Verstandskiezen moeten eruit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MercuryDream

Verstandskiezen moeten eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 17:08

Mijn verstandskiezen moeten eruit en dat vind ik eigenlijk toch wel heel spannend.
Er is pas een kies getrokken door de tandarts om plaats te maken en dat was wel te doen. In oktober krijg ik een beugel.
Ik had dus het idee dat het weer gewoon een kies trekken was. Maar kreeg ik net brief van de kaakchirurg.
De kiezen liggen overdwars en zitten echt onder mijn tandvlees en er gaat ook een stukje bot rondom de kies weggehaald worden. Het duurt een uur ongeveer. Na de ingreep mag ook niet zelf naar huis rijden.
Kortom, het blijkt het toch wel echt een operatie. En dat vind ik toch wel heel eng. Zeker omdat ik totaal geen last heb van die kiezen.
Wat zijn jullie ervaringen? Valt het mee of tegen?
Ik ga morgen toch ook nog ff met mn tandarts overleggen hoe noodzakelijk dit nou eigenlijk is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:23

Valt mee! Ik zou wel als je het eng vind iemand meenemen om je mee terug te rijden en je te steunen. Dat vind ik heel erg fijn. Ik was toch best onder de indruk van het gebeuren en samen is toch beter dan alleen! Beter dan daarna de bus te nemen (kan ook).

wendy1987

Re: Verstandskiezen moeten eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:25

En een ijspack meenemen, of vragen of ze die daar hebben. Ik vond koelen daarna echt wel fijn namelijk destijds

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:32

Ze moeten er niet uit, men adviseert ze er uit te halen, waarschijnlijk vanwege die beugel. Maar is die beugel cosmetisch of medische noodzaak?

Want bij cosmetisch bleven die kiezen mooi zitten en ging er een middelvinger naar de beugel. Ik zou ook absoluut garantie willen hebben dat ik direct daarna weer kan sporten, hardlopen, duiken en paardrijden. Dat zou ik namelijk diezelfde dag gewoon direct weer gaan doen, net als ik toen deed na die ruggeprik (was GEEN operatie overigens, en ik mocht wel DIRECT weer autorijden). Als dat niet kan, dan gaat zoiets bij mij niet door. Ik wil ook garantie hebben dat ik indien nodig zodanig veel pijnstillers kan krijgen dat ik door kan gaan met mijn normale leven zonder enige belemmering. Kan dat ook niet, dan gaat het ook niet door. Vergeet niet dat jij bepaalt of je het wel of niet laat doen.
En als die beugel puur cosmetisch is, dan was het bij mij direct een nee. Aan mijn lichaam geen onziningrepen.

Ik heb genoeg horror en ellende gezien bij het verwijderen van verstandskiezen, dat doe je echt alleen bij absolute noodzaak en dan ook alle 4 tegelijk (dat kan echt tegenwoordig). Maar anders doe je dat absoluut niet. En je doet zoiets ook pas als er al pijn o.i.d. is, niet als eventuele voorzorgsmaatregel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:42

Eh... meteen gaan duiken, sporten etc. zou ik echt niet aanraden, ivm kans op nabloedingen bijvoorbeeld, dus voor TS geen handig advies. Verder is het aan TS te beslissen wat ze doet, liggende verstandskiezen lijken me niet handig, wat deelnemen aan het verkeer betreft: mogelijk is de beweeglijkheid van de hals door de ingreep tijdelijk verminderd door de ongetwijfeld opgezette kaak, kun je dus minder makkelijk rondkijken en het verkeer overzien... lijkt me echt wel een goede reden je te laten rijden, apart van sufheid door extra verdovingen en dergelijke.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:44

Ik moest mijn verstandskies trekken omdat ik last begon te krijgen.
Het was een hel. Ik ben heel bang voor de tandarts en daardoor heb ik me heel erg aangespannen waardoor mijn spieren een optater hebben gehad. Ik kon een week niet liggen en moest dus zittend slapen. Ik kon mijn mond niet openen en moest naar de kaak fysio die hem met geweld zover open kreeg dat ik tenminste mijn tanden kon poetsen. Het deed ook allemaal erg veel pijn.

Ik heb als tandarts assistente gewerkt en moet zeggen dat de meeste mensen geen tot weinig last hebben gelukkig

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:46

Ik ga liever naar de kaakchirurg om nog een keer mn verstandskiezen te laten verwijderen (die ik inmiddels alle 4 niet meer heb), dan naar de tandarts om een gaatje te laten vullen :o
Alhoewel ik wel moet zeggen dat er bij mij maar 1 plat lag, de andere 3 waren rechtop half doorgekomen en van alle 4 vond ik degene die plat lag wel het "vervelendst".

