Slow Life

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Slow Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 09:20

Hoi allen,
Ik ben gisteren geconfronteerd met het "slowlife" concept. Dit was voor mij een echte eye opener en ik wil dit heel graag uitproberen.
(Hier een artikel waar het uigelegd word https://www.flowmagazine.nl/levenslesse ... slow-life/ & https://www.flowmagazine.nl/mental-heal ... -proberen/ ). Ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn die zo leven of het wel eens geprobeerd hebben? Hoe ben je begonnen? Wat is de beste manier om het goed vol te houden en niet terug te vallen? Alle ervaringen en ideeën zijn welkom :)

Goof

Re: Slow Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:28

Ik haal weinig uit dat artikel behalve dat je minder prikkels opzoekt en en minder impulsief en druk leeft.
Maar gooi er een hipoe term tegenaan en het is helemaal in!

Kennelijk leef ik dus al 'slow'. Ik heb mijn geluid altijd uit staan, trek prikkels slecht. Ik houd mijn weekenden vrij, doe weinig aan afspraken, lekker rustig.
Kennelijk ben ik helemaal hip.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:33

Consuminderen en minimalisme helpt daar echt bij.Kijk eens wat je al heb ..ipv steeds nieuw te willen kopen.Waardeer je leven in eenvoud.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:01

Zo leef ik al heel wat jaren, anders funcioneer ik niet eens op 50%. Te veel moeten, te druk, te lawaaierig dan ben ik binnen een aantal dagen meer dan stuk

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:45

Net als mijn voorgangers leef ik al jaren zo, omdat ik anders niet blijf functioneren. Maar grappig om te horen dat het een naam heeft.

Ik ben trouwens begonnen na een zware zwangerschap. Toen moest ik het wel rustiger aan doen en ik heb gemerkt dat dat goed voelt en veel beter bij me past. Dus sindsdien let ik er op niet te veel hooi op mijn vork te nemen en tijd om te onthaasten in te plannen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:49

Het Slow Life concept heeft al jaren een naam. Volwassen/ouder worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:57

Lijkt mij gewoon gezond leven :)
Al dat snel snel snel hoeft voor mij ook niet. Wat mij betreft komt er nog zo’n corona-tijd, dat was helemaal ideaal. Daarna ben ik toch weer gaan merken dat ik meer geleefd wordt en anderen beslag op mijn tijd leggen (en ik laat dat zelf toe, maar soms heb je het idee dat je niet anders kan)

Ga ook al een tijd met de drukte op vakantie, kerst en oud en nieuw enzo :D

Het is dat mijn man supersociaal is en extravert, anders had ik een huis in het bos of in het buitenland gaan wonen op een berg ofzo.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:57

@Rien10 daar ben ik het niet mee eens. Misschien ligt het aan mijn omgeving maar ik zie veel volwassenen veel meer doen dan mijn oma ooit gedaan heeft. Die deed wat dat betreft wel aan slow life. M

Maar goed, dat lees je ook in het artikel, een gemiddelde dag heeft nu veel meer prikkels dan vroeger. Het kan zijn dat je het zelf al opzoekt maar je zult ook iets meer moeten want je omgeving doet het dus niet. Ook de volwassenen niet.

Ik vind het interessant TS. Probeer zelf al steeds meer ernaar te leven maar met een eigen bedrijf thuis is het echt lastig. Terwijl ik merk dat ik efficiënter werk als ik meer rust inbouw.. Blijft moeilijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:59

rien10 schreef:

Mwa… zie hier regelmatig ouderen die veel meer doen dan goed voor ze is.
En als het mis gaat, en je komt daarom het in het ziekenhuis, probeer je het daarna gewoon nog een keer :+
En er zijn genoeg volwassenen, 50-60’ers die gesandwicht worden tussen hun kinderen en hun ouders en daar een burn-out of depressie aan over houden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:13

Goof schreef:
Ik haal weinig uit dat artikel behalve dat je minder prikkels opzoekt en en minder impulsief en druk leeft.
Maar gooi er een hipoe term tegenaan en het is helemaal in!

Kennelijk leef ik dus al 'slow'. Ik heb mijn geluid altijd uit staan, trek prikkels slecht. Ik houd mijn weekenden vrij, doe weinig aan afspraken, lekker rustig.
Kennelijk ben ik helemaal hip.

