No smartphone, november

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

No smartphone, november

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 09:30

Hoi bokkers!
Tot onze grote schrik hadden ik en mijn vriend een gemiddelde schermtijd van wel 4 uur per dag! Dit zette ons aan het nadenken.. Even uitrekenen: 4x7= 28 uur per week, 28x52= 1456 uur per jaar! Dit was voor ons zo'n grote shock dat we onszelf een uitdaging hebben gegeven. De gehele maand November zonder smartphone door brengen. Vooral om te zien of het ons bevalt, of we nu ook echt veel tijd over hebben en of we meer tot rust komen.

Dus twee Nokia GSM's opgehaald en iedereen even laten weten op whatsapp dat we gaan overstappen en dus mogelijk laat reageren maar we zijn nog wel bereikbaar. We hebben besloten om whatsapp op onze computers te houden. Zo kunnen we soms toch nog wel even reageren op onze sociale media maar hebben we dat niet de hele dag bij ons.

Nu zijn we 9 dagen onderweg en het bevalt enorm goed. Het lijkt alsof we veel meer vrije tijd hebben en ik verveel me soms zelfs! (hebben mensen hiervoor nog tips? :Y) ). We hebben veel dingen kunnen opvangen zoals een uitgeprinte agenda aan de koelkast, een kladblok voor boodschappen lijstjes, een memoblokje voor dingen die we moeten onthouden. Ons pasjeshouders zijn weer tevoorschijn gekomen en ik ben intussen prof in Snake spelen 8-) . Ik ben heel benieuwd hoe de rest van de maand ons gaat bevallen en of we meer "problemen" tegen komen waar je eigenlijk je smartphone voor nodig bent. Voor nu is het nog goed op te vangen.

Alle tips en ideeën of ervaringen zijn welkom! Het is voor ons een spontaan idee dus echt doorgedacht hebben we het niet, maar we willen het erg graag volhouden en het misschien wel verlengen als het ons bevalt!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:40

Hier is zonder niet te doen. Ben hem echt wel nodig voor werk.

Heb je daar geen last van?

Ik vind het ook altjjd beetje dubbel. Als je vervolgens gaat computeren of tv kijken heb je net zo goed schermtijd. Dan zou je alles eigenlijk aan banden moeten leggen en boek gaa lezen :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 10:13

SansaS schreef:
Hier is zonder niet te doen. Ben hem echt wel nodig voor werk.

Heb je daar geen last van?

Ik vind het ook altjjd beetje dubbel. Als je vervolgens gaat computeren of tv kijken heb je net zo goed schermtijd. Dan zou je alles eigenlijk aan banden moeten leggen en boek gaa lezen :P

En werk zou een werktelefoon kunnen leveren waar verder niets anders op gedaan kan worden.

Ik merk nu ik socials verwijderd heb ,ik veel minder schermtijd heb

SansaS

Re: No smartphone, november

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 10:20

Ik heb het niet over socials hoor. Inderdaad op uiteraard een werktelefoon.

Maar las het dat ts haar hele telefoon/computer enzo niet meer wil doen. Als het alleen gaat om niet meer scrollen op je telefoon op je socials snap ik hem.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:06

SansaS schreef:

Maar mijn computer klap ik niet te hooi en te gras open, daar ga ik echt even voor aan tafel zitten. Die gaat ook weer dicht na een tijdje. Idem voor de tv. Mijn mobiel ligt vaak in de buurt en dan is de drempel veel lager om toch eventjes iets te kijken. Dat gaat veel meer gedachtenloos.

Mij helpt het om mijn telefoon op stil te hebben, geen social media apps erop en ik leg mijn telefoon vaak in een andere ruimte dan ik ben. Dat scheelt echt heel veel in telefoonschermtijd.

Jammer genoeg heb ik mijn telefoon nodig voor mijn werk, dus heb m altijd in de buurt. Toen dat niet zo was liet ik m in de auto liggen of in mijn jaszak. Dan trekt het ook niet meer om toch even te kijken.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:28

Ik zit er heel vaak aan te denken om dit te doen, al meermaals dingen geprobeerd om mijn telefoon te herinrichten of in de kast te wegleggen ofzo. Maar ik blijf toch na verloop van tijd altijd weer terugvallen in oude gewoonten.

In principe zou ik theoretisch gezien prima mijn privé smartphone kunnen vervangen door een oude Nokia en waar nodig m’n zakelijke telefoon gebruiken (die mag ik ook privé gebruiken namelijk). Maar vind de stap toch nog te groot..

