Ziekmelden bij thuiswerken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Ziekmelden bij thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 15:25

Een dilemma waar ik last van heb ik ziekmelden bij thuiswerken.

Samenvatting van onderstaande: is het terecht dat de drempel voor ziekmelden anders is/voelt bij thuiswerken dan bij een fysieke baan of verplichte kantoorbaan?

Officieel heb ik een functie buiten de deur en werk ik 1 dag in de week thuis.

Als ik niet fit ben verplaats ik afspraken naar online of doe ik ze telefonisch.

Ik ben niet het type dat me voor een loopneus ziekmeld, maar ik merk dat ik me nu minder snel ziek meld omdat ik ook thuis kan werken en ergens voelt dat dubbel.

Dit weekend op bed gelegen met keelpijn, hoofdpijn en verkoudheid. Maandagochtend voelde ik me goed, dus buiten de deur gewerkt, maar op weg naar huis voelde ik me wiebelig en thuis bleek ik koorts te hebben. Daarom heb ik aangegeven vandaag thuis te werken i.p.v. op kantoor.

Nu zijn we aan het eind van de dag en voel ik me eigenlijk nog beroerder dan vanmorgen.

Toch is de drempel om me ziek te melden dan toch anders dan als ik een fysieke baan of een verplichte kantoorbaan zou hebben. Hoe ervaren anderen dit?

Sure_leeJarig

Re: Ziekmelden bij thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:46

Ik herken het dilemma. Maar ik ben altijd slecht geweest in mijzelf ziekmelden. Ik ging vaak pas naar huis als ik weggestuurd werd.
Nu is de laatste jaren mijn mindset wel veranderd. Ik ben de enige die kan bepalen of ik mezelf wel of niet goed genoeg voel om te werken. En ik moet goed voor mezelf zorgen.
Dus als ik niet fit genoeg ben om te werken dan meld ik me ziek. Ook als ik thuis kan werken. Mijn ervaring is namelijk dat je weer sneller fit bent als je goed rust neemt in plaats van maar door blijft gaan zoals ik eerst deed.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:46

Ik werk 1 dag in de week op kantoor, de rest thuis. Ik merk wel dat ik iets sneller doorwerk als ik me niet fit voel, maar bij koorts had ik me toch echt ziek gemeld. Liever een dagje op bed uitzieken dan stug doorwerken, en vervolgens instorten en de rest van de week platliggen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:49

Als ik me dusdanig beroerd voelde dat ik het liefst m’n bed in wil. Dan meldde ik me gewoon ziek. En als ik hele erge hoofdpijn had, dan is thuis tegen een scherm kijken net zo poedersuiker als op kantoor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:56

Herkenbaar, ik werk ook rustig door met emmertje naast me. Heeft toch niemand last van. Afspraken verplaats ik wel maar er is altijd wel wat achterstallige admin bijv die ik met halve aandacht ook kan doen

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:00

Is idd heel lastig te bepalen. Als collega's onderling zeggen we in zo'n situatie wel tegen elkaar: zou je je ziekmelden als je naar kantoor moest? Is het antwoord 'ja', dan moet je je ook bij de mogelijkheid om thuis te werken ziekmelden.

Maar in de praktijk doe je dat echt niet, al zou ik altijd de grens trekken bij koorts. Dan gewoon lekker weer onder de wol en wachten tot je uitgeziekt bent. Maar ook dan is het gevaar om weer te snel aan het werk te gaan en thuis in te loggen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:08

Je hebt wat mij betreft ziek en niet fit. Niet fit kun je met sommige banen thuis nog wel iets naar jezelf aanpassen. Korter, meer pauze, net andere taken etc.
En ziek is gewoon ziek, thuis of buiten de deur..

Wat mij betreft zit daar dus het verschil. Ziek is niet uit je bed kunnen komen en functioneren

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 16:14

Ziek en niet fit vind ik wel een lastige. Ik heb vandaag uiteindelijk bijna 5 uur gebeld en meetings gehad. Maar de kans is aanwezig dat ik mijn herstel hier wel negatief mee beïnvloed. Het ging wel, maar of het verstandig is is dus een tweede.

Dus maakt dat me ziek of niet fit en als ik dan niet fit ben, zorgt het doorwerken ervoor dat ik dan langer niet fit ben. Tegenover echt de rust pakken/ziek melden en sneller hersteld zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:26

Ik hoor het een collega nog zo zeggen 'ziek is ziek hè'. De zin die me het meest bij is gebleven nadat ik uitviel met lichamelijke klachten. Doorwerken is helemaal niet goed voor het herstel.

