Hoe oud was jij toen je een leesbril ging gebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoe oud was jij toen je een leesbril ging gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 16:10

Zoals de titel al zegt: Hoe oud was jij toen je een leesbril ging gebruiken? B-)
Ik ben nu bijna 45 en het viel me de afgelopen maanden op dat ik meer moeite kreeg met het lezen van kleine lettertypes. Ook tijdens het fotograferen had ik moeite met het kleine zoekscherm en daarna waren mijn ogen echt moe.
Ik heb nog nooit eerder een bril gehad en zat een beetje in de ontkenningsfase dat ik er nu echt aan moest geloven.
Afgelopen week eens om te proberen een leesbril gekocht van +1 bij de Albert Heijn en wat een verademing! _/-\o_
Dit had ik eerder moeten doen! :))

Het is nog wel even wennen, maar ik merk echt dat mijn ogen niet continu proberen te focussen.
Ik dacht dat ik vrij vroeg was met een leesbril, maar mijn overbuurvrouw had op haar 36ste al een leesbril.
Dus mijn vraag: hoe oud was jij? :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 07-11-25 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:14

Ik was denk ik 53. Toen ik er iets aan ging doen, het was natuurlijk al langer minder. Maar ik ben wel meteen overgegaan op leeslenzen. Echt ideaal. Voor mij dan omdat ik er niet van houd een bril op te hebben, draag ook nooit een zonnebril. En je hoeft die dan ook niet de hele dag op en af te zetten. Met die lenzen kun je dus ook gewoon veraf kijken, daar heb ik geen bril voor nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:15

Een jaar nu ongeveer, dus 44. Maar ik heb bij de laatste update van mijn telefoon vorige week ook de letters daar een tandje groter gezet. En dat is nog wel even wennen omdat er daar door ook dingen echt anders zijn (zo zie ik nu maar 3 dagen de weersvoorspelling ipv 4. Dat is niet eens belangrijk maar het voelt wel irritant.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:16

Ik denk een jaar of 48.
En omdat ik een bril draag met prisma uiteindelijke ook maar bril met leesgedeelte.

Lieser

Re: Hoe oud was jij toen je een leesbril ging gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:21

Nog niet, ik ben 57. Maar ik heb lange armen O:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 16:24

Lieser schreef:

Ik bespeur een soort van ontkenningsfase _O-

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:25

Cayenne schreef:
Lieser schreef:

Ik bespeur een soort van ontkenningsfase _O-

_/-\o_

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:32

45 en geen leesbril.

Vind het wel schijt-iritant dat bij elke software update de letters op mijn laptop kleiner worden. Denk dat ze samenwerken met de Pearl om de brillenverkoop te boosten..
Laatst bijgewerkt door troi op 07-11-25 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:35

Ik heb op mijn 40ste mijn ogen laten laseren en toen zeiden ze, geniet ervan want rond je 45ste ga je aan een leesbril.

Ik was 45 en moest een leesbril.

7 jaar geleden kwam daar een computerbril bij en dit jaar een computerbril met leesgedeelte en overal slingeren leesbrilletjes.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:39

Op mijn 56e een leesbril aangeschaft. Kan nog steeds bij goed licht de krant wel zonder lezen, maar met bril is makkelijker. Overigens heb ik als enige in het gezin waar ik uit kom nooit een bril gedragen. Mijn ouders en zussen dragen al brillen vanaf hun jeugd. Ik lust graag worteltjes ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:41

Ik heb sinds 2 weken een multifocale bril. Maar ik merk dat ik nog steeds mijn bril afzet met lezen.
Ik heb -7 en daarom nu een multifocale bril.
Ik ben 49 jaar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 16:42

Mando schreef:
Ik heb op mijn 40ste mijn ogen laten laseren en toen zeiden ze, geniet ervan want rond je 45ste ga je aan een leesbril.

Dat konden ze toen al zien? En ze hadden dus nog gelijk ook! :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:50

Ik ben 45 en merk dat ik iets meer afstand van de lettertjes nodig heb met lezen. Maar ik stel het nog even uit. Mijn volgende bril zal wel met leesgedeelte worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:53

Ik heb nu meerdere van die goedkope brilletjes om te lezen, slingeren overal, thuis/werk/auto/slaapkamer :D

Maar ik had eerder een bril voor ver af in de auto nodig dan een leesbril.
Al zijn beide sterktes niet heel dramatisch.
Ik was denk ik rond 40 toen de eerste bril kwam.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:57

Sinds begin dit jaar met lenzen een leeslens in mijn linker oog en een verte lens in het rechter.
Met bril op kan ik nog lezen..

Ik heb namelijk voor in de verte ook een plus sterkte, voor lezen is die iets meer geworden nu, maar omdat een bril gewoon vergroot, is het met bril nog te doen.
Lenzen doen dat niet, dus zonder leeslens in mijn linkeroog werden mijn armen echt te kort.

Op mijn nachtkastje ligt een oude leesbril van mijn man, want in bed is de afstand helemaal te kort om te kunnen lezen zonder.

Ik was dus 44 toen ik eraan moest geloven dat mijn armen erg kort worden als ik fijn wil kunnen lezen :+

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:03

42 en ook alleen voor lezen. Wel gebruik ik de goedkope brilletjes vaker dan mijn goede bril van de opticien

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:07

Ik ben 50 en zet sinds een jaar mijn ver-af bril maar af met lezen. Weiger nog de lettergrootte aan te passen op mijn telefoon.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:03

45 geloof ik.
Paar jaar gehannest met steeds op- en afzetten. Vooral op het werk (met computer) vond ik dat een gedoe.

Sinds een paar jaar een varifocusbril met "vensterglas". Dus in de verte is "0" met leesgedeelte.
Wel met hele kleine cilinder.

Ideaal! Draag de bril gewoon de hele dag. Kan ik de hele dag weer alles zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:04

47, maar geen leesbril nodig. Ik moet wel eens mijn gewone bril afzetten om kleine lettertjes te lezen of in het donker mijn Garmin (die is niet verlicht). Maar daarvoor heb je geen leesbril nodig. Het is dus geen ontkenningsfase, want voor veraf heb ik dus een bril. En zonder bril kan ik dus nog heel goed alles lezen, zeer dichtbij. Heb dus geen lange armen nodig ofzo.
Multifocaal bij minglazen is me vandaag absoluut afgeraden (kom net bij de opticien vandaan omdat ik weer een bril wilde met meekleurende glazen). En toen kwam het even ter sprake, maar omdat ik dus zonder bril dichtbij nog zeer goed zie (ik kan tot 10cm afstand nog gewoon scherp accomoderen) is het niet nodig. En ik heb er ook geen last van.
Een computerscherm wordt al overgenomen door de minglazen. En even onder de bril doorkijken of even omhoog zetten om bijvoorbeeld een ingredientenlijst te lezen op een verpakking is een kleine moeite.
Ik zie de telefoon ook gewoon nog scherp. En mijn duikcomputer onder water ook.
Kennelijk ben ik met 47 oud omdat ik geen leesbril nodig heb. Ben daar dus wel blij mee. :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:17

Ik gebruik nog steeds geen leesbril, maar heb dan ook super slechte ogen voor veraf (-19 en -16)
Wel pas een multifocale bril aangeschaft omdat ik in de auto niet én ver én de knopjes/navigatie kon lezen.
Maar gewoon lezen doe ik dus zonder bril. Leeftijd krijg je per PB :P

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:33

Op m’n 24e nadat ik aan beide ogen een staaroperatie heb gehad.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:44

Ben nu 44 en sindskort een leesbrilletje erbij. Ik heb lenzen/bril voor veraf, maar als ik mijn lenzen in heb, willen mijn ogen niet meer goed accomoderen om goed te kunnen lezen. Dus een leesbrilletje wat mijn sterkte compenseert wanneer ik mijn lenzen in heb. Gewone bril zet ik dan even af. En zonder bril/lenzen lees ik prima.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:55

Cayenne schreef:
Mando schreef:

Dat konden ze toen al zien? En ze hadden dus nog gelijk ook! :=

Denk dat ze er ervaring mee hadden _O-
Zo te lezen is de gemiddelde leeftijd rond de 45.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:40

Ik ben 45, heb al sinds mijn 11e ofzo een min afwijking van nu rond de -4 per oog, sinds mijn 18e lenzen en merk sinds een half jaar ofzo dat ik niet meer super goed dichtbij kleine regeltjes kan lezen en dat het lezen vervelend voelt.... -O-

Ook zonder lenzen terwijl ik prima 'bijziend' was maar nu lijken ogen ineens een stuk slechter geworden.... -O-

Ik dacht is het nou dat ik een leesbril nodig ga hebben, zijn de lenzen gewoon niet meer sterk genoeg, verandert de cylinder.... wat is het nou :?

Naar opticien en die raadde multifocale lenzen aan maar dat kijkt voor geen meter, heb 2x proeflenzen gehad maar beide dermate slecht zicht dat het geen doen was dus nu weer gewoon door met mijn normale lenzen die 100.000 keer fijner zijn dan die proeflenzen....en me afvragen wat de volgende stap gaat worden dan.... -O-

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:55

Ik weet het niet zeker maar denk dat ik rond de 47 was...er ging weer een wereld open met brilletje :')