De vraag is ;kan je echt en dan bedoel ik dus ook echt leren knuffelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

De vraag is ;kan je echt en dan bedoel ik dus ook echt leren knuffelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 12:27

Weet eigenlijk niet of het onder lzp of onder mws valt maar goed

De vraag is ;kan je echt en dan bedoel ik dus ook echt leren knuffelen ???

Background short:

Even gedacht ik vraag een S.A. ( schaduw account ) maar ik ga het gewoon met mijn eigen account doen zonder echte details niet dat ik in algemene zin überhaupt veel erover deel gezien het nogal “ extreem” gezien zou worden of wordt en dat dan ook energie kost voor een ander

Ik Vraag jullie wel om niet te vallen over woordkeuzes ik weet dat ik soms aparte woorden gebruik ook dat is een coopingmechanisme en ik ben ook niet van plan de diepte in te gaan.

Mijn opgroeien, mijn jeugd en zeker een ver deel erbuiten bestond eigenlijk vaak meer uit overleven dan uit leven en of kind kunnen zijn veel " gewone" basis dingen heb ik niet meegekregen en ook werden mijn (mensen)rechten niet echt erkend
Meer dan deze omschrijving zal ik niet loslaten zover ben Ik nog niet weet ook niet of ik dat ooit ben
Dat zegt niet dat ik het er nooit over heb gehad want er zijn enkele waar ik vertrouwen in heb gelegd, terug naar vraagstelling

Vaak was ik meer letterlijk een ding een sta in de weg ipv een mens en geknuffeld of aangeraakt worden op een "normale" kind ouder manier heb ik dan ook niet meegemaakt is niet erg want ik weet niet beter maar sociaal gezien is het onhandig

Het klinkt wazig dat spijt me maar ik kan niet de diepte in hiermee en ik heb dan ook erg lang getwijfeld of ik wel moet posten.

Maar kan je dat echt echt leren??

Het komt niet veel voor gezien ik het liefst mensen vermijdt maar ... qua " knuffel " geven ->
Ik heb het mezelf soort van aangeleerd alleen voelt dat voor mij nog steeds onwennig gemaakt etc terwijl ik het wel meen ik wil echt diegene dan troosten of helpen maar mijn inwendige lijf schreeuwt " alarm alarm of wel het voelt voor mij niet oké en eigenijk sluit ik mezelf soort af

Het ontvangen ervan Wat "gelukkig" heel weinig is maar goed dat gaat zo mogelijk nog moeilijker ik versteen bevries en weet gewoon niet hoe te reageren afhankelijk van factoren laat ik het gelaten gebeuren of ik reageer niet of soms kan ik afwijzend reageren.

Soms vind ik zelfs het ontvangen van " lieve" woorden op papier ongemakkelijk

Maar er is een stukje in mij dat toch ergens wil weten hoe het voelt of is voor de gewone mens die wel die knuffels geborgenheid en of (ouder) liefde heeft ervaren

Soms weet ik ook niet-of ik nou iets voel of gewoon denk of denk te voelen of NIET. Te voelen

Is dat gek?

Ik ben eigenlijk letterlijk een buitenstaander in deze gehele maatschapij ofzoiets -O-

Complex hè dat ben ik dus ook en dat is ook voor andere niet altijd makkelijk
Excuses voor de aparte bewoording en alvast bedankt voor het lezen :)

Het kan even duren eer ik reageer wees daar niet boos over of zo ik heb helaas door medische zaken die Ik onderga heel weinig energie vandaar

Een cursus kort omschrijven moeten ze ook nog steeds uitvinden geloof ik want weer lukt dat niet :+

Kairos

Re: De vraag is ;kan je echt en dan bedoel ik dus ook echt leren knuffelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:30

TS, een ding: je bent niet alleen zo te lezen https://www.startpagina.nl/v/ouders-kin ... de-gekend/

De antwoorden die daar genoemd worden, daar sta ik wel achter eigenlijk. Je hebt waarschijnlijk je nooit volledig veilig kunnen hechten vroeger en als je de juiste persoon tegenkomt, denk ik dat dit goed te leren is :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:34

Heb je weleens professionele hulp gehad? Het lijkt me heel heftig om weinig tot geen warmte van je ouders te hebben ontvangen als kind en ik kan me best voorstellen dat dat een stukje overwerkt verdriet over is. Mss zelfs wel onbewust.

