chronisch ziek....verveling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

chronisch ziek....verveling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 16:39

Hallo bokkers,
Geen idee waar ik dit moet plaatsen, dus hier maar een poging :)
Ik ben chronisch ziek, ik kan niet meer werken, heb veel morphine en lig veel in bed.
Zodra het een beetje kan maak ik graag fotos, welke ik op pixieset zet, maar echt meerdere uren per week werken gaat niet.
Paardrijden is heel fijn voor de chronischepijnen, maar dan alleen t rijden, de energie om paard uit t land te halen, te poetsen en te zadelen is er dan weer niet...
Verder verveel ik me veel... zodra t kan ga ik naar de paardjes toe, zitten langs de bak om te kijken te knuffelen of fotos te maken.
Verder ben ik gek op.... leren, online opleidingen en cursussen, nu bezig met dieren photographie.

Maar ik heb gewoon geen voldoening .... wat kan ik doen ? Iemand een leuk idee?
Wat heb ik recent gedaan, maar was toch al snel de lol vanaf?
-kleurboeken voor volwassenen
-diament painting
-verven op nummer
-lezen
- een nitendo switch gekocht, ouderwets pokemon gespeeld! was echt wel weer heel leuk, maar toch wel snel uitgespeeld met een dag of 8...

Wie heeft er leuke ideen om te doen, t liefst vanuit bed maar in iedergeval van uit huis, wat niet te veel energie kost? Of leuke spellen voor 1 persoon?

Kom maar op met die leuke dingen!

Dankjulliewel!
Sorry voor de eventuele schrijffouten, ik woon ondertussen sinds tien jaar in frankrijk en schrijf niet zoveel nederlands meer
Mercii

Debby614

Re: chronisch ziek....verveling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 16:44

Ohja, wat ik wel echt heel leuk vind, is Flikken! Flikken maastricht en flikken rotterdam, ben ik aan t terug kijken vanaf t begin!
En binnenkort weer heel holland bakt, perfecte plaatje et medisch centrum west weer op tv

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:48

Wat geeft jou voldoening?

Er is bijvoorbeeld een online project om oude archieven te ontsluiten, www.velehanden.nl . Daarmee doe je iets heel nuttigs voor de maatschappij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:50

Naaldvilten zou een goede kunnen zijn, is niet heel duur om te starten en mijn kapotte lichaam kan er goed tegen. Makkelijk een stukje te doen en dan weer weg te leggen.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:56

Bullet journals? Als je online op ideeën zoekt kan je veel inspiratie opdoen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:59

Ik volg ook even, ben ook chronisch ziek en herken wel je dilemma deels. Is misschien yoga of mediteren nog een optie voor je?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:07

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:15

Puzzelen 500, 1000 of meer stukjes?
Haken
Borduren

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:17

Leren webpagina’s te ontwerpen.

Op https://www.w3schools.com/ kan je heel veel leren. En je kan welke AI dan ook de dingen vragen uit te leggen waar je op vastloopt.

Zelf heb ik dit https://code.visualstudio.com/ als softwareprogramma waarin ik de files schrijf. Maar in het begin kan je wel toe met onenote+. Een .html pagina kan je rechtstreeks openen in je browser zodat je gelijk het resultaat kan zien, via VSCode kan dat ook door rechter muisklik op .html file en dan bovenin LiveServer kiezen.

Ik vind het in elk geval een heel fijne bezigheid, ben zelf ook zo begonnen en inmiddels al een mooi stuk op weg ermee en ik maak nu complete websites from scratch.

Tip 2: muziek instrument kopen en dagelijks gaan oefenen.

Tip 3: een vreemde taal leren, elke dag oefenen.

Ik doe zelf al die dingen. Heb helaas ook een brak lichaam/ chronische pijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:17

Breien of haken, kun je lekker warm thuis doen en je houdt er leuke truien of dekens voor op de bank etc aan over :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:39

Na mijn ongeluk ben ik een aantal jaar bijna niet mobiel geweest, ik was aangewezen op mijn bed met een maximale dosering aan opiaten. Ik heb die tijd gebruikt om mijn bachelor, master en PhD in de rechtsgeleerdheid te halen. Toen ik mijn papieren binnen had heb ik een fijne baan aangeboden gekregen waarbij ik vanuit mijn bed kon werken. Nu kan ik inmiddels twee keer per week zelf op zitting staan/zitten.

Verder ben ik in die tijd veel creatieve dingen gaan doen en heerlijk boeken lezen. Ik heb me werkelijk geen moment verveeld.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:42

Lees graag mee voor tips!

Ik ben 100% afgekeurd sinds 2,5 jaar en dus thuis.
Ik kan lang niet alles meer, snel moe en een angststoornis.

Op goede dagen wandel ik met de honden en maak ik foto’s in het bos. Vindt ook vogels spotten ook leuk, maar dat kost vaak te veel energie.
Ik teken, schilder, diamant painting, lees en doe wat huishoudelijke taakjes. Maar lig toch veel te netflixen en dat is saai en geen geen voldoening.

Voel me af en toe een luie huisvrouw

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:53

Enkele suggesties van Rapunzel ;)
Citaat:
And so I read a book
Or maybe two or three
I'll add a few new paintings to my gallery
I'll play guitar and knit
And cook and basically
Just wonder when will my life begin?
Then after lunch, it's puzzles and darts and baking
Paper mache, a bit of ballet, and chess
Pottery and ventriloquy, candle making
Then I'll stretch, maybe sketch, take a climb
Sew a dress!
And I'll reread the books
If I have time to spare
I'll paint the walls some more

Nee zonder dollen, wat vervelend dat het zo nutteloos voelt. Ik zie al wel leuke suggesties voorbijkomen.

Als je van geschiedenis houdt, dan is het misschien leuk je te verdiepen in de lokale geschiedenis van waar je nu woont. Je eigen stamboom uitpluizen, ben je misschien familie van de koning ofzo?

Als je breien en haken leuk vindt, er is een concept waarbij mensen gehaakte/gebreide borsten maken voor dames die een borstamputatie hebben moeten ondergaan. Als (tijdelijke) vervanging. Ik kan zo de naam even niet vinden, maar er zijn vast betere googelaars dan ik :o?

Wil je dingen doen waarbij je licht moet bewegen? Dan zouden korte wandelingen in de buurt met wat meditatie plekjes misschien heel rustgevend kunnen zijn?

Postcrossing is een leuk concept wat weinig tijd kost, maar waar je wel plezier uit kunt halen.

Smyrna/knoopkleden als alternatief voor diamondpainting. Kun je mooie kussens mee maken en vind ik persoonlijk minder belastend voor nek/schouders dan diamond painting.

Coördinator zijn voor een goed doel die spullen inzamelt voor asielen in het buitenland ofzo.

Tot zover mijn inspiratie.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:40

Disney dreamlight valley op de switch :D

Puzzelen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:47

Toen ik aan het revalideren was ben ik begonnen met een online paardenspel Star Stable Online. En ik vind het ook heerlijk om te fotograferen en foto's te bewerken dus dat doe ik dan ook in het spel. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:49

Ik weet niet of je vanuit het buitenland ook lid kunt worden van de Nederlandse bibliotheek? Die bieden via twee andere partijen gratis online cursussen aan. Best een breed aanbod.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:56

Misschien kan je ook naar telefonisch vrijwilligerswerk kijken?

Bijvoorbeeld De Luisterlijn: https://www.deluisterlijn.nl/ik-wil-hel ... liger.html

Edit: sorry ik had er even overheen gelezen dat je in Frankrijk woont! Maar misschien bestaat iets soortgelijks ook in Frankrijk?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:14

Lego! Je kunt er alle kanten mee op en hoeft je nooit te vervelen, even wat voorbeelden wat je ermee kunt:

- kant en klare sets bouwen (en genieten van het eindresultaat)
- steentjesdozen en daar zelf dingen van bouwen
- bovenste 2 combineren en dus een kant en klare set aanpassen met extra/andere steentjes

En als je te moe bent om met je handen te werken dan kun je digitaal verder gaan:
- MOC's uitzoeken online (andere ontwerpen, van andere mensen)
- zelf MOC's maken door digitaal te ontwerpen
- meedoen aan ontwerpwedstrijden

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:18

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:00

In het kader van voldoening zou ik denk ik toch nadenken over de mogelijkheid om ergens op een nul uren contract toch iets vanuit huis te werken. Als je online opleidingen kunt doen, zou het ook kunnen dat je online/telefonisch kunt werken?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:00

Animal Crossing is nog niet genoemd, maar die kan je echt eindeloos spelen op de Switch.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:07

Hou je van spelletjes? Op de website BGA kun je online heel veel leuk bordspellen of kaartspellen spelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:14

Ik ben na een val van het paard met hersenschudding en bandenschade aan mijn enkel tot gevolg weer begonnen met verhalen schrijven. Ivm beperkt scherm gebruik in een schriftje, maar op de laptop of tablet kan natuurlijk ook. Voordeel is dat je daarmee jezelf mentaal bezig houdt, maar dan moet je er natuurlijk ook de energie daarvoor hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:14

Talen leren via Duolingo?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:16