Zelden ziek en nu pfff

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Zelden ziek en nu pfff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 21:30

Ik kan steeds minder tegen al het onrecht, moord, ellende enz. Leuk hooggevoelig zijn maar soms wordt het me gewoon te veel. Nu ben ik ziek en ik denk echt dat het komt omdat er overal ellende is. Ik moet het los laten maar iedere dag is er weer iets nieuws. Wie herkent dit ook?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:33

Misschien helpt het om zelf geen nieuws te kijken, lezen, opzoeken?

Jolliegirl

Re: Zelden ziek en nu pfff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:35

Idd...stoppen met alles lezen en bekijken...
Dat zal je een hoop rust geven.

En vooral de discussie die in dit topic zal gaan ontstaan ook vermijden :')

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:36

Ja een beetje wel ja.Ook dat lijden van dieren .Als ik me dan voorstel hoe ik me in zo n situatie zou voelen.
Ik kan de media mijden natuurlijk maar dat is toch in een schijn wereld gaan leven.
Al heb ik het idee dat je zo ie zo half blind moet zijn om gelukkig in je eigen leven te kunnen zijn.
Vraag me af hoe andere daar mee omgaan.
Laatst bijgewerkt door office op 04-09-25 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 21:36

Oh ja die discussie laat ik gaan ik me vraag alleen af of er herkenning is bij bokkers.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:43

Nee want ik kies ervoor om egoïstisch te zijn. Ik besteed tijd en aandacht aan dingen die mij helpen om blij te zijn. Ik leef voor mezelf. En dat doet iedereen.

Alle ellende in de wereld stopt niet als ene Marlinde daar tot laat van wakker ligt.

Betekent niet dat het me niet raakt. Maar ik laat het mijn gedachten niet overnemen. Als ik dat niet goed tegen kan houden dan lees ik het nieuws gewoon even niet meer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:47

Ik ben in 2020 gestopt met journaal kijken en luisteren en dat bevalt meer dan uitstekend.

Echt grote berichten krijg ik echt wel mee maar ik hoef niet elke dag te vernemen wie er met wie oorlog aan het voeren is.

Ik scroll dagelijks langs de nos maar klik zelden iets aan.

Het geeft mij een heel stuk rust, van al dat verdriet en ellende word ik echt niet gelukkiger.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:51

Polly schreef:
Ik ben in 2020 gestopt met journaal kijken en luisteren en dat bevalt meer dan uitstekend.

Echt grote berichten krijg ik echt wel mee maar ik hoef niet elke dag te vernemen wie er met wie oorlog aan het voeren is.

Het geeft mij een heel stuk rust, van al dat verdriet en ellende word ik echt niet gelukkiger.

Ik denk dat ik dat ook maar ga proberen eigenlijk.
Verder is mijn streven veganistische te eten maar dat is nog wel eens lastig in sommige situaties.
Vlees is ook een (spirituele )vervuiler .Je eet letterlijk de angst op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-25 21:54

Journaal staat hier al jaren niet meer aan, ook de radio gaat uit bij het nieuws.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:55

Polly schreef:

Hier hetzelfde. Het laatste waar ik toen zin in had was 24/7 met m'n werk bezig zijn dus heb toen heel snel alle nieuwssites etc ontvolgt. De rest hoor ik wel eens op de radio of als het echt iets groots is vaak zat wel via vrienden of familie ofzo. Heeft hier iig ook heel veel rust gegeven.

Ik zou doodongelukkig worden als ik elke dag hoor wat voor een ellende het in de wereld is (krijg daar zonder de nieuwssites te volgen echt wel meer dan genoeg van mee). Kan zeker mbt dieren ook wel sneller emotioneel worden, dus je kan wel zeggen dat ik misschien wel een beetje mn kop in het zand steek om maar niet teveel te horen :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:55

Bij mij begon het in de covid pandemie. Ik zat met mn snufferd vooraan in de acute zorg en heb echt veel en veel te veel ellende gezien terwijl iedereen maar achteruit liep tegen de maatregelen in tegen "het griepje".
Na het zoveelste overlijden van een jong iemand onder onze handen ben ik uitgevallen met PTSS waarvoor ik gelukkig een fantastische maar heftige behandeling heb gekregen met EMDR.

