Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 16:11

Ik ben al als jong kind getest en als hoogbegaafd bestempeld, maar heb hier verder nooit echt bij stilgestaan of over nagedacht. Een tijdje geleden ben ik er echter achtergekomen dat dit met zoveel meer gepaard gaat dan enkel intelligentie. Als ik door de kenmerken scrollde vielen er zoveel puzzelstukjes op hun plek. Ik herken mij in bijna alle eigenschappen. Ik was daarom wel eens benieuwd in wat voor situaties of kenmerken jullie je anders voelen dan de 'gemiddelde mens' om het zo maar even te benoemen. Laat maar horen! :D

Matheno

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:17

Ik heb een combi met ADD. Super vervelend en erg irritant. Mensen denken dat het alleen maar voordelen heeft, maar tot op heden heb ik alleen maar "last" ervan gehad. Met LTO3 kan ik enigzins functioneren.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:21

Hier ook! Combi met autisme en ADHD, heerlijke cocktail. Het is inderdaad zooo veel meer dan gewoon 'slim'. Totaal misleidende naam, geeft hele scheve verwachtingen (vooral op school en op de werkvloer later). Heb er mijn werk van gemaakt :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:25

In mijn tijd werd er niet op getest maar mijn moeder heeft altijd een vermoeden gehad. Wel eens een IQ test gedaan, die kwam op de grens tussen hoogbegaafd/zeer hoogbegaafd uit.
Ik heb me er verder nooit in verdiept, ik heb nergens last van. Sommige mensen vinden me stom. Vooral als ze me niet kennen, en zeker in de pampercultuur van tegenwoordig. Maarja, niet mijn probleem, ik heb precies hetzelfde met hen (dat ik ze stom vind :D)
Ben benieuwd waar jij je in herkent. Zoals ik zei, ik heb de kenmerken nooit bestudeerd.
Als er dingen tussen staan zoals zwart-wit denken, altijd naar de smaak van andere mensen te eerlijk zijn, geen boodschap hebben aan gekwetste zieltjes, heel rationeel zijn, heel loyaal zijn, gevoelig voor bepaalde geluiden (oa kattenverjagers, het geluid van kinderen), snel overprikkeld als er 2 geluiden tegelijk aanstaan (bijv telefoon door tv heen), lang kunnen twijfelen over keuzes, liefst 1 op 1 contact hebben (gewoon even een random greep uit mijn karaktereigenschappen) dan kan ik aansluiten bij de club.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:37

Ik ben niet officieel getest, maar weet bijna zeker dat ik HB ben. Mijn hele familie is zo ongeveer wel getest ondertussen, maar ik wil dat niet. Het is zo ook wel duidelijk voor iedereen en mezelf. :o Ik heb de leuke combi met ASS.
Ik heb me altijd ( en nog vaak) de vreemde eend in de groep gevoeld. Ik ben heel direct, heb de lat heel hoog liggen ( perfectionistisch) en ben een ontzettend snelle denker. Mensen vinden me ook niet altijd heel relaxed om mee samen te werken daardoor helaas.
Ik herken heel veel van de hierbovengenoemde kenmerken ook eigenlijk.
Ik werk nu in het basisonderwijs met plusleerlingen en alle soorten HB leerlingen. Daar dit ik qua doelgroep en collega’s wel het meest op mijn plek.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:48

Hier een beetje hetzelfde als ikkedus. Ben zelf niet getest, maar mijn vader en broertje wel. Ik scoorde wel op verschillende school- en huis- tuin- en keuken(IQ)testjes heel hoog. 1x voor werk zo'n Rubiks rest moeten doen en "ze hadden zelden zo'n hoge score gezien". Of ik nu wel of niet HB ben maakt me in die zin niet zoveel uit, voel ook niet heel veel behoefte om dat te laten testen, maar herken wel veel symptomen. Hier ook o.a. perfectionisme en een snelle denker. Heb ook vaak het idee dat mijn hoofd sneller gaat dan bij anderen en dat als ik het niet in "jip en janneke-taal" (niet denigrerend bedoeld overigens) uitleg, mensen vaak de stappen in m'n hoofd niet goed kunnen volgen. Heel frustrerend af en toe :o

Zit momenteel wel in een GGZ-traject waarbij ik als het goed is ook nog getest ga worden op ADHD, alhoewel ik ergens betwijfel of daar echt sprake van is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:56

Dorine92 schreef:
Sommige mensen vinden me stom. Vooral als ze me niet kennen, en zeker in de pampercultuur van tegenwoordig.

