Zoek jij ook de betekenis van je dromen op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Zoek jij ook de betekenis van je dromen op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 06:53

Goeie morgen,

Misschien ben ik een van de weinige die het doet, maar soms heb ik echt rare dromen die niet verklaarbaar zijn (niet mee gemaakt bijvoorbeeld).
Dan vind ik het leuk om te googlen naar de betekenis er van.
Vaak kan ik de droom dan wel plaatsen in de situatie waarin ik zit.
(Bijzonder hoe het brein werkt!)

Ik ben benieuwd, of er meer bokkers zijn die dit ook doen.

Suzanne F.

Re: Zoek jij ook de betekenis van je dromen op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 06:56

Ik doe het heel soms, maar meestal slaat het nergens op. En ik droom meestal echt heel raar. In mijn droom lopen personen van nu bijvoorbeeld rond in het verleden en gebeuren er echt bizarre dingen. Dat soort dingen kan je ook niet opzoeken qua betekenis. En meestal heeft het toch te maken met onverwerkte zaken.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 06:58

Soms, wanneer ik ze dan opzoek komt er niet altijd een hit uit. Ik doe er verder niet altijd wat mee, maa leuk tijd verdrijf is het soms wel.xD

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:08

Ik zoek ze verder niet op, maar eigenlijk zijn het altijd zaken die je moet verwerken in je hoofd.

Zelfs de gekke dromen waarvan ik denk: hoe kom ik er bij?
Zelfs die dromen hebben na even diep graven een onderwerp waar iets onverwerkt in zit.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:11

Als ik hele intense dromen heb of ik heb nachtmerries die vaker terugkomen dan zoek ik het ook op. Niet dat ik er ooit bevestigend chocola van kan maken maar ik vind het wel interessant :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:19

Ik heb heel vaak een droom over dat ik een arts ben. Daar zit indirect een betekenis achter, want ik had arts willen worden, maar door het lotingssysteem de kans niet gekregen.

Maar ik heb ook wel eens rare dromen gehad zoals skiën en raften op de bergen in Malta. Nu ligt daar nooit sneeuw, zijn er geen echte bergen en heb je ook geen mogelijkheid om te raften. Dus een absurde droom.

Soms kan ik een droom sturen, lucide dromen. Maar dat is maar heel weinig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:25

Ja in het verleden vaak gedaan en het klopte wel vaak... Soms ook niet maar je onderbewustzijn verwerkt dingen toch wel op een bepaalde manier en ik vond dat altijd wel fascinerend om te lezen.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:58

Ik heb een droomencyclopedie gekocht, daarin kan ik zoveel fijner de interpretatie van een droom finetunen. Zo staan personen in dromen vaak niet letterlijk voor de persoon, maar voor een archetype van jezelf. Droom je bijvoorbeeld over een huis, dan kan het zijn dat je over je eigen leven droomt. En zo zijn er nog veel meer weetjes die je op internet eigenlijk slecht terugvind als je probeert je droom te duiden. Dus echt wel een aanrader!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:17

Ik heb een paar keer echt hele rare dromen gehad, en daarna gebeurde er ook echt wat :')

Bv een die mij nog zo helder voor de geest staat;
Ik was ergens aan het wandelen en opeens begonnen uit het niets al mijn tanden er uit te vallen. Ik probeerde ze steeds terug te stoppen. Maar ze bleven er uit vallen. En ik ze maar steeds panisch terug duwen _O- Werd een soort van in paniek wakker :')
De volgende dag is mijn vader overleden.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:58

Ik zoek het normaal gesproken niet op, alleen soms hele opvallende dromen wel.

Zo droomde ik vannacht 2 verschillende dromen:
- Eerste droom lag ik opgenomen met een infuus in het ziekenhuis, was ernstig ziek maar voelde mij prima. Mocht toen naar huis en was toen thuis met een infuus + zak :+
- Tweede droom was ik op m’n werk en moest hun vertellen dat ik ongeneeslijk ziek was, maar niet goed wist hoe….

Omdat beide dromen over ziek zijn gingen even opgezocht maar kon mij niet vinden in de omschrijving. Gekke was ook dat ik “blij” was op ziek te zijn, geen idee waarom. Gekke dromen!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:58

Ik zoek heel af en toe dromen op. De laatste droom die ik opzocht was dat ik samen met nog een paar andere mensen werd achtervolgd. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een grote oven en werden daarin gelegd. Toen ik in de oven ging kwamen een enorme rust over mij heen. Ik voelde me heel vredig.
Volgens de uitleg was het dat ik rust hoor mijzelf zocht en nodig had.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:25

Ik pluis dromen uit ook voor mijn werk is echt leuk om te doen.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:23

Ik speur nooit het internet af voor duiding. Het is mijn eigen nachtelijke droom waar ik me nog iets van herinner, maar ik vind het wel interessant dat er gespeurd wordt naar een soort van universele dromenuitleg theorie. Hele menselijke dingen, emotioneel en fysiek.

Het gevoel iets kwijt te zijn, iets vergeten te zijn of dingen met ziekte of tanden.