Heb je mensen in je omgeving waar je jezelf kwetsbaar bij kunt opstellen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:35

Mijn mening,

Ja dat is te leren.
Maar voor dat punt moet je de te knuffelen persoon écht volledig vertrouwen. (Volledig, dus emotioneel, mentaal, fysiek, psychologisch etc)
En ik denk dat dàt lastiger is.
Ook niet onmogelijk. Maar wel de stap vóór dat knuffelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:46

Lieve TS, ben je toevallig onveilig gehecht?
Zo te lezen lijkt het er in ieder geval wel op en ik herken je probleem bij mezelf.
Ik heb het ook "moeten" leren maar het zal altijd wel een beetje onwennig en vreemd blijven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:51

Van wie ontvang je wel eens een knuffel?
Ik merk zelf dat er nogal verschil zit in een korte knuffel van een vriendin bij een begroeting of een 'echte' knuffel van mijn man bijvoorbeeld.

Goed topic trouwens, goed dat je het plaatst.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:55

Ik vraag me af of het echt te leren is. Ik denk wel dat het "verzachtend" kan werken als je iemand kent en mag, en degene geeft je een knuffel. Ikzelf ben een ontzettende knuffelaar en heb ook echt moeten leren dat niet iedereen een knuffel van mij waardeert. Maar ik heb ook gezien en gemerkt dat vrienden die niet van knuffelen houden het inmiddels waarderen en zelfs fijn vinden als ik ze een knuffel geef, maar dit heeft echt een tijd geduurd voordat het zover was.

Mooi topic dit. Stoer dat je het vraagt.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:58

Ik heb van huis uit zo te lezen een beetje dezelfde basis als jij meegekregen.
En vond alles wat op lijflijk contact leek heel erg ingewikkeld.

Dat is veranderd toen ik ging werken in een omgeving waar iedereen elkaar knuffelt of een zoen geeft, zelfs mensen die ik voor de eerste keer ontmoette.
Om niet buiten de boot te vallen ben ik daar in mee gegaan en door de jaren heen ook mijn ongemak daarover kwijt geraakt.
Inmiddels ben ik een aanrakerig persoon geworden. Mensen die ik mag kan ik dan ook een oprechte knuffel geven en daar heel soms zelfs om vragen.
Mensen die me minder na staan durf ik tegenwoordig af te weren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:05

En misschien ben je ook wel aseksueel. Daar kun je niets aan doen, dat is een geaardheid. Sommigen houden wel van knuffelen, anderen niet en gaan gewoon vriendschappelijk zonder contact met een partner om.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:15

Ik ben ook helemaal niet knuffelig. Ik heb wel een goede jeugd gehad met veel liefde, maar dat uitte zich niet persee in knuffelen. Ik vind knuffelen dus ook nog steeds ongemakkelijk ..
Ik doe het wel bij vriendinnen als begroeting, maar eigenlijk is dat meer aangeleerd gedrag dan dat ik het persee prettig vind

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:29

Voor mij is er verschil tussen een echte stevige knuffel van mensen die je waardeert,

En de 'sociale omgangsvorm' waarbij er een knuffel is bij begroeten of vertrek.

Dat eerste kan ik waarderen, dat tweede heb ik persoonlijk een schurfthekel aan in de meeste gevallen.

Ik ging ervanuit dat de vraag van TS over die eerste categorie ging, aangezien de vraag over 'echte knuffels' gaat.

Maar wellicht heb ik de vraag niet goed begrepen, dat kan.

@TS, welke knuffels bedoel je specifiek?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:32

Maar voor mij is het beide ongemakkelijk. Ik kan echt maar van weinig mensen een echte goede knuffel hebben, en dan moet ik wel echt heartbroken zijn maar zelfs dan vind ik het niet altijd prettig.

In een relatie kan ik wel 'knuffelen' als in bij elkaar op de bank liggen, arm om elkaar of bijv lepeltje lepeltje slapen, maar zo echt een knuffel geven, meh

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:39

Ik snap je helemaal. Ik kan het ook niet, vind het moeilijk. Alleen met de dieren en met mijn zoon lukt het me oprecht. Soms zelfs van mijn man vind ik het moeilijk accepteren.

In het openbaar ga ik er verder niet veel over zeggen maar mocht je erover willen sparren. PB staat open.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:55

Lieve TS, als jij niet wilt knuffelen, hoef je niet te knuffelen. Hier heb je geen reden voor nodig. Als je het wil leren doe dat alleen omdat JIJ dat wil, niet omdat het sociaal geaccepteerd gedrag is. Als je het wel wil leren, begin met iemand waar je je veilig bij voelt, iemand die je verhaal een beetje kent.

En het niet willen knuffelen is heel erg normaal. Er zijn veel kinderen die geen knuffel willen, of alleen van bepaalde mensen, maar die worden geleerd dat ze toch een knuffel moet geven ten kostte van zichzelf. Dus er lopen best veel volwassen mensen rond die moeite hebben hiermee omdat zij geleerd hebben hun eigen gevoel te accepteren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:09

Wat goed dat je dit topic opent TS.
je achtergrond zal vast en zeker invloed hebben. ik heb echter een prima jeugd gehad en ben ook niet een aanrakerig of knuffelig.

maar ja je kan het wel wat leren. ik ben het wel meer gaan doen in de loop der jaren. zelfde als eerder al genoemd. op een gegeven moment kom je mensen tegen die heel veel knuffelen. mijn schoonzusje is er zo iemand. ik ben dat echt wel gaan waarderen en doe het nu zelf ook sneller. en ik heb nu zelfs soms dat ik denk, ooh ik wil je troosten, aangeven dat ik met je mee leef ik zou je een knuffel willen geven om dit te bevestigen. maar buiten mijn gezin om doe ik dat eigenlijk nooit.

met mijn kinderen knuffel ik de hele dag en dat vind ik heerlijk.

Qua leren mijn ideen:
- het is inderdaad 2 of 3 ledig. puur fysiek, de emotie er achter en jezelf "bloot" geven.
--het fysiek aanraken / knuffelen van iemand. dit kun je oefenen met iemand die je vertrouwd en zonder dat er op dat moment emotie bij zit.
--een hand op een schouder bij iemand leggen wanneer er wel emotie in zit. voelt dat veilig genoeg voor jou.
-- je hebt altijd jezelf moeten beschermen, met een echte knuffel komen mensen dicht bij je ziel. probeer eens echt met iemand te knuffelen en je gevoelens daarbij te gebruiken en echt die bescherming los te laten. doe dat bij/met iemand die op dat moment niet in een emotie zit (dit zou dus prima een therapeut of zo kunnen zijn)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 14:16

Oef wat een hoop antwoorden al ,dat had ik eigenlijk niet echt verwacht dankjewel alvast

Ik ga alles proberen te beantwoorden later vandaag.

Maar alvast bedankt. :).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:20

germie schreef:
En misschien ben je ook wel aseksueel. Daar kun je niets aan doen, dat is een geaardheid. Sommigen houden wel van knuffelen, anderen niet en gaan gewoon vriendschappelijk zonder contact met een partner om.

Uhm ik knuffel met aanzienlijk meer mensen dan waar ik mee vrij... Dus de link met aseksualiteit is me echt een raadsel..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:24

Femke_Tweety schreef:
Mijn mening,

Ja dat is te leren.
Maar voor dat punt moet je de te knuffelen persoon écht volledig vertrouwen. (Volledig, dus emotioneel, mentaal, fysiek, psychologisch etc)
En ik denk dat dàt lastiger is.
Ook niet onmogelijk. Maar wel de stap vóór dat knuffelen.

Dit idd.
Ik herken mezelf wel wat in jouw situatie.
Ik knuffel mijn ouders niet. Maar ik heb wel een kleine selectie mensen die ik wel knuffel en waarbij het ook echt goed voelt om van hen een knuffel te krijgen, waaronder ook enkele mannen terwijl ik voor veel mannen net terughoudend ben.

Er zijn wel momenten waarop ik toch weer een muur opbouw, en er is 1 vriend die dat ook snel opmerkt en dan rustig gaat praten met me, en dan besef ik weer dat ik bij hem ook echt geen muur hoef te bouwen.
Dit zijn tevens mannen zonder bijbedoelingen.
Er is 1 vriend die ik niet knuffel omdat hij bijbedoelingen heeft (wil een relatie) waarop ik echt niet zit te wachten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:51

germie schreef:

:? TS heeft het over iets heel anders.
Ik zie niet hoe dit met aseksualiteit te maken kan hebben?

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:52

Wat moedig dat je dit deelt. Het is helemaal niet gek dat knuffelen voor jou ingewikkeld voelt. Als je dat in je jeugd niet hebt meegekregen, heeft je lijf nooit echt geleerd dat aanraking ook veilig en fijn kan zijn. Dan kan je hoofd wél willen, maar je lichaam schiet toch in de stress. Dat is heel logisch. En heeft inderdaad te maken met onveilige hechting uit je jeugd.

Het goede nieuws is dat je dit stapje voor stapje kunt leren. Iemand die je vertrouwt rustig oefenen met een korte aanraking of knuffel, waarbij jij de regie hebt om aan te geven wanneer het genoeg is.

En je bent hierin echt niet alleen. Heel veel mensen die weinig veilige aanraking hebben gekend, herkennen dit gevoel. Het kan misschien helpen om hier begeleiding bij te zoeken, bijvoorbeeld bij een therapeut die ervaring heeft met trauma of lichaamsgericht werken.

Edit: Het viel me nog op dat je schreef dat het ‘niet erg’ is dat je vroeger die knuffels niet hebt gehad, en ook dat je geen details wilt delen omdat het misschien als ‘extreem’ gezien wordt of energie kost voor een ander. Voor mij voelt dat juist wél erg en verdrietig om te lezen, en tegelijk laat het zien hoe sterk en zorgzaam je bent. Ik wil je meegeven dat jouw verdriet en pijn er mogen zijn, en dat jij nog steeds die warmte verdient.
Laatst bijgewerkt door Petunia27 op 18-08-25 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:09

heidy_wilco schreef:
Lieve TS, als jij niet wilt knuffelen, hoef je niet te knuffelen. Hier heb je geen reden voor nodig. Als je het wil leren doe dat alleen omdat JIJ dat wil, niet omdat het sociaal geaccepteerd gedrag is. Als je het wel wil leren, begin met iemand waar je je veilig bij voelt, iemand die je verhaal een beetje kent.

Ik sluit me hier bij aan. Er is niks mis met jou als je knuffelen niet prettig vindt.

Er zijn vele manieren om je geborgen en verbonden te voelen met anderen. Het is prima als je een andere manier kiest die beter bij je past.

En als je het toch wil leren, begin kleiner en kies voor een aanraking die veilig voelt. Misschien een hand op je schouder, handen vasthouden, aai over je rug.