Wanneer je niet helemaal fit bent en je makkelijk thuis kunt werken is dat een fijne oplossing om jezelf iets te ontlasten en collega's niet aan te steken, maar het is wel belangrijk om te leren aanvoelen wanneer je echt niet in staat bent om te werken en je je gewoon ziek moet melden.

En helaas hoef je je daarvoor echt niet alleen maar zo lamlendig te voelen dat je het bed niet eens meer uit kunt. Daar zitten natuurlijk nog veel meer gradaties aan, zeker met overspannenheid wat tegenwoordig heel erg veel voorkomt. Blijven doorgaan pleegt op korte of lange termijn gewoon roofbouw op je lijf.

Dus mocht je ooit twijfelen, denk dan even aan de woorden van mijn collega: ziek is ziek.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:26

Als ik 'niet fit' ben, ga ik wel aan het werk maar ga ik idd saaie admin doen of andere dingen die me met twee vingers in mn neus nog lukken. Echt niet dat ik dan 5 uur in meetings ga zitten, dat mag een ander doen. Niemand heeft er toch wat aan als jij daar zit als een half versuft konijn en wellicht de helft niet meekrijgt? :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:29

Ik ben in januari een week echt honds ziek geweest, en heb stug thuis doorgewerkt. Voelde een enorme drempel om ziek te melden omdat ik in januari ook was pas begonnen hier. Maar mijn echte herstel heeft uiteindelijk zeker 3/4 weken geduurd. Heb voor mezelf besloten dat ik dat echt niet nog een keer doe. Ik ga wel naar een arts en vraag om een briefje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:33

Nederland heeft geen briefjes voor ziekmeldingen, daarvoor hoef je dus ook niet naar de huisarts.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:53

Tussen volledig ziekmelden en 100% doorwerken zit nog heel wat opties. Ik vind het fijn om te kijken wat nog wel lukt en dan daar mijn dag op aan te passen. En al dan niet mijn collega’s daarover te informeren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:02

Ze woont in Duitsland. :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:19

Is het niet gewoon zo dat als je het werk niet kunt doen vanwege ziekte, dat je je ziek moet melden. Lukt het je wel (op een andere manier) dan is er geen reden tot ziekmelden?
Dus als jij griep hebt en koorts moet je gewoon in bed liggen en heb je toch helemaal geen puf om te werken (zowel thuis of op kantoor). Heb je je poot gebroken en je voelt je goed maar kunt niet op locatie komen is thuiswerken toch prima en geen ziekmelding waard?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:21

Bij thuis werken heb ik de neiging om wat langer door te doen tot het echt niet meer gaat.
Bij kantoorwerk durf ik mij soms na een halfuur terug om te draaien naar huis :')
Op een kantoordag is het voor mij bijna 3.30 u reistijd op een dag. Dus als ik dan al merk dat het niet goed gaat dan draai ik mij om.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:38

Shadow0 schreef:
Nederland heeft geen briefjes voor ziekmeldingen, daarvoor hoef je dus ook niet naar de huisarts.

Ik wel helaas, maar woon en werk inderdaad in Duitsland zoals Bellatrix aangaf. :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:58

Voor mij is er een verschil tussen ziek en niet fit. Ziek ben ik als ik met buikgriep geen kant op kan en/of met zoveel graden koorts op bed lig en alleen maar slaap. Niet fit ben ik zoals afgelopen week, hoofdpijn, niet echt koorts maar wel het gevoel, en verkouden. Dan werk ik door op paracetamol.

Ik kan niet thuiswerken, maar voor mij zou het denk ik geen verschil maken qua ziek melden

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:09

Mijn baas zegt, ziek = ziek en jijzelf voelt het beste wanneer dat is. Bij een verkoudheid, beetje hoofdpijn of iets werk ik gewoon. Eventueel een dutje tussendoor. Maar als ik pijnstillers moet pakken, koorts heb, teveel last van mn beperking, dan meld ik me ziek. Daar heeft niemand wat aan als ik doorwerk, en dat werk wacht wel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:35

Ik vind de vraag 'zou ik me ziekmelden als ik naar kantoor zou moeten' wel een goede leidraad.

Mijn ervaring is dat je je beter ziek kunt melden, dan is je herstel vaak veel vlotter. Daar profiteert iedereen van toch?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:51

Ziek is ziek inderdaad, dan kun je niet werken - niet op “kantoor”, niet thuis. Niet fit zie ik ook anders, dan is het makkelijker om thuis nog wel wat te werken met alle rust om je heen.

