Nachtbeugel ipv spalk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Nachtbeugel ipv spalk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 06:34

Ik denk dat ik ongeveer eens per half jaar mijn spalk moet laten vastzetten. Iedere keer als het los komt moet ik ook aangepast met een kant kauwen omdat er anders soms iets tussen komt en nog verder los gaat of pijnlijk wordt door spanning. Steeds duurt het dan natuurlijk een paar dagen voor ik het kan laten maken. Ik bijt gewoon best wel in dus bijt het cement gewoon stuk of zoals gisteren helaas een onverwacht stukje bot in vlees en pats weer los, weer een paar dagen opletten wat en hoe ik eet voor ik terecht kan en weer kosten.

Nu benoemde de tandarts vorige keer al het idee om voor een nachtbeugel te gaan en zei ik dat ik wil wachten tot het weer los komt. Ik voel nu gewoon een drempel om te bellen :+

Hoe is jullie ervaring met een nachtbeugel? Hoe lang gaat het mee? Heb je er last van? Ik ben al een lichte slaper, dus ben ergens bang dat ik er van wakker ga liggen. En hoe hou je het goed schoon? Tandenpoetsen doe ik minimaal twee keer per dag, maar dan moet ik ook consequent de nachtbeugel poetsen en ik ben toch bang dat het na verloop van tijd niet meer lekker gaat ruiken of niet meer goed schoon wordt etc.

Of zal ik in plaats van de tandarts nu eerst een consult bij een orthodontist aanvragen. Ik hoop vooral ook dat er niet te veel kosten bij komen kijken. Als het eenmalig en een goede investering is dan heb ik er wel wat voor over natuurlijk want nu zit ik elk half jaar met ongemak en kosten alleen voor de spalk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Nachtbeugel ipv spalk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 06:58

Hier nacht beugel ipv spalk.. Ik werd echt helemaal gek van die spalk. Beugel is even wennen, maar dan prima. Schoonmaken is 's ochtends afspoelen en af en toe in de steradent, meer doe ik er niet mee.

Ik moet wel elk jaar ofzo en nieuwe beugel hebben, omdat ik hem dan weer stuk gebeten heb..... Maar sinds ik boven een andere heb, is dat ook alleen onder nog.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:03

De jeugd krijgt tegenwoordig vaak al geen spalkje meer na het beugelen. Die krijgen een bitje zoals de invisaligne.
Mijn spalkje zit alweer 22 jaar muurvast, maar als hij elke keer los zou komen zou ik ook gaan voor de bitjes.

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:12

Ik heb een nachtbeugel, na een traject met een aligner beugel en daarna implantaten heb ik gekozen voor alleen een nacht retainer en geen spalk, omdat ik dus vaker verhalen hoorde zoals die van jou, @TS. Het zijn dus net als mijn beugel zelf van die aligners.

Ik heb totaal geen last van deze beugel, en s morgens als ik uit mijn bed kom doe ik eerst de aligners een voor een uit, poets ze onder de kraan met een oud borsteltje van mijn elektrische tandenborstel en leg ze weg in een bakje met water. 's Avond na het tandenpoetsen doe ik ze weer in, kiepe het bakje water leeg en zet het op de kop op mijn wastafel.

Mijn eerste retainer is 1,5 jaar mee gegaan, daarna was die niet meer passend, omdat ik een verstandskies had laten trekken en op een andere plek mijn implantaat opnieuw geplaatst was (was de eerste keer iets mis gegaan, binnen enkele maanden zat hij helemaal los).
Ik heb nu sinds 2 maanden een nieuwe, van een ander merk, die veel degelijker aanvoelt.
Hoelang deze mee zal gaan weet ik nog niet.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:16

Ik heb ook een retainer gekregen na mijn spalk, hij bleef los raken en toen was ik er zo klaar mee. Helaas ging hij maar kort mee alleen, bij het passen na een gaatje vullen brak hij in twee toen de tandarts hem uit wilde halen. Ook paste hij dus niet meer goed na het vullen. Mocht je een gevoelig gebit hebben dan zou ik het dus niet aanraden want dan kan je met pech regelmatig opnieuw aanmeten omdat ze de kiezen niet precies weer in dezelfde vorm kunnen maken. Ik draag nu dus niks en hoop maar dat het goed blijft. Onder heb ik nog wel een spalk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:00

Hier ook een nachtbitje/retainer voor boven ipv een spalk. Spalk boven ging elke keer los en helaas gingen ook mijn voortanden al snel weer scheef staan. Dat gaat echt snel trouwens.
Ik heb toen een bitje gekregen voor ‘s nachts. Met een kleine correctie erin zodat de voortand weer op zijn plek kwam, ideaal. Ik draag hem trouw elke nacht en dit is echt veel beter dan die rotspalk.
Onder heb ik de spalk nog wel en die is zelfs nooit los gegaan en nooit gerepareerd. Die zit er nu 30 jaar in.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 08:02

Ik heb verder geen gevoelig gebit, maar oef elk jaar een nieuwe, dat is denk ik duurder dan twee keer per jaar laten plakken. Ik hoopte dat het dan wel langer mee zou gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:02

moonsparkle schreef:
Ik heb verder geen gevoelig gebit, maar oef elk jaar een nieuwe, dat is denk ik duurder dan twee keer per jaar laten plakken. Ik hoopte dat het dan wel langer mee zou gaan.

Hier gaat mijn nachtbitje al jaren mee. Zeker al 5 jaar nu.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:04

De vraag is vooral of je iemand bent die consequent dat bitje gaat dragen. Om te zorgen dat hij altijd past en blijft passen moet je 'm wel elke dag dragen.

Mocht je iemand zijn die tandenknarst zou je ook meteen voor een knarsbitje kunnen kiezen. Die heeft hetzelfde effect :) (wel een op maat gemaakte dan uiteraard)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:06

Een nachtbeugel werkt eigenlijk als knarsbitje. Enige is dat als je veel knarst, het bitje wel elk jaar vervangen moet worden. Zoals ik zei doe ik er al 5 jaar mee.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 08:24

hier is mijn bovenspalk aan de rechter uiteinde ook ook al meerdere keren los gegaan, hier was ook sprake dan ze dan een nachtbeugel wilde geven en dan de spalk er uit, dit zie ik zelf nog niet helemaal zitten. Laatste keer heeft ze het uiteinde wat steeds los gaat bij mijn hoek stand nu er afgehaald (ik denk dat het komt door afbijten van iets). En tot nu toe geen problemen meer (hopelijk blijft het)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:27

Hier beide, spalkje en retainer, pas sinds twee weekjes ofzo na invisalign traject.

Ik heb ook schrik dat het spalkje losgaat, maar totnutoe valt dat mee. De nachtbeugel is een hoesje die over je tanden gaat, die zelfs comfortabeler dan de invisalign bitjes geweest. Wel stevigere materie.
Ik haal die in de morgen uit, spoel hem af, ga er even over met tandenborstel en leg hem in mijn beugeldoosje.
in de avond idem en terug in. 1-2 keer per week gooi ik hem een halfuurtje met een tablet voor beugels en kunstgebitten.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:51

Ik heb al jaren een spalkje, dat ging allemaal goed tot hij de eerste keer los ging. Ik heb 's nachts ook een bijtplaatje, waar ik elk jaar/elke 2 jaar doorheen bijt. Gelukkig kost dat hier niks, omgerekend denk 50 euro .

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:33

Zelf heb ik die, voor zowel boven als onder. Onder tevens ook een spalk.
Ik heb er geen last van. T is in het begin even wennen. Nu kan ik niet slapen zonder omdat ik het echt merk als ik ze ben vergeten {:} Boven kan ik geen spalk en onder gaat het precies anders schuiven daar waar de spalk ophoudt :+
Qua schoonhouden. Smorgens als je je tanden gaat poetsen doe je ze uit en poets je ze. Mijne zijn nog altijd mooi en fris *D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:14

Mijn ortho was ooit ook bang dat ik mijn spalkje eraf zou bijten en had twee van die blokjes achter mijn voortanden geplakt. Als ik dan zou kauwen/bijten raakte ik eerst de blokjes en niet mn spalkje. Uiteindelijk wilde ik die dingen eraf omdat mn tanden toch weer iets in onderbeet gingen staan en ik ze niet meer raakte maar dat hielp destijds wel voor voorkomen van afbijten van de spalk.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:28

Hier ook een retainer na heel veel issues met de spalk aan de bovenkant (onderkant zit muurvast, bovenkant bijt ik binnen 4 weken los en heb ik 3x volledig moeten vervangen omdat hij er in zijn totaliteit uit kwam of verboog). Ik wil nooit meer anders.