Veilig en prettig is het sleutelwoord. En wat voor jou veilig en prettig voelt is afhankelijk van de andere persoon die erbij betrokken is. Bij sommige mensen zal het misschien ooit uitgroeien tot een knuffel, bij anderen hou je het liever een vriendelijk woord.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:23

Je kunt zeker leren knuffelen. In mijn beleving is het allereerst belangrijk om de signalen van je lijf te leren kennen. Wat wil je wel, en wat wil je niet?

Wat mij ook helpt: bij interacties heel duidelijk hebben wat de afspraak is, voor wie is het, en wat zijn de grenzen?

Er zijn specifieke 'knuffelworkshops' waar je dit leert. Haast therapeutische settings van goed onderlegde mensen die anderen door gerichte ervaring leren hoe je goede ervaringen kunt hebben.

Snappen hoe je zenuwstelsel werkt helpt ook. Wat zijn signalen van gevaar, ontspanning, veiligheid, of juist onveiligheid?

Over consent vind ik deze mooi:
https://www.youtube.com/watch?v=7x2jAm3HxHM

Over trauma en het zenuwstelsel:
https://www.youtube.com/watch?v=ZdIQRxwT1I0

Knuffelworkshops zijn wel te vinden via eventpagina's zoals deze: https://hipsy.nl/events/workshops/knuffelworkshops

Wel even goed opletten dat je een goede facilitator hebt met duidelijk CV en opleiding - het is geen beschermd beroep en er zijn er die niet goed zijn in wat ze doen.

En ook: niks mis mee als je knuffelen niet prettig vindt!

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:49

germie schreef:

Beetje apart deze reactie. Misschien dat ik die link niet leg zoals jij en lees ik de reactie apart ?
Maar Een knuffel is echt niet alleen maar seksueel bedoeld in t leven .
Een knuffel kan ook zijn voor genegenheid of troost te bieden of bij een felicitatie bijvoorbeeld. Daar zit niks geen seksueel tintje aan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:52

Ik ga er in dit topic zelfs vanuit dat het níet seksueel bedoeld is.
Omdat dat er anders neem ik aan wel bij gestaan had.

Ik heb geen relatie. Ben geen knuffelaar. Heb ongeveer een beetje dezelfde jeugdervaringen als ts beschrijft.

Voor mij zijn er 2 uitzondering (vrienden) van wie ik een echte knuffel wel kan waarderen. (Nu, inmiddels op mijn 45e)
1 man, 1 vrouw (kennen elkaar verder niet)

Daar is niets seksueels bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:55

Gombal schreef:
germie schreef:

Beetje apart deze reactie. Misschien dat ik die link niet leg zoals jij en lees ik de reactie apart ?
Maar Een knuffel is echt niet alleen maar seksueel bedoeld in t leven .
Een knuffel kan ook zijn voor genegenheid of troost te bieden of bij een felicitatie bijvoorbeeld. Daar zit niks geen seksueel tintje aan.

Nee, dat zeg ik ook niet. Maar er zijn aromantische aseksuelen en die hebben veelal ook niets met knuffelen. Het heeft ook niets met seks of wat dan ook te maken. Bij deze groep komt dat dus vaker voor en dan heeft het niets met wel of niet gehecht zijn te maken. Dat is wat ik er mee wil zeggen. Het hoeft dus niet zo te zijn, en het hoeft niets met vroeger te maken hebben, maar het kan wel. Er zijn gewoon mensen die niets hebben met elkaar aanraken op wat voor manier dan ook. En die lijden er dan vaak ook niet onder overigens.
Dus niets aparts aan, maar gewoon even anders denken dan wat velen hier doen met 'niet gehecht' zijn. Ik ken de ts niet, maar misschien is het gewoon iemand die op zoek is naar het algemene.
Een knuffel is inderdaad niet direct iets seksueels, maar sommigen hebben gewoon geen behoefte aan enig lichamelijk contact. Zo moet je het zien. Dus ook die arm als troost om iemand heen wordt niet door iedereen gewaardeerd. En daar is niets mis mee.