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:58

Verstandskiezen trekken viel bij mij wel mee denk ik. Ik had er 3, waarvan er 1 ook overdwars lag. Vlakbij een zenuw, dus dat was spannend. De verdovingsprikken voelde ik wel. Daarna een hoop gesjor in mijn mond, maar niets van gevoeld. De genezing vond ik wel pittig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:12

Is het trekken wel echt nodig, aangezien je er geen last van hebt?
Ik heb er zelf twee (de onderste heb ik gewoon helemaal niet); eentje is 20 jaar geleden doorgekomen, de ander zit nog steeds verstopt.. maar ik heb er geen last van, dus ik laat ze er ook niet uit halen. De tandartsen verschillen van mening; de ene zegt preventief eruit, de ander zegt laat lekker zitten. Dus ik vond het een makkelijke keuze :)) Eruit kan nog altijd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:20

mijn verstandskiezen liggen ook overdwars, ik heb er nog nooit last van gehad. Tandarts heeft ooit wel geadviseerd ze te verwijderen, maar ik vond dat niet nodig omdat ik er dus geen last van had. Ik heb nooit een beugel gehad, dus weet niet of het in die situatie wel echt nodig is.
Ik krijg vaak wel een beetje de indruk dat het maar 'standaard' wordt gedaan, die verstandskiezen verwijderen.
Als je er wel last van hebt dan begrijp ik het helemaal hoor. En het schijnt ook dat de operatie vervelende wordt hoe ouder je wordt. Dus als ik jou was zou ik zeker even overleggen met de tandarts waarom het persé nodig is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:28

Het ligt er een beetje aan hoe ze liggen, maar als ze echt flink dwarsliggen en nog gaan groeien dan duwen ze de kiezen ervoor scheef.
Dat heb ik aan 1 kant, gelukkig geen last van maar de kies staat harstikke scheef. De andere kant is eruit gehaald door de kaakchirurg, die was er wel vlot mee. Ik zou ze weg laten halen; is even ellende maar dan ben je ze kwijt.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:40

Die van mij gingen ontsteken en duwden de andere kiezen weg, ik heb echt helse pijn gehad met die ontsteking en het was een enorme opluchting dat ze eruit waren.

Een half jaar later heb ik de andere kant laten doen en ik vond het een ingreep van niets, terwijl ik altijd met buikpijn naar de tandarts ging. Ze kwamen er niet heel gemakkelijk uit de tweede keer waardoor het wat langer duurde, maar pijn heb ik absoluut niet gehad. Ik had mijn oortjes in, je hoort er nog wat doorheen maar heb lekker muziek geluisterd en klaar was klaar. Goed spoelen en schoonmaken de dagen erna en je bent weer helemaal de oude (en ze kunnen je in ieder geval nooit meer snachts wakker houden met zenuwpijn).

Beide zijn bij de kaakchirurg verwijderd.

Direct duiken na de ingreep is wel wat bijzonder, het is natuurlijk heel normaal om een paar dagen even rustig aan te doen. Je zou kunnen wachten tot je er last van krijgt, dat heb ik in eerste instantie ook gedaan (maar daar heb ik wel flink spijt van gehad).

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:44

germie schreef:
Ze moeten er niet uit, men adviseert ze er uit te halen, waarschijnlijk vanwege die beugel. Maar is die beugel cosmetisch of medische noodzaak?

Want bij cosmetisch bleven die kiezen mooi zitten en ging er een middelvinger naar de beugel. Ik zou ook absoluut garantie willen hebben dat ik direct daarna weer kan sporten, hardlopen, duiken en paardrijden. Dat zou ik namelijk diezelfde dag gewoon direct weer gaan doen, net als ik toen deed na die ruggeprik (was GEEN operatie overigens, en ik mocht wel DIRECT weer autorijden). Als dat niet kan, dan gaat zoiets bij mij niet door. Ik wil ook garantie hebben dat ik indien nodig zodanig veel pijnstillers kan krijgen dat ik door kan gaan met mijn normale leven zonder enige belemmering. Kan dat ook niet, dan gaat het ook niet door. Vergeet niet dat jij bepaalt of je het wel of niet laat doen.
En als die beugel puur cosmetisch is, dan was het bij mij direct een nee. Aan mijn lichaam geen onziningrepen.

