40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 15:57

Een topic voor de 40+ dames om met elkaar te sparren over hoe gezond en fit te blijven (als daar animo voor is :+ ).
Waarom? Omdat we geen 20 meer zijn en er hormonaal nogal wat gaat veranderen met alle gevolgen van dien.
En omdat ik het zelf fijn vind om fit en gezond te zijn en dit graag nog een tijd wil blijven (als me dat gegund is, want niet alles heb je in de hand).

Wat doen jullie om fit te blijven? Ik ben heel actief, kom veel buiten met de honden, loop 3x in de week hard, maar doe bijvoorbeeld geen krachttraining. Ik weet dat dit wel wijs is.

Hoe gaan jullie om met hormonale veranderingen? Slikken jullie supplementen ter ondersteuning? Wat deed/ doet de overgang met jullie? Ik zat vorig jaar in een vette burnout en heb toen bloed laten prikken om e.e.a. uit te sluiten. Ik heb toen meteen alle hormonen mee laten pakken, maar er was nog geen sprake van (beginnende) overgang. Ik geloof niet dat ik ernaar uit kijk als ik de verhalen hoor :')

Hoe verzorgen jullie de wat 'oudere' huid? Ik word nog steeds jonger geschat dan ik ben, maar laten we eerlijk zijn, ik heb ook rimpeltjes en wat 'oudersomdsvlekjes'. Ik smeer met een dagcreme voor de oudere huid, verder eigenlijk niet. Maar ik zou graag tips ontvangen voor een fijne foundation die niet op de huid ligt ofzo om net wat netter voor de dag te komen.

Ik ben benieuwd hoe julie omgaan met het feit dat je geen fitgirl 20'er meer bent en dat er dingen veranderen.
Leuk om wellicht wat te delen en uit te wisselen?

Edit; ik vergeet het hele mentale aspect erin mee te nemen.
Hoe zorgen jullie mentaal voor jezelf, hoe houd je de juiste balans tussen belasting en belastbaarheid en werkt dat ook?
Ik dacht echt een knettergoede balans te hebben en toch kreeg ik anderhalf jaar terug dus een burnout.
Wat is jullie 'me-time'?
Laatst bijgewerkt door Goof op 27-08-25 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:00

Ik reageer hier later uitgebreider, ik ben 43 en heb ook zo mijn issues. :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:13

Vanaf 50 wordt geadviseerd krachttraining te doen, dus je hebt nog even :P

Ik ben nog geen 40+ maar wel bijna.
Ik wandel veel en fiets veel op mijn elektrische fiets. Nagenoeg alles binnen een straal van 20km doe ik op de fiets.

Sporten heb ik een hekel aan, maar ik denk wel dat als ik 50 ben, ik krachttraining ga doen. Het heeft namelijk wel echt bewezen goed effect op ‘de ouder wordende mens’ :')

Mentaal zorg ik dat ik voldoende tijd voor mezelf heb, voldoende werk en voldoende sociale activiteiten doe.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:28

Nou inderdaad.. 40+ is toch echt wel anders.
Merk dat ik nu veel sneller aankom terwijl ik nagenoeg hetzelfde eet en meer beweeg sinds ik weer een paard heb.
Zal hier toch iets in moeten gaan veranderen mocht het zo door gaan.

Ik vind het ook lastig wat precies qua voeding en hormonen. Online zegt iedereen wat anders en moet je overal voor betalen mocht je iets willen weten/ lezen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:49

Ik praat graag mee aangezien ik ook de 40 gepasseerd ben. Hoef er echt niet uit te zien als 20 maar wil wel gezond en fit de dingen kunnen blijven doen die ik leuk vind.

Ik merk dat mijn lijf erg goed reageert op wel 2x per week krachttraining, beter dan op hardlopen. Onderzoeken onderbouwen dit ook. Ik ben wil liever buiten dan in een sportschool dus meestal doe ik krachttraining in mijn tuin. Met een matje, dumbbells, kettlebells, elastieken en een fitness bal kom ik een eind.

Ik was ff gestopt met supplementen maar merk dat ik nu toch minder fit en wat stijver ben, dus toch weer aan de visolie, vitamine b en magnesium.

Verder is het vooral ook beseffen dat ik geen 100 dingen tegelijk kan en daar wat bewuster keuzes in maken.

Ik loop met mijn huid sinds een jaar of 2 bij een huidtherapeut, sindsdien gebruik ik producten van dermasense of la Roche posay. Daar merk ik onverwacht veel effect van. La Roche posay heeft ook een hele fijne foundation. De minerale foundation van mintenz vind ik ook heel fijn op mijn huid maar geeft wel veel zooi in de badkamer :')

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:51

Ik (41) ben dit jaar begonnen met krachttraining. Heb een ineengedoken houding, en begon steeds meer last te krijgen van mijn rug/hoofdpijn. Twee keer in de week uurtje krachttraining met wat cardio (en daarna de sauna in). Ik merk echt een groot verschil, voel me stukken fitter! Daarnaast wandel ik veel.

Verder verandert er vanalles inderdaad. Lijf verandert, na een overspannenheid paar jaar terug (en/of long covid, al met al paar jaar chronisch ziek) is mijn lijf veel minder vergevingsgezind, en als ik teveel op m'n dak neem dan bekoop ik dat met pijn, emotionele schommelingen en vermoeidheid.

Meer tijd alleen nodig, sneller overprikkeld, en hersteltijd nodig na korte nachten, feestjes etc. Heb een eigen bedrijf en drie tienerkinderen die de helft van de tijd bij mij zijn.

Mijn me-time is mijn paard :) Lekker naar hem toe. Hij staat in het bos met nog drie paarden. Het is jammer dat de wolvenproblematiek wat van de rust wegnemen, maar ik probeer bij hem (en in de rit van/naar hem toe) echt even rust te pakken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:00

Joehoee 40+er (bijna 45) meldt zich, mooie raakvlakken met het hardlooptopic.

Ik sport veel, balans vinden tussen werk, sport en de rest van mijn leven vind ik nog wel eens lastig.
Ik werk vier dagen (basisonderwijs) en zou eigenlijk drie dagen willen werken om meer te kunnen genieten van de natuur.
Dat is voor mij echt me-time. Buiten zijn op de fiets, lopend of hardlopend.

Momenteel loop ik zo'n 45 tot 65km per week hard en wandel ik zo'n 25km per week. Op de electrische fiets fiets ik ook regelmatig een ronde.

Ik zou graag meer motivatie voor krachttraining willen hebben. In de herfst/winter, als het 's avonds donker is, dan lukt het aardig. Ik doe dat thuis in een lege kamer boven, met dumbells en dergelijke. Meestal een half uur of een uur per week. Maar zodra het lente/zomer wordt stop ik er altijd mee, omdat ik dan liever ga fietsen of wandelen, enz. Hoe kan ik dan toch de motivatie vinden om het dan ook te doen?? Het is ook vaak heet in huis en dat helpt ook niet mee.

Qua smeren doe ik vrijwel niks, alleen wat dagcreme met spf. Rimpels boeien mij vrij weinig, ik ben vooral blij dat ik een gezond lijf heb waar ik meerdere (ultra)marathons per jaar mee kan rennen.
Ik rook niet, nooit gedaan en ik drink heel zelden. Tien drankjes per jaar is veel voor mij.

Mijn moeder heeft heel weinig overgangsklachten gehad, dus ik hoop dat het bij mij gaat meevallen. Ik heb af en toe wel het idee dat ik die kant op ga. Eerder moe, makkelijker aankomen, slechter slapen (!) enz.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 27-08-25 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:04

Ik ben 52 en heb 2 paarden,ik blijf fit door hooi en vlas balen te zeulen,uitmesten, hoefslag dicht scheppen.
Met de hond wandelen.
Werken ik heb geen tijd voor de sportschool.
Als ik met een bezweet hoofd van mijn paard afkom vind ik het prima geweest :+
Ik zit al jaren op het zelfde gewicht.
Wel iets te zwaar,maar ik vind dat prima.
Als het maar zo blijft.
Ik slaap als een baby,soms wat nachtelijk zweten.
Ik mag niet klagen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:11

Als je slaapt als een baby, betekent dat juist positief of dat je constant wakker bent?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:15

verootjoo schreef:
Als je slaapt als een baby, betekent dat juist positief of dat je constant wakker bent?

Dat je mij overal neer kan leggen en ik slaap :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:16

roosa schreef:
verootjoo schreef:

Dat je mij overal neer kan leggen en ik slaap :D

Oh, haha, dat vind ik persoonlijk niet echt slapen als een baby.
Nooit een gehad die dat deed :')

Ik dacht dat je bedoelde dat je elke 2 uur wakker werd :')

Maar zoals jij slaapt, slaap ik ook :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 17:18

Oh, animo!! :D

Ik herken wel dat ik in de winter wat meer aan krachttraining doe. Dan is het 'savonds donker en vind ik het prima om nog even een yoga (wel een actieve vorm) of pilatuslesje doe. Maar andere krachttraining heb ik weinig motivatie voor. Ik heb elastieken liggen en pak ze wel eens, maar mijn eerste gedachte is dan altijd 'ik kan ze ook gewoon weer terug leggen' _O-
Ik had vroeger een collega van begin 60 die me vertelde dat ze 1 of 2x in de week naar de sportschool ging omdat ze na haar pensioen gewoon fit wilde zijn en goed voor haar lichaam wilde zorgen, dat is me altijd bij gebleven en dat wil ik ook.

Ik reageer later even op de rest van de opmerkingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:20

57 inmiddels en ruim door de overgang heen, daar was ik vroeg bij. Begon iets na mijn 40e en was er met 48/50 aardig doorheen. Relatief makkelijk doorheen gekomen dankzij de mirena die ik had ivm menstruatie ellende. Wat opvliegers, soms wat knorrig maar niet het drama wat mijn moeder heeft gehad gelukkig. :knuffel:

Verder is mijn huid wat droger en mijn haar wat slapper en sinds een tijdje langzaam aan het doorgrijzen. Maar verder ik voel me niks anders dan toen ik 40 was. Ik beweeg waar kan zolang mijn lijf het toelaat. Krachttraining gaat gelukkig wel redelijk. Dat doe ik al heel lang om bepaalde spieren op nivo te houden ivm betere functionering en minder pijn. Meer herhalingen en minder zwaar dan voor bulkspieren.

Huidverzorging hetzelfde als altijd. Niet teveel aan doen, schoonhouden en geen dingen op mijn gezicht smeren die er niet op thuishoren. Wel ben ik trouw met zonnebrand creme minstens factor 30. Kwa drank roken en vet eten is er ook niks gewijzigd, deed ik al niet dus nu ook niet. Kwa slaap was het al slecht en dat is ook niet echt verslechterd of verbeterd.

Kortom voor mij was 40+ en 50+ meer een getal maar ook niet meer dan dat.ik was al fysiek stuk en daarin is ook niet veel veranderd. Alleen de artrose wordt helaas erger naarmate de jaren vorderen

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:26

Hier ook een 40+er (48) Sinds vorig jaar doe ik 2x per week krachttraining. Ik deed al 2x per week yoga en ik wandel soms (niet heel regelmatig).
Ik eet vrij gezond. Ben al ruim 25 jaar vegetariër. En gek op groente. Aankomen? Nee nog geen last van. Kan eten wat ik wil.
Overgang, een paar jaar geleden leek ik in begin stadium overgang te zitten. Sindsdien is er niks veranderd behalve dat ik soms echt een korter lontje heb. Ik menstrueer nog netjes 1x per maand (ongeveer 2 dagen).
Het enige wat echt slechter is geworden is mijn slapen. Veel van die gebroken nachten met plafonddiensten.
Laatst bijgewerkt door jeetje77 op 27-08-25 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:58

Ik ben 45, maar chronisch ziek (rug-artrose/fibromyalgie/knie-artrose/heup-artrose) waardoor het wat moeilijker is om toch fit te blijven / worden. Maar toch zou ik wel graag op mijn manier wat bewust bezig willen zijn. Krachttraining/wandelen/fietsen/zwemmen kan ik niet. Maar ik sjouw nog wel korte stukjes met een kruiwagen met mest, balen vlas, zakken brok. Ik laat s ochtends mn hond uit (15 min, dat is echt mijn max), zet de paarden binnen en buiten en doe mn huishouding zo goed als dat gaat met tussenpauzes.

Ik zou niet weten wanneer ik in de overgang kom en of ik dat zou merken omdat ik de prikpil heb en daardoor nooit ongesteld ben (en dat is heer-lijk) en omdat ik ladingen zware pijnstillers slik waardoor ik misschien symptomen minder snel zou opmerken.

Maar hey, ik heb nog geen enkele grijze haar. Daar ben ik dan weer blij mee :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:03

Leuk topic! Ik ben 46 en merk zeker wel wat veranderingen. Vnl hormonaal, al ben ik nog niet in de overgang (denk ik). Wat mij vnl jong houdt is een 15 jaar jongere vriend (die ook nog eens topfit is :):) )

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:06

Ik ben bijna 53 en menstrueer nog steeds.
Dat is het enige waar ik echt gallisch van word.
Das ook best een aanslag op mijn gestel elke 4 weken en als ik pech heb 3.
Dan is mijn lont ook heuuuul kort.
Soms weet mijn man al dat t er aan komt. :+
Dan moet ik gewoon zijn bakkus houden :))
En ben ik een sjagerijnig stuk vreten.
Ik zal wel bij die vrouwen horen die t tot hun 60e volhouden die rooie zee.
Maar als ik het niet meer word gaat de vlag uit!
Ik wil dan weer geen hormonen ervoor nemen.
Dat staat mij nog meer tegen.
Nog even doorbijten....hoop ik.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:12

