Gewicht toename - leeftijd gebonden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Gewicht toename - leeftijd gebonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 14:46

Totdat ik mijn enkel brak vorig jaar, zat ik altijd rond de 50 kilo. Ik was ook vrij actief, merkte nooit veel van 1-2x per week iets van frietjes/pannenkoeken of dergelijks te eten. Alleen dat m'n broeken wat strakker zaten einde van de zomer, dat ging er wel weer vanaf in de winter. Reed gemiddeld 2x per week paard, eet verder vrij gezond want kan geen suikers/gluten/lactose verdragen. Deed altijd mee met sporten eens maand/twee maanden op het werk. Eet veel groenten, rijst, weinig sausjes etc.

Nu afgelopen halfjaar zeker 3 maanden plat gelegen met enkelrevalidatie.
Daarna 3 maanden vooral beetje in/om huis lopen/strompelen. En vanaf juli weer 1x per week op het paard. Het 'even naar voren rennen', 'even naar beneden rennen' of dergelijks, gaat niet meer. Of ik nou op stal een stukje rende, met flinke vaart de trap op/af rende op het werk of ergens anders, altijd zat er ergens wel een holletje in, dat hele rennen gaat niet (meer). Dus het tempo ligt noodgedwongen lager.

Afgelopen zomer wel wat ijsjes op(dieetproef, 3-4x per week schaaltje), want ja dat is bijna het enige lekkere dat ik nog kan eten(naast frietjes). Koekjes etc snoep ik allemaal niet, kan ik niet tegen.

Nu zag ik dat de weegschaal niet op de 50 stond, maar op de 57. Oeps.
Misschien toch iets te veel ijsjes op, vooral in combi met wat minder bewegen want ja, die voet met plaatwerk werkt niet mee.

Kan dit mede ook met de leeftijd te maken hebben? (34) Of zou dit toch combi zijn van iets te veel ongezond eten ism minder verbranden/minder beweging?

Hebben jullie deze ervaring ook, dat dit vanaf een bepaalde leeftijd is? Of dat je een minimum moet sporten om stabiel te blijven qua gewicht?
Ik merk wel dat het niet meer zo veel paardrijden wat doet qua buikspieren. Het plan is om dat wat beter te gaan oppakken en evt de sportschool in te duiken om die been -/buikspieren wat te gaan trainen. Had altijd het idee dat dat met paardrijden ook wel ging, maar dat rijden gaat niet zo lekker. Dus dat staat ook even op een laag pitje (en door andere redenen, maar dat even ter zijde).
Kon eerder ook altijd fanatiek met een kruiwagen door de paddock rennen, dat rennen gaat tegenwoordig helemaal niet meer en een zware kruiwagen duwen, betekent weer paar dagen pijn. Dus dat vermijd ik ook maar.. kortom... minder beweging, minder verbranding..... misschien ook leeftijd?

Of misschien ook het laat eten? In verband met paard op stal en direct doorrijden na het werk, at ik de laatste maanden regelmatig pas om 21uur thuis. En dat was ook niet altijd gezond, als je om 21.30 in bed moet liggen.
Ik probeer nu in het weekend een pan te koken, dan kan ik op stal eten rond een wat normaler tijdstip. Kan ook van invloed zijn op de vertering uiteraard....

Ibbel

Re: Gewicht toename - leeftijd gebonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:51

Leeftijd gaat pas echt een duidelijke rol spelen rond de overgang en daarna. Je basale metabolisme gaat dan langzamer werken. En vanaf de 60 ga je ook duidelijk minder makkelijk je spieren onderhouden, laat staan opbouwen (dit laatste geldt ook voor mannen trouwens).

Met 34 speelt dat allemaal nog lang geen rol.
Meer eten en minder bewegen is een veel betere verklaring in jouw geval.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:56

En je rustmetabolisme is o.a. afhankelijk van je spiermassa (meer spiermassa is hogere metabolisme), dus als jij bijv minder spieren hebt doordat je langere tijd gerevalideerd hebt dan zou dit een verklaring kunnen zijn.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 14:58

Ibbel schreef:
Leeftijd gaat pas echt een duidelijke rol spelen rond de overgang en daarna. Je basale metabolisme gaat dan langzamer werken. En vanaf de 60 ga je ook duidelijk minder makkelijk je spieren onderhouden, laat staan opbouwen (dit laatste geldt ook voor mannen trouwens).