Ik heb genoeg horror en ellende gezien bij het verwijderen van verstandskiezen, dat doe je echt alleen bij absolute noodzaak en dan ook alle 4 tegelijk (dat kan echt tegenwoordig). Maar anders doe je dat absoluut niet. En je doet zoiets ook pas als er al pijn o.i.d. is, niet als eventuele voorzorgsmaatregel.

Garantie heb je natuurlijk nooit. Bij geen enkele ingreep, het blijft mensenwerk en sowieso zijn er bijwerkingen en risico's bij iedere ingreep.

Bij mij viel het alles mee! Wel een dagje koorts gehad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:44

Hier ook gedaan met bot wegtikken. De kies was goed, maar de wortel lag aan diggelen en zo kon hij dus niet normaal getrokken. Het tikken en plukken is wel een aparte beleving, maar ik heb er geen pijn aan gehad, ook niet achteraf. Ben gewoon op de scooter naar huis gereden en heb het leven opgepakt, inclusief uitmesten.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:56

Ik heb een paar jaar geleden ook alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken ivm dwarsliggen en ontstekingen.
En echt, ik zou het zou weer doen.
De verdoving zetten vond ik vervelend, maar daarna werd het helemaal doof in mijn mond en voelde ik alleen maar flink geduw. Ik herinner me nog dat ik spiekte en de enorme spieren van die chirurg zag :') Maar ik heb geen pijn gevoeld.
Ik had iemand mee die me naar huis bracht, en ben gelijk goed gaan koelen. Zwelling was minimaal.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:20

Ik ben na de 2e keer bijna rechtsreeks door naar stal gereden :o
Hier ook "geen last" (daarom pas op mn 30e getrokken, als tiener gewoon een beugel gehad), tot ik mij na het trekken van de verstandskiezen realiseerde dat pijn die ik jaaaaren in 1 van de kiezen naast m'n verstandskies heb gehad, ineens verdwenen was :') Ik dacht altijd dat die kies ruk was en heb de tandarts wel eens gevraagd of ze die er niet gewoon uit konden halen, maar achteraf bleek het dus mn verstandskies te zijn die daar 10+ jaar tegenaan heeft lopen duwen |o

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:20

Ik wil even ingaan op het "je hebt er geen last van" gedeelte. Ik had ook overdwars liggende verstandskiezen en er geen last van. Dus ik heb het maar gelaten voor wat het was. Totdat ik er wel last van kreeg. De kiezen groeien namelijk gewoon door. De verstandskies getrokken maar uit de foto's bleek dat de verstandskies tegen de voorliggende kies aangegroeid was en de wortel van de voorliggende kies dusdanig aan had getast dat een deel van de wortel was verdwenen. Ik kreeg enorme kiespijn aan de voorliggende kies. De keus was wortelkanaalbehandeling of de kies eruit. Ik heb er voor gekozen om de kies te laten trekken. Het stuk wortel wat er nog was, was rot, het stonk enorm.

Moraal van het verhaal, ook als je geen last hebt van je overdwars liggende kiezen, laat ze trekken! Zo vroeg mogelijk, want dan gaan ze er relatief makkelijker uit. En je voorkomt eventuele latere problemen. Ik heb er echt ontzettend veel pijn aan gehad omdat ik dacht dat het allemaal wel los zou lopen.

Het trekken zelf en de pijn erna is niet te vergelijken met de pijn die ik heb gehad aan mijn verstandskiezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:40

Mooblie schreef:
germie schreef:

Garantie heb je natuurlijk nooit. Bij geen enkele ingreep, het blijft mensenwerk en sowieso zijn er bijwerkingen en risico's bij iedere ingreep.

Bij mij viel het alles mee! Wel een dagje koorts gehad.

En je mag meerdere dagen niet hard (en te warm) eten/drinken, niet spoelen en opletten met zwaar tillen om te voorkomen dat de bloedprop losschiet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:50

Het mag wel, er is hooguit een minimaal risicootje. En daar gaat het om. Je overtreedt geen wet. Voor mij dus nooit rust bij zoiets als ik het ooit moet laten doen. Gelukkig is een duikset niet iets wat je tilt, maar draagt. Dat is een wereld van verschil. En als je oppervlaktewater in je mond krijgt, dan is dat niet spoelen. Dus alles kan gewoon en is geen probleem. Mag alleen geen pijn doen, dus ze moeten genoeg pijnstillers geven. Ik wil ook kunnen hardlopen en paardrijden. Ben al te veel uit de running geweest in mijn leven.
Maar goed, zo zou ik het doen, een ieder ander mag wat anders doen. Maar ik weet wel wat voor mij het beste is.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:54

Twee van mijn vier verstandskiezen lagen ook scheef. De pijn in de dagen erna was wel even vervelend, vooral mijn kaak was erg stijf. Maar het genas echt wel snel gelukkig en met paracetamol was het goed te doen. De verdoving en de ingreep zelf heb ik niks van gevoeld, dat viel me echt alles mee. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:55

germie schreef:
Het mag wel, er is hooguit een minimaal risicootje..

Ahh dus omdat ik ook eigenwijs was, waardoor ik mijn bloedprop verloor, en daardoor een flinke kaakontsteking opliep en nu blootliggend kaakbot heb, was maar een klein risicootje.
Druk verschil (ook bv door hardlopen/paardrijden) kan al ervoor zorgen dat je je bloedprop voortijdig verliest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:25

De antwoorden van Germie blijven altijd op medisch vlak erg bijzonder.

Ik zou voordat je de ingreep ondergaat een pijnstiller nemen, desnoods een spiegel opbouwen.

De adviezen die er worden gegeven door de professionele artsen en andere medici zijn er niet voor niets.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:37

germie schreef:
Het mag wel, er is hooguit een minimaal risicootje. En daar gaat het om. Je overtreedt geen wet. Voor mij dus nooit rust bij zoiets als ik het ooit moet laten doen. Gelukkig is een duikset niet iets wat je tilt, maar draagt. Dat is een wereld van verschil. En als je oppervlaktewater in je mond krijgt, dan is dat niet spoelen. Dus alles kan gewoon en is geen probleem. Mag alleen geen pijn doen, dus ze moeten genoeg pijnstillers geven. Ik wil ook kunnen hardlopen en paardrijden. Ben al te veel uit de running geweest in mijn leven.
Maar goed, zo zou ik het doen, een ieder ander mag wat anders doen. Maar ik weet wel wat voor mij het beste is.

Ik denk niet dat jij het medische voorbeeld bent onder de bokkers. Doe vooral je eigen dwarse ding. Een dag niet gedoken, paardgereden en hardgelopen is immers een dag niet geleefd toch? Jammer dat, mocht het fout gaan, je langer eruit ligt met een hoop meer ellende erbij.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 23:59

Ik heb ook een verstandskies (uit voorzorg) door de kaakchirurg laten weghalen die scheef lag. Ook wat bot laten weghalen en de kies is er in meerdere delen uitgehaald.
Spuiten voel je even, de behandeling zelf niet op wat geduw en getrek na. Absoluut geen pijn. Eenmaal thuis (heb me laten rijden, altijd fijner) direct gekoeld.
Ik ben 's avonds flauw gevallen (nooit eerder gehad) tijdens het eten, maar geen idee hoe of wat. Voelde wel wat pijn maar niet zo extreem. Heb nog een paar dagen een flink blauwe wang gehad maar nauwelijks pijn. Na twee weken voelde ik de hechtingen op m'n tong.
Ik ben de dag van behandeling thuis geweest van werk en de dag erna. Na het weekend weer gaan werken en dat ging prima.

Heb wel eens verhalen gehoord van bekenden dat een ontstoken verstandskies of eentje die tegen andere tanden duwt veel meer pijn doet dan het trekken ervan. Volg vooral de adviezen op die de kaakchirurg meegeeft. Zou die dag vrijhouden en wellicht de dag erna ook nog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:33

Ik zou als ik jou was even met de tandarts overleggen, waarom ze graag willen dat ze er uit gaan.
En dan voor jezelf het besluit nemen of je die redenen belangrijk genoeg vindt om het te doen.

Bij mij kwamen de verstandskiezen al door toen ik nog op school zat, inmiddels ben ik 45 en heb er eigenlijk geen last van, ook al heeft de tandarts in de loop der jaren wel geprobeerd om me een afspraak te laten maken om ze er uit te laten halen. Maar ik vind dat echt onzin als er geen zwaarwegende reden voor is.

En 'je kan er misschien ooit een keer last van gaan krijgen' is voor mij geen zwaarwegende reden.
Ik ga niet snijden en het gedoe en risico van een operatie nemen zonder acute noodzaak.

Eens in de zoveel jaar irriteert rechtsonder een paar dagen, die duwt zich dan weer even een micrometer verder naar boven waardoor tandvlees wat gevoelig wordt. Na een paar dagen is dat weer over.

Als het zover komt dat hij de kies ernaast gaat irriteren of dat ik het zaakje niet goed schoon zou kunnen houden en dat problemen begint te geven, vind ik het vroeg genoeg maar tot dan toe hebben die verstandkiezen en ik de afspraak dat ze mogen blijven zitten zolang ze zich gedragen :j