Leerlingenvervoer, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nick_en_ik

Leerlingenvervoer, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 23:08

Hoihoi allemaal!

Ik ben benieuwd naar ervaringen die mensen hebben met leerlingenvervoer. Ik denk dat hier misschien wel ouders zitten waarvan hun kind met de taxi naar school gaat? Of misschien ervaring met werken als chauffeur voor leerlingenvervoer? Ook nieuwsgierig of er nog verschil in kwaliteit zit tussen de bedrijven die dit aanbieden. Alle ervaringen zijn welkom, alhoewel ik ook wel benieuwd ben naar de wat meer positieve ervaringen, als deze er zijn. In het nieuws en dergelijke staat leerlingenvervoer niet al te best beschreven.
Ik ben aan het overwegen of werk als chauffeur leerlingenvervoer bij mij zou passen. Op dit moment werk ik als pakketbezorger, maar ik zou graag wat dankbaarder werk willen doen. Het lijkt me een heel mooi beroep. Maar voordat ik eraan begin, hoor ik graag ervaringen. Ik heb nu misschien een beetje een rooskleurig beeld met het idee hoe mooi het zou zijn om een vaste groep dagelijks rond te rijden, een band op te bouwen met de kinderen. Die fijne vaste chauffeur zijn waar de ouders en kinderen blij van worden, zeg maar :D
Zou dit mogelijk zijn, zou dit werkbaar zijn in de huidige omstandigheden van het leerlingenvervoer? Of is dat zo’n beetje een onmogelijke opgave?
Heel benieuwd naar alle ervaringen, en eventuele reacties van mensen die willen meedenken.

Ir111

Re: Leerlingenvervoer, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 23:10

Geen ervaringen om met je te delen. Maar ik wil wel even kwijt dat ik de pakketbezorgers die hier in de buurt altijd komen heel dankbaar ben! Volle bus, weinig tijd maar ze zijn altijd vriendelijk en als t nodig is leveren ze extra service (pakketje binnen zetten oid). Dus bij deze: bedankt! :D

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 00:00

Ik kan als ouder een heel boek schrijven over wat er mis gaat maar aan die dingen kan je weinig doen als chauffeur. Dat zit meer bij de planning en klantenservice.

Waar je als chauffeur wel rekening mee moet houden is dat je zomaar ineens van de route afgehaald kan worden. (Kan zomaar zijn dat je na een vakantie ineens een hele andere route krijgt)

Dat je een hele leuke bus kan hebben waar de onderlinge verhoudingen tussen de kinderen ook leuk en gezellig is (in zo’n bus zitten mijn kinderen nu) maar ook een bus waar ze elkaar irriteren, pesten en (nog net niet) elkaar de hersens in slaan. (Zo’n bus heeft mijn zoon ook even gezeten, met heel veel wisselende chauffeurs omdat die allemaal die bus niet wilde rijden en daar werd het ook niet beter van)

Als ouder zou ik je dankbaar zijn dat er toch weer een chauffeur bij is, want er is gewoon een tekort.
(Mijn kinderen hebben nu bijvoorbeeld alleen op ma, wo en vr een vaste chauffeur. Op di en do moeten we maar afwachten wie er komt en hoe laat, morgen pas om 9.45 uur terwijl school om 8.30 uur begint)

Ik heb vooral met dezelfde vervoerder te maken. Vorig schooljaar een half jaartje met een andere. Maar als ik dacht dat de ene vervoerder een slechte communicatie had, toen kende ik de andere nog niet. Nu zitten we weer bij die eerste. Ze zijn echt wel gegroeid, en er zit nu een goede (bereikbare) planner en ook de klantenservice is beter geworden.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 05:38

wyoming schreef:
Ik kan als ouder een heel boek schrijven over wat er mis gaat maar aan die dingen kan je weinig doen als chauffeur. Dat zit meer bij de planning en klantenservice.

Waar je als chauffeur wel rekening mee moet houden is dat je zomaar ineens van de route afgehaald kan worden. (Kan zomaar zijn dat je na een vakantie ineens een hele andere route krijgt)

Dat je een hele leuke bus kan hebben waar de onderlinge verhoudingen tussen de kinderen ook leuk en gezellig is (in zo’n bus zitten mijn kinderen nu) maar ook een bus waar ze elkaar irriteren, pesten en (nog net niet) elkaar de hersens in slaan. (Zo’n bus heeft mijn zoon ook even gezeten, met heel veel wisselende chauffeurs omdat die allemaal die bus niet wilde rijden en daar werd het ook niet beter van)

Als ouder zou ik je dankbaar zijn dat er toch weer een chauffeur bij is, want er is gewoon een tekort.
(Mijn kinderen hebben nu bijvoorbeeld alleen op ma, wo en vr een vaste chauffeur. Op di en do moeten we maar afwachten wie er komt en hoe laat, morgen pas om 9.45 uur terwijl school om 8.30 uur begint)

Ik heb vooral met dezelfde vervoerder te maken. Vorig schooljaar een half jaartje met een andere. Maar als ik dacht dat de ene vervoerder een slechte communicatie had, toen kende ik de andere nog niet. Nu zitten we weer bij die eerste. Ze zijn echt wel gegroeid, en er zit nu een goede (bereikbare) planner en ook de klantenservice is beter geworden.