Met 34 speelt dat allemaal nog lang geen rol.
Meer eten en minder bewegen is een veel betere verklaring in jouw geval.

Ja precies, dus moet het eigenlijk om gaan draaien. Minder eten, meer bewegen. :D Misschien maar eens richting de sportschool en kijken wat er dan wèl kan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:00

Nou, wel degelijk dat het kan!!

Ik deed niks anders dan anders, maar na mijn 27e begon mijn metabolisme ook anders te werken.
Ik ben van 55 kilo naar 75 kilo gegaan

Ik was altijd graatje mager en kon ALLES eten en VEEEL!

Hoef ik nu niet meer aan te denken hoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:03

Ja, zo rond je 25ste verandert er wel wat hoor.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:07

Ik ben 32 en dit jaar 29 kilo afgevallen, ik ben mijn hele leven zwaar geweest en afvallen is voor mij nooit makkelijk geweest, welke leeftijd dan ook. Dit jaar heb ik mijn hele eetgewoontes omgegooid en ben ik het kwijt. Dus nee, ik denk niet dat dit door leeftijd komt maar puur omdat jij minder beweegt en meer ijsjes hebt gegeten, weet ik niet wat voor ijsjes maar de meesten tikken in kcal behoorlijk aan. Ik denk zelfs nu je een beetje beter kan bewegen (ook al is het niet als voorheen) het er vanzelf weer af gaat. Zeven kilo in drie maanden vind ik meevallen als je nagaat dat je in die drie maanden zo goed als niets hebt kunnen doen en wel je oude eetgewoontes hebt aangehouden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:01

Ik ken inderdaad wel mensen die na hun 30ste ineens op moesten letten terwijl ze voor hun 30ste echt alles konden eten zonder aan te komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:12

Hier ook inderdaad rond mijn 30e.. Ik woog vroeger standaard 53 kilo ongeacht wat ik at. Altijd heel smal geweest ondanks dat ik goed gespierd was en met gemak twee balen hooi in mijn nek gooide en de wei door droeg.
Ik ben nu 40, en moet echt veel beter opletten met wat ik eet, en mijn vetrolletje krijg ik echt niet weggetraind of gelijnd :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:20

Afhankelijk van hoe lang je bent, lijkt 50 ook wel een laag gewicht voor een volwassene.

Ik was jaren 53 kg en tijdens mijn zwangerschappen erg afgevallen, maar daarna werd mijn gewicht 57 en dat vond ik ook veel mooier en gezonder.
Nu 39 en moet ik wel goed uitkijken, ik wil tegen de 60 blijven wegen en niet meer.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:24

verootjoo schreef:
Afhankelijk van hoe lang je bent, lijkt 50 ook wel een laag gewicht voor een volwassene.

Ik was jaren 53 kg en tijdens mijn zwangerschappen erg afgevallen, maar daarna werd mijn gewicht 57 en dat vond ik ook veel mooier en gezonder.
Nu 39 en moet ik wel goed uitkijken, ik wil tegen de 60 blijven wegen en niet meer.

Dit was ook mijn gedachte. 50kg klinkt erg weinig. Voel je je gezonder nu je iets meer weegt? Als in meer energie, of een betere cyclus?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:37

Je hebt 3 maanden nie bewogen.
Toen 3 maanden nauwelijks bewogen.
En vanaf 1 juli veel minder bewogen dan voorheen.
Als je wel bent blijven eten wat je normaal at is daar toch een logische conclusie aan te verbinden?
Meer binnen gekregen dan verbrand = gewichtstoename.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:45

Jessix schreef:
Ik ken inderdaad wel mensen die na hun 30ste ineens op moesten letten terwijl ze voor hun 30ste echt alles konden eten zonder aan te komen.

