Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

Jolliegirl

Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 07:40

Vanochtend zat ik met verbazing dit filmpje op FB te bekijken

https://www.facebook.com/share/v/1FvCLqB15Z/

Wat vinden we hiervan?

Deze vrouw deelt niet mee aan het grotere geheel... Haar kinderen hoeven niet te leren lezen en schrijven want dat zal in het leven vanzelf gaan.
" Wij zouden er geen enkele moeite mee hebben als ons kind niet zou leren lezen of schrijven"
Is een van haar uitspraken...

Hoe staat zij tegenover medische hulp? ( Immers komt dat van geleerden die wel hebben leren lezen en schrijven en onderwijs hebben gehad) Neemt ze die hulp dan ook niet aan als haar kind een arm breekt?

Ik ben benieuwd hoe bokt hier over denkt..

Mijn mening : Elk kind zou onderwijs moeten volgen, hetzij via school, hetzij via thuisonderwijs.
Je hebt dit immers nodig in de toekomst.
Geen enkel mens kan lezen en schrijven zonder dit bewust te leren.

Ik vind dit oprecht het ontnemen van levenskwaliteit van je kinderen...

Zonder te leren gaan deze kinderen analfabeet zijn... Als moeders echt zo stellig is dat de natuur dit zelf wel regelt...

Ik ben fel tegen.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 23-06-25 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoek

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:47

Zeker dat een kind onderwijs moet volgen. Maar dat er ook echt naar het kind gekeken wordt wat voor vorm onderwijs. Want een deel van de kinderen passen niet in het huidige onderwijs aanbod. Hoe dit dan wel te organiseren? Geen idee. Wat je ook doet voor sommigen zal het niet passend zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:47

Ik vind hier ook wel wat van ja. :\
Onderwijs is nodig, lezen en schrijven is gewoon leven 101. :+
Anders kom je nergens, geen baan, geen rijbewijs en vast nog veel meer niet.

De natuur regelt het zelf wel? 8)7

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:49

ik heb dat filmpje ook gezien.. echt heel triest.

Ik ben gewoon voor school. Niet alleen om te leren maar ook voor de sociale contacten, ook daar leren kinderen veel van. Samenwerken, samen spelen. Allemaal heel belangrijk voor de ontwikkeling vind ik. Dat kan je in thuisonderwijs niet nabootsen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:53

Zo dit vind ik bijna grenzen aan verwaarlozing. Dat je als ouder niet het systeem wil volgen, ok, maar dat je het ok vindt dat een kind mogelijk als analfabeet door het leven gaat en geen keuze kan maken om fatsoenlijk mee te gaan in de maatschappij, dat vind ik wel echt erg.
Zij zijn voor de eigen keuze van een kind, maar het kind heeft geen keuze als de levenswijze van de ouders zo ver buiten de maatschappij ligt.

Wonkeydonkey

Toch ook wel school, ook voor de sociale ontwikkeling van een kind.

LiannePuthzy

Ik vind het sneu, lezen, schrijven en ook rekenen zijn natuurlijk gewoon basisvaardigheden. Tegenwoordig zijn er verschillende opties als je je kind niet het traditionele onderwijs systeem wilt laten volgen

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:54

-O- Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die deze mening delen dat 1 er van op bokt zit (én daar dan ook nog voor uit durft te komen) eigenlijk.

1 van de rechten van de mens/kind us recht op onderwijs, en dat wordt deze kinderen ontnomen. Onderwijs is gewoon nodig. En als je het niet eens bent met het reguliere systeem zijn er wel (wat) alternatieve manieren waarbij het kind in ieder geval leert rekenen, lezen en schrijven.

Ik hoop echt voor de kids dat ze zonder al te veel schade/achterstand hun jeugd door komen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:00

Ik vind dat een kind recht heeft op een vorm van onderwijs dat passend is voor het kind. Maar ze moeten wel leren lezen, schrijven, rekenen. Op eigen manier en tempo.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:02

wemkelover schreef:
Ik vind dat een kind recht heeft op een vorm van onderwijs dat passend is voor het kind. Maar ze moeten wel leren lezen, schrijven, rekenen. Op eigen manier en tempo.

Hier ben ik het mee eens. Zoals al eerder aangegeven, zonder lezen en schrijven gaat het ook zo lastig worden in deze wereld, ik zie het in mijn werk wel eens voorbij komen en soms echt geen doen, alleen maar frustratie omdat het niet lukt zeg maar.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:05

Je kind niet leren lezen / schrijven/ rekenen is in de huidige maatschappij naar mijn idee kindermishandeling. Natuurlijk leert een kind van alles in het leven, ook thuis, maar waar je je ook bevindt, niet kunnen lezen is gehandicapt zijn. Er zijn genoeg kinderen die thuisonderwijs krijgen en ouders die dat best succesvol doen, maar als je mijn mening vraagt, leert een kind op school zo veel meer dan alleen lezen/schrijven/rekenen. Een brein ontwikkelt zich niet spontaan, maar door prikkeling. Zonder die prikkels leer je echt niet spontaan lezen. En niet elk kind past in het standaard regulier onderwijs maar er zijn zoveel meer mogelijkheden vandaag de dag. Onderwijs op maat lijkt me zoveel meer wenselijk dan geen onderwijs…

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:11

wemkelover schreef:

Dit.
Lezen, schrijven en rekenen zijn essentieel voor je toekomst. Je ontneemt je kind echt een betere toekomst als je ze dit niet leert. Werk vraagt om deze basisvaardigheden. Maar ook als je niet werkt moet je begrijpen hoe het zit met aanvragen van toeslagen en uitkeringen. Nog even los van al het andere dat je kind leert op school.
Ik snap best dat het huidige onderwijssysteem niet werkt voor ieder kind. Daarom zijn de thuiszitters nog niet eerder zo hoog geweest als nu. Maar je kind onderwijs ontnemen grenst bij mij ook aan mishandeling. Een kind is nu niet in staat om de gevolgen te overzien, daar moet je als ouder de wijste in zijn en denken aan de toekomst voor je kind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:13

En het erge is nog dat als een kind van school gestuurd is, en dat er dan geen andere school is die zo'n kind wil hebben (en ook gemeentes mogen zeggen dat kind gaat niet naar een school buiten de gemeente, dat betalen wij niet), dat zo'n kind dan gewoon thuis komt te zitten en er dan de conclusie getrokken kan worden dat zo'n kind niet meer naar school hoeft omdat het er te lang uit is.
Ik ken die voorbeelden, 17, maar niet kunnen lezen en schrijven (en geboren met een normale intelligentie, maar mogelijk dyslectisch, maar 1 ouder wilde dat niet onderzocht hebben voor een vechtscheiding dus nooit officieel vastgesteld), of uit huis geplaatst en wonend in een woongroep en kind is 15 en heeft weinig interesse in school en mag dan thuis blijven. Er is vervolgens ook geen dagbesteding, dus kind van 15 slaapt uit, komt om 11 uur eens van bed om te gaan gamen en komt zo de dag door.

Die redden het later niet en het ergste is dat wij de kosten van zulke mensen mogen gaan dragen. Want tja, ze moeten wel ergens begeleid wonen.

Overigens was dat kind van 17 eindelijk zo ver dat die toch wel alsnog wilde leren lezen en schrijven. Ik had taalhuis gevonden voor laaggeletterde volwassenen, die bieden dan gratis onderwijs aan om alsnog te leren lezen en schrijven. Kind stond daar wel open voor. Maar dat taalhuis zei doodleuk: het is vanaf 18 jaar, dus je bent niet welkom.
Laatst bijgewerkt door germie op 23-06-25 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:16

Nou of ik hier wat vind? Ja absoluut.
Ik vind het eigenlijk onder een vorm van verwaarlozing vallen.

Je ontneemt je kind een zelfstandige toekomst.

Mijn broer kan niet lezen of rekenen vanwege een beperking en dat zit hem soms echt in de weg.
Ik regel alles voor hem, van financieel tot alle brieven, afspraken. Alles.

Het ontneemt je echt een stuk zelfstandigheid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:17

germie schreef:
En het erge is nog dat als een kind van school gestuurd is, en dat er dan geen andere school is die zo'n kind wil hebben (en ook gemeentes mogen zeggen dat kind gaat niet naar een school buiten de gemeente, dat betalen wij niet), dat zo'n kind dan gewoon thuis komt te zitten en er dan de conclusie getrokken kan worden dat zo'n kind niet meer naar school hoeft omdat het er te lang uit is.
Ik ken die voorbeelden, 17, maar niet kunnen lezen en schrijven (en geboren met een normale intelligentie, maar mogelijk dyslectisch, maar 1 ouder wilde dat niet onderzocht hebben voor een vechtscheiding dus nooit officieel vastgesteld), of uit huis geplaatst en wonend in een woongroep en kind is 15 en heeft weinig interesse in school en mag dan thuis blijven. Er is vervolgens ook geen dagbesteding, dus kind van 15 slaapt uit, komt om 11 uur eens van bed om te gaan gamen en komt zo de dag door.

