Welke multivitamine voor vegetarier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

Welke multivitamine voor vegetarier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 16:21

Wij eten al enige tijd geen vlees meer en we doen ons best om de vitaminen die in vlees zitten met vervangend voedsel op te vangen. Dat gaat ons niet helemaal goed af, want m’n dochter voelt zich op het moment echt niet goed en de dokter heeft bloedonderzoek gedaan, waar een tekort aan de vitamines B6, B12 en D uit zijn gekomen. Zeg maar, de bekende vitamines waarop je risico niet voldoende binnen te krijgen als je geen vlees eet.
De dokter adviseerde een multivitamine om de tekorten aan te vullen, maar is dat wel voldoende? Kunnen we niet beter een supplement met eerder genoemde vitamines zoeken. Zijn er mensen (vegetariërs) op bokt bekend met deze tekorten en hebben miss advies voor ons. Er is best veel te verkrijgen, we zien een beetje door de bomen het bos niet meer. Bovendien zijn er grote prijsverschillen, waarbij je gaat denken dat de goedkope miss wel niks zijn, maar is dat ook wel zo? Kortom heeft iemand, bij voorkeur uit ervaring, tips voor ons? Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

xTammyy

Re: Welke multivitamine voor vegetarier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:29

Vitamine D haal je voornamelijk uit zonlicht, maar kan ook uit ei en melkproducten worden gehaald.
Dat hoeft dus niet perse in verband te staan met het niet eten van vlees en/of vis.
Zelf slik ik B12 bij van Holland&Barret of Lucovitaal. Heb liever zelf de controle wat ik inneem ten opzichte van zijn multivitamine pil.
Of het echt wat doet? Geen idee :=
Ik eet al 21 jaar geen vlees of vis meer en ben pas een paar jaar geleden toen ik Pfeiffer kreeg het gaan slikken en daarna gewoon niet meer gestopt.
Ik heb gekeken wat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is en zorg dat m’n supplementen minstens dat of iets meer leveren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:31

Ik gebruik de multivitamine van Supradyn. Al 30 jaar vegetariër, en ik leef nog steeds :)

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:44

Let op dat je vitamine D altijd in olievorm neemt of slikt met een ander supplement op olie basis, anders neemt je lichaam het niet (optimaal) op. Wellicht kunnen ze je bij Holland & Barret tips geven?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:51

Ik neem aan dat de dokter niet voor niets een multivitamine adviseert.
Daarom zou ik deze vraag aan de dokter stellen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:58

Ken je marmite? Dat is een gist product. Gewoon in de supermarkt te krijgen en een absolute vitamine B-bom. Het smaakt vooral hartig/zoutig (umami). Ik vind het enorm lekker icm kaas op brood. Ook heel goed door soep en sausjes te doen trouwens.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:04

heel veel mensen hebben een te laag vitamine D, de huisarts waar ik vroeger werkte adviseerde iedereen die ooit een vitamine D tekort had gehad om dit in elk geval elke winter bij te slikken.

Als je twijfelt over een multivitamine zou ik overleggen met de arts die dit heeft geadviseerd, die kent de waarden en kan je hier goed advies over geven. Mijn ervaring vroeger bij de huisarts heeft me geleerd dat het weinig uitmaakt of ze duur of goedkoop zijn, kijk vooral naar de hoeveelheden die erin zitten

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 17:07

Dank jullie wel, we gaan eens kijken naar wat jullie adviseren.

Petpa de uitslag werd telefonisch door de assistente doorgegeven. Ben vergeten te vragen welk merk de dokter adviseert. Het is erg lastig om in contact in te komen met de praktijk (iets met toegenomen drukte) vandaar dat we hier naar ervaringen informeren. Sws moeten we over een tijdje terugkomen om te evalueren, dus dan kunnen we het altijd nog verder bespreken. Voor nu horen we graag goede ervaringen van anderen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:09

dan zou ik een multivitamine halen van een merk wat jij prettig vind, ik haal ze zelf meestal bij de etos of de hema bijvoorbeeld.
Evt kan je nog in het online patiëntenportaal kijken of inloggen in het ziekenhuisportaal (als je bloed geprikt is via het ziekenhuis) voor de waarden, daar staan vaak ook de normaalwaarden wel bij.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:12

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:13

Ik zou vooral ook kijken naar je voedingspatroon. B6 zit vooral in peulvruchten, aardappelen, volkoren producten etc. Dat is ook een belangrijke bron van eiwitten als vegetariër, dus je zou verwachten dat je dat genoeg binnenkrijgt. Als dat niet zo is ga je ook op andere vlakken tekorten krijgen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:16

Hier al 30 jaar vega waarvan laatste 4 jaar totaal vegan.. heb alleen b12 nodig verder ben ik zo gezond als een vis.
Laar me regelmatig even checken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:25

Een B6 en D tekort is niet perse heel typisch voor vegetariërs. B12 wordt wel aangeraden om bij te slikken, eigenlijk voor iedereen, ook vleeseters.

Ik zou geen standaard multivitamine nemen, want als je verder geen tekorten hebt kun je van die andere vitamines juist een teveel binnen krijgen.

B6 wil je ook liever niet overdoseren. Daar kun je nare klachten van krijgen. Dus B6 gewoon in 100% ADH tablet.
B12 mag je zonder problemen overdoseren, dat is zelfs aanbevolen omdat veel mensen het slecht opnemen. 1000% ADH is prima, want het teveel plas je gewoon uit.
Vitamine D wil je ook niet overdoseren, dus naast wat extra in de zon en wat meer gezonde voeding zou ik maximaal 100%ADH nemen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 18:43

Ik eet nu sinds januari vegan. Daarvoor at ik vegetarisch. Ik slik vitamine B12, en verder magnesium citraat. Thats it.
Verder eten we ontzettend veel noten en peulvruchten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:00

Je zou eens kunnen bellen naar de Nederlandse Vegetariersbond, die hebben veel expertise op dat gebied. Overigens, ik ben vanaf mijn 14de vegetarier en nu 71 en leef nog steeds. Ik gebruik af en toe Spirulina en soms Roosvicee Multivit (dat is een vruchtensapje waar vitaminen aan toegevoegd zijn). Vitaminegebrek kan trouwens diverse oorzaken hebben. Mijn vader was een enorme vleeseter maar kreeg toch vitamine B12- gebrek waar hij toen geregeld injecties voor moest hebben. In pilvorm werkte het niet bij hem omdat het niet door het maagslijmvlies werd opgenomen kennelijk. Voor degenen die veganist zijn: Aan sommige merken plantaardige melkvervangers worden ook allerlei vitamines toegevoegd die men denkt te missen als men geen koemelk gebruikt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:11

troi schreef:
Ken je marmite? Dat is een gist product. Gewoon in de supermarkt te krijgen en een absolute vitamine B-bom. Het smaakt vooral hartig/zoutig (umami). Ik vind het enorm lekker icm kaas op brood. Ook heel goed door soep en sausjes te doen trouwens.

Ik vind het heerlijk. Maar ken weinig mensen die het lekker vinden.

Gewoon even wat dotjes op een boterham kaas… mmmjam

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:40

Was haar ijzer wel goed ?
Want dat komt dan weer veel vaker voor bij vrouwen + vegetarisch eten.

