Hoe vaak ga jij naar je (schoon)ouder(s)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Hoe vaak ga jij naar je (schoon)ouder(s)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 23:29

Geen idee waar in welke categorie topics tegenwoordig horen, dus ik hoop dat ik goed gegokt heb.

De vraag lijkt me duidelijk: er vanuit gaande dat je een goede band met je ouder(s) hebt en je niet meer bij je ouders woont. (Ik weet dat er ook Bokkers zijn die helaas geen goede band hebben, maar die bedoel ik nu niet in deze vraag)

En in welk gedeelte van Nederland of België woon je?

Ik ben nl verhuisd van Haarlem naar Tilburg en vraag me af of het in het zuiden normaler is om vaak langs je ouder(s) te gaan dan in Noord Holland.

En hoe zit dat met schoonouder(s)? Gaan jullie altijd mee met je partner, ga je ook wel eens alleen bij hun langs of laat je je partner alleen gaan?

Ik zal later verduidelijken waarom ik dit vraag, ben eerst vooral benieuwd naar wat volgens jullie 'normaal' is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 23:32

M'n schoonvader woont in Spanje, dus ik ga 1x per jaar mee en m'n man gaat 2 a 3 x per jaar..

Mijn schoonmoeder is overleden..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 23:37

Ik ga naar mijn ouders wanneer ik daar zin in heb of wanneer we iets gaan doen. Ook was ik meestal mijn auto daar. Soms is dat 1x per 2 weken of één keer maand en andere keren zie ik ze meerdere keren per week. Ik heb sowieso geen vaste dagen of tijden.

Mijn vader zie ik wel vaker dan mijn moeder, omdat hij ook regelmatig bij mij komt voor een rugmassage.

Mijn schoonouders hetzelfde. Hoe het uitkomt en wat we afspreken. Met verjaardagen, feesten, etc. Ook geen vaste dagen en tijden. Soms ook rustig een maand niet.

Ik ben overigens 30 en bijna 2 jaar het huis uit.

In het dorp waar ik het grootste deel van mijn leven gewoond heb, is het heel normaal om regelmatig bij je ouders te eten. Bij de buren van mijn ouders eten de kinderen zeker 3x per week mee. Mijn ouders en ik maken bewust de keuze om het op deze manier te doen. Wij houden niet van verplichtingen, op uur en tijd, etc.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 23:41

Ik loop de deur niet plat bij mijn ouders, maar we hebben altijd goed contact. En als ze me te lang missen komen ze vanzelf aan (we wonen een paar km uit elkaar). Mijn man heeft meer contact met mijn schoonvader en ziet hem tegenwoordig regelmatig sinds vorig jaar mijn schoonmoeder is overleden. Op bepaalde dagen/gelegenheden gaan we samen. Maar mijn schoonvader trekt gewoon meer aan zijn eigen kinderen (ook bij zijn zus) dus ik vind t prima allemaal.

Voor corona kwamen mijn schoonouders iedere donderdag boodschappen doen bij me, dat is ons werk. Sinds corona durfde schoonmoeder niet meer en we hebben inmiddels 3 winkels dus we zijn niet ergens op een vaste dag/tijd.

Steenbok12

Re: Hoe vaak ga jij naar je (schoon)ouder(s)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 23:47

Moeder wekelijks/om de week en dagelijks wel app contact.
Vader eens in de 2 maanden of vaker ivm verjaardag. Meestal buiten de deur of naar mij. Weinig contact tussendoor.

Als ik een fijne schoon familie zou krijgen in de toekomst ook prima om wekelijks contact te hebben maar anders zo min mogelijk? :')

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 23:49

Ik zie mijn ouders bijna iedere week. Ik ben overigens 27 en pas een paar jaar uit huis, dus kan me voorstellen dat dat op gegeven moment wel minder wordt. ;) Mijn ouders worden een dorp verderop, in Brabant.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 23:50

Mijn moeder is overleden. Mijn vader woont in hetzelfde dorp als ik.
Ik zie mijn vader momenteel in elk geval 1x in de week om samen boodschappen te doen. (Hij mag om medische redenen niet auto rijden.)

