Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
wemkelover schreef:Ik vind dat een kind recht heeft op een vorm van onderwijs dat passend is voor het kind. Maar ze moeten wel leren lezen, schrijven, rekenen. Op eigen manier en tempo.
wemkelover schreef:Ik vind dat een kind recht heeft op een vorm van onderwijs dat passend is voor het kind. Maar ze moeten wel leren lezen, schrijven, rekenen. Op eigen manier en tempo.
germie schreef:En het erge is nog dat als een kind van school gestuurd is, en dat er dan geen andere school is die zo'n kind wil hebben (en ook gemeentes mogen zeggen dat kind gaat niet naar een school buiten de gemeente, dat betalen wij niet), dat zo'n kind dan gewoon thuis komt te zitten en er dan de conclusie getrokken kan worden dat zo'n kind niet meer naar school hoeft omdat het er te lang uit is.
Ik ken die voorbeelden, 17, maar niet kunnen lezen en schrijven (en geboren met een normale intelligentie, maar mogelijk dyslectisch, maar 1 ouder wilde dat niet onderzocht hebben voor een vechtscheiding dus nooit officieel vastgesteld), of uit huis geplaatst en wonend in een woongroep en kind is 15 en heeft weinig interesse in school en mag dan thuis blijven. Er is vervolgens ook geen dagbesteding, dus kind van 15 slaapt uit, komt om 11 uur eens van bed om te gaan gamen en komt zo de dag door.
Die redden het later niet en het ergste is dat wij de kosten van zulke mensen mogen gaan dragen. Want tja, ze moeten wel ergens begeleid wonen.
Overigens was dat kind van 17 eindelijk zo ver dat die toch wel alsnog wilde leren lezen en schrijven. Ik had taalhuis gevonden voor laaggeletterde volwassenen, die bieden dan gratis onderwijs aan om alsnog te leren lezen en schrijven. Kind stond daar wel open voor. Maar dat taalhuis zei doodleuk: het is vanaf 18 jaar, dus je bent niet welkom.
Daihyo schreef:germie schreef:En het erge is nog dat als een kind van school gestuurd is, en dat er dan geen andere school is die zo'n kind wil hebben (en ook gemeentes mogen zeggen dat kind gaat niet naar een school buiten de gemeente, dat betalen wij niet), dat zo'n kind dan gewoon thuis komt te zitten en er dan de conclusie getrokken kan worden dat zo'n kind niet meer naar school hoeft omdat het er te lang uit is.
Ik ken die voorbeelden, 17, maar niet kunnen lezen en schrijven (en geboren met een normale intelligentie, maar mogelijk dyslectisch, maar 1 ouder wilde dat niet onderzocht hebben voor een vechtscheiding dus nooit officieel vastgesteld), of uit huis geplaatst en wonend in een woongroep en kind is 15 en heeft weinig interesse in school en mag dan thuis blijven. Er is vervolgens ook geen dagbesteding, dus kind van 15 slaapt uit, komt om 11 uur eens van bed om te gaan gamen en komt zo de dag door.
Die redden het later niet en het ergste is dat wij de kosten van zulke mensen mogen gaan dragen. Want tja, ze moeten wel ergens begeleid wonen.
Overigens was dat kind van 17 eindelijk zo ver dat die toch wel alsnog wilde leren lezen en schrijven. Ik had taalhuis gevonden voor laaggeletterde volwassenen, die bieden dan gratis onderwijs aan om alsnog te leren lezen en schrijven. Kind stond daar wel open voor. Maar dat taalhuis zei doodleuk: het is vanaf 18 jaar, dus je bent niet welkom.
Tegenwoordig mag een school een kind niet uitschrijven zonder dat het is ingeschreven bij een andere school en moet er via het samenwerkingsverband een passende oplossing gezocht worden. Al dan niet met een leerplichtambtenaar erbij. Zomaar uitschrijven/van school sturen kan tegenwoordig niet meer.
Wil niet zeggen dat er geen thuiszitters zijn, want die zijn er zeker wel. Maar die moeten gewoon verbonden zijn aan een school. Zo niet, dan klopt er iets niet en heeft er een school flink verzaakt.
Maar dit kan alleen als een kind ooit eens ergens is ingeschreven. Als dat al nooit is gebeurd, is zo'n kind helemaal niet in beeld. En dat is wel echt zorgwekkend.
capopjekop schreef:Ik zag dit op tiktok voorbij komen. Die ouders zijn echt wereldvreemd. Het meisje wil dierenarts worden, dus de journalist zegt dat daar een opleiding voor nodig is. Volgens moeder kan ze het wel in de praktijk leren door mee te lopen met een andere dierenarts.