Is er geen begeleider op de bus dan? Zodat de chauffeur op de weg kan letten en de begeleider op de kinderen?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 05:48

Zat ervaringen om te delen aangezien mij man als chauffeur rijd op de bus en bijna dagelijks kinderen rijd,

Zoals al eerder word aangeven je moet het maar net treffen met de kinderen de ene klas is heel leuk terwijl de andere alleen maar ruzie lopen te maken en de juf of meester ook niet in grijpt
Hou er ook zeker rekening mee dat je diverse culturen te rijden krijgt en dat de bus vaker vuil dan schoon achtergelaten word.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 05:51

wortel115 schreef:
wyoming schreef:

Is er geen begeleider op de bus dan? Zodat de chauffeur op de weg kan letten en de begeleider op de kinderen?

Nee. Er is geen begeleider. Dus kinderen kunnen bij andere kinderen rottigheid uithalen. Of gordel weigeren, of losmaken. Wat je kunt doen is weigeren door te rijden totdat iedereen zich gedraagt en de gordel vastheeft gemaakt.
Maar dan dat moet je wangedrag wel zien, en je moet ook op het verkeer letten.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:11

Ben je je er van bewust dat alleen leerlingen vervoer vaak max 3 uurtjes werk per dag is? Dus s ochtends ophalen en smiddags thuis brengen? Soms is het nog te combineren met regio vervoer, maar lang niet altijd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:23

Wat de leuke kant betreft, ja, er kan een leuke band ontstaan, met de ouders en met de kinderen. Mijn man heeft een afscheidscadeau gekregen van wat ouders, terwijl hij maar 3 maanden als taxichauffeur gewerkt heeft.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:37

De ene bus is leuk, de andere niet, maar het is (en groot deel) afhankelijk hoe je er zelf mee omgaat. Als je alleen kinderen vervoert kunnen ze onderling heel vervelend worden, maar als je grenzen stelt en een band opbouwen kan het ontzettend leuk zijn!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:44

Afhankelijk van waar je wil gaan werken kan ik wel wat informatie geven vanuit de organisatiekant. Maar dat is wel vanuit een bepaald gebied in Gelderland.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:08

scrabbel schreef:
Ben je je er van bewust dat alleen leerlingen vervoer vaak max 3 uurtjes werk per dag is? Dus s ochtends ophalen en smiddags thuis brengen? Soms is het nog te combineren met regio vervoer, maar lang niet altijd.

Ja dit. M'n oom reed met veel plezier maar hij combineerde het met z'n eigen kleinschalige aardbeienkwekerij. Dus in de ochtend een rit, daarna thuis aan het werk en dan smiddags een rit.

De vriend van m'n tante doet dit werk ook, maar die rijdt daarnaast ook nog reguliere taxi

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:09

Wij hebben hele goede ervaringen.

Mijn broer moest altijd van Drenthe naar Bartimeus in Zeist. Lange rit op de maandag ochtend en dan vrijdagmiddag weer richting huis. Wij hadden altijd een vaste chauffeur. Ze hebben wel eens de pech gehad dat alles vast stond.
Echt uren vertraging.
Maar ze zorgde echt goed voor de kinderen.
Ze stopte bij een benzinestation en gaf dan de kinderen wat te eten en drinken.
Hielp ze naar de wc.

De kinderen hadden echt een band met haar.
Wij hebben echt geluk gehad dat ze zo begaand was.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:35

Mijn vader heeft een tijdje als chauffeur op een taxibus gereden met leerlingenvervoer.
Wat vaker aangegeven wordt: het wisselt heel erg wat voor soort kinderen je treft. Soms leuk en aandoenlijk, soms ook etterbakken die je tas leeg roven.