Allemaal marketing om tijdschriften, boeken etc. te verkopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:25

verootjoo schreef:
rien10 schreef:

Mwa… zie hier regelmatig ouderen die veel meer doen dan goed voor ze is.
En als het mis gaat, en je komt daarom het in het ziekenhuis, probeer je het daarna gewoon nog een keer :+
En er zijn genoeg volwassenen, 50-60’ers die gesandwicht worden tussen hun kinderen en hun ouders en daar een burn-out of depressie aan over houden.

Daarom zette ik er ook "volwassen" bij. Je kan 39 zijn en in bepaalde zaken nog steeds niet volgroeid, volwassen zijn.

Inderdaad een marketing dingetje waar (ik denk veelal) jonge mensen intrappen.
TV uit, Telefoon op stil, wandelen met de hond zonder muziek in je oren is al een goede eerste stap.
Voor deze tip kunt u een abonnement bij Rien10 af sluiten. Per maand krijgt u 30 tips voor 30 euro per maand. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:03

Dit doe ik al heel wat jaren. Stukje zelfzorg. Ik overloop mezelf niet en kies heel bewust. Niet ‘en en’, maar het ene of het ander en soms ook gewoon niks. Dan plan ik bewust niks. Dan wil ik even alleen maar me-time.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:49

Het is een kwestie van nieuwe gewoontes en daar heb je even wat tijd voor nodig voor het in je systeem zit. Volgens mij wen je na 2 of 3 maanden aan een nieuwe gewoonte als je het dagelijks doet. Om iets vol te houden kun je het beste kleine stapjes aanhouden, bijvoorbeeld: na 18.00 uur niet meer op een scherm kijken of elke dag na het avondeten een stukje wandelen.

Dus ik zou gewoon kijken welke gewoontes je wil aan- of afleren en dat in kleine stapjes oppakken en niet teveel tegelijk willen.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:19

Ik denk dat dit vooral ook is voor mensen die juist heel erg op gaan in de drukte van de dag. Veel invloed van SM, altijd aan staan en FOMO.

Niet perse voor mijzelf, maar veel jeugd staat altijd aan. Dit Slow life concept gaat daar tegenin. Wat bewuster met je tijd omgaan, niet altijd aan hoeven staan, niet op snap, whapp en wat nog meer altijd maar meteen moeten reageren.
Daarom is het ook niet voor iedereen misschien een eye openener, omdat niet iedereen zo aan staat.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:45

Ja, ik ben er dol op en hang dit erg aan! Alleen ben ik er niet zo goed in, stap steeds weer in de valkuil.. Al jaagt de maatschappij me ook op (hoezo je telefoon op stil etc). Toch merk ik door de jaren heen dat het me steeds beter afgaat.

Wat was de grootste eyeopener voor je? Bijv je telefoon op stil of 1 activiteit per dag? Begin ermee om dat in je leven te "implementeren" en vergroot ondertussen je bewustzijn en kennis erover door boeken hierover te lezen, en blijf je stapsgewijs ontwikkelen.

Ik vind in bovenstaande reacties ook wel weinig begrip eigenlijk. Ik krijg om 3 uur snachts appjes van mijn (60 jarige) manager die aan het werk is en mijn vriendinnen zijn druk om 5 verjaardagen in 1 weekend te bezoeken. Ik vind het best uitdagend om hier niet in mee te gaan en iedereen "teleur te stellen" dat ik niet naar alle verjaardagen ga en 24/7 werk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:56

Ladyson schreef:
Ik vind in bovenstaande reacties ook wel weinig begrip eigenlijk. Ik krijg om 3 uur snachts appjes van mijn (60 jarige) manager die aan het werk is en mijn vriendinnen zijn druk om 5 verjaardagen in 1 weekend te bezoeken. Ik vind het best uitdagend om hier niet in mee te gaan en iedereen "teleur te stellen" dat ik niet naar alle verjaardagen ga en 24/7 werk.

