Scootmobiel, en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Scootmobiel, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 12:10

:wave:
Door de bomen zie ik het bos niet meer, hier zijn vast mensen met meer ervaring met scootmobielen, van hunzelf of van familie? Er zijn wat dingen die ik mij afvraag.

- verzekering, zit dat al in het onderhoudspakket of moet je dat los regelen?
- drempelhulp/oprijplaat om hem in een schuur te kunnen rijden, welk materiaal heeft de voorkeur? Zijn er materialen die slijt gevoeliger zijn, of sneller glad bij weersomstandigheden?
- de accu keuze: heeft iemand ervaring met de verschillende accu's, zijn lithiumaccu's hun geld waard? Ik las dat een basis/standaard gel accu zo'n 4 tot 8 uur moeten laden, hoeveel sneller is een soortgelijke Lithiumaccu?

luuntje

Re: Scootmobiel, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:16

Ga je hem zelf kopen of is het via de gemeente?

Als het via de gemeente gaat kan je vragen voor een oprijplaat.
Je verzekering is dan ook geregeld.
Koop je er zelf 1 dan moet je het zelf regelen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 12:28

Via persoonsgebonden budget, dus inderdaad wel via de gemeente en van het budget moet alles worden aangeschaft.
Drempelhulpen zaten er vroeger bij, maar deze zijn uit het pakket gehaald en moet ik zelf aanschaffen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:30

Aha.
Zou proberen of je een anatal modellen kan uitproberen.
Vering is belangrijk.
Grote accu ook. Je wil niet onderweg leeg staan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:34

Hier in België werkt het wat anders, een revalidatie arts bepaalt welke je krijgt en die wordt dan je eigendom. Ik heb zelf wel een accu erbij laten zetten voor een verdere actieradius maar wat voor? Geen idee. Ze laden best snel eigenlijk. Ik heb een kleine die in de auto past en een grote voor gewoon rond huis etc.

Verzekering weet ik ook niet. In Nederland rijden ze allemaal met zo'n brommerplaatje. Die van mij zijn niet apart verzekerd en vallen, dacht ik, onder de familiale. Ik heb hier in elk geval nog nooit een plaatje achterop gezien en er werd ook niet over gerept bij de thuiszorgwinkel.

Edit: even over de accu, die van mij kan best ver en toch werd ik een keer onaangenaam verrast toen ik wel al in het dorp was. Gelukkig zag iemand het en die kwam me te hulp geschoten. Ze hebben me met de auto naar huis gebracht en de lader meegenomen om hem weer te laden. Sindsdien gaat de lader op langere afstanden in de rugtas achterop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:44

Ik heb er niet veel verstand van en weet niet hoe je woont, maar mijn zus heeft wel al heel lang een scooter en die heeft veel gedoe gehad dat haar accu's steeds gestolen werden. Dus dat is misschien ook nog iets om rekening mee te houden, als je hem wel eens in een openbare ruimte achter moet laten.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:09

Drempelhulpen heb je in verschillende soorten en maten. Houd er rekening mee, dat het 1:10 gaat. (Is je drempel 3 cm hoog, dan is de drempelhulp 30 cm diep)

Heb je voldoende aan alleen een plaat? Of moet er aan die plaat ook nog een schuin stukje? Om er makkelijker schuin op/in te kunnen rijden.

Is de drempelhulp voor bij je voordeur en woon je op een galerij? Dan moet er vaak een galerijverhoging komen en moet ook de balustrade worden verhoogd. (Anders lopen de buren tegen de schuine plank aan)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:22

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:25

WMO consulent hier, en ik heb wel een paar vragen
wat is de reden dat je voor een PGB kiest? bij zorg in natura (de gemeente levert de scootmobiel) zit verzekering en onderhoud er doorgaans bij inbegrepen. bij een PGB zal je dit zelf moeten regelen met de verkopende partij, maar die bieden meestal wel iets van een pakket aan. (besef je wel dat dit voor hen commercieel ook aantrekkelijk moet zijn, en je er dus niet heel voordelig mee uit bent)
ook is het wel goed om na te gaan voor hoelang het PGB wordt afgegeven. bij mijn gemeente is de afschrijvingstermijn 7 jaar, als er dus na 4 jaar iets met je scoot aan de hand is, heb je pech en kan je pas een nieuw verzoek doen als de 7 jaar voorbij zijn.
Ook wil ik je adviseren om je niet te laten verleiden tot een 4 wiel uitvoering. Het rijcomfort is minder, de draaicirkel groter en qua stabiliteit is er geen verschil met een drie wiel uitvoering.
mocht je nog meer vragen hebben mag je me altijd een PB sturen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 13:26

luuntje schreef:
Aha.
Zou proberen of je een anatal modellen kan uitproberen.
Vering is belangrijk.
Grote accu ook. Je wil niet onderweg leeg staan.