Geen relatie dus ook geen schoonouders.
Met fulltime baan, paard en eigen huis met grote tuin zou ik daar sowieso niet vaker dan 1x p. mnd max langs kunnen/willen gaan. Afhankelijk ook van de afstand. Bij 15 minuten ga je sneller even heen dan bij 1,5 uur.
Als partner vaker gaat/wil/moet zou ik dat prima vinden.
Ik mantelzorg ook voor mijn vader.
Maar er zijn grenzen aan mijn tijd en energie.

Dus juist niet samen gaan is mijn inziens heel efficiënt qua tijdsbesteding.

Ik woon in Noord Nederland, grens Groningen - Drenthe.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 00:01

Ik woon in noord Holland noord.

Ik zie mijn moeder elke week, omdat we samen boodschappen doen. Maar voor de ‘gezelligheid’ gaan we denk ik 1x per maand of 1x per twee maanden.

Mijn schoonouders zijn gescheiden. Mijn schoonmoeder is geen goede band meer mee dus die zien we misschien 2x per jaar.
We hebben begin dit jaar een huis gekocht, dus mijn schoonvader is hier tegenwoordig elke week om te klussen.
Daarvoor gingen sowieso 1x per maand op bezoek.

Ik zie mijn ouders dus wel zonder mijn partner, maar mijn partner ziet zijn ouders eigenlijk niet zonder mij :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 00:22

Mijn ouders wonen op 25 minuten rijden, daar kom ik erg weinig. 1 keer in de 2 a 3 maanden denk ik. Ook niet perse behoefte aan meer. Op bezoek gaan bij mijn ouders kost me altijd veel energie.

Mijn schoonouders wonen op 10 minuten rijden in dezelfde stad. Daar zijn we 1 keer in de 1 a 2 weken. Ligt er een beetje aan hoe druk we het hebben in het weekend.

Ik werk fulltime, mijn man 4 dagen en in het weekend hebben we ook onze eigen dingen. Klusjes in huis, dagje uit, even de stad in en dan ook nog tijd afblokken om weer uit te rusten voor de komende werkweek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 02:06

Qua afstand vergelijkbaar met jou:
Mijn ouders wonen in de buurt van Hoorn (Noord-Holland) en wij wonen in Haaren, Noord Brabant.
De band met mijn ouders is goed. We bellen meestal iedere week of om de week en ik spreek ze ook vaak via de app, FB etc.
We gaan niet zo heel vaak naar Noord-Holland, Eigenlik alleen met verjaardagen en andere feestdagen.
En wanneer we in de buurt moeten zijn, dan combineren we het uteraard.
Maar het is een heel eind rijden, brandstof is ook niet gratis en manlief wil na een flinke werkweek ook wel graag uitrusten in het weekeinde.

Mijn schoonouders wonen op 10 minuten afstand en die zien we uiteraard wel vaker, maar het is ook niet zo dat we daar de deur plat lopen. Ik denk iets van één keer in de maand oid.
Ik ga wel iedere keer mee wanneer we daar heen gaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 02:23

Mijn moeder woont op 2 uur rijden. Ik heb niet veel de behoefte om visite te doen of te ontvangen. Mams haar bui wisselt ook behoorlijk waardoor het soms heel fijn is en soms ook niet.

Ik zie haar soms 2x per week (als ik toevallig in de buurt werk) maar meestal eens per 2-3 weken. Vaak wil ze zelf in het weekend langskomen maar dan gaan mn plannen dus niet door. Dat vind mn spastische brein soms lastig.

Mijn schoonouders zien we nooit. Daar hebben we eind vorig jaar afscheid van genomen toen bleek dat onze bruiloft en onze wensen hierin geen prio waren en ook niks betekende. Dus klaar mee.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 03:35

Mijn moeder en stiefvader wonen ruim een uur rijden hiervandaan dus als we gaan blijven we ook slapen. Meestal is dat rond de 2-3 maanden. Ze komen ook nog wel eens langs als ze hier in de buurt moeten zijn dus denk dat ik ze elke 1-2 maanden zie.

Mijn vader is overleden masr die zag ik ook daarvoor al lang niet meer.