Ja hormonen nemen. Dat is geen optie voor mij. Ooit in mijn jonge jaren een longembolie gehad, tgv een bloedpropje in mijn been. Lange auto rit, roken en de pil slikken. Voor mij geen hormonen meer (roken ook niet meer trouwens).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 18:15

Marocje schreef:
Leuk topic! Ik ben 46 en merk zeker wel wat veranderingen. Vnl hormonaal, al ben ik nog niet in de overgang (denk ik). Wat mij vnl jong houdt is een 15 jaar jongere vriend (die ook nog eens topfit is :):) )

Mijn man denkt vooral dat hij nog 15 is... Ik heb daar niet altijd energie voor :')

Oh, met ongesteld zijn ben ik wel echt helemaal klaar hoor. Stop gewoon. Ik vind dat echt onnodig lastig, die paar dagen buikpijn leveren me niks op en ik ben moe en niet te genieten (dat laatste vind mijn man vooral, ik heb nergens last van O:) )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 18:18

nuevo_mien schreef:
Nou inderdaad.. 40+ is toch echt wel anders.
Merk dat ik nu veel sneller aankom terwijl ik nagenoeg hetzelfde eet en meer beweeg sinds ik weer een paard heb.
Zal hier toch iets in moeten gaan veranderen mocht het zo door gaan.

Ik vind het ook lastig wat precies qua voeding en hormonen. Online zegt iedereen wat anders en moet je overal voor betalen mocht je iets willen weten/ lezen.

Ja, dit vind ik ook lastig en interessant.
Ik kom nog niks aan in gewicht, beweeg ook veel en eet gezond/normaal, maar ik kan sowieso allang niet meer eten wat ik soms zou willen.
Maar ik wil eigenlijk wel echt voorkomen dat ik straks wel ga aankomen. Die extra kilo's zijn niet nodig.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:19

Hier ook 40+ intusen helaas maar ik doe ook mijn best om fit en gezond te blijven.

Qua sport doe ik vooral aan lopen, een jaar of 10 intussen en de laatste 7 à 8 jaar ook wat langere afstanden (tot halve marathon). Momenteel ben ik aan het trainen voor een marathon (midlife crisis??? :D ) en op advies van de sportarts doe ik sinds enkele maanden ook aan core- en stabiliteitstraining. Maar dat is echt wel iets dat ik niet graag doe. Toch ga ik proberen om ook na mijn marathon ermee door te gaan. Een hoge impact sport (zoals lopen of voetballen) is ook heel goed voor de botdensiteit en het versterken van de beenderen. Minder kans op breuken.
Daarnaast probeer ik ook 1 à 2 keer per maand een lange wandeling te maken (20 km ongveer). Maar dat schiet er momenteel af en toe bij in.
Fietsen doe ik op dit moment enkel naar de winkel om boodschappen te doen, vroeger ging ik ook wel eens een fietstocht maken maar daar heb ik op dit moment de tijd niet voor.

Daarnaast ben ik sinds januari vegan en probeer ik zo onbewerkt mogelijk plantaardig te eten. En hoewel ik eerder 10 jaar vegetariër was, merk ik dat ik nu echt wel veel meer energie heb. Supplementen: B12 en vitamine D.

Qua slapen, ik ben al jaren een heel slechte slaper en dit blijft helaas wisselend. Ik werk ook in ploegen wat sowieso niet zo gezond is. Momenteel heel veel zorgen omtrent de gezondheid van paardlief, dit helpt ook niet mee.

Huidverzorging is redelijk basic, 's avonds proper maken en dan een gelletje smeren en daarna ook nog een gezichtscrème. Ik geloof heel erg in de juiste voeding voor een gezonde en vitale huid. Ik probeer wel zonnecrème te smeren als de zon schijnt en ik buiten ben.

De ultieme ontspanning voor mij is lezen, niks heerlijker dan in mijn hangmat of zetel liggen met een goed boek (en een theetje). :9k
Laatst bijgewerkt door Elfie op 27-08-25 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:21

Het gekke is juist dat ik fitter ben dan toen ik twintig was! Vorig jaar ergens begonnen met krachttraining (Calisthenics), heerlijk buiten en met je eigen lichaamsgewicht. Daarnaast veel cardio door fietsen en wandelen.