Maar dat heeft weinig met een veranderende stofwisseling te maken. Er gebeurt normaalgesproken helemaal niets bijzonders in je lichaam rond die leeftijd.

Wat wél gebeurt, is dat de meeste mensen vanaf dat ze 25-30 zijn, gaan werken ipv studeren (kantoorbaan, niet meer op de fiets naar college, niet meer rennen van de ene collegezaal naar de andere) en/of een relatie krijgen en/of kinderen en dan minder tijd voor sporten en vaak ook nog eens minder tijd voor gezond eten hebben. Want druk druk druk, met baan, relatie en kinderen.

Een veranderend beweegpatroon door een veranderend leven door ouder worden, ja, als je het zo beschouwt speelt leeftijd een rol.
Maar blijf je net zo bewegen als toen je 20 was, en blijf je net zo eten, dan blijf je ook op je gewicht dat je had toen ze 20 was. Héél geleidelijk gaat je basaalmetabolisme naar beneden, maar niet zodanig dat je opeens 7 kilo in een paar maanden zwaarder gaat wegen omdat je de 30 bent gepasseerd.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:51

Hier vanaf m’n 30e 10 kilo aangekomen.
Ik weet waardoor het komt, maar ik geef gewoon m’n leeftijd de schuld _O-
Maar vind het wel wennen nu dat ik niet meer kan eten wat ik wil. Van 30 jaar ondergewicht naar ineens vetrollen is minder chill :=

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:52

Je kunt wel degelijk in de overgang al raken in je 30 jaren. Maar dan is dat meestal wel door iets bijzonders. Hier 32 en in de overgang maar dat komt door mijn chemokuren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:56

Heb je toevallig andere anticonceptie? Ik kan niet goed tegen pillen met (extra?) progesteron, daarvan kom ik echt heel snel aan.

Maar ook ik ben van altijd mager/net gezond gewicht naar 20 kilo zwaarder gegaan, ergens vanaf half 30 werd het zo ongeveer onbeperkt eten toch minder onbeperkt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:58

Goof schreef:
Als je wel bent blijven eten wat je normaal at is daar toch een logische conclusie aan te verbinden?

Hier denk ik ook wel aan. Je titel is 'leeftijd gebonden' maar daarna leg je misschien zelf wel uit waardoor het mogelijk komt :o maar hormonen of andere dingen kunnen ongetwijfeld ook een rol spelen

Ik merk dat ik wat afgevallen ben sinds ik thuis werk, simpelweg omdat ik dan minder eet. Terwijl ik van collega's hoor dat ze thuis juist sneller koekjes nemen. Veel mensen zeggen mij dat ik alles kan eten, maar er komt juist veel overgewicht vanaf jongs af aan voor in mijn familie. Daardoor let ik altijd wel op. Ik kan me dan ook wel ergeren aan de opmerking dat ik alles zou kunnen eten, want dat is helemaal niet zo.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-11-25 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 22:05

Ts hou je van zwemmen? Dat is een goede manier om veel calorieën te verbranden en je lichaam niet te overbelasten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 22:17

Ik kreeg op mn 34e ineens hoop gewicht gratis erbij... hoefde ik niet eens mn enkel voor te breken }:0
Kan zeker mee spelen, TS, al denk ik dat je hele enkel ook niet heeft geholpen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 23:38

Ibbel schreef:
Jessix schreef:

Maar dat heeft weinig met een veranderende stofwisseling te maken. Er gebeurt normaalgesproken helemaal niets bijzonders in je lichaam rond die leeftijd.

Wat wél gebeurt, is dat de meeste mensen vanaf dat ze 25-30 zijn, gaan werken ipv studeren (kantoorbaan, niet meer op de fiets naar college, niet meer rennen van de ene collegezaal naar de andere) en/of een relatie krijgen en/of kinderen en dan minder tijd voor sporten en vaak ook nog eens minder tijd voor gezond eten hebben. Want druk druk druk, met baan, relatie en kinderen.

Een veranderend beweegpatroon door een veranderend leven door ouder worden, ja, als je het zo beschouwt speelt leeftijd een rol.
Maar blijf je net zo bewegen als toen je 20 was, en blijf je net zo eten, dan blijf je ook op je gewicht dat je had toen ze 20 was. Héél geleidelijk gaat je basaalmetabolisme naar beneden, maar niet zodanig dat je opeens 7 kilo in een paar maanden zwaarder gaat wegen omdat je de 30 bent gepasseerd.

Dat beweer ik ook niet, dat er iets veranderd in je stofwisseling. Al hoewel ik wel denk dat het misschien wel meespeelt dat je bent uitgegroeid... Ik ken niet enkel mensen die op hun 30ste minder bewegen. Ook mensen met een fysiek zware baan of sporters behoren tot mijn kringen en merkte verandering in gewicht op.

Dus nogmaals, ik beweer niet te weten waardoor het komt. Ik zie enkel om me heen dat het vaker voorkomt. En dan heb ik het ook niet over 7 kilo in een paar maanden tijdens een blessure waardoor je minder/ niet beweegt. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 23:43

Ik was vroeger altijd wat aan de lichte kant, was blij als ik de 57 kg haalde. Maar was vaak maar 53. Ik kon eten wat ik wilde.
Ik ben overigens 167

Na mijn 40ste ben ik langzaam aan aangekomen, dit begon echter na een kuur prednison.
Ik ben nu 48 en zo'n 15 kg aangekomen *oeps*.
Maar idd wat hier al gezegd word, al vroeg met pre menopauze begonnen.

Maar heel eerlijk. Waar ik vroeger veelal last had van mijn maag en darmen is dar nu echt wel heel veel minder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 06:09

Oh dat kan zeker, maar het is meestal een combinatie tussen de eet/innamekant en de hormoon/metabolismekant.
Veel mensen konden toen ze jong waren alles eten en vanaf 30 jaar niet meer. En richting de overgang komen de ‘plakkende kilootjes’. Ik kwam daar niet op de normale manier vanaf zonder vreselijk honger te lijden.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:09

Leeftijd kan zeker een rol spelen, maar in jouw geval klinkt het meer als de verandering in leefstijl die de oorzaak is. Mensen denken/dachten van mij ook altijd dat ik niet kon aankomen, omdat ik graag snack en zoetigheid eet. Maar ik eet altijd een gezonde basis met veel groente en fruit, probeer naar mijn lichaam te luisteren wat ik nodig heb en ik sport en beweeg heel veel. 10 jaar geleden (toen was ik 21) had ik een tussenjaar (in Canada) en ben ik in een jaar tijd 15kg aangekomen, dus ik weet dat ik wel degelijk kan aankomen met een andere leefstijl. Twee jaar later ben ik naar het buitenland geweest voor studie (Zuid-Afrika), waar ik juist weer enorm afviel en wat ondergewicht had.

Hier in Nederland weet ik altijd stabiel te blijven qua gewicht, tuurlijk schommelt het wel eens een paar kilo maar ik blijf eigenlijk altijd binnen dezelfde marges. Dus ik durf wel te zeggen dat het bij mij echt te maken heeft met mijn manier van leven. Het is altijd lastig om objectief te vergelijken wat leeftijd doet, omdat de meeste mensen door de jaren niet exact hetzelfde blijven leven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:20

Ik werd idd ook wat zwaarder rond/vanaf de 30.
Maar was klaar met studeren en mijn baantje als postbezorger en ging werken en kreeg een auto onder mijn kont en het eerste jaar van mijn werk heel veel opleiding in hotels met bijbehorende lunches en diners.

Dus nee, dat lag niet aan mijn leeftijd :n
Maar gewoon aan minder beweging en zeker niet minder eten.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 09:04

Goof schreef:

Ja precies, dat was ook wel mijn conclusie... maar dacht misschien spelen er nog wat meer factoren. Sinds juli beweeg ik weer veel meer, de weegschaal gaat nog niet heel erg omlaag. Heb er ook niet de afgelopen maanden elke maand op gestaan trouwens, zag het nu toevallig pas afgelopen week.