Waar sommige mensen dan over dromen. Ik droomde over tanden die loszaten, en werd wakker van die droom. Mijn partner lag 's nachts weer eens te knarsentanden, en daarvan werd ik wakker.

Dromen met vogelvlucht perspectief vind ik altijd gaaf, en dat ik onmenselijk grote krachten heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:38

Ik had vroeger heel vaak de droom dat ik achterna gezeten werd en dat ik wist dat ik kon vliegen maar dat het me niet lukt om op te stijgen/weg te vliegen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:49

Ik heb vaak nachtmerries, geen zin om daar overdag ook nog mee bezig te zijn

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:14

Suzanne F. schreef:
Ik had vroeger heel vaak de droom dat ik achterna gezeten werd en dat ik wist dat ik kon vliegen maar dat het me niet lukt om op te stijgen/weg te vliegen.

Dat lijkt me angstig. Stalking en weten dat je de eigenschap hebt om te kunnen ontkomen, maar dan je krachten niet aan kunnen wenden. De aan-knop van je super-power doet het niet.

Ik droomde een keer dat ik een soort veren onder mijn schoenen had, en hiermee boven de huizen uit kon springen.

Je raadt het al: ik had nieuwe schoenen gekocht.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:49

Het is bijna altijd een duidelijke weerspiegeling van wat er speelt.
Ik zoek het niet op. Wel eens gedaan bij terugkerende dingen als dat je tanden uit je mond vallen. Schijnt moeite te hebben met loslaten van controle. Paste vroeger goed bij mij maar momenteel niet meer perse. Als het geen grote choassh*tshow wordt vind ik het gauw best.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:00

Dat verhaal over 'dromen over tanden' ken ik ook!

Alle mensen wisselen hun gebit, minstens een keer in hun leven, en dat gaat vanzelf. Waarom zoveel mensen dan toch weer over tanden dromen, heel apart, want van het tandenwisselen als kind, heb je fysiek een beetje last, niet bijzonder veel. Ik weet nog wel dat ik als kind wisselen van tanden niet leuk vond. Want dan zag ik er raar uit, en dan wilden ze je juist vaak op de foto. Vreselijk!

Ik ken mensen die dromenduiding aangrepen voor bizarre socio-spelen irl. Dan kreeg je snoepjes ter grootte van een melktand, en die moest je dan uitspugen, of uit je mond laten vallen, voordat ze gesmolten waren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:32

De tanden uitval droom is wel een hele klassieke ja. Dat droom ik dus weer nooit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:55

Haha ja die heb ik ook nog nooit gehad maar ik ken wel veel mensen die hem weleens hebben. Of naakt een presentatie geven ofzo. :')

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:05

Echt zo leuk om jullie reacties te lezen!!
Momenteel zoek ik ze wel op, omdat het erg onrustig is in mijn leven. Door ze "uit te pluizen" word ik weer wat rustiger in mijn hoofd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:05

Suzanne F. schreef:
De tanden uitval droom is wel een hele klassieke ja. Dat droom ik dus weer nooit.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar het was echt een rare droom.
Omdat ik ze dus panisch steeds terug probeerde te duwen. :')
Daarna eigenlijk door het overlijden van mijn vader nooit meer aan gedacht, tot we bij Peter vd Hurk waren en hij uit het niks zei dat ik een droom had gehad van uitvallende tanden die het verlies had aangekondigd.

Bij die man sowieso veel wtf momenten gehad. Ging er met tegenzin heen... want het was onzin. We hadden de "sessie" van iemand gekregen en vonden het banketstaaf om niet te gaan.
En daar begon hij dus ook mee... dat we zelf eigenlijk niet wilden komen maar dat mijn vader wel blij was dat we het gedaan hebben. Heel bizar.
Was altijd heel stellig dat dood gewoon dood was, daarna toch wat breder gaan kijken.

Had dus zelf de droom niet opgezocht, maar het werd verteld :+

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:07

Captain schreef:
Haha ja die heb ik ook nog nooit gehad maar ik ken wel veel mensen die hem weleens hebben. Of naakt een presentatie geven ofzo. :')

Ja! Dat is er ook zo een. Zouden mensen die op OnlyFans staan, nou ook dit soort dingen dromen? Of neemt de frequentie van dergelijke dromen bij dat deel van de mensheid dan juist af, en wat betekent dat dan.

Was er, echt lang geleden, een jaar of twintig, er niet een Nederlandstalige dromen verzamel site? Dan bedoel ik niet "bericht voor de toekomst" ofzo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:31

Ik heb al weer 2 nachten 'veel rem slaap volgens Garmin', maar herinner me geen enkele droom.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:57

germie schreef:
Ik heb al weer 2 nachten 'veel rem slaap volgens Garmin', maar herinner me geen enkele droom.

Ik moest even kijken wat de Garmin Index Sleep Monitor is.

Bij wetenschappelijk dromen onderzoek, dan maken ze je soms wakker in het slaaplab gedurende rem slaap.

De grootste kans op het herinneren van je droom heb je nadat je een keer even wakker bent geweest, en dan weer inslaapt. Ik heb dat 's ochtends. Als ik voor de wekker al even wakker ben geweest, en dan weer ga dutten tot de wekker.