Dat anderen teleurgesteld zijn over jouw keuzes zrgt meer over hen dan over jou. Waarom zou je je druk maken over hun meningen?
En een werkgever die midden in de nacht appt (mag hopen dat je tel gewoon uit staat 'snachts) zou ik 2x vriendelijk verzoeken dat nooit meer te doen en daarna zou ik een klacht indienen. Die heeft kennelijk geen enkel respect voor zijn werknemers.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:05

En je telefoon op "niet storen" zetten. Dan ontvang je geen appjes of telefoontjes in het midden van de nacht.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:12

Ik doe dit ook inderdaad al járen. Ik heb mijn telefoon áltijd op stil staan en 's nachts op vliegtuigstand.
Als ik bezig ben in en rondom huis heb ik mijn telefoon vrijwel nooit bij me.
En ik woon op een berg in het buitenland, wat verootjoo zei :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:20

Ik heb ingesteld dat hij savonds op stil gaat en smorgens weer gewoon. Een enkel contactpersoon heb ik zo ingesteld dat zij mij ook kunnen bellen als mijn telefoon op Niet Storen staat.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:25

Ladyson schreef:
Ja, ik ben er dol op en hang dit erg aan! Alleen ben ik er niet zo goed in, stap steeds weer in de valkuil.. Al jaagt de maatschappij me ook op (hoezo je telefoon op stil etc). Toch merk ik door de jaren heen dat het me steeds beter afgaat.

Wat was de grootste eyeopener voor je? Bijv je telefoon op stil of 1 activiteit per dag? Begin ermee om dat in je leven te "implementeren" en vergroot ondertussen je bewustzijn en kennis erover door boeken hierover te lezen, en blijf je stapsgewijs ontwikkelen.

Ik zou idd eens aan je manager vragen of hij alleen op normale/werktijden wil appen. En als het heel belangrijk is, bellen ze wel.

Als ik 2 dingen in een weekend heb, vind ik het al druk. Dus inmiddels steeds makkelijker geworden in nee zeggen of afspraken afzeggen. Je hoeft niet overal bij te zijn.
Bij twijfel vraag ik me altijd af wat IK belangrijk vind. Overal bij zijn of vrijheid, rust en ruimte voor iets spontaans. Ik kies alleen de dingen die ik echt leuk vind.

Misschien makkelijker dat ik door ziekte oooit niet anders kon, maar nu is het wel gewoonte geworden.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:24

Niet echt normaal hoor Ladyson dat je manager je midden in de nacht appt.

Ik heb mijn telefoon altijd op stil staan,heb hem wel (bijna) altijd bij me .

Ik maak bewust zo min mogelijk plannen op mijn vrije dagen en ik vind het heerlijk om dingen alleen te doen.

Aankomend weekend ga (lees : moet) ik weer naar NL voor familie en daar zie ik best tegenop .
Al die drukte en met iedereen afspreken. Hartstikke leuk,maar ook heel vermoeiend.
Ik heb altijd een paar dagen nodig om weer 'bij te komen' .

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:31

Wat hier helpt is savonds telefoon wegleggen en niet mee naar de slaapkamer nemen. Is je telefoon je wekker? Andere wekker kopen. Geeft al zo veel meer rust!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:35

Ladyson schreef:

Daarom zei ik ook: zelfzorg. Wat heb jij nodig? Ik doe het niet goed op drukke weekenden. Leuk dat mijn vriendinnen heel druk zijn en 10 ballen in de lucht willen houden. Ik niet. Kies dus daarin voor jezelf, wat jij nodig hebt.
En qua werk, waarom ligt je werktelefoon bij je dan als je slaapt? Uit dat ding en wegleggen en morgenochtend zie je wel weer verder.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:13

Wat leuk dat je zo enthousiast werd van het idee van slow living.

Er worden al aardig wat goede tips gegeven. Wat daarnaast voor mij heel fijn werkt is geen nieuwe projecten aan gaan als ik er niet zeker van ben dat ik daar vrijwel meteen wat mee ga doen. Als ik niet uitkijk, heb ik een kast/ zolder/ schuur vol met allerlei 'leuks' waar ik uiteindelijk geen tijd voor heb. Of maak. En elke dag zie je al die spullen die op je aandacht staan te wachten.
Ik vind het heerlijk dat ik dat nu goed kan weren, zelfs als het betekent dat ik nee zeg tegen een mooi tuig wat ik gratis mee mag. Ik men niet eens en mezelf kennende, blijft dat ook zo :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:23

Ik doe dit ook al en zie dit ook wel om mij heen bij vrienden. Telefoon altijd op stil. Nacht op vliegtuig stand.

Ik prop mijn weekenden niet vol. Zaterdag en zondag een dagdeel gewoon niets. En ook niets plannen (ook niet sporten, iets schoonmaken etc).
Natuurlijk lukt dit niet altijd maar ik merk dat ik dan echt niet opgeladen aan een nieuwe werkweek begin.