Ik ben een lichte slaper (slaap o.a. met oordoppen in) en klem blijkbaar mijn kaken flink op elkaar 's nachts. Mijn vriend kon horen wanneer ik in slaap viel; blijkbaar laat ik dan heel hard in één keer mijn kaken op elkaar dichtklappen :') In overleg met mijn tandarts daarom ook voor knarsplaten gegaan. Ik slaap beter dan wanneer ik mijn retainer niet in heb, minder last van extreme spanning op mijn kaken/kaakspieren en geen los spalkje meer *\o/*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 14:30

Hm dan ga ik toch maar bellen dat ik dat wil

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:58

Goh ik heb mijn spalkjes al 10 jaar... Zijn nog nooit losgegaan. Ook nog een nachtbeugel gehad, maar die past niet meer goed nu ik hem niet meer draag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:48

Ik heb beide, zowel boven als onder. En spalken en nachtbeugels.
Onder zo’n hoesje en boven zo’n draad wat aan een gehemelte zit.
Ik slaap ‘‘s nachts met een hele mond vol.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:39

Ik heb boven en onder ook allebei. Als kind/puber gebeugeld en als dertiger opnieuw, omdat de spalkjes gingen "werken". Ze zaten wel vast, maar de draadjes in de spalk gingen draaien. Tegenwoordig gebruiken ze andere spalkjes. Toch gekozen voor extra nachtbeugels (hoesjes) - dan weet ik zeker dat het resultaat blijft. Ik vind die spalkjes echt heel vervelend, maar helemaal zonder durf ik niet. Zelfs met spalkjes zitten de hoesjes de eerste minuten best strak, daarna gaat dat gevoel weg. Ik heb iets steviger hoesjes gekregen toen ik aangaf dat ik onbewust wat klem/knars, gewoon via de ortho. Ik draag ze om en om, een hele mond vol vind ik niks. Dus de ene nacht boven, andere nacht onder.
Laatst bijgewerkt door Bix op 03-10-25 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:45

Ik heb ook een nachtbeugel en toch alweer een jaar of bijna een jaar. Aanrader hoor.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:19

Voor het schoonmaken heb ik zo’n ultrasoon apparaatje gekocht. Daar doe ik mijn bitjes in en dan zijn ze weer heel mooi schoon.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:19

Hier ook beide. Onder een spalkje en voor de nacht zowel boven als onder een nachtbitje (onder is ter bescherming van boven). Gaan gemiddeld 3 jaar mee. Alhoewel mijn laatste van boven nog geen twee maanden meeging voor ie doormidden ging. Heb onder garantie een nieuwe gekregen van dikker materiaal. Die is inmiddels ruim een jaar oud. Qua schoonmaken haal ik er dagelijks even een tandenborstel bij langs, spoel ik ze af met water en wekelijks in de steradent. En ik doe ze alleen in als ik mijn tanden heb gepoetst. En eerlijk? Ik kan niet meer lekker slapen als ik ze niet in heb :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:38

Moska schreef:
Qua schoonmaken haal ik er dagelijks even een tandenborstel bij langs, spoel ik ze af met water en wekelijks in de steradent. En ik doe ze alleen in als ik mijn tanden heb gepoetst. En eerlijk? Ik kan niet meer lekker slapen als ik ze niet in heb :o

Precies dit. Zo doe ik het ook. En als ik verkouden ben kan hij niet in en dan slaap ik echt minder lekker.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:55

Ik heb al jaren een knars/klemplaatje, na een rondje behandelen bij de kaakfysio omdat de boel wel erg strak stond. Advies van de tandarts qua schoonmaken is 's morgens gewoon goed afspoelen met water een een zachte zeep en even in een bakje met water met een drup natuurazijn leggen. En dan eens ind e zoveel tijd iets van sterident. Afborstelen alleen met een tandenborstel zonder tandpasta, want tandpasta krast.

Mijn plaatje is, tot onze grote verbazing, echt al zeker 10 jaar oud, maar zonder klem ik nog steeds flink en slaap ik niet leggen. Moet wel zeggen dat mijn plaatje een beetje anders is, want ik kan niet tegen het standaard materiaal en een plaatje dat echt helemaal over mijn tanden schuift, zat niet lekker. Dus iom met de technicus is er een plaatje gemaakt van het roze materiaal waar ook kunstgebitten van worden gemaakt en daar zitten 4 haakjes/beugeltjes aan met bolletjes die 'm op z'n plaats houden. Af en toe een keer de haakjes laten bijbuigen en dan zit 'ie weer goed.