Astma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 23:07

Ik heb wat onderzoeken gehad en de diagnose astma.
Morgen ligt puffertje en medicatie klaar bij apotheek. Heb er nog geen ervaring mee zelf, dus moet nog zien welke ik krijg. Wel op poeder basis zei de arts.
Moet 2x daags gebruiken in eerste instantie en dan over 2 mnd vertellen hoe het gaat of tussentijds als het niet gaat bellen.

Ben benieuwd wat mensen gebruiken en hoe vaak, of het goed helpt etc.

Ik ben al 50 dus late diagnose. Aan een kant blij met een diagnose en hoop dat het goed gaat met de medicatie. Aan de andere kant, toch weer wat erbij op mn lijstje van mankementen.

Ezellover25

Re: Astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 23:10

Qua inhaleren kan ik de tip geven. Vraag bij de apotheek voor instructies. Ze hebben ook vaak puffers zonder medicatie om te oefenen.

Heel belangrijk. Na de puf,heel en heel goed je mond spoelen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 23:52

Ik heb salbutamol nog alleen. Voorheen altijd seretide, maar het gaat nu ook goed zonder, alhoewel ik soms pieken heb, maar daar gebruik ik de salbutamol dan voor. Wat ik persoonlijk heel fijn vond, was de voorzetkamer. Omdat ik anders last kreeg van kriebelhoest. Goed je mond spoelen/ tandenpoetsen na het puffen, anders kun je een schimmel ontwikkelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 00:59

Ezellover25 schreef:
Qua inhaleren kan ik de tip geven. Vraag bij de apotheek voor instructies. Ze hebben ook vaak puffers zonder medicatie om te oefenen.

Heel belangrijk. Na de puf,heel en heel goed je mond spoelen.

Ik krijg morgen de instructies erbij en binnenkort moet ik ook naar de long verpleegkundige.

Vorig onderzoek en vandaag wel al pufjes gehad met een doorzichtige buis ervoor.

Wilde vragen waarom je je mond moet spoelen, maar zie hieronder het antwoord. Heb dat vandaag niet gehoord en wel van alles geïnhaleerd.....

Wintu schreef:
Ik heb salbutamol nog alleen. Voorheen altijd seretide, maar het gaat nu ook goed zonder, alhoewel ik soms pieken heb, maar daar gebruik ik de salbutamol dan voor. Wat ik persoonlijk heel fijn vond, was de voorzetkamer. Omdat ik anders last kreeg van kriebelhoest. Goed je mond spoelen/ tandenpoetsen na het puffen, anders kun je een schimmel ontwikkelen.

Volgens mij kreeg ik nu de salbutamol nadat ze een aanval uitlokte. Maar voor thuis krijg ik een andere en een ontstekingsremmer. Die werken langzaam, maar 12uur, dus moet 2x daags. Weet alleen even niet hoe die heten.

Heb het nu dan met de voorzetkamer gehad als die doorzichtige buis zo heet.

Fijn dat het goed gaat. De arts had het wel over blijvend gebruik, maar we zullen het meemaken.

Ben wel wat gewend, maar dit is toch wel iets compleet anders en nieuw voor me. Ken het van afstand dat mensen puffen, maar verder niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 01:26

Heb een langdurige (1x per dag) en kortdurende luchtweg (maximaal 4x per dag) verwijderaar en ontsteking remmende puffer. Minimaal 8x en in geval van nodig 14x per dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 02:06

Marcella schreef:
Heb een langdurige (1x per dag) en kortdurende luchtweg (maximaal 4x per dag) verwijderaar en ontsteking remmende puffer. Minimaal 8x en in geval van nodig 14x per dag.

Dat is best veel. Krijg de langwerkende om te starten en dan over 2 maanden kijken hoe dat bevalt.