Mijn vader is gelukkig heel erg geduldig en kon hier goed mee om gaan, maar hij was wel eens gefrustreerd als hij thuis kwam.
Het moet je echt wel passen.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:52

Mijn zoon heeft leerlingvervoer en dit gaat altijd prima. 9 van de 10x wordt hij echter met een gewone taxi opgehaald en niet met een bus.
Hij heeft echter geen vaste chauffeur, ik heb echt al enorm veel verschillende gezichten gezien.
Ik weet dus niet of het gangbaar is dat je een vaste route/club hebt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:35

Tip - zet deze vraag ook op het forum van Ouders Online.
Daar vind je ook veel ervaringsdeskundigen.

www.ouders.nl

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:19

Mijn zoon is jarenlang met leerlingen vervoer naar school gegaan.
Over het algemeen goeie ervaringen, en als het mis ging was het meestal vanuit de planning.
Hij heeft helaas veel verschillende chauffeurs gehad, maar eigenlijk waren dat stuk voor stuk leuke mensen. We hebben maar 1x een hork gehad, maar die was met een paar weken weer weg.
Wel 1x gehad dat hij bij de naschoolse opvang werd afgezet en dat de chauffeur niet wachtte totdat hij binnen was. Precies toen was er bij de naschoolse opvang iets fout gegaan in de planning. Waardoor er niemand was en mijn zoon een half uur buiten heeft staan wachten. En dan is mijn zoon geen wegloper gelukkig. Maar hij was helemaal overstuur.

Nu niet meer nodig gelukkig.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:28

Als leerkracht in speciaal basisonderwijs heel bekend met leerlingenvervoer.
Het kan echt heel pittig zijn. Leerlingen die wij niet bij elkaar in de klas zetten mbt gedrag zitten wel gezamenlijk in de taxi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:34

ouder van een leerling. Hij heeft echter wel de indicatie individueel vervoer en vaste chauffeurs, juist omdat hij in een groep niet te doen is. Dee hebben ook echt een band met hem. helaas stopt de gemeente met het vervoer en laat vanaf 1-8 alles door omnibus doen dus hij raakt zijn vaste mensen kwijt en hun het leerlingenvervoer.
1 komt morgen zelfs met hem karten om afscheid te nemen

maar het zijn echt niet altijd leuke leerlingen, planning al niet altijd goed verlopen al is dat per bedrijf en groep leerlingen natuurlijk ook verschillend

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:58

Hier zorgmedewerker die soms cliënten begeleidt in de taxi (gehandicaptenzorg).

Naar wat ik me heb laten vertellen rijden chauffeurs hier allebei. Wel bepaalde groepen vanuit het leerlingvervoer vaker, maar die rijden dus op het ene moment leerlingvervoer en het andere moment WMO vervoer. Met wisseldiensten en jaar uren systematiek.
Toen ik op dagbesteding stage liep, hadden chauffeurs vaak wel een semi-vaste route (werd nog weleens vanaf geweken, gezien er mensen niet met bepaalde chauffeurs mee wilde en liever tot 17u op de dagbesteding bleven dan met een bepaalde chauffeur meegaan :+. Dat was dan wel weer een ander bedrijf ).

Dus ik denk heeel wisselend en ook per regio verschillend.
Als het je wat lijkt, zou ik gewoon de stoute schoenen aantrekken en eens vragen of je bij een vervoerder een dagje mee mag lopen.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:39

Hier een moeder met een dochter die met de taxi gaat :Y)
We hadden 2 geweldige chauffeurs maar die zijn zomaar uit het niks beide op een andere route gezet(konden niet eens afscheid nemen)(de chauffeur van ma,di,woe,do trakteerde de Kids bij warm weer op ijsjes en ze kregen altijd een snoepje/dropje bij thuiskomst)

Nu 5 dagen een vaste chauffeur alleen woensdag ochtend is het altijd een verrassing wie er komt.
De app waar de taxicentrale mee werkt heeft 9 van de 10x storing.
Je werkt vaak met een hele diverse groep.
Maar je moet ook goed met de ouders kunnen communiceren(dat vind ik dan weer een heel belangrijk punt)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:46

Ik vind het zo ongelofelijk frustrerend, iedere keer als ik lees dat goede chauffeurs worden weggehaald van hun vaste route. Daar bouw je de veiligheid voor kinderen. Iedere keer dat daar aan gerommeld wordt veroorzaak je schade bij die kinderen maar ook bij het hele netwerk: op school en thuis moet je dat gat weer dichtlopen, en dat gaat ten koste van een boel andere dingen.

Ik snap niet dat we zo met kinderen omgaan.

En OP: dat klinkt allemaal heel ontmoedigend. Maar je maakt dus wel echt het verschil voor de kinderen, maar dat wordt dus niet altijd goed ondersteund vanuit de bedrijven, helaas. Het verschilt volgens mij wel per regio.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:28

Hier ook leerkracht speciaal onderwijs, het lijkt me echt pittig qua gedrag en ook op het verkeer letten. En inderdaad weinig uren met een groot gat qua tijd ertussen. Bewondering voor!

