Vader heeft hersentumoren en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Vader heeft hersentumoren en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 20:47

Mijn vader is 30 mei opgehaald met de ambulance thuis omdat hij een aanval kreeg. Eenmaal op spoed kwam het verdict, 2 tumoren op de hersenen, vermoedelijk uitzaaiingen.

Meerdere onderzoeken verder heeft hij uiteindelijk een biopt moeten laten nemen omdat ze elders in het lichaam niks vonden wat de tumoren kon veroorzaken, ze waren immers overtuigd dat het uitzaaiingen van elders waren. (op 1 miniscuul plekje op de longen na).
8 juli kregen we de uitslag van het biopt, Glioblastoom.
Dat is een hersentumor van categorie 4: een agressieve kwaadaardige tumor.
Hij zal hiervoor een operatie krijgen bestralingen en chemopillen moeten nemen.
Hij zal niet meer kunnen gaan werken. Mijn vader is 58 jaar.

de prognose is niet goed zeiden de dokters. Ze kunnen niet alles weghalen en de kans dat het terug komt is dus groot.
Er is ook niks gezegd over hoelang hij nog heeft.

Mijn vader heeft beide tumoren links zitten. Hierdoor heeft hij moeite met schrijven, praten, begrijpen en denken. Maar ook zijn gedrag veranderd heel hard.

Maar nu...
Wie heeft ervaring hiermee?

Ik voel me genoodzaakt om met mijn hobby te moeten stoppen zodat ik financieel m'n ouders kan steunen. Maar m'n paarden zijn ook een steun/therapie voor mijzelf omdat ik zelf wat mentaal moeilijkheden heb.

Mijn moeder heeft het er zwaar mee, zij is al bijna 3kg kwijt door stress en verdriet.

Ik weet niet hoe ik kan helpen, hoe ik me moet houden ofzo. Ik hou me sterk, ik toonde voorheen ook nooit emoties want ik ben een enorme binnenvetter.
Maar ik weet dat ik dit zelf ook niet kan uithouden.

Ik zoek ervaringen, liefst positieve. Als die er al zijn.

luuntje

Re: Vader heeft hersentumoren en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:54

Wat een ellendig nieuws.
Ik wil jou en je familie heel veel sterkte wensen.

Woon je nog thuis?
Ik zou je hobby/paarden niet zomaar stoppen.
Jij hebt ook je ontspanning nodig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 20:58

luuntje schreef:
Wat een ellendig nieuws.
Ik wil jou en je familie heel veel sterkte wensen.

Woon je nog thuis?
Ik zou je hobby/paarden niet zomaar stoppen.
Jij hebt ook je ontspanning nodig.

Ik woon nog thuis. Maar de stress/spanningen die thuis hangen putten mij ook uit.
Ik ben zelf gevoelig aan omgevingsfactoren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:02

Jeetje, wat een bom is er gedropt. :(:)
Ik zou ook de paarden niet opgeven, jij hebt ze duidelijk nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:03

Je hobby houd je op de been en dan kan je je ouders ondersteunen. Niet mee stoppen hoor.

Wat een ellendig nieuws, ik kan jullie alleen maar sterkte wensen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:07

Wat een rotnieuws zeg! :\ Wat zullen jullie geschrokken zijn.
Kun je via de dokter niet bij de praktijkondersteuner terecht zodat je daar ook je gevoel kwijt kunt?
Zij kunnen je eventueel ook nog helpen met praktische zaken.

Heel veel sterkte!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:16

Jeetje, wat een rotnieuws.

Ondanks dat je nog thuiswonend bent, vind ik niet dat jij je zorgen moet maken om de financiële situatie. Ik snap dat je graag bij wil dragen, maar emotioneel kun je soms nog meer een steun zijn. Daarbij gaat deze "oplossing" tegenwerken voor je stress, omdat je je ontspanning en je praatpaal kwijtraakt ermee.