Me-time is vooral in de auto van en naar werk (podcast of even rondje bellen) of alleen wandelen/fietsen.

Ik word altijd flink jonger geschat. Smeer alleen na het douchen een goedkope crème van de Lidl. Op mascara na, ook weinig make-up. Af en toe zie ik een grijze haar, maar die vallen bijna niet op.

Qua eten, ik ben geen vegetariër, maar eet wel heel weinig vlees. We eten vrij gezond, maar cheat ook wel vaak eens met een pizza of macdonalds. Qua gewicht nooit problemen gehad en met krachttraining moest ik ervoor zorgen dat ik voldoende eet. Meestal neem ik na een stevige training een shake. Ik drink vrij weinig alcohol en ik rook niet. Bij het avondeten slik ik nog magnesium, maar als de pot leeg ik dan stop ik er mee.

Het enige wat ik eigenlijk moet oppakken is iets met yoga/stretch, want vooral mijn hamstrings zijn heel strak. Maar goed, ik wil wel een beetje vrijheid hebben en niet de hele week volgepland staan met verplichtingen.

Met slapen is het vooral dat ik het binnen 6/7 uur moet houden. Als ik te lang doorslaap dan gaat mijn hele ritme weg. Minder slaap is niet zo erg, maar op teveel slaap functioneer ik echt niet goed. En veel tijd buiten doorbrengen doet mij ook erg goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:23

roosa schreef:
Ik ben 52 en heb 2 paarden,ik blijf fit door hooi en vlas balen te zeulen,uitmesten, hoefslag dicht scheppen.
Met de hond wandelen.
Werken ik heb geen tijd voor de sportschool.
Als ik met een bezweet hoofd van mijn paard afkom vind ik het prima geweest :+
Ik zit al jaren op het zelfde gewicht.
Wel iets te zwaar,maar ik vind dat prima.
Als het maar zo blijft.
Ik slaap als een baby,soms wat nachtelijk zweten.
Ik mag niet klagen.

Kijk, dat is natuurlijk fantastisch. :D
Ik ben 63 en heb met name een zittend beroep. Werk wel veel vanuit huis dus ik kan er wel wat makkelijker tussenuit piepen voor een wandeling.
Ik merkte zeker de laatste jaren dat spierkracht achteruit gaat. Dat los ik nu op met EMS training 1 a 2 x per week. Daar heb ik echt profijt van, merk ik (omdat ik de 2 trappen in huis naar het washok niet meer uitstel :D ) Verder wandel ik elke dag minimaal 7000 stappen :D
Als ik naar kantoor moet dan stap ik een halte eerder uit (en 1 a 2 halte's later op, op de terugweg) Zo bouw ik al wat meer lopen in de dagelijkse gang. Mijn haar is niet grijs, maar wit (want wordt aangezien voor blond :D ) Ik word jonger geschat dan ik werkelijk ben. Ik heb vrij weinig pijntjes of artrosedingen. Neem vit B complex bij voor energie en magnesium. Qua huidverzorging neem ik alles wat voorhanden is en niet te duur.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:10

Ik ben richting de 40 en afgelopen jaar begonnen met dumbles om mijn armen te trainen gewoon van de kringloop. Ik probeer elke dag of om de dag daar oefeningen mee te doen, daarnaast in stoel houding tegen de muur voor de beenspieren en planken en/of sit ups. Ook probeer ik op kantoordagen alsnog 6000 stappen te lopen door in de pauze te gaan. Dit kost allemaal weinig tijd maar toch merk ik verschil en ben ik ook afgevallen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:23

Interessant topic, en leerzaam! Ik ben eind vorig jaar enorm door mijn rug gegaan en daarom voorgenomen dit jaar meer naar mijn gezondheid te gaan kijken. Ik heb mijn verzekering opgehoogd en ben eerst maar aan het onderzoeken gegaan.

Vanwege mijn rug naar de chiropracter en later ook body stress release gedaan, inmiddels zit ik gelukkig weer op “onderhoud”. Ik ben ook naar een moleculair arts gegaan en heb bloed laten prikken en advies gekregen over mijn leefwijze. Uit het bloed kwamen een paar hele lage waarden, dus nu aan de multivitaminen en ook visolie maar voor erbij.

Via mijn verzekering kon ik trouwens ook een gratis gezondheidscheck doen via https://www.persoonlijkegezondheidscheck.nl/

Ook dat vond ik wel fijn om wat inzicht te krijgen in wat er beter kan. Er zitten wel wat open deuren bij, maar toch nog interessant.