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:06

Mag ik vragen waarom je dit wil gaan doen? En wat voor een cliënten je wil gaan vervoeren?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:58

Mijn vader heeft dit werk een paar jaar gedaan. Wel gecombineerd met ander taxi vervoer in de middag want met alleen leerlingenvervoer draaide hij te weinig uren om van te kunnen leven. Leerlingenvervoer is over het algemeen alleen een paar uurtjes (2 a 2.5 uur) in de ochtend en hetzelfde in de middag. Grootste gedeelte van de dag had hij anders dus geen werk.
Hij deed na de ochtendroute vervoer van voornamelijk ouderen en mensen met een handicap via wmo. Mensen die naar dagbesteding moesten, ziekenhuis, ergens op bezoek enz. Dit om uren te.. kunnen maken.

Hij vondt het leerlingenvervoer leuk maar ook intensief. De ene keer een bus met rustige en lieve kinderen. De volgende keer kinderen met gedragsproblemen die er een zooi van maakten, schreeuwden, hele tijd wilde opstaan, anderen kinderen lastig vielen enz.
En dan nog op de weg concentreren... daarnaast opletten wat je doet want je mag ze amper corrigeren en je moet echt opletten of en hoe je ze aanraakt met bijv in stoeltje vast zetten want voor je het weet heb je een klacht aan je broek dat je aan een kind "gezeten" hebt.
Verschillende culturen en ziektebeelden. Paar x een kindje vervoerd waar hij een band mee had maar die overleed. (Door zn ziekte, niet door de taxirit :o )
Veel verschillende ouders die niet altijd even vriendelijk zijn. Die ruzie zoeken, onredelijk zijn en de chauffeur de schuld geven van het tw laat komen/kinderen "vergeten" en ve4haal komen halen omdat de chauffeur hun kind heeft aangeraakt. Kan nog wel eens verschil zitten in wat er werkelijk gebeurd is en wat het kind aan zn ouders verteld. Zo heeft een kind die door de bus liep tegen zn ouders gezegd dat een collega van m'n vader hem geslagen had en aan hem had gezeten.
Kind is alleen door de chauffeur in zn stoeltje gezet omdat her gevaarlijk was. Rest van de kinderen kon dit bevestigen maar ouders stonden hem de volgende dag op te wachten en chauffeur heeft een klap gekregen...
En dit schijnt best vaak voor te komen.

Het kan zomaar zijn dat je ineens uit het niets van je vertrouwde route afgehaald wordt omdat het taxibedrijf hwt anders in deelt of omdat ze opnieuw aan moeten besteden bij de gemeente. Als het betreffende taxi bedrijf te duur is voor de gemeente die hem inhuurt dan kan het zomaar zijn dat je geen werk meer hebt of dat je via een ander bedrijf over genomen wordt of moet gaan rijden jn een ander gebied. Bedrijf van m'n vader heeft de aanbesteding niet "gewonnen" dus die moest stoppen met leerlingenvervoer.
De routes zijn regelmatig onlogisch. Veel omrijden, tijden die niet kloppen, soms staan kinderen niet op de lijst en moeten wel mee maar je moet je als chauffeur aan die lijst en route houden die je krijgt. M'n vader kreeg wel eens een route waarbij er 10 min reistijd zat tussen 2 kinderen maar wat werkelijk 20 min was. Er werd gezegd: je MOET op tijd komen maar evt. evt snelheidsboetes zijn voor jezelf. Systeem/computer in de auto lag er vaak uit. Veel storing enz.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:12

Een kennis van mij heeft dit werk ook een periode gedaan en is gestopt uit frustratie en kreeg er stress van. Was er juist mee begonnen om iets te kunnen betekenen na pensionering. Door wilde acties van sommige kinderen onderweg werd het echter ook echt gevaarlijk door dingen die richting de voorruit werden gegooit…kids die gordels losmaken of hun kleren onderweg uittrekken. Natuurlijk hangt het van de groep af, maar sommige kinderen zijn gestoord (‘worden mentaal uitgedaagd’) en je kunt / mag ze ook niet zomaar even corrigeren. Andere keren was het wel allemaal leuk en liedjes zingen. Die tijdschema’s waren qua rijtijden sowieso veel te krap bemeten. Mss gemeten door een ambulance met sirene :+ . Kennis ervaarde het als een stank voor dank baan die stress opleverde en ook nergens anders goed mee te combineren was. Oftewel je hele dag moet je plannen om die 2x paar uur heen. Kon de bus ook niet in de eigen straat parkeren (moest aan oplader) dus had 4 x per dag ook nog een extra wandeling naar die bus toe. Dan kan je denk dat is fijn voor de lijn maar als het oliebol-weer is wordt je daar niet blij van.

Ze kreeg de indruk dat het voor sommige kinderen veel rustiger zou zijn ergens intern te wonen waar hun ouders op bezoek kunnen komen dan te worden rondgezeuld om mee te draaien in een maatschappij waar ze zelf nooit zelfstandig deel van uit kunnen maken. Dat schuurde dus ook en woog niet op tegen de lichtere en gezellige ritjes. Maar dat laatste is echt off topic.