Goeie tip inderdaad, ik ben wezen proefzitten en daar merkte ik al aan dat veel modellen voor mij afvallen vanwege de bediening. Helaas heb ik een kwaal die niet zo veel voor komt, ik moet een model hebben met pedalen en dat komt blijkbaar zo weinig voor dat winkels en showrooms dat niet in het assortiment hebben. Ik heb alleen kunnen proefrijden op een model met een gashandel het stuur, maar ik kan bijna niet knijpen dus ik heb ze niet volledig kunnen testen. Als ik de mijne bestel dan moet ik hem eerst laten ombouwen voordat ik ermee kan rijden, dus ik hoop maar dat de vering enzo goed is en ik dan lekker kan rijden ermee :')

@ Percy bij mij staat ook in mijn documenten van de aanvraag waar de scootmobiel aan moet voldoen, in mijn geval dus pedalen. Het persoonsgebonden budget houdt in dat ik zelf mag kiezen wat ik koop, de aanschaf en het laten aanpassen wordt tot een x bedrag vergoedt en alles dat daarboven komt moet ik zelf bijbetalen. Hij wordt ook niet mijn eigendom, de gemeente blijft eigenaar dus als ik ooit spontaan zou genezen dan kan hij naar de aanbieder van de gemeente en dan kan die iemand anders blij maken met de scootmobiel. De verwachting is echter dat het niet goed komt en dat de scootmobiel dus bij mij zal blijven totdat ik hem helemaal op heb gereden.

@Pmarena :oo wat erg! en wat ontzettend laag, om zoiets te stelen van iemand die dan dus niet meer thuis komt en meteen de vrijheid kwijt is. Het model dat ik heb uitgekozen heeft de accu onder het zadel zitten, die ruimte is afgesloten met een sleutel, is dat bij je zus ook met een sleutel?

@Knuffelpoesz, de drempelhulp komt in de achtertuin zodat hij in de schuur kan worden geparkeerd, ik hoef geen rekening te houden met andere mensen. Dankjewel ook voor de tip van 1:10, dat zie je bij verkoopsites helemaal niet terug, dat wist ik niet!
Wat het verschil precies is tussen een rechte plaat of eentje met schuine zijkanten weet ik niet, daar heb ik geen uitleg over gehad en ik weet niet wat voor mij het beste is. Ik heb geen rollator of iets dergelijks wat er ook overheen zou moeten kunnen, het is alleen voor een scootmobiel. Het model is een driewieler, misschien dat dat nog uitmaakt? Ik kan denk ik sowieso niet heel schuin door de deur gaan want dan raak ik de deurpost

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 13:27

De posts daarna beantwoord ik straks :* bedankt alvast voor het meedenken!

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:30

pmarena schreef:
Ik heb er niet veel verstand van en weet niet hoe je woont, maar mijn zus heeft wel al heel lang een scooter en die heeft veel gedoe gehad dat haar accu's steeds gestolen werden. Dus dat is misschien ook nog iets om rekening mee te houden, als je hem wel eens in een openbare ruimte achter moet laten.

Mijn zwager zijn scootmobiel is gewoon 2 maal gejat omdat de sleutel dus op meerdere scooters passen.
Ik weet niet of dit met de huidige generatie ook nog kan maar een goed slot is dan ook geen luxe.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:32

Als je het via de gemeente krijgt. Komen ze meestal ook kijken of je hem binnen kan zetten en kan het zijn dat zij je drempel gaan aanpassen met een plaat.

Ik heb mijn Canta extra beveiligd met een stuurslot want ook cantas worden veel gejat en sleutels zijn universeel ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:47

Als je er ook in de winter mee op pad wil, in de winter goed wil kunnen laden etc, dan kan een lithiumaccu wel eens problematisch zijn.

Onder de ongeveer 5 graden willen ze eigenlijk niet laden, en zijn ze in gebruik ook niet echt goed meer.

Lood/gel accus hebben daar minder problemen mee.

(Maar in de schuur opladen als het im de winter in de schuur koud is, is dus mogelijk een probleem!)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 14:14

@Chanicha de gemeente waar ik woon heeft drempelhulpen uit het pakket gehaald, deze worden helaas niet meer geplaatst of vergoed via de wmo dus ik moet zelf gaan kijken.

