Vegetarische opties voor BBQ

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte446

Vegetarische opties voor BBQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 20:11

Omdat wij helemaal niet thuis zijn in vegetarisch eten, heeft iemand hier misschien een goed idee :)

Binnenkort geven we hier thuis een BBQ clinic/workshop. Nu hebben we 1 collega die vegetarisch is. Hij vindt het totaal geen probleem om tussen het vlees te staan :)

Wat voor vegetarisch eten is lekker en leuk om op de BBQ klaar te maken? Als het kan een beetje het idee spareribs/zalm (hoe langer het ligt, hoe lekkerder).

verootjoo

Re: Vegetarische opties voor BBQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:16

Van jackfruit kan je een soort pulled pork maken, maar dan zonder de pork zeg maar :P.
Van paddenstoelen kan dit ook.
Heerlijk vind ik dat.

Gevulde portobello vind ik lekker, courgette gevuld met dingen. Watermeloen van de bbq is heerlijk maar meer voor in de zomer.

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:18

Zoete aardappelspiesjes! Echt heerlijk met een klodder truffelmayo
https://www.leukerecepten.nl/recepten/z ... an-de-bbq/

Nacho's van de barbecue zijn ook heerlijk, maar dat is meer een bijgerecht.
Of gevulde paprika met verschillende groenten, groene pesto en wat kaas.

Oh en heel veel fruit is ook lekker op de barbecue. Vooral ananas of watermeloen. De watermeloen eet ik altijd met feta en balsamico.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:47

Ik denk eigenlijk dat er niet echt vega gerechten zijn die beter worden van uren op de bbq staan. Het is toch vaak vrij vlot klaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:55

Ohh heerlijk! Wij eten vegetarisch en hebben afgelopen jaar een kamado gekocht, dus ik heb flink kunnen experimenteren met vegetarische gerechten op de bbq.

Ik ben sowieso helemaal weg van de gepofte aardappeltjes.
Krielaardappels met of zonder schil, een keer doormidden snijden, in olijfolie wrijven, en besprenkelen met zeezout, peper en knoflookpoeder. Dan klap je de aardappel weer dicht, aluminiumfolie er omheen, en dan 15 minuten bakken, even draaien, en nog 15 minuten de andere kant.

Maïs doet het ook altijd goed. Insmeren met roomboter en besprenkelen met wat zeezout.

Champignons gevuld met feta/ui, in een aluminium bakje met een klein bodempje bouillon.

Portobello gevuld met roomkaas of met feta en pesto :9

Koolrabi; plakken snijden, even voorkoken, en dan op de bbq en serveren met bbq saus

Gemarineerde wortel oftewel ‘carrot dogs’. De marinade maak ik van sojasaus, olie, ketchup, klein beetje stroop. Eerst voorkoken in bouillon en dan minimaal een half uur in de marinade.

En dan zijn er nog veel lekkere vleesvervangers.
Vooral die van ‘Planted’ vind ik lekker op de BBQ, zoals de spiesjes.

Spiesjes kun je ook goed zelf maken met bv de kipstukjes van vivera met groente er tussen.

En tip; maak wat extra vega spul, want er zijn altijd vleeseters die toch ook graag wat groente erbij nemen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:03

Je kunt ook steaks van bloemkool of knolselderij op de bbq maken.
Portobello gevuld met blauw schimmelkaas is ook erg lekker.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:03

Dit maïskolf recept is echt lekker, met veganistisch spekreepjes of echt spek voor de niet vegetariërs.
https://www.boodschappen.nl/recept/mexi ... n-cheddar/

Verder vind ik de Beyond Burger lekkerder als de meeste gewone burgers. Voor mij heeft het de smaak die je verwacht bij een burger, maar waarin je meestal teleurgesteld wordt :)) echt ook een aanrader voor niet- vegetariërs /flexitariers om te proberen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:09

Ik ben geen fan van vleesvervangers dus vaak hou ik het bij groente (en veel stokbrood).
De hamburger van de Jumbo vind ik goed zat. Ze hebben ook iets met zaden aan de buitenkant, die doet het ook goed op de bbq.
Vaak eet ik elke vleesvervanger gewoon op, ik ben blij dat iemand speciaal voor mij moeite heeft gedaan om wat vega / lekkers op tafel te zetten.

Halloumi is lekker. Een groente spies (met olie en kruiden besmeren en in een aluminium bakje op de bbq).
Het meest irritante vind ik dat als er in bijna elke salade vlees zit. Pasta salade zit vaak ham doorheen bijvoorbeeld (en nee, ik ga het er niet uit pitsen en alsnog opeten want alles smaakt dan naar ham). Of alleen rundvlees salade en niet de vega variant daarvan (naam even kwijt, huzaren?)
De enige vega optie die er dan is, is vaak letterlijk sla met wat tomaat en komkommer :+ beetje jammer.
Geen idee of je salades wilt maken, maar hou dat dan in je achterhoofd. Misschien is Cole slaw een goede optie?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:10

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:11

Veel goeie tips al! Mijn favoriete BBQ-gerecht is Halloumi, dat kun je lekker grillen. Je moet het wel eten als het warm is, anders krijgt het de structuur van rubber. Ook heel lekker maar meer een toetje is ananas van de BBQ, dat had ik zelf nooit bedacht maar zat een keer in een pakket en was fantastisch!