Als je zo vaak moet gebruiken, moet je dat ding wel altijd bij je hebben?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 06:03

Ik heb maandenlang 18x per dag geinhaleerd. Na de eerste corona besmetting was mijn astma volledig de weg kwijt. Na de 2de corona besmetting was het een hel wua astma klachten. Lange tijd ook nog codeïne nodig gehad. Ik werkte thuis als ik werkte want mee nemen en op locatie uitvoeren was niets waard. Kan een boek schrijven over de afgelopen jaren en de longarts en huisarts...
Ik heb/had ook het laatste jaar montelukast tabletten erbij maar die na zorgvuldig afbouwen kwijt vanaf deze week. Heb enorm veel baat bij montelukast gehad maar men wil het eigenlijk niet verstrekken gezien mijn problematiek.
Echter inmiddels is via de vermoeidheidskliniek long covid vastgesteld en heb ik via hun een off label medicijn om mijn afweersysteem weer te gaan laten werken. Dat lijkt prima te gaan. Ik ben nu op de helft qua opbouwen en al 2/3 minder hooikoorts medicatie nodig (ja zelfs nu!) En ik inhaleer nu nog 2x daags 1x foster 200 ivm de astma. Het is dat het echt moet en werkt maar vind het vreselijk dat inhaleren met voorzetkamer. Zonder is dit echter niet te doen.
Voor mijn eerste corona infectie had ik salbutamol, beclometason en serestide schijven. Die waren prima en fijn om te gebruiken. Omdat ik door vele wisselingen behoorlijk wat voorraad heb waar ik niets meer mee mag doen gebruikte ik in mindere periodes wel nog de serestide schijf als ik voor werk elders was. In gebruik en qua meenemen zoveel handiger dan de foster.
Veel voorraad heb ik weg kunnen geven in de periode dat er flinke tekorten waren aan inhalatie medicatie.
Gelukkig nu al maandenlang genoeg aan de foster. Voorheen nog wel 2 a 3x daags 2x foster 200 maar sinds laatste maand dus 2x daags 1x.
Gezien mij longfunctie (gelukkig!!) Prima is verwacht ik eigenlijk ook wel dat nu de long covid zo aangepakt wordt de rest daardoor zoveel verbeterd. Echter doordat ik al vele jaren astmatisch ben met tussendoor tijden/jaren medicatie vrij maar ook gerust bronchitis heb gehad en alle andere ellende konden ze het niet goed plaatsen. Uiteindelijk zelf hulp gezocht via de vermoeidheidkliniek omdat alles stagneerde en ik niet meer in staat was op te krabbelen en inmiddels ook deels langdurig ziek zit. Eindelijk na 2 jaar de erkenning long covid en ondanks dat ik dit niemand gun!!! dolblij dat ik eindelijk een diagnose heb en weer toekomst zie. Nu vol ongeduld aan het wachten op hun begeleiding traject wat over ongeveer 1 maand moet starten om verantwoord mijn werkuren op te bouwen en dat zonder terugvallen (hopelijk). Dit omdat ik zelf veel te snel wil gaan waardoor ik steeds nog dieper terugval.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:52

De longverpleegkundige legt alles uit.ook hoe je je puffer moet gebruiken. Daarom heb je daar ook nog een afspraak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 11:16

Popstra schreef:
De longverpleegkundige legt alles uit.ook hoe je je puffer moet gebruiken. Daarom heb je daar ook nog een afspraak.

De apotheek geeft de instructie vandaag. Longverpleegkundige afspraak staat binnenkort en neemt nog eens alles door.

Was hier gewoon benieuwd naar ervaringen omdat ik heel dichtbij niemand ken met astma en puffertjes.

@Dierenfan, wat heftig! Ik denk dat mijn klachten milder zijn, maar we moeten maar zien wat dit gaat doen en of het voldoende is.
Wel fijn dat je nu weer in een opwaartse spiraal zit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:02

Ja het ligt er aan welke puffer je krijgt.
Ik heb zelf een puffer waar ik heel diep voor moet inhaleren en even mijn adem vast moet houden. Die is lang werkend. Dat doe ik voor ik naar bed ga..