Mijn schoonmoeder woont om de hoek maar daar gaan we (te) weinig bij langs. Hebben we ook niet een super band mee. Ze is nu licht dementerend. Plan is wel om vaker daar heen te gaan. We zien haar nu ongeveer 1 keer in de 3-4 weken.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 05:25

Mijn moeder woont op anderhalf uur rijden dus we zien elkaar maar een paar keer per jaar. Meestal met verjaardagen enzo. Ik werk fulltime, heb een huis, 2 paarden en ben alleenstaande moeder dus weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Wel bellen/appen we iedere week wel.
Mijn zus woont vlakbij mijn moeder en eet daar ook 2x per week en gaat vaak in het weekend ook langs.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 05:48

Schoonouders nooit, schoonmoeder woont in Pakistan. :+ Man en ik zijn nu ruim 6 jaar samen. Idee is om ergens in 2027 eens die kant op te gaan.

Mijn ouders zien we wel vaak, wonen op 15 minuten rijden. Ik denk gemiddeld wekelijks.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 06:27

Mijn schoonmoeder zien we een paar keer per jaar. Soms met verjaardagen, meestal met kerst of nieuwjaar, en soms gewoon door het jaar heen een keertje.
Ze woont niet heel ver weg, maar heeft het gewoon altijd druk :+

En mijn eigen ouders wonen naast ons, dus die zien we dagelijks.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:05

Mijn vader en zijn vrouw zien we vrijwel wekelijks. Die vinden het fijn om de kinderen een dag per week uit de opvang te halen. Dan zijn ze een paar uur daar, eten wij mee en gaan dan weer naar huis.

Mijn moeder en haar man zie ik denk ik ook wel wekelijks? Daar wip ik regelmatig binnen.

Mijn schoonmoeder zie ik wat minder, ik denk 1 a 2x per maand. Mijn man ziet haar wel wat vaker, ze belt hem vaak of hij wat wil klussen, dat is ‘s avonds. Dan ben ik thuis bij de kinderen.

Alle ouders wonen binnen een kwartier rijden van ons. En we wonen in Noord-Brabant.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:09

Ik zie mijn ouders dagelijks, eet daar ook geregeld mee en als ik moet werken passen zij op de hond die ik dan breng en haal. Ik woon in gelderland. Ik ben 31 en al 8 jaar uit huis.

Ik heb geen schoonouders

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:23

Mijn schoonouders zijn beide in 2021 overleden.

Mijn ouders wonen 20km bij ons vandaan. Ik lunch iedere woensdag bij mijn ouders. En zie mijn mijn moeder verder nog 1 of 2 keer extra met vogelsspotten of hondensport

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:24

Regio Haarlem.

M'n ouders zie ik soms dagelijks en anders om de dag.
We wonen nog geen kilometer van elkaar vandaan. Het is geen verplichting, maar wel erg gezellig. Ik kom vaker bij hun, dan zij bij mij op bezoek. Dat komt doordat mijn schema drukker is en ze anderes vaak voor een dichte deur staan.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:39

Mijn vader woont in Italië. Is meestal december/januari in Nederland. Dan zie ik hem geregeld.

Ga elke zomer of voorjaar daar heen.
Mijn moeder leeft niet meer.

Schoonouders wisselt heel erg.
Heel afhankelijk van hoe druk onze weekenden verder zijn.
Schoonvader staat nog wel eens zomaar op de stoep.

Zus zie ik dan weer heel vaak. Soms 3 keer per maand. Soms 3 maanden niet. Maar spreken elkaar dagelijks

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:40

Het verschilt. Soms 2x per maand en dan weer twee maanden niet. Mijn zusjes zijn er sowieso wekelijks geloof ik.

Ik denk zelf dat ik elke 4-6 weken (een) van m’n ouders zie. Spreek ook wel eens los met ze af. Voor mij is dit prima. Ze wonen op 35 min rijden denk ik. Maar vanuit mijn werk is het 25 minuten. Maar ik heb het idee dat het vanaf hun verder is naar mij toe dan van mij naar hun. :+

Mijn ex-schoonouders zag ik echt zelden. Die woonden ook echt ver weg (Apeldoorn-Emmen).

