Contactlenzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Contactlenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 17:28

Ik ben op zoek naar info en ervaringen met contactlenzen.
Sinds een paar jaar heb ik een bril, maar het is geen succes.
Ik heb een vette huid en rosacea, moet de bril veel schoonmaken en waar de bril de huid raakt krijg ik erg pijnlijke ontstekingen.
Ik heb aankomende week een afspraak voor oogmeting en contactlenzen advies.
Bij mijn laatste oogmeting een jaar of 2 terug, had ik alleen een cilinderafwijking, maar krijg nu ook wat meer moeite met kleine letters lezen, dus misschien zijn multifocale lenzen nodig,dat zal blijken.
Wat algemene vragen m.b.t. lenzen:
-kan het kwaad als je eens in slaap valt met je lenzen in?
-kan je douchen met lenzen in?
-voel je lenzen zitten?
-wat voor lenzen vinden jullie fijn en waarom?
-wat vinden jullie de voor- en naden van daglenzen of maandlenzen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:30

Het kan geen kwaad al werd ik dan vaak wel wakker met droge ogen. Soms dan lastig om ze eruit te krijgen.
Doe ik wel.
-voel je lenzen zitten? Nee, zachte lenzen niet
-wat voor lenzen vinden jullie fijn en waarom? Zachte
Daglenzen, ideaal dat je ze elke dag weg kan doen. Maaslanden ook niet echt nadelen maar als ze halverwege de maand stuk gaan ben je dus eerder aan nieuwe toe.
Maar heb ook lezen gehad waar ik 3 maanden mee kon doen en die zijn nooit stuk gegaan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:32

Ik heb jaren maandlenzen van Eyewish gedragen. Fijne service en goede kwaliteit. Ik kon ermee douchen, zwemmen etc en viel er ook wel eens mee in slaap. Hele nachten slapen is niet goed.

Ik had zachte lenzen, voelde ze niet. Tenzij ze toe waren aan vervanging.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:33

Mijn ogen worden giga droog als ik met mijn zachte lenzen in slaap val. :+
Ik douche met lenzen in, gewoon ogen dicht als je water over je gezicht laat gaan.
Ik voel ze niet zitten, behalve als ze verkeerd om gevouwen zitten.
Ik heb maandlenzen, vind ik fijner.
Qua vloeistof kan ik alle gebruiken gelukkig.

Ik bestel online.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:34

Wat algemene vragen m.b.t. lenzen:
Met zachte lenzen niet, met harde lenzen wel.

Dat kan wel, maar ik vind het zelf niet prettig. Net of mijn lenzen uitdrogen door de warmte van het douchen.

-voel je lenzen zitten?
Als je eenmaal gewend bent, niet.

-wat voor lenzen vinden jullie fijn en waarom?
Ik heb zachte, extra zuurstofdoorlatende lenzen. Minder last van droge ogen.

-wat vinden jullie de voor- en naden van daglenzen of maandlenzen
Maandlenzen zijn goedkoper, maar minder geschikt als je bijvoorbeeld snel last hebt van eiwitaanslag. Dan is elke dag een schone lens fijner.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:37

belle_boef schreef:
Het kan geen kwaad al werd ik dan vaak wel wakker met droge ogen. Soms dan lastig om ze eruit te krijgen.
Doe ik wel.
-voel je lenzen zitten? Nee, zachte lenzen niet
-wat voor lenzen vinden jullie fijn en waarom? Zachte
Daglenzen, ideaal dat je ze elke dag weg kan doen. Maaslanden ook niet echt nadelen maar als ze halverwege de maand stuk gaan ben je dus eerder aan nieuwe toe.
Maar heb ook lezen gehad waar ik 3 maanden mee kon doen en die zijn nooit stuk gegaan.

Je moet je lenzen uit doen tijdens het douchen.
Je kan anders een bacterie oplopen.
En die wil je niet.
https://www.visiondirect.nl/lenzen-drag ... met-lenzen

Meestal zijn zachte lenzen het meest comfortabel.
Als je je lenzen hebt aan laten meten dan nodigen ze je vaak uit voor een “oefensessie” voor in en uit doen.
Als je er ervaring mee hebt plop je ze er zo in.
In het begin zul je wellicht wat vaker op controle moeten komen om te kijken wat het beste voor je werkt. Bewaar je recept, dan kun je daarna exact de zelfde lenzen vaak online goedkoper aanschaffen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:38

-kan het kwaad als je eens in slaap valt met je lenzen in? Ja, dat kan heel erg fout gaan. Een kleine 2 weken terug 1 nacht gedaan, fikse ontsteking aan mijn hoornvlies. Sinds dien om de dag op controle in het ziekenhuis, ieder uur antibiotica druppel en in de nacht zalf. En blijvende schade, pas hier echt heel erg mee op, juist door de lenzen zijn je ogen extra kwetsbaar.

-kan je douchen met lenzen in? Ja, maar als er echt water in mijn ogen komt is het vervelend.

-voel je lenzen zitten? Nee, eenmaal in niet meer.

-wat voor lenzen vinden jullie fijn en waarom? Zachte lenzen, comfortabeler.
-wat vinden jullie de voor- en naden van daglenzen of maandlenzen? Voordelen daglenzen: hoger percentage vocht = is prettiger voor je oog. Hygiënischer. Nadelen, de prijs (relatief duurder) en meer (plastic afval), niet fijn voor onze planeet.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:41

Ik heb nooit lenzen gedragen maar werk in een oogartsenpraktijk. NOOIT met lenzen slapen of douchen. Wij hebben echt al lelijke infecties gezien bij patiënten die dit wel doen en die infecties wil je écht niet hebben!

Ailill

Re: Contactlenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:42

Note to self: Niet meer dragen onder de douche.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:48

Euh dat wist ik niet, Ik draag sinds '92 lenzen de hele dag door (zeer hoge dioptrie), ik douche altijd met mijn lenzen in nooit last van gehad. Elke dag leer ik wat bij, voor mij is het moeilijk om met een bril te douchen, dat bewasemd, en dan zie ik niets, zonder bril zie ik heel slecht.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:55

Ik voel ze alleen als ze verkeerd zitten (zachte lenzen). Douchen doe ik, zwemmen ook, maar niet onder water. :P
Ermee slapen heb ik zelf nooit geprobeerd, maar volgens mijn lenzenboer kan het geen kwaad.

Edit: oh, niet meer douchen dus. :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:56

Ik verplaats je topic naar Mensen welzijn, daar past het beter

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:58

xAnthea schreef:
Ik heb nooit lenzen gedragen maar werk in een oogartsenpraktijk. NOOIT met lenzen slapen of douchen. Wij hebben echt al lelijke infecties gezien bij patiënten die dit wel doen en die infecties wil je écht niet hebben!

Geloof je op je woord, maar draag nu sinds 1985 elke dag zachte lenzen waarmee gezwommen en gedoucht werd/wordt
werd. In al die jaren nooit een ontsteking o.i.d. meegemaakt( werkend in de paardenwereld met stof etc.)
Inmiddels al jaren drager van lenzen die zonder problemen een dagen dag en nacht kan dragen. Deze lenzen zijn ideaal. En ja ze gaan ook met regelmaat uit om te reinigen maar perfect als een avondje stappen etc wat uitloopt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:15

CharleyT schreef:
xAnthea schreef:

Geloof je op je woord, maar draag nu sinds 1985 elke dag zachte lenzen waarmee gezwommen en gedoucht werd/wordt
werd. In al die jaren nooit een ontsteking o.i.d. meegemaakt( werkend in de paardenwereld met stof etc.)
Inmiddels al jaren drager van lenzen die zonder problemen een dagen dag en nacht kan dragen. Deze lenzen zijn ideaal. En ja ze gaan ook met regelmaat uit om te reinigen maar perfect als een avondje stappen etc wat uitloopt.

Tja. Ik draag altijd een gordel. Maar heb hem nooit nodig gehad.
Het is geen 100 % garantie dat je er ooit last van krijgt na het douchen, maar er is een kans dat het wel gebeurt. En daar kun je echt hele grote problemen aan overhouden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:51

Ailill schreef:
Note to self: Niet meer dragen onder de douche.

kan geen kwaad, 1 op de hoeveel miljoen heeft dat gehad??? kan je ook niet in de regen lopen etc.

gewoon gezond verstand das beste en laat je niet gek maken

slaap al 30 jaar met lenzen en douche/badder/zwem ook al 30 jaar met lenzen en ja soms vliegt er vliegje in of te veel slaap uit je ogen zitten wrijven en is je lens ff zoek, zit ie achter je oog, geen probleem is handigheidje om terug te wrijven, meestal is ie dan ook niet meer bruikbaar gescheurt of zo. Ff nieuwe in en het is weer helder.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 17-08-25 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:53

