar dus niet zo heel veel effect op hebben.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 10:14

Miss_Mii21 schreef:
Radiostilte schreef:

Ik heb geen enkelfractuur gehad, wel een dijbeenfractuur en ik heb 3 weken geleden een deel van het materiaal laten verwijderen.

Ik heb 2 weken met krukken moeten lopen, maar dat was vanwege de heling van de wond, zodat daar niet teveel spanning op zou komen te staan. Voor het bot zelf heb je geen krukken nodig. Het bot zal moeten genezen, maar in principe is het bot gewoon belastbaar na het verwijderen van de schroeven en het verdere materiaal. Gaten worden niet opgevuld, dat doet je lichaam zelf. Bot heeft een hele hoge stabiliteit, zelfs als er maar op een minimale plek wat overbrugging is van botweefsel. Het verwijderen van de schroeven zal daar dus niet zo heel veel effect op hebben.[/quote]

Oké, dat gaat bij jou dus ook vrij vlot.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:39

Duikmaatje: Direct na het verwijderen doorgereden naar een duikstek om direct onder water te gaan. Was ook de enkel. Mocht toen weer belasten (dus had er geen jaar in gezeten), en hij heeft het meteen goed aangepakt. De wond was met een droogpak en dan over de voet weer vinnen geen probleem zei hij. Ook autorijden ging dus direct weer.
Dus die had gelukkig 0 hersteltijd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:05

Ik was na 3 uur weer thuis na het verwijderen en ik kon gewoon alles doen. Heb er nooit last van gehad.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 11:15

marleen_usar schreef:
Ik was na 3 uur weer thuis na het verwijderen en ik kon gewoon alles doen. Heb er nooit last van gehad.

Hoop dat het hier net zo mee gaat vallen. Klinkt wel veel beter dan 2 operaties vooraf en máánden hersteltijd( zeker 5-7 maanden voordat ik fatsoenlijk kon lopen en gewicht kon dragen, wekelijks fysio).

2 weken klinkt dan veel beter. Heel benieuwd.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-26 15:52

marleen_usar schreef:

Plaatwerk is er maandag uit gegaan. Mag er alles weer mee, maar de praktijk is dat de wond de afgelopen dagen flink heeft getrokken. Bij even er op hinken heb ik de wond open getrokken gister, dus ik houd mij even koest tot de hechting opgelost is. Dan maar kijken hoe het in de praktijk is.
Veeeel minder dikke voet wel, hij loopt niet meer vol zoals bij de voorgaande 2 operaties. Dus nog even op krukken tobben tot de wond in ieder geval goed dicht is/hechting goed opgelost is. Ergste dagen lijken achter de rug.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 17:03

Oh dat is niet fijn zeg dan is het bij iedereen echt verschillend. Hopen dat het snel beter gaat.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:22

Oh goed te lezen dat het goed is gegaan en je been niet vol loopt.
En jij hebt precies hetzelfde probleem als ik toen :knuffel:

Als de wond straks dicht is gaat het ineens snel.
Heb toen ook veeeeeeel honingzalf gesmeerd.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:18

Wond trekt stuk minder en lekt ook bijna niet meer. Lopen kleine stukjes zonder krukken maar nog erg kreupel. Denk dat dat eerst beter moet zijn voordat ik kan autorijden/weer naar huis kan. Vooral frustrerend. Fysio vind het nog te vroeg. Ik wil gewoon lopen, de orthopeed zei dat je na 2 weken weer mag sporten. Eerst maar fatsoenlijk lopen denk ik. Dat lukt ook nog niet....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:37

Dat is balen, vooral omdat ik gezien heb dat je dus na 3 uur weer kunt sporten. Daar zou ik ook van uit gaan persoonlijk. Even het er uit laten halen, dan direct door naar de waterkant zoals die vriend van mij toen gedaan heeft.
Maar lukt gewoon lopen niet eens? En voor die tijd wel? Vind dat wel bijzonder, alsof ze echt wat fout gedaan hebben.

Maar krijg je fysio voor dit? Of heb je dat zelf geregeld? Want meestal wordt er gezegd geen fysio nodig terwijl dat wel fijn kan zijn. En zelf de fysio betalen loopt behoorlijk in de papieren met 40 euro per keer. (ik vind dat fysio weer gewoon in de basisverzekering zou moeten zitten, niet zoals het nu is pas na 20 keer en dan ook maar bij een beperkt aantal aandoeningen die men chronisch vindt, want mensen mijden ook de fysio wegens de kosten).

In ieder geval veel sterkte er mee. Dit had je ook niet verwacht (en ik ook niet, ik zou er zelf helemaal gek van worden, ben iemand die elke 5 minuten kijkt of probeert of iets dicht zit of geen pijn meer doet :P ).

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:57

germie schreef:
Dat is balen, vooral omdat ik gezien heb dat je dus na 3 uur weer kunt sporten. Daar zou ik ook van uit gaan persoonlijk. Even het er uit laten halen, dan direct door naar de waterkant zoals die vriend van mij toen gedaan heeft.
Maar lukt gewoon lopen niet eens? En voor die tijd wel? Vind dat wel bijzonder, alsof ze echt wat fout gedaan hebben.

Maar krijg je fysio voor dit? Of heb je dat zelf geregeld? Want meestal wordt er gezegd geen fysio nodig terwijl dat wel fijn kan zijn. En zelf de fysio betalen loopt behoorlijk in de papieren met 40 euro per keer. (ik vind dat fysio weer gewoon in de basisverzekering zou moeten zitten, niet zoals het nu is pas na 20 keer en dan ook maar bij een beperkt aantal aandoeningen die men chronisch vindt, want mensen mijden ook de fysio wegens de kosten).

In ieder geval veel sterkte er mee. Dit had je ook niet verwacht (en ik ook niet, ik zou er zelf helemaal gek van worden, ben iemand die elke 5 minuten kijkt of probeert of iets dicht zit of geen pijn meer doet :P ).

De hechting (oplosbaar) liet wat los toen ik de eerste dagen ging belasten. Het trok ook heel erg. Stuk huid ging open staan, dat is ook weer dicht gegaan.
Ik kan wel lopen/gewicht er op zetten maar vooral afwikkelen gaat niet goed. Was bij die eerdere operaties ook. Traplopen lijkt meer beweging te geven, maar zo lopen nog super kreupel. Die spieren zijn deels ook door die platen n jaar niet maximaal aan het werk geweest. Dus misschien moet dat oprekken. Zo heel gek is het niet. Die platen beperkte beweging, maar die spieren hebben dus n jaar ook niet meer kunnen doen door die beperking.
Ik ben nog flink verzekerd dus heb nog fysio in mn pakket zitten. Fysio zegt dat het nog te vroeg is.
Ik kan ook niet stilzitten hoor, ben nu ook gewoon aan het werk, word elke dag gehaald en gebracht en krukken mee. Kan niet eens 2km lopen maar de supermarkt, laat staan met gewicht boodschappen mee terug nemen. Dus tijdelijk nu bij mn moeder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

3 uur na een operatie sporten is nogal onrealistisch en onverantwoord. Dat sommige het doen, duiken 3 uur na een narcose? Sorry ik vind het gewoon dom en zeer onverstandig.

Ts laat je niet gek maken met zulke verhalen. Bij iedereen geneest het op een andere manier. Want wat je zegt, je spieren hebben ook tijd nodig om weer te wennen alles zelf te doen.

Mijn moeder heeft dezelfde breuk met dislocatie gehad als jij.
Enkel moest zij wachten totdat ze geopereerd kon worden ivm blaarvorming op de plek van de breuk. Vermoedelijk ontstaan doordat het lang duurde dat ze is het ziekenhuis door drukte werd geholpen. Ze is pas 3.5 week later geopereerd.
Bij haar is het advies om de plaatjes en schroeven er niet uit te laten halen. Of de schroeven moeten uiteindelijk de huid gaan beschadigen. Maar nu zo'n 10 jaar later zitten ze er nog in.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

germie schreef:

3 uur na de operatie weer sporten lijkt me niet realistisch, dat wordt toch echt afgeraden na een operatie. Zwemmen, baden, of iets anders in het water wordt sws ook afgeraden wegens het verweken van de wond. Ik mocht zeker 14 dagen niet baden of zwemmen, douchen is geen probleem.

Vervelend TS dat het herstel nu nog wat stroef gaat. Ik heb zelf eind oktober één plaat uit mijn bovenbeen laten verwijderen, de tweede wordt hopelijk volgend jaar verwijderd. Een hele andere plek en mijn fractuur was wrs ook een pak ingewikkelder dan die van jou. Mijn orthopeed heeft mij destijds aangeraden om twee weken op krukken te lopen vanwege het herstel van de wond, 4 weken thuis te werken en 2 maanden niet te sporten. Dat was ook geen overdreven advies. Ik heb geen fysiotherapie meer gehad na het verwijderen van de plaat, dat was niet nodig.
Ik heb zelf 2-4 weken na de operatie veel baat gehad bij het lopen met één kruk, omdat ik dan wel volledig belastte, maar toch een beetje steun had. Heb dat een beetje op gevoel gedaan en heb dat 4 weken post-OK dus afgebouwd.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:04

kiki1976 schreef:
3 uur na een operatie sporten is nogal onrealistisch en onverantwoord. Dat sommige het doen, duiken 3 uur na een narcose? Sorry ik vind het gewoon dom en zeer onverstandig.