Ik zie alleen bij mijn werk sommige mensen een stuk sneller “niet fit, ga thuiswerken” terwijl het gewenst was dat ze er waren (bijv ivm een meeting). Als ze zich anders hadden ziek gemeld, is het natuurlijk fijn dat ze toch wat kunnen doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 20:30

Dat is voor mij toch een groot voordeel van thuiswerk, maar de slinger mag idd niet doorslaan. Ik voel me even veel dagen niet fit als wel fit, ongeveer. Maar dan kan ik werken. Ik heb ook de luxe om mijn werk zelf te kunnen organiseren, ik kan gerust lastigere dingen een dag of twee laten staan als het niet lukt.
Vorige week had ik een migraineaanval van vier dagen, koorts en blijkbaar een infectie op de urinewegen. Toen heb ik twee dagen niet gewerkt. Die drempel was hoog, want ik werk graag waar ik werk en wil de boel niet in de steek laten. Ben wel weer gestart op dag drie, terwijl ik eigenlijk voor die dag ook nog een briefje had (België).

Daarnaast kan je hier in België thuis controle van een arts krijgen tijdens je ziekte. Dat zijn niet altijd de meest vriendelijke en empathische artsen... Je weet nooit op voorhand of er iemand komt, maar je moet thuis zijn of anders je brievenbus goed controleren, want dan kan het zijn dat je de controle gemist hebt en nog naar de dokter moet rijden die dag. Dat geeft me ook heel veel spanning, omdat ik maar bang ben dat te missen of de bel niet op te merken of zo (stille bel omwille van de hond). Dus die stress alleen al houdt me tegen om me ziek te melden...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:08

Wij werken hybride en ik heb de vrijheid om naar eigen inzicht thuis of op kantoor te werken en mijn eigen uren in te vullen, zolang mijn werk maar gedaan wordt.
Ik vind het juist prettig dat als ik me een keer minder fit voel ik de vrijheid heb om thuis te werken en me niet meteen ziek moet melden omdat een dag op kantoor te hoog gegrepen is. De drempel voor comfortabel thuis werken ligt nu eenmaal anders dan voor comfortabel op kantoor werken. Als ik niet comfortabel thuis of op kantoor kan werken meld ik me zonder schuldgevoel ziek, dat is gelukkig max 1-2x per jaar.

Wat maakt dat je die drempel zo ervaart? Voel je je schuldig naar je werkgever? Ben je bang voor reacties van collega's? Uiteindelijk heeft niemand er iets aan als je een week loopt te kwakkelen en daardoor maar 20% levert van wat je normaal zou leveren terwijl je er misschien als je je wél ziekmeldt binnen 2 dagen weer volledig bovenop bent.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:31

Ik herken wel wat je zegt, ik kan ook thuiswerken als ik niet fit ben, maar ik ben nog steeds wel "makkelijk" met ziekmelden. Met koorts meld ik mij toch echt gewoon ziek ook als ik thuis kan werken. Keelpijn, verkouden, niet helemaal fit, werk ik wel thuis, maar vooral om m'n collega's niet aan te steken.

Het is een beetje aftasten. Heb ik het idee dat als ik nog even een uurtje verder slaap en wat rustiger aan doe, dat ik dan prima een hele dag door kom, werk ik thuis. Heb ik het idee dat ik na 2 uurtjes werken weer mn bed in wil, meld ik mij wss ziek. Wel met het motto rust = herstel en half ziek doorwerken ik toch niet productief ben. Daarom heb ik er denk ik niet echt moeite om mij ondanks mogelijkheid tot thuiswerken ook ziek te melden.

Maar het komt uiteindelijk gemiddeld neer op 1x per 3 jaar dat ik mij ziekmeld.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:08

Zo ik ben wel echt blij dat ik niet in België of Duitsland woon dan. Ben altijd zo vaak ziek. Zeker voor corona, nu met meer thuiswerken en toch minder nauw contact overal gelukkig een stuk minder, maar ik pikte alles op, zeker in de trein. Was echt meerdere keren per jaar gevloerd door griep. In mijn studietijd met het OV elke maand wel..

Maar ik snap dus ook wel de angst voor die controles en het gedoe rondom het ziekmelden willen vermijden. Lijkt me echt niet fijn als dat de gang van zaken is. En het klinkt dus ook echt niet behulpzaam als mensen alles proberen te doen om ziekmelden te vermijden.