Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:Leeftijd gaat pas echt een duidelijke rol spelen rond de overgang en daarna. Je basale metabolisme gaat dan langzamer werken. En vanaf de 60 ga je ook duidelijk minder makkelijk je spieren onderhouden, laat staan opbouwen (dit laatste geldt ook voor mannen trouwens).
Met 34 speelt dat allemaal nog lang geen rol.
Meer eten en minder bewegen is een veel betere verklaring in jouw geval.
Misschien maar eens richting de sportschool en kijken wat er dan wèl kan.
verootjoo schreef:Afhankelijk van hoe lang je bent, lijkt 50 ook wel een laag gewicht voor een volwassene.
Ik was jaren 53 kg en tijdens mijn zwangerschappen erg afgevallen, maar daarna werd mijn gewicht 57 en dat vond ik ook veel mooier en gezonder.
Nu 39 en moet ik wel goed uitkijken, ik wil tegen de 60 blijven wegen en niet meer.
Jessix schreef:Ik ken inderdaad wel mensen die na hun 30ste ineens op moesten letten terwijl ze voor hun 30ste echt alles konden eten zonder aan te komen.

Goof schreef:Je hebt 3 maanden nie bewogen.
Toen 3 maanden nauwelijks bewogen.
En vanaf 1 juli veel minder bewogen dan voorheen.
Als je wel bent blijven eten wat je normaal at is daar toch een logische conclusie aan te verbinden?
Meer binnen gekregen dan verbrand = gewichtstoename.
maar hormonen of andere dingen kunnen ongetwijfeld ook een rol spelenIbbel schreef:Jessix schreef:Ik ken inderdaad wel mensen die na hun 30ste ineens op moesten letten terwijl ze voor hun 30ste echt alles konden eten zonder aan te komen.
Maar dat heeft weinig met een veranderende stofwisseling te maken. Er gebeurt normaalgesproken helemaal niets bijzonders in je lichaam rond die leeftijd.
Wat wél gebeurt, is dat de meeste mensen vanaf dat ze 25-30 zijn, gaan werken ipv studeren (kantoorbaan, niet meer op de fiets naar college, niet meer rennen van de ene collegezaal naar de andere) en/of een relatie krijgen en/of kinderen en dan minder tijd voor sporten en vaak ook nog eens minder tijd voor gezond eten hebben. Want druk druk druk, met baan, relatie en kinderen.
Een veranderend beweegpatroon door een veranderend leven door ouder worden, ja, als je het zo beschouwt speelt leeftijd een rol.
Maar blijf je net zo bewegen als toen je 20 was, en blijf je net zo eten, dan blijf je ook op je gewicht dat je had toen ze 20 was. Héél geleidelijk gaat je basaalmetabolisme naar beneden, maar niet zodanig dat je opeens 7 kilo in een paar maanden zwaarder gaat wegen omdat je de 30 bent gepasseerd.

Goof schreef:Je hebt 3 maanden nie bewogen.
Toen 3 maanden nauwelijks bewogen.
En vanaf 1 juli veel minder bewogen dan voorheen.
Als je wel bent blijven eten wat je normaal at is daar toch een logische conclusie aan te verbinden?
Meer binnen gekregen dan verbrand = gewichtstoename.