Ik werd zo verdrietig van alle berichtgeving dat ik me daar toen heel bewust van heb afgesloten en dat bevalt echt heel goed

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:58

Marleen mijn hele leven ben ik al hoog sensitief. Dat is een uitdaging.
Alleen de laatste jaren gebeurt er zoveel naar dat ik er zelf te ongelukkig van wordt. Dus is er nieuws dat ik gestopt ben met kijken. Zoals Gaza is een no go.
Dat wordt bij ons niet gekeken.
Oorlogsbeelden hetzij in het echt of in een film hetzij fixie kijken we niet.
Heel bewust kijken we ,als we TV kijken, leuke cabaret achtige programma's en door het lachen maak ik endorfine aan.
Dus ja ik herken je verhaal, en zo ga ik er meer om.
Ik lees wel nieuws maar de heftige beelden sla ik over. Met name daarvan lig ik wakker en wordt ik somber. Dus ik ben wel zeer goed op de hoogte.

Polly wat heftig!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-09-25 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:08

Voor mij geldt hetzelfde als Polly, ik kijk al jaren niet meer naar het nieuws, volg ook geen nieuwspagina's ik werd er echt een ander mens van. Chagrijnig, kort lontje, veel stressklachten.

Nu krijg ik weleens wat mee, maar veel minder en als het echt een groot iets is zoals met Lisa dan merk ik ook dat ik daar weer last van krijg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:13

marleen_usar schreef:
Ik kan steeds minder tegen al het onrecht, moord, ellende enz. Leuk hooggevoelig zijn maar soms wordt het me gewoon te veel. Nu ben ik ziek en ik denk echt dat het komt omdat er overal ellende is. Ik moet het los laten maar iedere dag is er weer iets nieuws. Wie herkent dit ook?

Op zich herken ik het beeld van het onrecht, moord, oorlog etc, en dat het teveel kan worden en het beangstigend kan worden.
Maar mijn werk is bijvoorbeeld voor mij iets positiefs waarin ik mijzelf helemaal kan geven en dat houdt het toch wel in balans.
Het is wel goed als je het van elkaar kan scheiden zodat je jezelf niet verliest in het negatieve van de wereld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:16

Ik kijk ook al jaren geen nieuws meer, luister geen radio, we hebben zelfs geen tv meer. De echt belangrijke berichten krijg je toch wel te horen.
Ik probeer waar mogelijk wat positiefs bij te dragen aan de wereld, zoals vegetarisch eten en duurzaam leven en mensen/dieren in de buurt helpen.. en aan al die andere ellende in de wereld kun je toch niks doen.
Negatieve mensen op social media block ik, voor zover ik al op social media zit..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:20

Ik ben hoogsensitief, maar sorry, de problemen waar jij tegenaan loopt, heb ik niet.

Ik kan bij grote nieuws items, zoals die 16 doden bij die tram, wel even echt een ellendig gevoel hebben, maar kan het daarna ook los laten. Ik heb namelijk zelf gezondheidsproblemen die mijn aandacht wel waard zijn, en waar ik misschien wel wat aan kan doen

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 22:25

Ts, we zijn nooit gemaakt, als mens niet (gevoelig of niet, maakt ook niets uit), om nieuws uit het hele land, laat staan de hele wereld te weten. We horen ons druk te maken over onszelf, onze kinderen, hooguit familie en vrienden, dat is niet egoïstisch (echt niet). Zelfs als je denkt dat je het los kan laten, (zoals ik), druipt het toch onbewust door. En dat vreet energie. Ik ben ermee gestopt, alles ervan, incl social media. Zelfs bokt loopt voor mij soms hoog met alle ongelukken qua paarden. Dat is dan het enige nieuws dat ik nog binnen krijg. Ook van de omgeving, roddels ed, geen behoefte aan. Ik kies ervoor zo te leven; het is beperkt, soms zelfs te rustig, maar beter soms een pasje naar buiten zetten en info opzoeken(zoals bokt) dan iedere dag (onbewust, al is het bijv tv aan) al die informatie in je gezicht geduwt krijgen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 23:59

Ik heb dit heel erg bij ellende over dieren. Heel eerlijk doen de beelden over oorlog, zielige kindjes in een arm land, zieke mensen, oude uitgemergelde mensen, mensen die ruzie maken of elkaar in elkaar timmeren, doen me simpelweg niet meer zoveel. Mensen zijn knetter. Geen redden meer aan aan een groot deel. Wij veroorzaken ellende, wij verzinnen regels die ellende geven, wij gaan volledig tegen de natuur in... Wij zijn ellende.. En dat stompt af. Ik schrik er niet meer van. Ja als het voor je neus gebeurt .. Maar de nieuwsberichten, neuh.
Meer van hetzelfde.

Maar alle ellende die aangedaan wordt tegen dieren. De wolf die honden, schapen, ponies etc doodbijt, een kat die beschoten wordt met een pijl, vuurwerk dat naar een dier wordt gegooit, iemand die pups of kittens verdrinkt, dumping, verwaarlozing.... Oh wacht... Op 1 van bovengenoemde dingen na is allemaal veroorzaakt door, jawel, de mens.

Ik zet de tv altijd op wat anders met dergelijke nieuwsitems. Misschien heb ik ook echt een verstrooid beeld gekregen van de mensheid door de ellende. Er zijn gelukkig nog heel veel goede mensen, maar de kwade overschaduwen zeker.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:08

Er zijn ook journaals met alleen maar goed nieuws.
Misschien is dat iets voor je?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:11

Ik kijk iedere dag nieuws. En ik word heel verdrietig over kinder- en dierenleed.
Ik kan echt huilen als ik de kinderen in Gaza zie of heftig dierenleed.
Maar ik realiseer mij daarom juist hoe goed wij het hebben.

Ik word er gelukkig niet ziek van en kan het wel van mij afzetten.

Ik ben al ouder en ik heb al zoveel leed voorbij zien komen. Maar door het internet wel veel meer dan vroeger.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:12

Cayenne schreef:
Er zijn ook journaals met alleen maar goed nieuws.
Misschien is dat iets voor je?

Echt!? Wat tof, heb je een voorbeeld?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:30

Citaat:
Er zijn gelukkig nog heel veel goede mensen, maar de kwade overschaduwen zeker.
Helaas lijkt dit zo dat te maken heeft dat dit meer aandacht krijgt in het nieuws . Wij kijken heel veel natuurfilms en dan zie je hoeveel mensen bezigwzijn om het goede te doen voor de aarde met haar dieren en mensen. Echt heel mooi om te zien. Et zijn zoveel goede mensen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:35

Absoluut herkenbaar! Gisteren zo een giga slechte nacht gehad door de vermissing van Daisy de herdershond van de schaapskudde in Epe. Ik ken hum helemaal niet eens maar het grijpt me zo aan!
Geen nieuws bekijken en volgen is erg lastig vind ik en verwacht ook niet dat ik daar van op knap want als ik niet weet wat er speelt 'om mij heen' dan veroorzaakt dat ook weer onrust. Ik ben juist bewuster met nieuws om aan het gaan om alles beter te kunnen plaatsen. Echter er zit een enorm verschil tussen mensen en dieren voor mij waarbij dieren mij veel en veel meer doen merk ik.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:39

Ik kijk sinds ruim 2 jaar geen nieuws meer, zodra het op de radio komt zet ik het geluid uit tot de muziek weer begint. Op social media heb ik alle nieuwspagina's ontvolgd en ik probeer bewust uit gesprekken/discussies te blijven over nieuws of politiek.

Het gaf mij teveel stress en dan maar egoïstisch zijn en alleen aan mezelf en mijn naaste omgeving denken.

Ik geloof niet dat wij als mensen bedoelt zijn om zóveel narigheid te horen en te zien. Leuk dat de technologie zó snel geëvolueerd is, maar onze hersenen zijn dat niet.

Ik leef liever in een "klein wereldje". Ik heb niet het gevoel dat ik nu echt iets mis.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:40

Het is een ....(piep) wereld.
Maar ik maak m mooier.
Begin bij jezelf.
Geen social media,geen tiktok etc.
Zo zal ik sowieso geen dierlijke producten eten, want dat staat voor mij gelijk aan leed.
En verder energie steken in mooie dingen zoals familie vrienden etc