Zit nu al vaker te kijken naar een Brick of iets vergelijkbaars om op die manier mijn telefoon te kunnen blokkeren voor bepaalde periodes van de dag.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 15:40

Bedankt voor de reacties! Een smartphone heb ik zelf niet nodig voor het werk. en zoals @Ir111 al zegt, als ik op mijn laptop of tv kijk ga ik daar echt voor zitten en die draag ik niet continue bij me. Het is niet dat ik helemaal geen social media meer wil of helemaal geen schermtijd meer wil, ik wil er alleen bewuster mee bezig zijn. Dus vooral het scrollen op instagram en dergelijke, of het onnodig veel whatsappen wil ik in de hand houden op deze manier. Want gamen en dergelijke doe ik ook gewoon nog :j

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 15:46

linoleum schreef:
Ik zit er heel vaak aan te denken om dit te doen, al meermaals dingen geprobeerd om mijn telefoon te herinrichten of in de kast te wegleggen ofzo. Maar ik blijf toch na verloop van tijd altijd weer terugvallen in oude gewoonten.

In principe zou ik theoretisch gezien prima mijn privé smartphone kunnen vervangen door een oude Nokia en waar nodig m’n zakelijke telefoon gebruiken (die mag ik ook privé gebruiken namelijk). Maar vind de stap toch nog te groot..

Zit nu al vaker te kijken naar een Brick of iets vergelijkbaars om op die manier mijn telefoon te kunnen blokkeren voor bepaalde periodes van de dag.

Hier zat ik ook enorm mee te struggelen. Ook veel dingen geprobeerd en elke keer weer terugvallen. Vandaar nu deze best drastische stap in de hoop dat ik nu wel permanent een manier kan vinden hiermee om te gaan. Betekend niet perse dat ik nooit meer een smartphone wil maar voor zolang ik mezelf niet in de hand kan hebben is dit de beste oplossing voor mij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:03

Mij lukt het zonder smartphone niet meer, maar als ik last heb van mijn schermtijd zet ik een screentime app aan. Die blokkeert voor mij paginas of apps, en dat kan op verschillende manieren.

Wel flink afkicken :=, wij doen het altijd in de "Yule" dus zo tussen kerst en oud en nieuw

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 17:13

Dochter doet dit al een half jaar, whatsapp zo ingesteld dat mensen niet zien of ze het gelezen heeft en van vijf tot tien in de avond telefoon uit, bevalt haar prima.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:44

Yay lotgenoten!!!!! Al werd ik gek van de Nokia die viel vaak uit en niet alle berichten kwamen aan. Dus nu alle niet noodzakelijke apps geblokkeerd op mijn telefoon. Ik kan alleen nog sms’en en bellen. Ok ok ook op bokt, maar dat doe ik minder vaak dan gedacht. Verder ben ik productiever en vrolijker. Ook kan ik weer genieten van in het moment zijn. Al is 4 uur wel rookie numbers :') . Mijn gemiddelde schermtijd was 14 uur en nu ongeveer nog 4 uurtjes. Maar dat is bijv een luisterboek luisteren, spotify, bellen en wat berichtjes beantwoorden en heel even bokt browsen. Tegen verveling ben ik weer gaan lezen, diamond painting, schrijven, sporten en verder gewoon serie kijken. En soms spontaan ff ergens een koffie doen met een goed boek.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:57

Ik heb zelf alle meldingen uit staan op mijn telefoon en als het even kan laat ik de telefoon thuis liggen. Mijn schermtijd is op die manier van 2 uur naar 30 minuten gemiddeld per dag gegaan.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 09:12

Wat een goede tips! Dank daarvoor. Misschien is het locken van apps ook wel een oplossing als ik weer terug zou gaan naar mijn smartphone. Maar moet dan wel echt stevig in mijn schoenen zijn ben ik bang :Y)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:13

Lokii schreef:
Wat een goede tips! Dank daarvoor. Misschien is het locken van apps ook wel een oplossing als ik weer terug zou gaan naar mijn smartphone. Maar moet dan wel echt stevig in mijn schoenen zijn ben ik bang :Y)

Ik kan huilen wat ik wil ik heb niet zelf de code en die ga ik ook niet krijgen zonder erg goed onderbouwde reden :')
Dus kan er sws ook niet in… Ja om het scherm te zien dat mijn 0 min schermtijd verbruikt is. Maar verder kan ik er niks mee :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:38

Lau schreef:
Lokii schreef:

Ik kan huilen wat ik wil ik heb niet zelf de code en die ga ik ook niet krijgen zonder erg goed onderbouwde reden :')
Dus kan er sws ook niet in… Ja om het scherm te zien dat mijn 0 min schermtijd verbruikt is. Maar verder kan ik er niks mee :')

Handig! Hoe heb je dit gedaan? Want ik heb bokt bijvoorbeeld geblockt op mijn telefoon, maar krijg gewoon 4 grote knoppen van "nog 1 minuut", "herinner me in 15 minuten" "negeren voor vandaag" en "scherminstellingen". Dus ze schotelen mij meteen de opties voor om het te omzeilen :') -O-