Ben benieuwd waar jij je in herkent.
Als er dingen tussen staan zoals zwart-wit denken, altijd naar de smaak van andere mensen te eerlijk zijn, geen boodschap hebben aan gekwetste zieltjes, heel rationeel zijn, heel loyaal zijn, gevoelig voor bepaalde geluiden (oa kattenverjagers, het geluid van kinderen), snel overprikkeld als er 2 geluiden tegelijk aanstaan (bijv telefoon door tv heen), lang kunnen twijfelen over keuzes, liefst 1 op 1 contact hebben (gewoon even een random greep uit mijn karaktereigenschappen) dan kan ik aansluiten bij de club.

De eerste zin, dat valt mij ook op. Mensen denken iemand te kennen zonder dat ze je ooit ontmoet hebben. En hebben dan een oordeel klaar. Ik kan dat gewoon niet, ik ken pas iemand als ik er langere tijd mee omgegaan ben. Ik heb wel als je iemand ontmoet dat je denkt van leuk persoon of minder leuk, maar dan komen we meteen op te eerlijk zijn en te loyaal zijn. Daar heb ik dus ook last van. Ik heb ook een extreem rechtvaardigheidsgevoel en heb vaak direct door als iets niet eerlijk gaat. En dan doe ik m'n mond ook open.

Verder heb ik er dus last van dat cursussen die voor iedereen zijn mij te langzaam gaan. Dan denk ik van 'wat doe ik hier? Had me de tekst van deze cursus even gemaild en dan was ik in een uurtje klaar geweest i.p.v. 8 uur hier zitten'. Een voorbeeld was een paar jaar geleden een bijscholing van de NOB. Dat heeft bijna 8 uur geduurd en wat er gezegd werd had ik in een half uur kunnen samenvatten.

Ik ben ook allergisch voor hippe namen bedenken voor dingen die heel logisch zijn. Zo heb je bijvoorbeeld 'scaffolding'. Waarom ga je het zo moeilijk noemen terwijl het gewoon een heel simpel 'bouwstenenprincipe' is om iemand steeds zelfstandiger te krijgen of op een hoger niveau?

Over sommige dingen ben ik direct zeker van mezelf, bij andere dingen ben ik heel onzeker terwijl dat niet nodig is. Ook kan ik beslissingen lang overdenken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:09

germie schreef:
Dorine92 schreef:
Sommige mensen vinden me stom. Vooral als ze me niet kennen, en zeker in de pampercultuur van tegenwoordig.

Ben benieuwd waar jij je in herkent.

De eerste zin, dat valt mij ook op. Mensen denken iemand te kennen zonder dat ze je ooit ontmoet hebben. En hebben dan een oordeel klaar. Ik kan dat gewoon niet, ik ken pas iemand als ik er langere tijd mee omgegaan ben. Ik heb wel als je iemand ontmoet dat je denkt van leuk persoon of minder leuk, maar dan komen we meteen op te eerlijk zijn en te loyaal zijn. Daar heb ik dus ook last van. Ik heb ook een extreem rechtvaardigheidsgevoel en heb vaak direct door als iets niet eerlijk gaat. En dan doe ik m'n mond ook open.

Verder heb ik er dus last van dat cursussen die voor iedereen zijn mij te langzaam gaan. Dan denk ik van 'wat doe ik hier? Had me de tekst van deze cursus even gemaild en dan was ik in een uurtje klaar geweest i.p.v. 8 uur hier zitten'. Een voorbeeld was een paar jaar geleden een bijscholing van de NOB. Dat heeft bijna 8 uur geduurd en wat er gezegd werd had ik in een half uur kunnen samenvatten.

Ik ben ook allergisch voor hippe namen bedenken voor dingen die heel logisch zijn. Zo heb je bijvoorbeeld 'scaffolding'. Waarom ga je het zo moeilijk noemen terwijl het gewoon een heel simpel 'bouwstenenprincipe' is om iemand steeds zelfstandiger te krijgen of op een hoger niveau?

Over sommige dingen ben ik direct zeker van mezelf, bij andere dingen ben ik heel onzeker terwijl dat niet nodig is. Ook kan ik beslissingen lang overdenken.

