Elke dag vroeg wakker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Elke dag vroeg wakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 05:59

Het is weer eens zover. Ik ben alweer een uur wakker. Ik slaap echt als een blok, dat is het probleem niet. Maar elke dag stipt 5 uur word ik wakker. Zijn er tips om wat langer door te slapen?

Ik slaap in een donkere slaapkamer en de temperatuur is goed. Ik ga meestal rond 22:00 uur naar bed. Mocht dit een keer later zijn ben ik alsnog op hetzelfde tijdstip wakker.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:17

Nou ja, als je om 10 uur naar bed gaat heb je er al 7 uur slaap opzitten.... Ik ben jaloers: :+

En tuurlijk van een keertje later naar bed veranderd niet meteen je hele interne ritme, dus word je alsnog op je vaste tijdstip wakker.

Ik denk dat de oplossing ligt bij later naar bed gaan

Biebz

Re: Elke dag vroeg wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:20

Ik ben ook eigenlijk altijd rond 5:30 wakker. Maar dat komt ook doordat mijn wekker doordeweeks om die tijd gaat. Maar ook in het weekend ben ik dan al wakker.
Ik lig ook om 22:00 op bed. Voor mij is dit blijkbaar voldoende slaap, misschien voor jou ook?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:23

Ook nu de tijd is verzet? Want dan zou je verwachten dat je interne klok de oude tijd zou aanhouden. Is er toch niet iets in je omgeving wat een geluid ofzo maakt op dit tijdstip?
Ook ik ben jaloers eigenlijk, bij mij houd het met 6uur slaap op

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:48

Ik ben mijn hele leven al rond 5.30 wakker ook al ga ik er om 23 of 23.30 in

Dat is gewoon je biologische klok.
Nu met dat uur terug is het 4.30, gelukkig val ik dan na heel lang draaien weer even in slaap.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:00

Ik ook, gewoon wakker. Als ik later naar bed ga, op hetzelfde tijdstip wakker. Ik vind de ochtenden heerlijk, ben dan op mn productiefst. En maak daar dus dankbaar gebruik van

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:13

Ik denk dat je dan gewoon uitgeslapen bent? Ik moet er om 05.00 uur uit voor mijn werk en dus word ik in het weekend ook vroeg wakker. Draai mij dan om en slaap dan nog even maar niet heel lang meer. Ik ga ook rond 21.30 naar bed. Wordt het een keer later maakt dat geen verschil, ik word nog steeds vroeg wakker. Dan zal ik wel genoeg geslapen hebben.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:19

Waarom is vroeg wakker worden een probleem voor je? Merk je gedurende de dag dat je moe bent? Of vind je 5 uur 's ochtends gewoon een stom tijdstip om al wakker te zijn?
Als het dat laatste is, kan je inderdaad wat iemand al zei gewoon langzaam je bedtijd wat verlaten en kijken of je dan ook later wakker wordt. Of genieten van een gratis extra uurtje in je dag! Even sporten, alvast een wasje draaien of de groenten snijden voor je avondeten, bedenk het maar.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 07:52

JorineV schreef:
Waarom is vroeg wakker worden een probleem voor je? Merk je gedurende de dag dat je moe bent? Of vind je 5 uur 's ochtends gewoon een stom tijdstip om al wakker te zijn?
Als het dat laatste is, kan je inderdaad wat iemand al zei gewoon langzaam je bedtijd wat verlaten en kijken of je dan ook later wakker wordt. Of genieten van een gratis extra uurtje in je dag! Even sporten, alvast een wasje draaien of de groenten snijden voor je avondeten, bedenk het maar.

Omdat ik zo tegen 12 uur s’middags om val van de slaap. Prima als ik vrij ben, maar op het werk toch wat lastiger. Als ik dus gewerkt heb is het in de avond een gevecht om te rekken tot 10.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:02

Ik volg even, ik heb een soortgelijk probleem. Ik ben meestal om een uur of 3-4 wakker en slaap dan pas weer tegen een uur of 6 - 7, heel frustrerend :\
Wat doe je als je wakker bent? Het schijnt te kunnen helpen om er even uit te gaan en iets 'saais' te gaan doen zoals de was opvouwen. Blijven liggen en je frustreren over het feit dat je wakker ligt helpt in ieder geval niet (ben ik achter gekomen :=)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 08:04

Ik probeer meestal nog even te blijven liggen maar ga er dan rond 05:30 uit om de hond uit te laten en mezelf klaar te maken voor werk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:12

Wat voor werk doe je dan en hoe laat begin je?
Als je om 12 uur erg moe bent is het misschien een idee om toch naar de huisarts te gaan en misschien een bloedonderzoek om te kijken of je misschien ergens tekort aan hebt.
Want dat kan natuurlijk ook,dat je daarom moe word :j

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 08:15

ellepel schreef:
Wat voor werk doe je dan en hoe laat begin je?
Als je om 12 uur erg moe bent is het misschien een idee om toch naar de huisarts te gaan en misschien een bloedonderzoek om te kijken of je misschien ergens tekort aan hebt.
Want dat kan natuurlijk ook,dat je daarom moe word :j

Ik werk bij de recherche en draai dus ook wisselende diensten. Als ik een late dienst heb dan heb ik echt moeite om zo ‘laat’ op te blijven. Ik begin tijdens de vroege diensten om 7 uur. De huisarts is inderdaad een optie voor eventueel bloedonderzoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:22

Ik denk aan twee dingen, als eerste zou ik een uur later naar bed gaan..en dan niet een keer maar echt wekenlang achter elkaar om je ritme iets aan te passen en er voor te zorgen dat je hopelijk een uurtje later wakker gaat worden.

Ten tweede denk ik aan de orgaanklok, komt vanuit de Chinese geneeskunde..daar wordt er vanuit gegaan dat verstoren aan bepaalde organen kunnen zorgen voor slaapproblemen. Om 5:00u wordt de dikke darm actief. Wellicht zijn er in die hoek ook ondersteunende middelen (kruiden) om dit patroon te doorbreken.
https://www.ferwer.nl/blog/wakker-worde ... ns-organen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:24

Ja bloedonderzoek met ook b12 laten testen.
Ik ben nl nooit op overdag moe, maar ik heb denk ook tomeloze energie, ondanks dat ik 56 ben en in de zorg ook wisselende diensten draai.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:27

Je kan er ook anders tegen aan kijken. Ik vind het heerlijk om op tijd aan mijn dag te beginnen. Ben 61, werk gemiddeldd 45 uur in de zorg en andere aktieve bezigheden. Slaap als een beer in zijn winterhol, wordt altijd vroeg wakker, rond 6 uur, veel energie en begin graag op tijd aan mijn dag.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:47

Dahlia85 schreef:
Ook nu de tijd is verzet? Want dan zou je verwachten dat je interne klok de oude tijd zou aanhouden. Is er toch niet iets in je omgeving wat een geluid ofzo maakt op dit tijdstip?

Dit inderdaad, was je vorige week om 6:00 wakker of houdt het wel verband met de rest van je dagritme? Want in dat laatste geval zou je het dus kunnen veranderen door alles een uurtje op te schuiven (waar mogelijk met werk).

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 08:49

Yessy schreef:
Dahlia85 schreef:

Dit inderdaad, was je vorige week om 6:00 wakker of houdt het wel verband met de rest van je dagritme? Want in dat laatste geval zou je het dus kunnen veranderen door alles een uurtje op te schuiven (waar mogelijk met werk).

Nee, klok verzetten maakt niets uit. Stipt 5 uur wakker elke dag of ik om 22:00 of 01:00 naar bed ga maakt ook niet uit. Ik ben altijd wakker om 5.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:53

Maar dan zijn er dus twee opties. Ofwel je onderbewustzijn kan immens goed klokkijken, want die weet wat op zaterdagochtend 5:00 is en zondagochtend 5:00 terwijl daar 25 uur tussen zat ipv de gebruikelijke 24 uur. Of je doet toch ergens iets op een bepaald tijdstip waardoor je strak een x aantal uur later wakker wordt (of zoals al wordt geopperd door iemand anders, bijv een extern geluid). Ik denk dan aan bijvoorbeeld zoveel uur na het avondeten, dat je lichaam toe is aan ontbijt. Maar met wisselende diensten zal je ook niet altijd op hetzelfde tijdstip eten?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:54

Dit weekend is de klok verzet. Het gaat dus niet om of hoe laat je naar bed bent gegaan, maar ben je dit de afgelopen week elke dag om 5.00 wakker geworden? Of ben je vanaf het weekend om 4.00 wakker geworden?

En heb je dit ook als je in een ander huis oid slaapt?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 09:10

Bowo schreef:
Dit weekend is de klok verzet. Het gaat dus niet om of hoe laat je naar bed bent gegaan, maar ben je dit de afgelopen week elke dag om 5.00 wakker geworden? Of ben je vanaf het weekend om 4.00 wakker geworden?

En heb je dit ook als je in een ander huis oid slaapt?

Elke dag om 05:00.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:11

Dan zou ik eerder denken dat er iets in je omgeving is waar je op reageert. Is er niet iets van een geluidssignaal uit je omgeving die je wakker maakt?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 09:14

Bowo schreef:
Dan zou ik eerder denken dat er iets in je omgeving is waar je op reageert. Is er niet iets van een geluidssignaal uit je omgeving die je wakker maakt?

Behalve mijn vriend die snurkt kan ik eigenlijk niks bedenken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:15

Misschien kan je eens je telefoon als geluidsrecorder neer leggen? Misschien 1 of ander apparaat, bij jullie thuis of je buren. Als het echt je biologische klok zou zijn, had je dit weekend 'in de war' moeten raken

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:22

hoe laat was je zondagochtend wakker? ivm het tijdsverschil?

wel lastig ts. hoe is je leven verder?
je geeft aan dat je onregelmatig werkt.
was je ook al zo vroeg wakker voordat je onregelmatig werkte?
je geeft aan dat het al lang is, hoe lang is dit al zo?

een optie lijkt me zeker om bloed te laten prikken.
daarnaast misschien kijken naar je eetpatroon? wanneer eet je wat? daar kun je ook een dip van krijgen tussen de middag bijv.