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:18

Halloumi en dan gemarineerd.
Of plakken aubergine, grillen en dan tomatensalsa en mozzarella erop.
Maar ook dit is meer grillen dan het lange werk.

Is een Dutch oven recept voor bijv een lekkere vegetarische tonatensaus voor spaghetti/pasta een idee? (Wij maken wel een bolognaise saus in de Dutch oven op open vuur.)

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:20

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 22:07

Een hele (punt)paprika op de bbq is ook errug lekker. Heeft ook wel even tijd nodig voordat hij klaar is.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 06:53

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 07:20

Als je het overvleesvervangers hebt: de zalm van Vivera en de 'ribs' van AH Terra zijn prima, ook worstjes, burgers en vegakipfilet werkt goed. Planted heeft lekkere spiesjes. Blokjes tempeh kun je makkelijk marineren en aan een spiesje rijgen.

Naast gevulde champignons, maiskolven en spiesjes met vegaballetjes, ui, paprika en ananas, kun je het ook moeilijker voor jezelf maken door zelf seitan (van tarwegluten) te maken, daar kun je marinade doormengen. Maar het is een hoop werk.

Vegaspul is altijd eigenlijk al gaar, dus mag niet te lang op de barbecue, en ik zou alle gepaneerde dingen vermijden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 07:31

Ik maak vaak als bijgerecht pakketjes van alumniumfolie gevuld met courgette, ui, paprika, halloumi, olijfolie en tijm/ rozemarijn. Dan even tijdje op de bbq laten garen. Maar verder komt mijn inspiratie voor groente en bbq samen eigenlijk nooit zo.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:52

Ik heb verschillende keren plakken gemarineerde flespompoen voor op de bbq gemaakt en ook bij de wel vleeseters vond iedereen het een geweldig recept.
Recept staat alleen in een ouderwets kookboek en zou ik even op moeten zoeken bij interesse.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:07

Ik hou van makkelijk op de BBQ, dus groentespiesjes (champignons, courgette, ui, tomaat, zoiets), gekruide courgette plakken, groentepakjes (in alu folie; bleekselderij, champinons, broccoli etc, klein beetje olie en kruiden en ik vind het lekker om er wat blauwe kaas op te doen), voorgekookte mais grillen, gepofte aardappel (maar dat vindt volgens mij iedereen heerlijk).

Ik zag hierboven een recept van Ottonlenghi, burrata met druiven van de grill. Dat is echt SUPER lekker. ik maak het op een grote schaal zodat iedereen kan pakken. Ik weet niet hoeveel mensen er komen maar dit is meer een gerecht (vind ik zelf) voor een groep van 8 man ofzo. Minder handig voor een grote bbq (duur ook als je dit voor 20 man gaat maken. :D

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:16

Grillburger van old amsterdam is ook lekker!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:23

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:18

Genoeg inspiratie zou ik zeggen. Wat ik nog zou willen toevoegen is dat de vleeseters vaak ook wat van de vega gerechten willen eten. Ik heb nu al een paar keer gehad dat ze dan voor 2 personen vega hebben geregeld en van de 15 vleeseters er een paar ook wel een groentepakketje, gevulde portobello oid lusten en ik na mijn eerste vega dingetje van de bbq, alleen nog maar salade en stokbrood kan eten omdat het alles wat vegetarisch was op is.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:35

Flammkuchen op de bbq met daarop creme fraiche, mozarella, knoflook en gegrilde groene asperges.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:46

Beercan cauliflouwer, de tegenhanger van een kip met een bierblik op de bbq zetten. Echt fantastisch, en stoer, passend bij het BBQ imago. Heb het zelf 1x geprobeerd maar mijn bbq is er niet zo geschikt voor (open rooster, je hebt wel echt de warmte nodig van een afsluitbare, serieuze bbq).

Afbeelding

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:38

Er zijn hier al genoeg goede opties genoemd maar ik zou wat hier boven door FleurVP al genoemd wordt nog eens willen benoemen.
Zorg dat er voor die vegetarische eter genoeg opties zijn en dat die ook voor die persoon zijn. Dus of genoeg voor meerdere mensen of puur alleen voor de vegetariër. Het is best rot als iedereen nog aan het eten is en er voor jouw alleen nog stokbrood is.

En inderdaad maak of koop een vega salade zodat die er voor iedereen is.
Of een salad bar. Allemaal bakjes met dingen die in een salade kunnen zodat iedereen hem zelf kan samen stellen. Dan kan er dus ook een bakje ham/gerookte kip zijn maar is de salade voor iedereen lekker.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:00

SparklingApp schreef:
Ik heb verschillende keren plakken gemarineerde flespompoen voor op de bbq gemaakt en ook bij de wel vleeseters vond iedereen het een geweldig recept.
Recept staat alleen in een ouderwets kookboek en zou ik even op moeten zoeken bij interesse.

Oh als je zou willen, heel graag!