Ik dacht vroeger altijd op school dat de lessen er waren omdat de juf aandacht nodig had. Dan moest ze dingen vertellen die logisch zijn en dan moesten wij dat aanhoren. Ik kwam er pas vrij laat achter dat mensen die dingen die ze vertelde daadwerkelijk nog niet wisten :+

Heb jij trouwens nooit dat mensen je juist bijna meteen waanzinnig leuk vinden vanwege je eerlijkheid? De reacties hier op bokt even erbuiten gelaten, want die zijn in mijn beleving totaal niet representatief voor de reacties in het echte leven. Ik zie het eigenlijk juist als mijn kracht, en zo ervaar ik het ook.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:16

Ik ben denk ik vooral een autodidact in heel veel dingen en heel autonoom. Je moet mij vooral 1 x laten zien wat je wil/ bedoelt en vooral NIET gaan micromanagen.
Ik ben bij cursussen meestal erg actief om er zoveel mogelijk voor mezelf uit te halen, maar ik verveel me ook snel.
Ik moet zeggen dat ik vooral de nadelen van HB zijn ervaar. Ik weet dat er positieve kanten aan zitten, maar ik was het vooral liever gewoon niet. Maar dat komt ook door het stuk ASS. Dat maakt het leven ook niet direct eenvoudig.
Hoe staan jullie tegenover je eigen HB?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:19

Onze jongste is met 5,5 gediagnosticeerd met HB. In de kleuterklas waren er al dusdanige aandachtspunten dat we, ook omdat speciale vormen van onderwijs hier niet mogelijk zijn, op zoek zijn gegaan naar een diagnose om hem beter te kunnen helpen. Hij is gediagnosticeerd door middel van het Duran model:

Hoogbegaafdheid wordt gevormd door de hoofd-kenmerken en de hart-kenmerken, welke beide een biologische grondslag in de hersenen hebben. De hoofd-kenmerken bestaan uit een hoge intelligentie en creatief denkvermogen. Een hoge intelligentie betekent dat je snel en logisch kunt denken (wat iets anders is dan slim zijn) en wordt gemeten met een intelligentietest. De uitslag van de intelligentietest is dus een van de factoren waarmee hoogbegaafdheid wordt vastgesteld, maar het is niet de allesbepalende factor. Het is cruciaal dat een IQ-test op een doordachte wijze, rekening houdend met de persoonlijkheidskenmerken van hoogbegaafden, wordt afgenomen. Enkel in die gevallen is de kans op een juiste en passende score optimaal. Het creatief denkvermogen wordt vaak verward met creatief zijn, maar het betekent in deze context dat je op een creatieve wijze kunt denken: je kan bijvoorbeeld meerdere antwoorden bedenken op een probleem, hebt meerdere wedervragen als er een vraag wordt gesteld of je houdt je graag bezig met het oplossen van allerhande vraagstukken.

De hart-kenmerken zijn het tweede onderdeel van hoogbegaafdheid. Deze kenmerken komen voort uit het feit dat hoogbegaafde hersenen prikkels van buitenaf op een intense wijze in de hersenen kunnen verwerken. Net zoals bij de hoofd-kenmerken ligt ook hier een biologische aanleg ten grondslag aan dit kenmerk. Door deze intense verwerking van prikkels van buitenaf zijn er op vijf verschillende gebieden intense gedragingen waar te nemen. Dit gedrag is bij hoogbegaafden duidelijker zichtbaar dan bij niet hoogbegaafden en zorgt voor het gevoel van ‘anders zijn’ of ‘niet begrepen worden’.

1) de intellectuele intensiteit

De intellectuele intensiteit vertelt iets over de nieuwsgierigheid naar de wereld. Hoogbegaafden houden ervan om in onderwerpen te duiken en kunnen zichzelf daar volledig in verliezen. Ook worden filosoferen en diepgaande gesprekken erg gewaardeerd.

2) de beeldende intensiteit

Met deze intensiteit wordt bedoeld dat hoogbegaafden een sterke verbeeldingskracht hebben. Hieronder valt een grote fantasie en frequent gebruik van metaforen.

3) de emotionele intensiteit

Bij de emotionele intensiteit wordt waargenomen dat hoogbegaafden emoties op een sterkere manier beleven. Het gaat hierbij om de sterkere beléving van de emotie en niet om de emotie zelf. Verder zie je tevens een diepe gehechtheid aan personen, dingen en plaatsen of het sterk aanvoelen van emoties van anderen.