Met de gewone puffers hoef je dat niet

De long verleegkundige deed me dat voor

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:07

ik gebruik al bijna mijn hele leven Ventolin (indien nodig, in mijn geval 2 a 3 keer per dag). En ik heb een Flixotide voor 2 keer per dag.

Als bijwerking van de ventolin ervaar ik af en toe wat hartkloppingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 16:16

Het was er nog niet, dus wachten tot morgen. Ik weet alleen dat ik iets van poeder krijg en dat 2x daags moet. Het zou 12 uur werken. Dat gaan we dan 2 maanden proberen tenzij het niet goed gaat.

Ik heb nu in zkh gepuft met zo een doorzichtige buis, maar wacht maar even af wat ik voor thuis krijg.

Goed om te weten dat je op tijd moet bestellen iig.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:52

Dit is een beetje off-topic maar ik schrijf het toch even omdat het misschien je kan helpen ;

Een vriendin van mij heeft Astma en hele goede resultaten met bijenpollen. Misschien iets om naar te kijken ?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:08

Vooral je goed houden aan je onderhoudsdosering als de longverpleegkundige dit aangeeft
Als je elke dag moet puffen, ook echt doen en dan ook op vaste tijden
Zo houd je het onder controle

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:27

Hier astma expert (helaas) ik denk dat ik dat na 26 opnames in 3.5 jaar wel kan zeggen toch :=

Poeder inhalaties zijn over het algemeen (ja dus uitzonderingen) in poeder vorm. Als je de voortzetkamer na een week schoonmaakt zie je een witte aanslag. Dat is ook de reden dat je goed moet spoelen en gorgelen na gebruik. Het plakt als het ware aan je slijmvliezen en tanden.

De apotheek legt je wel in jip en janneke taal uit hoe je het moet gebruiken, maar de longverpleegkundige doet als het ware een check, of een finetune.

Ik gebruik het zusje van foster (ik struikel altijd over de naam, iets met flutacason) speriva, heb voor milde nood de ventolin en voor de zware nood heb ik een vernevelaar staan waar ik combivent gebruikt (een soort vloeibare ventolin)

Let ook echt op je energie! Het is niet alleen medicatie gebruiken maar ook je energie kan invloed hebben op je astma. Dus niet meer over het randje maar ervoor blijven.
Ook je medicatie blijven gebruiken als je klachten verminderen of over zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 13:08

Sassy4barrel, naast de medicatie of in plaats van?

higgins, ja, ik slik al wel wat, dus kan het dan wel tegelijk doen. Vergeet je het niet zo snel. Maar zal wel even eraan moeten denken in het begin en ik was niet zo tijd gebonden. Dank je wel.

ivy_power89, ja, jeetje, dat is wel heftig. Ik denk dat mijn klachten milder zijn, maar het is afgelopen 1,5jr wel erger geworden.

Ik ga het zo halen, dan weet ik welke ik krijg. Als het er nu wel is.......

Dat van de energie vind ik dan wel jammer. Ik dacht juist dat ik weer meer kon als ik niet tegen de benauwdheid aanloop. Kan op zich nog genoeg, maar moet of wil wel alles altijd af hebben.

Hebben jullie nog dingen die extra prikkelen? Zoals geurtjes, kou, warmte, stof?

Heb zelf echt niet iemand in de directe omgeving die astma heeft en anders eigenlijk nooit doorgevraagd. Mensen hebben dan een puffertje of vertellen dat ze astma hebben, maar alsof het erbij hoort vaak.

Ik had het ook niet geheel verwacht. Klachten werden vaak aan andere dingen gelinkt of gewoon niet serieus genomen en soms ook hyperventilatie genoemd. Nu doorgepakt, maar moet nog wel aan het idee wennen. Maar het heeft iig een naam gekregen en er is voor nu wat aan te doen, dus we gaan kijken wat deze medicatie doet. Arts gaf ook duidelijk aan dat ik bij klachten eerder aan de bel mag trekken en anders bespreken we het over 2 maanden. Maar je moet ergens starten met medicatie en kijken wat het doet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:20

mijn astma / benauwdheid wordt wel getriggerd door allergieën, voornamelijk stof, maar ook pollen en dieren. Geurtjes zijn soms ook lastig, ik kan niet tegen de geur van hyacinten, of sigarettenrook

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:35

Pollen kunnen zeker helpen je moet alleen uitkijken met bepaalde medicatie wegens wisselwerking.

Reden waarom ik geen pollen val op mijn bijen kasten heb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 13:43

Ik weet niet goed nog waar ik op reageer. Zit wel veel uren bij de dieren en ook in huis honden en katten.

Als je benauwdheid door andere dingen zouden komen, denk je daar misschien ook nog niet aan.

Ik heb wel bijv last onder de douche. Dan krijg ik gewoon echt weinig zuurstof voor mn gevoel. Maar omdat ze zeiden dat ik verkrampte door de reuma, bleef ik altijd even staan om mn spieren te laten ontspannen. Dan maar benauwd......

Oke, zal het bij de longverpleegkundige binnenkort ook neerleggen wat wisselwerkingen kan geven, wat evt voeding kan doen etc. En heb de vraag over energie ook genoteerd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:16

Bij mij was allergie test negatief.

En toch heb ik het idee dat ik ergens zwaar allergisch op reageert.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:20

Mijn dochter heeft astma.
Heeft al heel wat verschillende medicijnen gehad qua verschillende puffers.
Ventolin/ Sabutamol kan ze na corona niet meer tegen. Krijgt ze flinke hartkloppingen van.
Sws werkt bij haar Atrovent beter.
Flixotode is bij haar vervangen voor Qvar.
Momenteel gaat het redelijk goed (klopt het af) maar kan nu toe met 2x daags.
Daarnaast krijgt ze ook preventief neusspray, maar meer om te voorkomen dat ze groep oppikt.
Bij haar slaat een griepje al snel om naar ook een longontsteking.

Wat voor haar echt een no go is, is met de winter iets van verwarming op haar slaapkamer. Dat triggerd echt enorme hoestbuien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:35

Neusspray heb ook gehad maar werd daar nog misselijker van met resultaat dat ik niks meer binnen hield.

Avamys neusspray ging goed, maar deed op een moment te weinig. De ontsteking remmende neusspray erna ging eerst goed, maar daarna fout.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:41

ik gebruik al jaren Foster 200/6 met 4x per dag 2 "pufjes"

Ik heb het standaard benauwd als ik het niet gebruik. Vroeger de beclometason en de salbutamol gehad maar dat werkte onvoldoende voor me.
Mijn medicatie heb ik eigenlijk altijd wel bij me want naast 4x per dag standaard mag ik nog 2x extra indien nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 16:15

Volgens mij ben ik ook niet ergens allergisch voor. Het benauwd zijn, is lang genegeerd, maar kreeg nu ook wel echt aanvallen.

Kiki1976, als je dochter iets heeft is het sws altijd heftig als moeder. Hopelijk blijft deze dan werken. Er zijn veel medicijnen, maar toch fijn als je ergens stabiel op bent.

Neusspray gebruik ik nooit, maar we zijn net gestart, dus komen er gaande weg vast wel dingen tegen. Daarom vind ik de ervaringen van anderen ook fijn om te horen.

Jokonootje, Heftig ook als je het best vaak moet gebruiken.

Ik heb de Foster nexthaler 100/6 gekregen en we starten met 2x daags 2 pufjes. Ik vind het iig fijn dat deze goed afsluit. Misschien doen ze dat allemaal, maar ik zag me alweer eerst alle hooi, zand en haren eruit vissen.......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:33

Ik krijg ook wel hart kloppingen na inhaleren maar dat is als ik te hard en te veel inhaleer. 1 puf is genoeg.
Die kloppingen gaan ook weer voorbij. Maak me er niet druk om.