Weet niet of je in NL of BE woont? In Nederland vallen kankerbehandeling volgens mij altijd onder de zorgverzekering.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:17

Ga bij de HA langs voor ondersteuning, idem voor je moeder. En zorg voor een eigen stuk zoals je paarden. En je hebt wat om over te praten en je hebt een stuk ritme, dagbesteding ook na het einde. Voor je moeder trouwens idem en om dezelfde reden, ja je vader/man heeft hulp nodig en dat is extra pittig met gedragsveranderingen aflopende zaak. Maar als je nu al niks anders hebt vallen julie beide zometeen in een zwart gat en mogelijk kort erna ook het graf in. Zorg dus goed voor jezelf, zonder dat kan je niet goed voor je vader zorgen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 21:19

Ik woon in België.
Hier worden behandelingen ook terug betaald. Maar mijn vader valt nu onder ziekte-uitkering , en dus een heel pak minder inkomen nu. Ze hebben echter financieel nog veel lasten.

HA is geen optie, is de beste vriendin van mijn moeder. Dus even privé iets vertellen is al geen optie daar. Vandaar dat ik zoveel emoties opkrop, ook veel dingen uit het verleden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:26

Zoek dus iemand waarmee je kan praten, bv via het ziekenhuis?
En is er iets als een patientenvereniging anders die ondersteuning biedt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:31

en de praktijkondersteuner?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:38

Ik heb alleen een negatieve ervaring, als je deze wilt horen mag je een PB sturen. Heel veel sterkte voor jou :(:)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:41

Ik wil je heel veel sterkte wensen! Mijn stiefpapa heeft recent kanker gekregen en kreeg meteen een psycholoog toegewezen en mijn moeder ook! Misschien kun je hier eens naar informeren? Ik zou nog niet meteen alles overboord gooien! Als het echt moet kun je nog altijd stoppen met je hobby. Maar de steun die je krijgt van de paarden is ook super belangrijk :(:)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:42

Heel veel sterkte :knuffel:

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:44

Kan je geen andere huisarts zoeken? Vind het heel erg eigenlijk dat je geen vertrouwelijk gesprek daar kan voeren..

Heel veel sterkte lieve Art :knuffel:

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:49

Ook al is het de vriendin van je moeder, wat je haar op haar werk verteld, mag zij onder beroepsgeheim totaal niets van delen met je ouders hoor. Maar goed, is er geen assistente of vervanger is zo waar je terecht kan?

Qua financiën, praat met je ouders. Natuurlijk hebben ze kosten en minder inkomsten, weet niet hoe ziektegeld in België geregeld is, maar praat met ze of ze het nodig vinden om financiële ondersteuning van jou te ontvangen. Zo ja, dan praat over hoe wat en op welke manier. Niet gelijk de paarden afschrijven, zonder goed gesprek.

Sterkte! Lijkt me ontzettend moeilijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 21:53

Brittneyx schreef:
Ik wil je heel veel sterkte wensen! Mijn stiefpapa heeft recent kanker gekregen en kreeg meteen een psycholoog toegewezen en mijn moeder ook! Misschien kun je hier eens naar informeren? Ik zou nog niet meteen alles overboord gooien! Als het echt moet kun je nog altijd stoppen met je hobby. Maar de steun die je krijgt van de paarden is ook super belangrijk :(:)
mijn vader kreeg een psycholoog maar heeft er geen gebruik van gemaakt zover ik weet.
Mijn moeder kreeg dat niet toen ze 3 jaar terug borstkanker had.

Onze huisarts heeft geen assistente en werkt alleen, niet via een praktijk.

Ik weet zelf niet goed, ik ben al niet heel makkelijk in praten met mensen die ik niet ken. Ik zou op werk bv ook niet naar de aangewezen vertrouwenspersonen gaan, maar wel naar een voormalig leidinggevende waar ik het goed mee kon vinden.

Qua financiële kant weet ik al dat ze moeilijk gaan krijgen. Ik hoor de laatste dagen immers niets anders van mijn moeder. En dat stresseert mij natuurlijk ook. Het komt op mij ook over als (misschien onbedoelde) hinten dat ik zou moeten meehelpen. Maar ik heb buiten mijn paarden om ook nog andere kosten. Wil ook graag kunnen sparen voor als er met mijn dieren iets gebeurd, of met mezelf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:58

Art_Ificious schreef:
Ik woon in België.
Hier worden behandelingen ook terug betaald. Maar mijn vader valt nu onder ziekte-uitkering , en dus een heel pak minder inkomen nu. Ze hebben echter financieel nog veel lasten.

HA is geen optie, is de beste vriendin van mijn moeder. Dus even privé iets vertellen is al geen optie daar. Vandaar dat ik zoveel emoties opkrop, ook veel dingen uit het verleden.

Je hoeft het ook niet aan de huisarts te vertellen, maar zij kan je een richting op wijzen. Maatschappelijk werk of zo iets.

Wat een vreselijk nieuw zeg. Bah, wat een ellende.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:04

Ik heb ervaring in de zin van vader had een hersentumor maar het is helaas geen positief verhaal.. als je t toch wilt weten/lezen dan hoor ik het wel...heel veel sterkte!

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:05

Heel veel sterkte TS!

Ik ga mee met de adviezen van hierboven, probeer wel te praten met iemand over dit alles. Ook met je ouders, wat hebben we van elkaar nodig op dit moment. Maar vergeet jezelf niet, ga naar je paard en probeer desnoods aan je paard je verhaal te doen, klinkt gek maar soms kan het opluchting geven.

Jij kunt niet alles dragen. Jullie zouden samen kunnen gaan zitten en bespreken waar je nu mee zit en wat het plan kan zijn voor jullie.

Misschien is er een maatschappelijke werker waarmee je je verhaal kan doen.?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:07

Allereerst, heel veel sterkte.. wat een rot diagnose en onzekere tijd voor jullie. :knuffel:

Ik zou even niks doen wbt paarden zonder eerst een duidelijk gesprek met je moeder. Helemaal stoppen is ook nogal zwart/ wit .. wellicht helpt minderen. Het is zeker belangrijk om een uitlaatklep te houden.

Heb je vrienden waar je mee kunt praten en die er voor je zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:13

Ga eens uitkijken naar een instantie die ook de financiën goed op orde kan krijgen, wellicht is er door verschillende regelingen meer mogelijk dan je moeder denkt. Je woont thuis maar betaalt je hobby zelf? Betaal je ook kostgeld? Anders zou je dat kunnen overleggen met je ouders, hoeft geen groot bedrag te zijn maar zal helpen.
Want je papa zal, hoe hard het ook klinkt, zeer waarschijnlijk niet terug aan het werk kunnen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:14

Art_Ificious schreef:
Qua financiële kant weet ik al dat ze moeilijk gaan krijgen. Ik hoor de laatste dagen immers niets anders van mijn moeder. En dat stresseert mij natuurlijk ook. Het komt op mij ook over als (misschien onbedoelde) hinten dat ik zou moeten meehelpen. Maar ik heb buiten mijn paarden om ook nog andere kosten. Wil ook graag kunnen sparen voor als er met mijn dieren iets gebeurd, of met mezelf.

Ik ben van mening dat jouw ouders jou hier niet op zo'n manier mee mogen belasten. Als ze het nodig vinden kunnen ze dat met je bespreken, maar dit levert onnodig druk op jouw schouders.
Dat gezegd hebbende; 'niet invullen voor een ander'!! Niet denken dat het 'misschien wel hints zouden kunnen zijn'. Om de o zekerheid weg te nemen kan je dit bespreken met je ouders en concreet maken, maar vul niet voor hen in wat zij wel of niet zouden kunnen bedoelen.

Heel veel sterkte, heftig!
Ook ik raad je aan te praten met iemand, zorg dat je er niet zelf (mentaal en fysiek) aan onderdoor gaat.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:18

Art_Ificious schreef:

Een huisarts heeft beroepsgeheim, die mag dus geen andere patienten bespreken met anderen. Dus ook niet met jouw moeder over jou wat jij met haar deelt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:20

Maar betaal jij zelf je hobby of je ouders? Als jij het zelf betaald, bepaal je natuurlijk zelf hé. Vergeet dat niet, dat is van jou.

Heel veel sterkte de komende tijd. Doe vooral geen overhaaste dingen. De emoties zitten nu torenhoog bij iedereen.