4) de sensorische intensiteit

Bij deze intensiteit wordt gezien dat de zintuigen scherper zijn afgesteld en daarmee meer prikkels afgeven dan bij anderen. Denk hierbij aan snel last van licht of geluid hebben, specifieke geuren of smaken niet kunnen dulden of last hebben van zachte of juist harde aanrakingen.

5) de psychomotorische intensiteit

Een hoog energielevel is kenmerkend voor de psychomotorische intensiteit; denk aan snel praten, voortdurend bewegen, weinig slaap nodig hebben of meerdere projecten tegelijkertijd uitvoeren.

Alleen de emotionele intensiteit mist vooralsnog bij hem (hij is nu 7), zelfs zo sterk dat hij meer de andere kant op gaat (gebrek aan emotionele inleving/beleving). Voor de rest springt met name het creatief denkvermogen, de beeldende intensiteit en de psychomotorische intensiteit eruit. Wat resulteert in een kind dat met periodes ruim 100 tekeningen per dag maakt, liedjes bedenkt en schrijft, gedichtenbundels en boeken schrijft, en dat alles al zingend en huppend, en uren op de schommel zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:32

Het is toch geen diagnose? :o
Vind het meer een persoonskenmerk, persoonlijkheidsprofiel. Hebben we van beide kinderen nu en dat verklaart een hoop.

Van iemand met een normaal IQ zeg je ook niet dat ie gediagnosticeerd is met een normaal IQ.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:33

veerledec schreef:
Onze jongste is met 5,5 gediagnosticeerd met HB. In de kleuterklas waren er al dusdanige aandachtspunten dat we, ook omdat speciale vormen van onderwijs hier niet mogelijk zijn, op zoek zijn gegaan naar een diagnose om hem beter te kunnen helpen. Hij is gediagnosticeerd door middel van het Duran model:

Hoogbegaafdheid wordt gevormd door de hoofd-kenmerken en de hart-kenmerken, welke beide een biologische grondslag in de hersenen hebben. De hoofd-kenmerken bestaan uit een hoge intelligentie en creatief denkvermogen. Een hoge intelligentie betekent dat je snel en logisch kunt denken (wat iets anders is dan slim zijn) en wordt gemeten met een intelligentietest. De uitslag van de intelligentietest is dus een van de factoren waarmee hoogbegaafdheid wordt vastgesteld, maar het is niet de allesbepalende factor. Het is cruciaal dat een IQ-test op een doordachte wijze, rekening houdend met de persoonlijkheidskenmerken van hoogbegaafden, wordt afgenomen. Enkel in die gevallen is de kans op een juiste en passende score optimaal. Het creatief denkvermogen wordt vaak verward met creatief zijn, maar het betekent in deze context dat je op een creatieve wijze kunt denken: je kan bijvoorbeeld meerdere antwoorden bedenken op een probleem, hebt meerdere wedervragen als er een vraag wordt gesteld of je houdt je graag bezig met het oplossen van allerhande vraagstukken.

De hart-kenmerken zijn het tweede onderdeel van hoogbegaafdheid. Deze kenmerken komen voort uit het feit dat hoogbegaafde hersenen prikkels van buitenaf op een intense wijze in de hersenen kunnen verwerken. Net zoals bij de hoofd-kenmerken ligt ook hier een biologische aanleg ten grondslag aan dit kenmerk. Door deze intense verwerking van prikkels van buitenaf zijn er op vijf verschillende gebieden intense gedragingen waar te nemen. Dit gedrag is bij hoogbegaafden duidelijker zichtbaar dan bij niet hoogbegaafden en zorgt voor het gevoel van ‘anders zijn’ of ‘niet begrepen worden’.

1) de intellectuele intensiteit

De intellectuele intensiteit vertelt iets over de nieuwsgierigheid naar de wereld. Hoogbegaafden houden ervan om in onderwerpen te duiken en kunnen zichzelf daar volledig in verliezen. Ook worden filosoferen en diepgaande gesprekken erg gewaardeerd.

2) de beeldende intensiteit

Met deze intensiteit wordt bedoeld dat hoogbegaafden een sterke verbeeldingskracht hebben. Hieronder valt een grote fantasie en frequent gebruik van metaforen.