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:40

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:51

Hebbes! Helaas is mijn man nu op zijn werk dus heb ik zelf een code ingesteld... Nu maar hopen dat ik die dus vergeet, óf de zelfbeheersing heb om het niet in te vullen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:53

Ik zie deze topics regelmatig voorbij komen, maar vraag me altijd af of mensen dan echt zo'n last hebben van een hoge schermtijd?
Heb het zelf ook hoor en ja natuurlijk komt het wel eens voor dat je net je lang op te telefoon zit voor het slapen gaan of een lekker lekker doelloos ligt te scrollen op de bank.
Maar persoonlijk heb ik er niet zo'n problemen mee dat mijn schermtijd hoog is, dus misschien ben ik al wel te ver heen dat ik het niet door heb :Y)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:55

Josien_ schreef:
Ik zie deze topics regelmatig voorbij komen, maar vraag me altijd af of mensen dan echt zo'n last hebben van een hoge schermtijd?
Heb het zelf ook hoor en ja natuurlijk komt het wel eens voor dat je net je lang op te telefoon zit voor het slapen gaan of een lekker lekker doelloos ligt te scrollen op de bank.
Maar persoonlijk heb ik er niet zo'n problemen mee dat mijn schermtijd hoog is, dus misschien ben ik al wel te ver heen dat ik het niet door heb :Y)

Ik ben van 12 naar 2 uur gegaan. En ja het is super zwaar. Maar ik ben optimistischer, doe weer dingen, geniet weer van het moment, heb aandacht weer voor mensen, ik heb tijd om dingen te proberen, mijn concentratie is beter, ik slaap beter. Ja ik merk echt een verschil :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:13

Ik merk inderdaad vooral dat mijn aandacht een stuk verbeterd is, en dat ik al minder de drang heb om "ff te kijken of er iets nieuws op fb/insta/tiktok/bokt/etc staat" in plaats van tijd door te brengen met volle aandacht voor mijn man en mijn dieren.

Dit omdat ik overdag vanuit huis werk en in de rustige momenten vaker heel kort scrollde, maar daar wel mijn brein mee aanwende "als je je verveelt, altijd telefoon pakken en snel kijken of er iets leuks nieuws op staat". Die drang stopte echter niet meer zodra er wél leuke dingen waren om me mee af te leiden, omdat ik er dus zo gewend aan was.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:33

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:45

Lau schreef:
Josien_ schreef:

Ik ben van 12 naar 2 uur gegaan. En ja het is super zwaar. Maar ik ben optimistischer, doe weer dingen, geniet weer van het moment, heb aandacht weer voor mensen, ik heb tijd om dingen te proberen, mijn concentratie is beter, ik slaap beter. Ja ik merk echt een verschil :D

12 ?!?!? Naar 2 ?!?!?!

Had je dan nog wel tijd om te werken, slapen en eten ?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:46

Euh momenteel werkloos, verder ja? Haha tijdens alles kan je gewoon op je telefoon zitten behalve de 8/9 uurtjes die je slaapt :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:47

Lau schreef:
Yay lotgenoten!!!!! Al werd ik gek van de Nokia die viel vaak uit en niet alle berichten kwamen aan. Dus nu alle niet noodzakelijke apps geblokkeerd op mijn telefoon. Ik kan alleen nog sms’en en bellen. Ok ok ook op bokt, maar dat doe ik minder vaak dan gedacht. Verder ben ik productiever en vrolijker. Ook kan ik weer genieten van in het moment zijn. Al is 4 uur wel rookie numbers :') . Mijn gemiddelde schermtijd was 14 uur en nu ongeveer nog 4 uurtjes. Maar dat is bijv een luisterboek luisteren, spotify, bellen en wat berichtjes beantwoorden en heel even bokt browsen. Tegen verveling ben ik weer gaan lezen, diamond painting, schrijven, sporten en verder gewoon serie kijken. En soms spontaan ff ergens een koffie doen met een goed boek.

14 uur per dag?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:49

Lau schreef:
Euh momenteel werkloos, verder ja? Haha tijdens alles kan je gewoon op je telefoon zitten behalve de 8/9 uurtjes die je slaapt :')

Maar.. wat doe je dan al die tijd op je telefoon? Oprechte vraag hoor, ik bedoel het niet raar.

Ik kijk altijd even whatsapp, mail en Bokt en als ik me echt verveel of uitstelgedrag heb dan lees ik Nu.nl of Scientias nog. Ik heb ook een Instagram account, maar ik volg niet heel veel mensen dus daar ben ik dan zo doorheen.