@Ankep wat tof dat je hier wilt reageren! _/-\o_
Mijn keuze voor een pgb is domweg uhm... trots, zelf een model willen uitkiezen. Ik doe ook vrijwilligerswerk in het wijkgebouw met voornamelijk ouderen, en zo goed als alle bejaarden rijden hier met de modellen van Meyra, dat is waar de gemeente mee samenwerkt. Ik wil gaan voor een Nipponia pride, vanwege de looks + de hogere snelheid zodat ik ook naar andere dorpen in de omgeving kan rijden.
Merk je misschien in je werk hoe lang een scootmobiel ongeveer mee gaat, hoe groot is de kans dat ze netjes 6 of 7 jaar oud worden? Ik hoef er niet dagelijks mee op pad, hij is voor de boodschappen en zodat ik wat meer bewegingsvrijheid in de omgeving heb.

@ Paddington Jeetje wat is dat erg... Ik zet een extra slot alvast op de lijst.

@ Befunny, bij mij is niemand komen kijken, ik heb een woning van de woningbouw en ik denk dat ze aan de hand daarvan al genoeg weten (dit type huis komt super veel voor hier, iedereen met dit type huis heeft een schuur waar een scootmobiel in kan, stroomvoorziening is aanwezig). De drempels moet ik zelf aanpassen.

@Femke Tweety :oo
Weer zoiets wat niemand je verteld en wat je ook niet online leest op verkoopsites, wat goed om te weten dit! Dus litiumaccu's zijn heel duur en in de winter heb je er ook niet veel aan, nou dan hou ik het wel bij een standaard accu :))

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:16

Mijn man had een Quingo met 5 wielen, heel stabiel. Betaald door de gemeente vanuit een pgb. Zelf verzekering afgesloten bij de anwb.
Grote accu erin, zodat hij veel kilometers kon maken. We hadden eerst de scootmobiel uitgezocht en toen met hulp van een consulent de aanvraag bij de gemeente gedaan en dat werd snel toegekend. Hebben het bedrag van toen 6700 euro vergoedt en de scootmobiel kwam in eigendom.
Toen mijn man deze niet meer kon gebruiken, mochten we hem ook gewoon zelf verkopen.
Geen hoge drempel dus ook geen oprijdplaat nodig om binnen te kunnen komen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:16

Ga je er veel mee rijden?
Als je elke dag kilometers erop gaat rijden is het anders dan irmand die 1x per week naar de supermarkt gaat ermee.
Bij veel rijden zal je scootmobiel ook sneller slijten.

Via de gemeente kunnen ze de accu of andere onderdelen vervangen en desnoods je hele scootmobiel vervangen.
Met kou werken je accu;s minder goed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:30

Mijn scootmobiel laadt altijd ook bij -10 en tuft dan nog rustig rond :j

Maar pgb en scootmobielen het heeft voor en nadelen. Voordeel vrije keuze, nadeel pgb en de prijzen van een beetje fatsoenlijke scootmobiel gaan eigenlijk nieuw niet samen, -O- gemeente kon mij niet bieden wat ik nodig heb kwa formaat, beensteun, bediening enz. En ik rijd nu al jaren rond met een fijne scootmobiel.

De eerste via een gemeente die wel verder keer dan oud en sloom. De gemeente dingen waren binnen een half jaar op kwa motor omdat ze niet bestand leken tegen meer dan de supermarkt.

Die daarna pgb en tweedehands. Toen deze op was kwam er via mijn peetoom een uit de erfenis. ;( Die is vorig jaar na door mij 9 jaar trouwe dienst en een jaar van hem omgeruild naar alweer een tweedehandse met nieuwe extra accus. Die kosten een kwak geld maar ze laten me niet in de steek welke omstandigheden ook tot 90 km actieradius

Ik heb de destijds revatak, nu heten ze life en mobility geloof ik. Ik zoek zo de link op. Sturen licht, fijn geveerd, cruisecontrole, mogelijkheid tot voetgas, 19 km/uur en kunnen snel optrekken bij de juiste instelling. Ja ze zijn duur maar doordouwers. De oorsprong getest in de alpen (ik ben soort van testkonijn geweest, de gemeente toen werkte samen met de fabrikant om te finetunen. Heel wat wijzigingen in het begin) maar alpe d hues bijna opgekomen met alpe du zes. Ardennen bospaden, drooggevallen watervalletjes, modder, los zand. Met de grovere terreinbanden kom je bijna overal doorheen :D

Zijn tweedehand te koop maar daar wordt door een aatal oplichters mee gestunt. -:(- onder het mom vrij nieuw met weinig km maar dan bij de juiste checks dikke roest onder de stoel. Een teken dat het een van de eerste modellen is en oud.