3) de emotionele intensiteit

Bij de emotionele intensiteit wordt waargenomen dat hoogbegaafden emoties op een sterkere manier beleven. Het gaat hierbij om de sterkere beléving van de emotie en niet om de emotie zelf. Verder zie je tevens een diepe gehechtheid aan personen, dingen en plaatsen of het sterk aanvoelen van emoties van anderen.

4) de sensorische intensiteit

Bij deze intensiteit wordt gezien dat de zintuigen scherper zijn afgesteld en daarmee meer prikkels afgeven dan bij anderen. Denk hierbij aan snel last van licht of geluid hebben, specifieke geuren of smaken niet kunnen dulden of last hebben van zachte of juist harde aanrakingen.

5) de psychomotorische intensiteit

Een hoog energielevel is kenmerkend voor de psychomotorische intensiteit; denk aan snel praten, voortdurend bewegen, weinig slaap nodig hebben of meerdere projecten tegelijkertijd uitvoeren.

Alleen de emotionele intensiteit mist vooralsnog bij hem (hij is nu 7), zelfs zo sterk dat hij meer de andere kant op gaat (gebrek aan emotionele inleving/beleving). Voor de rest springt met name het creatief denkvermogen, de beeldende intensiteit en de psychomotorische intensiteit eruit. Wat resulteert in een kind dat met periodes ruim 100 tekeningen per dag maakt, liedjes bedenkt en schrijft, gedichtenbundels en boeken schrijft, en dat alles al zingend en huppend, en uren op de schommel zit.

Yup. Heel herkenbaar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:43

Dorine92 schreef:
germie schreef:

Ik dacht vroeger altijd op school dat de lessen er waren omdat de juf aandacht nodig had. Dan moest ze dingen vertellen die logisch zijn en dan moesten wij dat aanhoren. Ik kwam er pas vrij laat achter dat mensen die dingen die ze vertelde daadwerkelijk nog niet wisten :+

Heb jij trouwens nooit dat mensen je juist bijna meteen waanzinnig leuk vinden vanwege je eerlijkheid? De reacties hier op bokt even erbuiten gelaten, want die zijn in mijn beleving totaal niet representatief voor de reacties in het echte leven. Ik zie het eigenlijk juist als mijn kracht, en zo ervaar ik het ook.[/quote]
In real life vaak wel ja. Op bokt e.d. niet. Maar goed, ik ken eigenlijk ook geen bokkers, nou ja, een paar natuurlijk wel, maar heel weinig eigenlijk. Er zijn zelfs bokkers zo erg dat ze je op andere social media volgen om maar gewoon je te beledigen. Ik zie daar echt het nut en de noodzaak en de lol niet van in. Ik ken die mensen niet en ik zal gewoon normaal doen als ik ze ooit ontmoet.
Ik heb daar dus geen lol in. Maar dat zal wel samenhangen met de eerlijkheid die wij dan bezitten.
Ik kan iemand ook echt niet beoordelen op basis van een profiel op social media. Ik kan hooguit denken 'te veel tattoos', 'knap', en schrijffouten of bepaalde teksten betekent vaak 'niet zo intelligent', en soms haal je er zelfs uit of iemand wel intelligent is maar dyslectisch, ook dan schrijffouten, maar anders, en dan klopt de context van een zin vaak weer wel heel erg goed.