Die redden het later niet en het ergste is dat wij de kosten van zulke mensen mogen gaan dragen. Want tja, ze moeten wel ergens begeleid wonen.

Overigens was dat kind van 17 eindelijk zo ver dat die toch wel alsnog wilde leren lezen en schrijven. Ik had taalhuis gevonden voor laaggeletterde volwassenen, die bieden dan gratis onderwijs aan om alsnog te leren lezen en schrijven. Kind stond daar wel open voor. Maar dat taalhuis zei doodleuk: het is vanaf 18 jaar, dus je bent niet welkom.

Tegenwoordig mag een school een kind niet uitschrijven zonder dat het is ingeschreven bij een andere school en moet er via het samenwerkingsverband een passende oplossing gezocht worden. Al dan niet met een leerplichtambtenaar erbij. Zomaar uitschrijven/van school sturen kan tegenwoordig niet meer.
Wil niet zeggen dat er geen thuiszitters zijn, want die zijn er zeker wel. Maar die moeten gewoon verbonden zijn aan een school. Zo niet, dan klopt er iets niet en heeft er een school flink verzaakt.

Maar dit kan alleen als een kind ooit eens ergens is ingeschreven. Als dat al nooit is gebeurd, is zo'n kind helemaal niet in beeld. En dat is wel echt zorgwekkend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:20

Ik zag dit op tiktok voorbij komen. Die ouders zijn echt wereldvreemd. Het meisje wil dierenarts worden, dus de journalist zegt dat daar een opleiding voor nodig is. Volgens moeder kan ze het wel in de praktijk leren door mee te lopen met een andere dierenarts.

Dat je je kind niet naar school stuurt is een. Maar dat je zelf niet actief bijdraagt om het kind te leren lezen, schrijven en rekenen valt wat mij betreft onder verwaarlozing. Als ouder moet je je kind voorbereiden op de buitenwereld. Je zet je kind op een gigantische achterstand door te zeggen ze leren het wel een keer als ze het nodig hebben. En ik vind het wel gevaarlijk, want grote kans dat ze alleen in aanraking komen met de wereldbeelden van de ouders.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:26

capopjekop schreef:
En ik vind het wel gevaarlijk, want grote kans dat ze alleen in aanraking komen met de wereldbeelden van de ouders.

Dit is precies wat ik ook dacht. Naast leren lezen, schrijven, en andere vakken vind ik dit een niet te onderschatten reden waarom school belangrijk is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:28

Arm kind... Jeugdzorg zou moeten worden ingeschakeld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:32

Daihyo schreef:
germie schreef:

Tegenwoordig mag een school een kind niet uitschrijven zonder dat het is ingeschreven bij een andere school en moet er via het samenwerkingsverband een passende oplossing gezocht worden. Al dan niet met een leerplichtambtenaar erbij. Zomaar uitschrijven/van school sturen kan tegenwoordig niet meer.
Wil niet zeggen dat er geen thuiszitters zijn, want die zijn er zeker wel. Maar die moeten gewoon verbonden zijn aan een school. Zo niet, dan klopt er iets niet en heeft er een school flink verzaakt.

Maar dit kan alleen als een kind ooit eens ergens is ingeschreven. Als dat al nooit is gebeurd, is zo'n kind helemaal niet in beeld. En dat is wel echt zorgwekkend.

Een voorbeeld van een kind is vorig jaar gebeurd:
Kind is 9, woont thuis, staat ingeschreven in gemeente A en gaat in gemeente A naar school.
Kind wordt van school gestuurd door wangedrag en gaat naar school in gemeente B, daar ook paar keer geschorst geweest, maar nog niet van school gestuurd. Kind wordt na vechtscheiding uit huis geplaatst en komt te wonen in gemeente C, maar blijft ingeschreven staan in gemeente A. Gaat in gemeente C naar school en dat gaat goed. Dan brandt de huisvesting van die woongroep af en jeugdzorg plaatst kind over naar gemeente D, 2 uur rijden van de school in gemeente C waar het goed gaat.
De dichststbijzijnde passende renn4 school is in gemeente B. Gemeente B zegt, dat kind willen we niet want die was 4 jaar geleden vervelend.
Gemeente E heeft een passende school voor het kind, maar gemeente A wil dat niet betalen want die zegt de school in gemeente B is goed genoeg. Resultaat: kind gaat niet meer naar school.