Mijn eerste gaf het op na 12000 km, de tweede had er rond de 8000 km toen de accus slechter werden, die daarna 6000 km maar veel jaren. En die ik nu heb zit rond de 2000 km.

Waar rekening mee houden. Unigarant verzekerd ze onderhoud hangt af van de verkoper. Ze hebben meest weinig nodig zolang je ze netjes behandeld. Anwb heeft pech hulp ervoor ook dan kom je in ieder geval thuis.

Drempels kom je meestal wel mee weg. Opladen wordt bij de accus die ik heb aangeraden laat ze aan de lader, daarmee gaan ze echt jaren en jaren mee.
Verder een goed waterdicht schootskleed is wel fijn en reflexievest oid achter op je stoel voor de zichtbaarheid

https://scootmobielen.life-mobility.com/producten/solo/

Ik heb de basisversie sportief met een eenvoudigere stoel. Er zijn meerdere verings versies
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-04-25 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 14:34

@ Luuntje, mijn verbruik is denk ik eerder 1x a 2x in de week ermee naar de supermarkt, met mooi weer zal ik hem vaker pakken om een stuk te gaan rijden. En de kans dat hij in de winter juist weer minder vaak de schuur uit komt is groot.

Het is in ieder geval geen vervanger van mijn benen om nog van a naar b te kunnen komen zeg maar, mijn benen zijn gelukkig goed. Hij zal vooral mee op stap gaan als pakezel, zoals wanneer ik naar het winkelcentrum wil om spullen te kopen, en voor mijn boodschappen omdat ik tasjes enzo niet terug naar huis kan dragen. Hij hoeft niet elke dag van stal!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:48

Van kleine ritjes zal hij niet zo hard slijten als dagelijks 10 tot 20 km ermee rijden.
Schootkleed is wel zo fijn.

Nu dus uitzoeken op welke modellen een voetpedaal kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:23

De solo van life & mobility kan een voetpedaal op :j en cruisecontrole zit er standaard op moet alleen even ingeschakeld worden, dat scheelt ook een hoop hand en armpijn :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:12

Ik heb de mijne al zo’n 6 jaar en gebruik hem voor boodschappen of om naar mijn dochter te gaan.
Accu is al twee keer vervangen maar verder doet hij het gewoon goed.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:53

Ik zal je zo even een pb sturen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 18:02

Daar ben ik weer :D weet iemand hoe het zit met onderhoud vanuit het persoonsgebonden budget? Online zag ik bijvoorbeeld dat winkels complete wmo onderhoudspakketen aanbieden, maar... De lokale stenen winkel waar ik de mijne wil gaan bestellen die biedt dus niet zo'n kant en klaar pakket.
Hoe werkt dat? is het de bedoeling om zo'n compleet onderhoudspakket aan te schaffen en naar de gemeente door te sturen zodat zij het betalen, of zou het ook werken wanneer je 'per keer' gewoon de rekening opstuurt wanneer dat je voor onderhoud of een reparatie iets eraan hebt laten doen.
Dat had ik willen vragen aan mijn wmo consulent maar die heb ik nog niet te pakken gekregen dus ik dacht misschien weet een van jullie het O:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:13

Voor zover ik weet was bij mij aanschaffen via pgb is succes met alle kosten daarna. Oftewel ik moest het zelf betalen als er wat is.

Maar wat betreft onderhoud, die van mij die toch aardig grondig gebruikt wordt en veel en ook offroad en lange afstanden ziet alleen een monteur als er wat mis is, wat in de afgelopen 20 jaar vier keer is geweest, een keer een lekke band en twee keer accu problemen ivm leeftijd. Waarvan een keer door een foutje bedankt we hebben een te lichte lader meegegeven, wat netjes is opgelost toen door de inmiddels failliette organisatie, en een keer door een foutje van mijn papa de voorkant half in elkaar. :x

Oftwel banden oppompen kan ook bij de locale fietsenmaker, :j en er gebeurd vrij weinig meestal met die dingen. De accus gaan een keer op en zijn prijzig om te vervangen maar dat kan jaren en jaren duren als je goed met je accus en laden ervan omgaat
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-05-25 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt