Vanmorgen (ik bedoel maandag) kwam er een donderslag bij vrijwel heldere hemel. Mijn moeder ligt in het ziekenhuis met een hersenbloeding.

De verhalen die ik te horen krijg zijn vreselijk, maar de prognose is niet slecht. Het bloed moet terug de bloedbaan in en daar hebben mijn moeders hersenen hun handen aan vol. Er is een goede kans dat we mijn moeder gewoon terugkrijgen als ze was.
Toch zet me dit aan het denken. Mijn ouders zijn beiden in de zeventig en het kan zomaar zo zijn dat ze er over tien jaar niet meer zijn. Daar stond ik nooit zo bij stil, want in mijn familie worden ze over het algemeen stokoud: negentig of zelfs honderd plus. En ik besefte ineens dat het dan wel stil zal worden om me heen. Met mijn broertje heb ik uitstekend contact, intensief zelf, maar het gaat eigenlijk alleen over flauwekul (niveau poep en pies). Met hem kan ik niet serieus over gevoelens praten (wat dat betreft zijn we echte mannen). Met mijn zusje kan ik ook uitstekend opschieten, maar die heeft een jong gezin en navenant geen tijd (en ook weinig andere gesprekstof dan haar twee jongens).
Vrienden heb ik nauwelijks. Mijn vriendengroep uit mijn studententijd is, niet helemaal buiten mijn schuld om, compleet van me vervreemd. Met mijn collega's heb ik goed contact, maar wel binnen werktijd. Een sociale hobby vinden is na mijn studententijd nooit een succes geworden. Het rijden op een manege komt nog het dichtste bij, maar de grote kracht van de paardenwereld is ook de zwakte. Je vindt er allerlei soorten mensen, en met de meeste mensen heb je weinig meer gemeen dan dat het ook paardenliefhebbers zijn.
Kortom: door de manier waarop mijn leven loopt is mijn sociale netwerk bijna beperkt tot mijn familie. De meeste mensen halen hun vrienden uit hun "stam": een groep mensen met vergelijkbare achtergronden, interesses, bezigheden, waarden... Ik voel me eigenlijk in geen enkele groep thuis. Wat is nu wijsheid? Moet ik contact met anderen gaan forceren en toch maar naar geschikte groepen zoeken? Of moet ik mijn instinct volgen en maar accepteren dat het stil wordt om me heen?