Ander voorbeeld:
Kind woont thuis, wordt van school getrapt in gemeente A, gaat naar andere school in gemeente B (renn school). Kind wordt uit huis geplaatst, kind wordt van school getrapt. Kind valt volledig onder jeugdzorg, en die moeten op zoek naar passend onderwijs. Dan is er na half jaar nog geen passend onderwijs gevonden, na jaar nog niet, na 2 jaar ook nog niet. Al die tijd gaat kind niet naar school en kan dus ook echt niet lezen en schrijven (kon op dat moment qua rekenen meekomen met het niveau van de klas waar hij in zat). Na 3 jaar is de conclusie van jeugdzorg: Kind is niet geschikt om nog naar school te gaan. Dus kind gaat niet naar school, krijgt geen dagbesteding.

Dit zijn voorbeelden van een jaar geleden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:38

Dit gezin woont in Hongarije heb ik begrepen, dus heeft zich onttrokken aan de nederlandse wetgeving. Jeugdzorg e.d. gaan hier dus ook weinig aan doen. Voordeel is (denk ik) dat ze in Hongarije beter te pas zijn als laaggeletterde, volgens mij is dat daar nog minder de uitzondering dan hier, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik durf wel te betwijfelen of je in die landen nog dierenarts kan worden zonder enige opleiding...

Als ik probeer de nuance op te zoeken, er is niks mis met wachten tot je kind intrinsieke motivatie toont om iets te leren. Maar het uitgangspunt zou wel moeten zijn dat ze een zekere basis moeten hebben. Leren lezen, schrijven en rekenen hoort daar zeker bij. Dat betekent dat je ze wel moet stimuleren om die vaardigheden aan te leren. Door ze voor te lezen, bijvoorbeeld. Of door simpele dingen uit te rekenen waarvan ze denken "hey, dat wil ik ook kunnen". Dat zie ik nu al bij mijn 4 en 6-jarige gebeuren en daardoor ontwikkelen ze motivatie om iets te leren, dat komt niet uit de lucht vallen.
Het fragmentje is te kort om er echt iets van te kunnen zeggen, maar zorgelijk vind ik deze uitspraken wel...

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:51

Mijn kinderen krijgen ook thuisonderwijs. Overigens prima sociale vaardigheden. Die doen ze natuurlijk evengoed op buiten school, is overigens ook onderzoek van dat kinderen die thuisonderwijs krijgen sociaal vaak beter ontwikkeld zijn. De meeste mensen denken dat school cruciaal is hierin. Maar eens met intrinsieke motivatie, kinderen zijn leergierig, je moet het alleen wel op het juiste moment aanbieden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:59

Kan er geen knoop in bij beide zodat ze in iig niet nog meer van deze kinderen krijgen en verwaarlozen.

Kinderen horen dat gewoon te leren.
Je zet ze nu met 100-0 de maatschappij in, terwijl ze de middelen hebben het anders te doen.

Daarnaast enkel weten wat er in de wereld speelt door enkel deze mensen verteld... dat is echt niet oke.

wemkelover schreef:

Jij zegt het heel erg mooi :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:03

Haha, ik wist al gelijk dat je het over dit filmpje had :')

Die mensen hebben zelf een klap van de molen gehad. Elk kind verdient onderwijs.
In principe op school, maar als dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, dan thuisonderwijs.

Zo hard gestreden voor onderwijs voor elk mens in NL :\

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:03

Hebben die mensen zelf wel onderwijs gehad eigenlijk?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:08

capopjekop schreef:
Ik zag dit op tiktok voorbij komen. Die ouders zijn echt wereldvreemd. Het meisje wil dierenarts worden, dus de journalist zegt dat daar een opleiding voor nodig is. Volgens moeder kan ze het wel in de praktijk leren door mee te lopen met een andere dierenarts.

Ja maar echt… onder welke steen leef je dan :?

Als je elke dag je tanden poetst word je toch ook geen tandarts :')