Ts laat je niet gek maken met zulke verhalen. Bij iedereen geneest het op een andere manier. Want wat je zegt, je spieren hebben ook tijd nodig om weer te wennen alles zelf te doen.

Mijn moeder heeft dezelfde breuk met dislocatie gehad als jij.
Enkel moest zij wachten totdat ze geopereerd kon worden ivm blaarvorming op de plek van de breuk. Vermoedelijk ontstaan doordat het lang duurde dat ze is het ziekenhuis door drukte werd geholpen. Ze is pas 3.5 week later geopereerd.
Bij haar is het advies om de plaatjes en schroeven er niet uit te laten halen. Of de schroeven moeten uiteindelijk de huid gaan beschadigen. Maar nu zo'n 10 jaar later zitten ze er nog in.

Ik kon ook echt niet anders. Had er te veel last van. Merk elke paar dagen wel wat verbetering. Maar meteen dezelfde dag, echt niet. En wanneer ik weer goed kan lopen? Geen idee. Geduld zeggen ze. Sinds vanmorgen lijkt het lopen ook weer wat beter te gaan. Stukje bij beetje...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:09

leintje_ schreef:
germie schreef:

3 uur na de operatie weer sporten lijkt me niet realistisch, dat wordt toch echt afgeraden na een operatie. Zwemmen, baden, of iets anders in het water wordt sws ook afgeraden wegens het verweken van de wond. Ik mocht zeker 14 dagen niet baden of zwemmen, douchen is geen probleem.

Vervelend TS dat het herstel nu nog wat stroef gaat. Ik heb zelf eind oktober één plaat uit mijn bovenbeen laten verwijderen, de tweede wordt hopelijk volgend jaar verwijderd. Een hele andere plek en mijn fractuur was wrs ook een pak ingewikkelder dan die van jou. Mijn orthopeed heeft mij destijds aangeraden om twee weken op krukken te lopen vanwege het herstel van de wond, 4 weken thuis te werken en 2 maanden niet te sporten. Dat was ook geen overdreven advies. Ik heb geen fysiotherapie meer gehad na het verwijderen van de plaat, dat was niet nodig.
Ik heb zelf 2-4 weken na de operatie veel baat gehad bij het lopen met één kruk, omdat ik dan wel volledig belastte, maar toch een beetje steun had. Heb dat een beetje op gevoel gedaan en heb dat 4 weken post-OK dus afgebouwd.

Tnxx voor je info. Ik had het op 3 plekken gebroken, trimolair of iets in die richting. 2 platen 8 schroeven. Uit de kom gedraaid, kom afgebroken en 2 botten daardoor. Ze noemen het complex begreep ik.
Ik mocht na 48 uur douchen, dat heb ik tot op heden nog vermeden. Sporten na 2 weken/contactsporten na 2 maanden. Sinds vanmorgen loop ik weer een beetje, zonder krukken. Maar sporten/rennen doe ik echt nog niet.... Autorijden komt nu wel in de buurt, volgende week maar eens kijken. Ik doe rustig aan, genezing is hoogste prio. Misschien is fysio niet eens nodig. Had er een hoge schoen om vandaag en ik liep ineens niet meer kreupel. Heel bijzonder.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:21

Klinkt idd als een complexe fractuur
.
Ik had mijn dijbeen verbrijzeld en een jaar later bleek dat een deel van het bot door mijn lichaam was afgebroken, waardoor mijn dijbeen uit 2 stukken bestond, met daar tussen een gat van 5 cm. In totaal 3x geopereerd aan het bot en sinds vorig jaar is de fractuur geheeld (3 jaar na het ongeluk) en kon dus een deel van het materiaal worden verwijderd. Er zit aan de zijkant nog 1 plaat in, die met een beetje geluk dus over een jaar kan worden verwijderd.

Hoge schoen kan net een beetje extra steun geven wat je spieren nu nodig hebben. Ik merkte na het verwijderen van de plaat ook dat mijn bovenbeenspier daar toch wel even van moest herstellen, die was toch wel wat zwakker. Duurde 2-3 weken voor dat weer een beetje was bij getrokken.
Neem je tijd en doe wat goed voor jou voelt :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Jaaa daar is germie weer met haar goede adviezen |o
Er wordt niet voor niets gezegd dat je 24 uur na narcose niet aan verkeer mag deelnemen, niet alleen gelaten mag worden, en dan wel het water in op diepte gaan duiken?
Kom op zeg, ik had je echt wat wijzer ingeschat....

Sowieso 3 uur na een operatie waarin ze hebben zitten snijden en zitten wrikken lijkt me ook echt niet logisch, tenzij je geen pijn voelt _O-

Dus TS, rustig je tijd nemen en niets overhaasten. Je lijft zegt gewoon, nope het is nu nog niet de tijd voor fanatieke dingen! Dan moeten we er gewoon naar luisteren :D