Ik ben trouwens bijna 30 en 11 jaar uit huis.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 07-09-25 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:42

Ik ga elke dinsdag en zaterdag naar mijn moeder. Ook kook ik regelmatig voor haar. We bellen elke week wel tweemaal soms driemaal met elkaar.
Vroeger was het water en vuur, maar dat is gelukkig niet meer.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:45

Toen ik nog in Nederland woonde kwam ik bijna elke week bij mijn ouders, nu zo 4x per jaar. Zij komen 1x per jaar.

Nu gaan we zo 2x per maand naar mijn schoonouders

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 08:28

Mijn ouders wonen een uur rijden van mijn woonplaats vandaan. Dus die zie ik eigenlijk alleen met verjaardagen. Wel app ik veel met mijn moeder en bellen we soms.

Mijn schoonouders wonen in de buurt, die zien we toch wel bijna wekelijks.

Eigenlijk gaan we altijd met elkaar mee naar de (schoon)ouders.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 08:40

Wat een fijne reacties al, dank jullie wel! Ik zal eens typen waarom ik dit vraag:

Ikzelf zie mijn ouders soms 1x per maand en soms een paar maanden niet. We bellen of mailen minstens 1x per week en we vinden dit allemaal prima. Eerst woonden ze op zo,n 1u reizen, nu is dat 3u. Maar dat maakt geen verschil. Mijn ouders wonen in de kop van Noord Holland.

Mijn schoonmoeder daarintegen is een ander verhaal... Mijn schoonvader is 14 jaar geleden overleden. Mijn man en ik wonen nu 12 jaar samen waarvan de eerste 11 jaar en 11 maanden in Haarlem. Schoonmoeder woont in Tilburg. Ik zag haar net als mijn ouders 1x per maand, soms vaker, soms minder vaak. Ik heb die behoefte ook gewoon niet. Ik heb een baan, huis, sociaal leven en minder energie door een chronische ziekte. Mijn man ging gemiddeld om de 2 weken, soms iets minder vaak. We bleven wel altijd slapen, want was 2u reizen.

Nu wonen we sinds een maand in Tilburg. Niet voor mijn schoonmoeder, al denkt ze van wel. Ook mijn man heeft een druk sociaal leven, sport 3x in de week, fulltime baan en in het weekend ondernemen we graag samen wat. Aangezien we hier net een maand wonen, komen er regelmatig vrienden en familie over de vloer om ons paleisje te bewonderen.

Nu piept schoonmoeder dat ze haar zoon nog minder vaak ziet dan toen hij nog in Haarlem woonde. Dat is helemaal niet waar, hij komt bijna elke week (of zij komt hierheen.) we hadden hier van te voren duidelijke afspraken over want ik hoef schoonmoeder niet zo vaak te zien. Alleen ziet ze hem/ons nu een uurtje ipv dat we blijven slapen. Lijkt me logisch. En het is nu ook niet zo gezellig bij haar. Ze kijkt haar serie, nodigt andere mensen uit, of we zitten zwijgend tegenover elkaar. Daardoor heeft ook mijn man minder behoefte om langs te gaan. Ik vind het prima als hij zonder mij gaat.

Nu piepte ze van het weekend weer en heb ik haar heel duidelijk gemaakt dat er meer dingen in het leven zijn dan schoonmoeder. Dat wij nog niet met pensioen zijn en minder tijd hebben. En toen ging twee dagen later de telefoon: ze was van een krukje "gevallen" en heeft haar heup gekneusd. Ze ligt nu in een revalidatiecentrum en verwacht toch echt dat haar zoon iedere dag komt opdraven. Waar ie de tijd vandaan moet halen staat ze niet bij stil. Ze gevraagd zich als een zielige koningin. Ik heb expres gevallen tussen haakjes staan, want het zou mij niets verbazen als ze het per ongeluk expres heeft gedaan.

Sorry voor het lange verhaal. Ik vroeg me dus af of ik nu zo,n slechte schoondochter ben, omdat ik niet minstens 2x per week langs ga want volgens haar is dat heel normaal in Tilburg. (Er is wel meer voorgevallen waardoor ik daar niet graag naa toe ga, maar dat heeft volgens mij weinig met dit topic te maken.)
Laatst bijgewerkt door fohadie op 07-09-25 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt