Twijfel na verhuizing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Twijfel na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 13:59

Hoi,

Ik ben sinds kort verhuisd, maar ik voel me helemaal niet fijn in het nieuwe huis.

Even korte samenvatting;
Ik heb circa 5 jaar gewoond in een druk stadscentrum, in een kleine studio zonder balkon of tuin. Waar elke dag en nacht veel herrie was in de straat van studenten.. ik miste daar de rust en natuur. Ik heb al die 5 jaren gezocht naar iets anders maar kon niks vinden. Nu kwam ik via-via terecht bij een appartementje in een wijk buiten de stad (circa 25-30 minuten fietsen naar het centrum). Ik ben al wel wat bekend in deze wijk (een familielid had hier enkele jaren gewoond).

Maar goed, ik ben hier nu 2 weken en op zich staan er al een paar meubels en persoonlijke spullen, maar ik voel me alleen maar heel verdrietig en verloren. Ik mis voor mijn gevoel het stadscentrum en de bekende straatjes en dingetjes daar. Het voelt zelfs alsof ik mijn studio mis, al was het een stuk kleiner en lawaaierig. Maar mijn vrienden woonden daar ook op loopafstand en alles was dichtbij. Nu moet ik een half uur fietsen steeds voor een koffietentje of om vrienden te bezoeken.

Het voelt ergens echt belachelijk want ik ben niet naar een andere stad verhuisd, ik woon nog steeds best dichtbij de stad en ik heb gevonden wat ik zocht, rust en meer ruimte. Maar ik voel me sinds ik hier zit alleen maar ellendig :( het lukt me niet om de dozen verder uit te pakken of om beslissingen te nemen over de verdere inrichting. Het blijft allemaal steeds liggen.

Heeft iemand anders dit ook ervaren na verhuizen? Specifiek vanaf een stadscentrum naar een rustigere wijk?

Ik ben gewoon bang dat het de verkeerde keuze was want ik heb hiervoor ook 6 jaar aan Woningnet punten opgegeven :( en vrije sector kan ik niet betalen.

Dankjullie wel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Twijfel na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:04

Ik denk dat je het nog wat meer tijd moet geven misschien. Het is pas 2 weken en dat is echt heel kort. Ik zou juist je huisje helemaal naar je zin gaan maken. Lekker inrichten zoals jij het wil. Heb je je buren al ontmoet? Anders zou ik die es op de koffie vragen. Misschien klikt het daar wel heel goed mee en heb je nieuwe vrienden naast je wonen. :)

Ik snap dat een half uur fietsen heel wat anders is dan 5 min maar je had het er blijkbaar voor over. Voor de rust en ruimte.

Je vrienden kunnen ook naar jou komen toch? Een beetje afwisselen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:37

Ik had dit eigenlijk een maand voordat we gingen verhuizen en dit heeft echt wel even geduurt.
Ik ging van een riante hoekwoning in een dorp naar een kleiner dorp in het buitenland (2 uur verderop) en bleef werken in dat eerste dorp dus het was geen goodbye.

Maar een maand voor de daadwerkelijke verhuizing, tussen de dozen, je lege huis dat niet meer voelt als de jouwe, de onzekerheid in het nieuwe huis en plek. Ik had echt zoiets van: draai alles maar terug we blijven hier (terwijl dat niet kon want we hadden een krankzinnige buurman).

Uiteindelijk moet ik natuurlijk gewoon door maar liep echt met mijn ziel onder mijn arm. De eerste weken werd er vanalles verbouwd en woonden we in de schuur. Het werd kouder en kouder en ons bed moest steeds verhuist worden want nieuwe vloer of behang etc.
Heel onprettig. Uiteindelijk was onze slaapkamer als eerste daar en heb ik me daar erg vastgehouden als 'thuis'. Uiteraard moest ik gewoon werken in ons oude dorp dus af en toe was ik nog op mn oude vertrouwde plekkie.
Uiteindelijk ging ik me steeds meer thuisvoelen in mn huis. De paarden stonden uiteindelijk in de achtertuin, de honden waren gesettled, de klussen werden minder en we hadden weer een bank en een tv enzo. Pas toen kwam er rust. En inmiddels wil ik niet meer weg. Onze vrienden reizen met veel plezier naar ons en passen op de dieren als wij een paar daagjes out of town zijn. Wij rijden ook geregeld die kant op voor hen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:41

Ik zou dit echt zeker een half jaar tot een jaar de tijd geven.
Het is natuurlijk een flinke omslag, dus een periode van wennen is heel normaal!
Nodig je buren uit op de koffie, meldt je aan in buurtapps etc! Ga lekker wandelen en leer nog beter de omgeving kennen :j
En maak idd van je nieuwe plek een vertrouwde omgeving met je eigen spulletjes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:45

Hey, ik heb nu niet de tijd om heel veel te typen. Maar ik ben recent verhuisd naar een dorp. Wel dichtbij de stad waar ik alles ken. Ik ben een progressieve meid in een reformatorisch Bible Belt dorp. Maar toch voel ik mij VEEL meer thuis dan waar ik ooit ook gewoond heb.

Mijn tips:
- benoem bewust voor jezelf wat je fijn vindt aan dit huis. Herhaal dit heel vaak!!! Of schrijf het op.
- creëer bewust nieuwe structurele dingen en rituelen (later meer)
- richt je huis wél in, want jij verdient een gezellig huis
- ga veel wandelen om zo de buurt te leren kennen
- word lid van dingen over de wijk op social media (vooral Facebook)
- kijk op Google maps en trip advisor voor leuke dingen in je wijk
- maak veel praatjes met mensen uit je buurt
- uit dit naar je vrienden en vraag ze vaker langs jou te komen
- bezoek alle lokale winkels en horeca!

Over nieuwe structuur en rituelen:
Maak vaste afspraken met jezelf. Die gericht zijn op je nieuwe omgeving en wijk. Dit moeten wel nieuwe rituelen zijn.

Bijvoorbeeld:

Er zit een hele lekkere en goede bakker in je nieuwe buurt. Je gaat er vanaf nu elke vrijdag lekker een vers broodje halen voor ontbijt.

Of er zit een goede toko waar je lekker je fruit kan halen elke woensdag.

Of die schattige koffiezaak waar je op maandag een kop koffie gaat halen.

Of die kinderboerderij in je buurt waar je als je een mindere dag hebt heen wandelt voor een knuffel van een geit!

—-

Dit soort dingen hebben mij enorm geholpen om me thuis te voelen op mijn nieuwe plek.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:55

Fearn schreef:
Heeft iemand anders dit ook ervaren na verhuizen? Specifiek vanaf een stadscentrum naar een rustigere wijk?

Niet helemaal hetzelfde, maar hier een verhuizing van een drukke, levendige en kindrijke woonwijk in de grote stad naar een groot dorp met veel senioren om me heen. Ik moest zo wennen! Niet alleen omdat ik het winkelcentrum, de bieb en restaurantjes op loopafstand miste, maar ook omdat ik ineens geen enkel bekend gezicht zag in de supermarkt of bij de bruna.
Het helpt inderdaad om je wijk te ontdekken. Wandelen, lokaal winkelen, bezoek toeristische dingen in je omgeving, maak een praatje bij de bakker. Vrijwilligerswerk of de sportschool kunnen ook helpen om te aarden.
Onbekend maakt onbemind, dus zorg dat je de fijne dingen in je omgeving gaat ontdekken.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:59

Mijn situatie was niet helemaal hetzelfde maar ik herken het gevoel.
Heb je het hier ook over gehad met je vrienden? Wellicht wilt iemand je helpen uitpakken, of samen een eettentje o.i.d. in jouw nieuwe buurt uitproberen. Wellicht kan dit je door de eerste fase heen helpen, zodat je daarna wat comfortabeler bent om zelf wat uit te proberen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:02

Spreek met jezelf een tijd af dat je dit een kans gaat geven, bijvoorbeeld 12 maanden. In die 12 maanden ga je het huis zo gezellig mogelijk maken zodat het een zo fijn mogelijke plek wordt.

Nodig vrienden thuis uit, maak nieuwe herinneringen op deze plek.
Ga de buurt verkennen en maak nieuwe rituelen zoals MarlindeRooz beschrijft.
Ga iets doen in de buurt waardoor je buurtbewoners leert kennen, organiseer iets met burendag, doe vrijwilligerswerk, etc.

Maar vooral geef het tijd en een reeele kans. Blijven zitten in een half uitgepakt huis gaat het niet beter maken dus begin zo snel mogelijk met het leuk maken van je nieuwe huis.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:14

Ik vind verhuizen echt 1 van de verschrikkelijkste dingen die je kan doen :')
Nieuwe geluiden, nieuwe omgeving, al je vertrouwde spulletjes in dozen, nieuwe buren, bah.

Toen wij naar ons eerste huis verhuisden ging ik echt zooo vaak naar m’n ouders omdat ik heimwee had. Na 2,5 jaar moesten we eruit (wisten we van te voren) en verhuisden we naar ons koophuis en toen had ik heimwee naar ons eerste huis _O- als ik dan uit werk of studie kwam voelde het ook niet als thuiskomen ofzo, terwijl ik echt een huismus ben die echt een fijn huis als “anker” nodig heeft.

Het heeft even een tijdje geduurd maar daarna voelde ik me ook gewoon ontzettend thuis hier! En nu wil ik niet meer weg hier. (Oké tenzij ik de loterij win en een vrijstaand huis in the middle of nowhere kan kopen) It’s not much, but it’s home <3

Geef het inderdaad even tijd, pak je spulletjes lekker uit zodat het ook huiselijker voelt en maak er echt een fijn huisje van. Nodig je vrienden uit, hou een gezellige house warming. Misschien kan je afspreken om 1x per week samen te gaan eten?
Mijn nieuwe buurvrouw 7 jaar geleden is nu mijn allerbeste vriendin, misschien heb je ook wel hartstikke leuke buren waar je eens wat mee kan ondernemen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:44

Heel normaal hoor!
Toen ik voor het eerst verhuisde vanuit mijn ouders voelde ik me zo alleen. Alleen in een huisje, zonder anderen. Het duurde echt een aantal maanden voor het voelde als mijn thuis.
Inmiddels net 3 weken verhuist, met tranen in mijn ogen mijn huisje achter me gelaten. Het was mijn allereerste plekje, ik zou het liefste teruggaan.
Nu na 3 weken begin ik het te accepteren dat dit mijn nieuwe plek gaat worden. Maar het zal vast weer even duren voor het voelt als mijn thuis.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:49

Het duurt soms even voordat je nieuwe huis een thuis is geworden. Richt het in met je eigen spullen, koop nieuwe als het niet meer past, maak het gezellig, nodig vrienden uit voor een housewarming en geniet van de rust en meer ruimte. De drukte kun je altijd opzoeken. Als je midden in de drukte woont is rust (en rustig slapen) een stuk lastiger.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:04

Wat speelt er nog meer in je leven TS?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 17:37

Dank jullie voor de reacties. Ik probeer later even uitgebreider te reageren.

@Bonita_Bon ik loop ook al langer met angst en depressieve klachten, wat niet meehelpt. Ik ben ervoor in behanding, maar ook tips van mijn therapeut lijken niet te werken (zoals rustig aan doen met uitpakken, niet tveel van mezelf eisen). Ik voel me constant paniekerig :(

In mijn vorige huis voelde ik me ook heel vaak niet goed door de herrie daar, maar ik denk omdat het vertrouwd was, de nabije omgeving en vrienden op loopafstand, dat dat me wel een zekere rust gaf.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:51

Accepteer dat je je zo voelt.
Het is gewoon echt wennen, dus totaal niet gek dat je je nog niet thuis voelt.
Acceptatie in dat gevoel is ook gewoon goed.

Geef je zelf nog minimaal een half jaar tot een jaar de tijd.
Wat bij mij wel hielp na de verhuizing was een lamp in huis aanlaten als ik weg ging zodat ik niet in een donker huis thuis kwam en in de winter de verwarming op een timer zodat hij een half uur voordat ik thuis kwam aanging.
Dan kom je in ieder geval een warm en niet donker huis thuis.

Uiteindelijk wil ik niet meer terug en ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt om te verhuizen.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:56

Besef je ook dat het heel normaal is om je zo te voelen na een verhuizing. Zoals je kan lezen, je bent lang niet te enige! Dus wees ook lief voor jezelf. :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:57

Het gevoel accepteren helpt een hoop. Het is ook een hele verandering om te verhuizen, geef jezelf de tijd om te wennen en er een thuis van te maken

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:58

Het kan wel een jaar duren eer je je echt thuis voelt in een nieuw huis

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 18:03

Naast alle andere adviezen een praktische tip: koop een e-bike of een (e) scooter (als je je dat kunt veroorloven/die nog niet hebt) zodat dat je half uur van je oude buurt vandaan comfortabeler/sneller kunt overbruggen.
Al is het maar voor het idee dat je er snel kunt zijn met weinig moeite.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 18:39

Matheno schreef:
Het kan wel een jaar duren eer je je echt thuis voelt in een nieuw huis

En soms komt het nooit. En dat is ook oké.

Wij kochten onze vorige woning op de boerenbuiten. Ik voelde me er wel redelijk thuis, mijn man had dat gevoel niet. En dat is nooit veranderd. We zijn dan relatief snel beginnen uitkijken naar wat anders maar wilden niet dezelfde "fout" opnieuw maken, dus het heeft zes jaar geduurd vooraleer we terug zijn verhuisd. En nu zitten we op de perfecte plek.

Dus ja, soms kan het groeien en heeft het tijd nodig, daar ben ik van overtuigd. Maar soms komt dat gevoel niet. Ik denk dat de tips van accepteren van het gevoel en er een datum op zetten, goede tips zijn.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:02

Zo te horen had je een goede reden om te willen verhuizen!
Het is nu waarschijnlijk vooral de verandering en de nieuwigheid waar je last van hebt.
Een half uur fietsen is nog dichtbij! En kan je ook met OV als je een keer niet wil fietsen? Dat zal dan helemaal maar een kort stukje zijn.

Komt vast goed, je moet gewoon nog wennen.
Toen ik verhuisde heeft dat ook echt wel een tijdje geduurd, terwijl mijn nieuwe huis echt beter was :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:27

Paniek helpt ook niet, stel ik me zo voor. Zeker niet als je het idee hebt dat je iets met die paniek 'moet', dus dat je iets moet ondernemen of oplossen. Dat is niet zo, maar maak dat je paniek maar wijs :(
Hopelijk kun je die paniek zien als een reactie op alle veranderingen, en niet als een bewijs dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Als dat lukt, kun je wat meer gaan wennen in je nieuwe woning.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:37

Geef het wat meer tijd.

Je bent met een goede reden verhuisd. Realiseer je ook dat jouw stresshormoon mogelijk extra uitslaat vanwege je gemoedstoestand. Daar hoef je nu niets mee, maar dat kan wel degelijk meespelen. Ik ga met de anderen: pak je eigen spullen uit, maak je huis eigen met wat je nu hebt. Probeer je nieuwe omgeving wat beter te leren kennen en herinner je aan de rust die je nu hebt. De drukte kun je vrij snel opzoeken.

Het komt echt goed.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:44

Wat een lastig en vervelend gevoel! Maar geef het even tijd. Zo gek is het niet om te moeten wennen aan een nieuw plekje.

En even heel praktisch: is het een idee om te sparen/investeren in een elektrische fiets? Zodat de afstand “sneller” wordt? Geen idee, misschien heb je er al eentje, maar dat helpt misschien ook in het toch wat sneller naar het centrum te gaan.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:01

Ik ben ooit 'terug verhuisd' in een en dezelfde stad, naar een wijk waar ik al eerder had gewoond, alleen nu een andere woning. ik vond het helmaal niet fijn in het begin, ik kende alles al. Er waren alleen maar 'oh ja, dit hier' momenten. En dat duurde even, totdat ik ook de positieve dingen zag van daar wonen, en nu zit ik op het beste plekje in de stad. Ik zou het ook wat langer de tijd geven dan twee weken. Ga vooral ook de dingen doen die je de afgelopen vijf jaar niet kon doen, maar op jouw nieuwe pek wel had bedacht.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:10

Ik denk dat je ook gewoon een beetje in een gat valt: je hebt hier jarenlang naar uitgekeken en nu is het zo ver en overvalt het je. Dit is het begin na een hoop stress, naarmate je mee rust gaat ervaren ga je je waarschijnlijk letterlijk meer thuis voelen. Dat is wel een beetje een kip-ei verhaal: krijg je meer rust naarmate je huis meer je thuis is doordat je er aandacht aan hebt besteed, of heb je eerst meer rust nodig voordat je je huis je thuis kunt maken. Er is geen "juiste" volgorde. De juiste volgorde is wat voor jou werkt. Misschien is het antwoord wel: koop een elektrische fiets. Is ook prima.