Ik vind een B6 tekort heel erg opvallend, dat is ontzettend zeldzaam ( en heeft niets met vegetarisch zijn te maken )
Dit komt alleen voor bij een heel erg extreem eenzijdig dieet , teveel alcohol drinken of bij een onderliggende darmziekte ( zoals Crohn)

Is er iets met haar voedingspatroon aan de hand ? Eet ze voldoende?
Want met gewoon (volkoren en bruin ) brood, groente , kaas heb je al snel genoeg binnen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:50

Ik vind ijzer tekort ook bijzonder voor vegetariërs.
Ik eet zoveel groente. Overigens nog nooit ijzer tekort gehad.
Zou inderdaad nav een gedegen bloedonderzoek aanvullen wat nodig. En zoveel als mogelijk met voeding. Er wordt bij soya drank etc ook heel vaak vitamine b12 toegevoegd .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:52

Vraag me wel af wat jullie eten. Mijn dochter is inmiddels 20 en heeft nooit vlees of vis gegeten. Gezonde, jonge meid vol energie, geen overgewicht en studeert sinds twee jaar in Engeland, waar ze zelf haar eten regelt. Vaak ook vegan.

Ikzelf, leef al 36 jaar volledig vega(n). Ik hou van gezond, vega(n) eten, ik eet wel kaas en soms biologische kwark of yoghurt (niet dagelijks), maar geen melk en eieren. Wel veel groenten, fruit, peulvruchten, noten, pasta, aardappelen, zilvervliesrijst, couscous, geen pakjesmeuk, vers, puur, onbewerkt eten en ik ben kerngezond, op mijn fibromyalgie na. Ik sport, beweeg, geen overgewicht, bloedtesten zijn altijd goed. Ik ben veel buiten, vitamine D is prima, ijzer is prima. Ik slik geen B12, heb nooit tekorten gehad daarmee. B vitamines hier prima.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:55

Eleeke schreef:
Want met gewoon (volkoren en bruin ) brood, groente , kaas heb je al snel genoeg binnen.

Dat is dus niet zo. Je moet echt kilo's groente wegknagen om aan de ADH te komen.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 22:10

Twiggy2008: ons voedingspatroon kan gerust beter, zo zijn we bijvoorbeeld geen fan van peulvruchten, bonen en linzen, maar we doen ons best. We hebben zelf de conclusie een beetje getrokken dat de tekorten te maken hebben met vegetarisch eten, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, daarom zijn we naar de dokter geweest. We gaan voor nu een multivitamine gebruiken en als haar klachten blijven gaan we weer terug naar de dokter om te kijken of er toch nog andere dingen aan de hand zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:20

Lieser schreef:
Eleeke schreef:

Dat is dus niet zo. Je moet echt kilo's groente wegknagen om aan de ADH te komen.

De ADH voor B6 is 1,5mg. Met een banaan per dag heb je de helft al bijna binnen.

En voor vit D is de ADH 10 microgram. 15 minuten per dag in de zon is al voldoende.
Met zo nu en dan een ei, margarine, zuivel of vlees/melkvervangers zou je eigenlijk geen tekorten moeten krijgen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:31

x_ankieee schreef:
Let op dat je vitamine D altijd in olievorm neemt of slikt met een ander supplement op olie basis, anders neemt je lichaam het niet (optimaal) op. Wellicht kunnen ze je bij Holland & Barret tips geven?

Het nadeel daarvan is dat doe capsules niet vegetarisch zijn. Maar vaak op basis van rundergelatine ik weet dus bij mijn ontbijt pitten/zaden en wat noten en slik gewone vit d tabletten.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:40

Lieser schreef:
Eleeke schreef:

Ze is niet vegan.
je hebt 1,5mg per dag nodig. 2,5 ons spinazie, een banaan, een sinaasappel, een paar volkoren boterhammen en een vleesvervanger bij het diner en dan ben je er al. ( en dan is er nog genoeg ruimte in je energiebehoefte over)

Maar om in te gaan op de vraag van TS , kijk even goed op de verpakking van de multivitamines. soms bevatten ze geen B6, dat is omdat een teveel aan B6 serieuze problemen veroorzaakt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:46

In Nijverdal heb je Scala, een reform huis. Ik vind altijd dat je daar heel fijn advies krijgt. Zijn vast meer van zulke zaken door Nederland te vinden.