Verder ben ik dus een autodidact. Ik mag mezelf graag dingen leren. Ik weet nog dat ik in groep 6 zat en we gingen verhuizen, dus een andere basisschool. Op de nieuwe basisschool kon je blokfluitles krijgen, dat kon vanaf groep 5. Dus mijn klasgenoten waren 1 jaar voor. Maar ik wilde echt naar de lessen van mijn klasgenoten, dus ik heb mezelf in 6 weken tijd opgewerkt naar het niveau van mijn klasgenoten.
En met paardrijden heb ik het ook. Ik heb bij bewegingen van een paard een bepaald gevoel in gedachten. En dan ga ik proberen dat gevoel te krijgen. Vervolgens laat ik het filmen of rij bij een spiegel langs, of gebruik een raam op buitenrit of de schaduw van de zon om te verifiëren of mijn gevoel overeenkomt met het beeld wat ik wil laten zien. En als dat niet zo is, dan ga ik bijstellen, net zo lang totdat ik kan voelen of het beeld klopt. Een instructeur is voor mij niet iemand die moet zeggen 'doe dit, doe dat', maar het gaat om het waarom en het moet dus een coach zijn die als het ware de spiegel is om voor mij het makkelijker te maken om gevoel en beeld 1 geheel te laten worden.
Dit heb ik dus ook toegepast met duiken. Ik wilde technisch duiker worden en anderen vonden dat ik 'eerst maar ervaring' op moest doen. Maar ja, hoe veel ervaring dan? En dan was het antwoord, gewoon ervaring, ga nu maar eerst eens duiken voor de ervaring. Dus dat werd voor mij standaarden lezen en als er stond dat je 100 duiken moest hebben, dan zei ik van na 200 duiken ben ik er absoluut aan toe. Ik ging filmpjes op youtube bekijken en heb echt heel veel met een goprokloon op een selfiestick rondgezwommen om mezelf maar de backkick, het horizontaal liggen en de frogkick te leren.
Als ik nu zelf lesgeef heb ik te maken met diverse mensen. Maar ik ben dan ook creatief om manieren te verzinnen om iedereen op een gewenst niveau te krijgen. Ben dan ook echt heel geduldig.

Oh, en er zijn geuren waar ik echt van over mijn nek ga. Azijn, formaline, maar ook 'slaapkamergeur' van anderen. Als mensen uit bed komen en de slaapkamer niet meteen luchten, dan moet ik niet in de buurt zijn, want dan word ik echt misselijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:11

verootjoo schreef:
Vind het meer een persoonskenmerk, persoonlijkheidsprofiel. Hebben we van beide kinderen nu en dat verklaart een hoop.

Van iemand met een normaal IQ zeg je ook niet dat ie gediagnosticeerd is met een normaal IQ.

Het gaat niet om een hoog iq of niet, het gaat om een neurodiversiteit, met als één van de kenmerken dat er een hoog IQ is. Maar HB-ers hebben andere hersenverbindingen en zijn daarom te diagnosticeren. Je kan een heel hoog iq hebben zonder HB te zijn.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:25

Ik vind mijn eigen woord ‘diagnose’ ook niet perse het juiste woord, maar het is wel een uitslag die uit een test komt.
De kinderen waar ik mee werk zijn over het algemeen allemaal getest en aan de ene kant haal ik soms echt wel informatie uit die testen, bijvoorbeeld over fragmentarisch denken/ waarnemen, waar ik wat aan heb bij de begeleiding.
Aan de andere kant coach ik liever de kinderen op basis van wat ik zie en meemaak in de groep. Ik kan vanuit mijn eigen stukje levenservaring en kennis vrij goed aansluiten bij wat ze nodig hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:29

veerledec schreef:
verootjoo schreef:

Het gaat niet om een hoog iq of niet, het gaat om een neurodiversiteit, met als één van de kenmerken dat er een hoog IQ is. Maar HB-ers hebben andere hersenverbindingen en zijn daarom te diagnosticeren. Je kan een heel hoog iq hebben zonder HB te zijn.

Daarom zeg ik persoonlijkheidsprofiel.
Ik vind het nl echt geen diagnose :o maar het kan dat anderen daar anders over denken hoor.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:37

Ik weet niet wat je dan onder persoonlijkheidsprofiel verstaat? HB staat in het rijtje ass, adhd, dyslexie etcetera, allemaal te diagnosticeren.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:40

Hier ook HB, twee klassen overgeslagen en eigenlijk altijd gezocht naar wat ik wilde en wie ik nou was. Vooral andere humor, sneller dingen oppakken.
Inmiddels heb ik een baan die zo goed aansluit bij me, er zat ook een opleiding vooraf en daar merkte ik pas weer hoe graag ik dingen zelf doe. Geef me maar een stuk tekst, geef me maar die computer en die muis en laat het me maar zelf uitproberen. Als ik vastloop vraag ik wel om hulp. Toen ik na een tijdje van de 4 in mijn opleidingsgroepje als enige overbleef en we gingen versnellen vond ik het ook heerlijk haha.

Ik merk bij mezelf dat ik het niet snel (zeker in het echt) tegen mensen zeg, en ontwijk dat ik hints geef dat ik 2 klassen heb overgeslagen. Vooral voor de vragen ‘oh, wat is dan 372927 x 282737?’ of ‘oh, dan ben je zeker cum laude geslaagd’ bijvoorbeeld. Kan dat nog steeds slecht hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:55

Hier ook HB, inclusief 1 HB en 1 hoogintelligent kind.
Lastig is dat andere mensen soms je denkpatronen niet bij kunnen houden. Ik sla stappen over waardoor anderen het soms niet kunnen volgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:22

Ik ben HB, officieel getest, maar ik voel me meestal niet thuis tussen de andere hoogbegaafden. Ik ben dan ook geen lid geworden van de vereniging Mensa, terwijl ik daar op hun testdag wel ruim voor in aanmerking bleek te komen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:30

Mensa is voor hoog IQ toch, niet specifiek voor HB.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:45

HB is bij mij dmv psychologische tests vastgesteld en bij mij gekoppeld aan dat IQ. Maar nogmaals, ik voel me niet anders dan anderen, heb hierdoor alleen wel een super passende en interessante baan met veel zelfstandigheid. Dus ik ben er blij mee, maar dat is dan ook alles.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:52

Ik ben vermoedelijk ook HB. Mijn jongste dochter is in januari HB getest en mijn oudste is on officieel HB getest.

Ik herken veel van vroeger bij mijn jongste dochter. Ik liep voor qua lesstof en niveau maar had weinig focus en werkte niet door. Maar daar werd nooit iets mee gedaan. Bij de cito toets had ik havo advies maar ze wilden mij toch naar de mavo hebben vanwege mijn focus.

Nu weinig last van. Ik heb 2 mbo opleidingen gedaan.

Wel veel gedoe met mijn jongste. Die heeft driftbuien, noemt zichzelf autodidact (ze is 7). Gelukkig goede begeleiding op school maar blijft een uitdaging.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:59

germie schreef:
In real life vaak wel ja. Op bokt e.d. niet. Maar goed, ik ken eigenlijk ook geen bokkers, nou ja, een paar natuurlijk wel, maar heel weinig eigenlijk. Er zijn zelfs bokkers zo erg dat ze je op andere social media volgen om maar gewoon je te beledigen. Ik zie daar echt het nut en de noodzaak en de lol niet van in. Ik ken die mensen niet en ik zal gewoon normaal doen als ik ze ooit ontmoet.
Ik heb daar dus geen lol in. Maar dat zal wel samenhangen met de eerlijkheid die wij dan bezitten.
Ik kan iemand ook echt niet beoordelen op basis van een profiel op social media. Ik kan hooguit denken 'te veel tattoos', 'knap', en schrijffouten of bepaalde teksten betekent vaak 'niet zo intelligent', en soms haal je er zelfs uit of iemand wel intelligent is maar dyslectisch, ook dan schrijffouten, maar anders, en dan klopt de context van een zin vaak weer wel heel erg goed.

Verder ben ik dus een autodidact. Ik mag mezelf graag dingen leren. Ik weet nog dat ik in groep 6 zat en we gingen verhuizen, dus een andere basisschool. Op de nieuwe basisschool kon je blokfluitles krijgen, dat kon vanaf groep 5. Dus mijn klasgenoten waren 1 jaar voor. Maar ik wilde echt naar de lessen van mijn klasgenoten, dus ik heb mezelf in 6 weken tijd opgewerkt naar het niveau van mijn klasgenoten.
En met paardrijden heb ik het ook. Ik heb bij bewegingen van een paard een bepaald gevoel in gedachten. En dan ga ik proberen dat gevoel te krijgen. Vervolgens laat ik het filmen of rij bij een spiegel langs, of gebruik een raam op buitenrit of de schaduw van de zon om te verifiëren of mijn gevoel overeenkomt met het beeld wat ik wil laten zien. En als dat niet zo is, dan ga ik bijstellen, net zo lang totdat ik kan voelen of het beeld klopt. Een instructeur is voor mij niet iemand die moet zeggen 'doe dit, doe dat', maar het gaat om het waarom en het moet dus een coach zijn die als het ware de spiegel is om voor mij het makkelijker te maken om gevoel en beeld 1 geheel te laten worden.

Ook heel herkenbaar. Hier moest ook altijd alles gefilmd worden en dan reed ik naar het plaatje toe hoe ik het wilde hebben

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:02

Bij veel HB kinderen komt onderpresteren voor. Ik ken ook meer HB kinderen met gedrags/schoolproblemen dan zonder.