CharleyT schreef:
xAnthea schreef:

Het kan jaren goed gaan, maar je moet maar 1x pech hebben… Onlangs een man van 44 gehad die al sinds zijn 16e lenzen draagt en er niet zo netjes mee om ging (slechte hygiene, slapen met lenzen, zwemmen, douchen, …) en die had op zijn 44e zijn eerste infectie daardoor. Je ogen kan je niet vervangen dus zuinig mee zijn :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:56

Ik weet dat douchen niet aangeraden word. Maar toch douche ik met.
Ook een flinke sterkte hier en voel me zo onhandig zonder.

Maar was wel netjes mijn handen.
Slaap er niet mee enz.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-08-25 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:56

xAnthea schreef:

Dit en uit ervaring het doet mega zeer. Zelfs daglicht is niet te verdragen
Ik had toen een opticien die zei dat het wel mocht.
Ik heb lenzen gehad dus. Meerdere malen onderbroken.
Toen nog alleen cilinder en grote sterkte.
Ik vergat ze nooit uit te doen met slapen. Voor zwemmen heb ik altijd een reservebril.
Ik had altijd maandlenzen. Was eerst bij specseavers, later bij pearl
Ik heb alle keren zuurstofdoorlatende gehad. Inmiddels alle varianten. Helaas heb ik zulke droge ogen dat het voor mij de bril is geworden uiteindelijk

In het begin is het even wennen met in en uitdoen maar als je dat door hebt dan kan ik mij voorstellen dat het fijner is dan een bril

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:05

Het is natuurlijk helemaal prima dat je het zelf doet en er nooit last van hebt.
Maar alsjeblieft geef het niet als advies mee.

En ja ik zeg dat uit persoonlijke ervaring, ik gun dat niemand.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:10

Of je lenzen voelt zitten zal ook per persoon verschillen. Ik heb hele droge ogen waardoor eigenlijk alleen daglenzen geschikt zijn, maar ik voel ze helaas wel zitten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:46

Ik draag al 23 jaar zachte lenzen, meestal maandlenzen, maar tijdens vakantie of overnachtingen ergens anders neem ik eigenlijk altijd daglenzen mee.

Ik douche en zwemmen met mijn lenzen in, want met -10 zie ik anders helemaal niks. Over het algemeen krijg ik geen water in mijn ogen omdat ik water in mijn gezicht heel vervelend vind. Dan riskeer ik het maar, zonder lenzen voel ik me echt gehandicapt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:47

daantjuhhh schreef:
Het is natuurlijk helemaal prima dat je het zelf doet en er nooit last van hebt.
Maar alsjeblieft geef het niet als advies mee.

En ja ik zeg dat uit persoonlijke ervaring, ik gun dat niemand.
Dit dus, het is echt heel pijnlijk en zorgt vaak voor blijvende schade.

Ik draag nog geen jaar lenzen, eerste nacht en gelijk bingo.

Niet mee slapen, iedere dag nieuwe lenzen/je maandlenzen schoon houden, en niet mee douchen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 20:07

Goed om vooraf te weten allemaal.
Zijn lenzen ook een optie als je van jezelf snel/vaak droge ogen hebt?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 20:14

Ik heb zachte daglenzen. Vind het ideaal. :) Ik zou wel aanraden om er een bril naast te houden, van vroeg tot last je lenzen in kan zorgen voor droge ogen.

Slapen is geen aanrader, vrij pijnlijk de ochtend erna. Douchen doe ik regelmatig wel met lenzen in, anders kan ik het spelletje 'heb ik met of zonder enzen in mijn benen geschoren?' spelen met mijn vrouw. :')

Het is een optie om ze te dragen als je droge ogen hebt maar dan zou ik ze al combineren met oogdruppels en daglenzen aanraden. Naar het eind van de maand toe had ik meer last van droge ogen omdat de kwaliteit toch achteruit ging. Met daglenzen geen last meer van. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 20:34

Ik heb al heel lang een bril (die ik alleen draag met werken en autorijden) en heb een paar jaar geleden ook geprobeerd over te stappen naar lenzen.
Ik heb echt van alles aan lenzen geprobeerd, maar ik vond het heel vervelend. Ik bleef het voelen, in de loop van de dag kreeg ik droge ogen en ging het zeer doen, ik vond het echt ellende.
Doe mij maar een bril.