Wat te doen als je geblesseerd stil zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Wat te doen als je geblesseerd stil zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 10:10

Ik heb recent mijn bovenarm gebroken en ben hiervoor geopereerd. Ik zit nu gezellig stil en kan maar sinds kort weer een beetje serieus typen. Hoe ben ik in deze situatie terecht gekomen? Wellll ik wou per se meer ervaring opdoen met paarden en ging aan de slag met een minder beleerd paard op vraag van de eigenaar. Ging allemaal heel goed tot het opeens niet goed meer ging. En kijk, ik heb er ervaring voor gekregen. Wat een geweldig succes toch. **\O/**

Ik doe op de eerste plaats nu mijn fysio oefeningen en probeer verder nog te doen wat ik kan, maar dat is nog niet zo veel(ik hou me ook echt aan dokters/fysio advies). Ik voel vaak dat ik beter weer ga zitten en mijn arm niet meer beweeg. Elke dag weer iets beter. Ik loop wel de muren op nu, ik verveel me steendood. Ik had enorm veel plannen om op allerlei vlakken bij te leren en te verbeteren, dat valt nu allemaal in het water.
Om het tijdverlies te minimaliseren.... raden jullie misschien paardgerelateerde cursussen aan? Liefst wel theoretisch & remote te doen. Ik heb het brein van een seniele eekhoorn nu vanwege de vermoeidheid en pijnstillers, ik moet alles echt 3x lezen :D
Of zijn er anders aanraders qua series, games, hobby's om op te pikken? Liefst geen snowboarden of parkour, het is te mooi weer in de Benelux nu en ik woon op het platteland zonder verlaten gebouwen in de buurt.

En heeft hier nog iemand bv een midden-humerus breuk gehad? Hoe ging jouw herstel?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:47

Auww beterschap!
Wat betreft games, wat voor systeem heb je? Ik ben anderhalf jaar geleden aan een arm geopereerd (een ander soort issue en andere operatie) en ik ben de Nintendo Switch erg gaan waarderen. Er zijn 3D prints beschikbaar om de controllers aan te passen voor gebruik met één hand, een bokker heeft die toen voor mij geprint. Ik vind het fijn om de boel aan te sluiten op de tv of op de pc, en in elke hand 1 joycon te houden. Dan kan je je pijnlijke arm neerleggen hoe je wilt, dan zit je niet vast in een bepaalde houding, en die dingen zijn lichtgewicht per stuk.

Bij pijnklachten gaat mijn voorkeur wel voor de wat makkelijkere spellen omdat het reactievermogen en de motoriek niet altijd even goed wil, denk aan Stardew Valley, Dragon Quest Builders 2, puzzelspelletjes.

Voor hobbies lees ik graag mee _O- mijn schade is blijvend dus ik doe graag ideeën op.

Wat series betreft heb ik laatst La Brea in korte tijd helemaal af gekeken, die is erg spannend. En dagelijks wanneer ik niks beters te doen heb dan zet ik midsomer murders op, dan ben ik weer even voorzien van entertainment voor een ochtend. Death in Paradise vind ik ook een leuke serie.

Dit is trouwens de 3D print joycons adapter die ik heb waarmee je eenhandig kan gamen, deze is voor de linkerhand (voor rechts heb je weer andere designs).

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 11:09

Oei, spijtig dat je blijvende schade hebt... Ik hoop dat je toch nog verbetering gaat zien!
Ik zou na 6 maanden terug volledig in orde moeten zijn, ik hoop dat het vroeger lukt zodat ik snel weer kan werken enzo. Dan heb ik tenminste iets te doen :')

Een Switch heb ik niet. Ik heb wel een goede gaming laptop(HP Victus), maar ik ben de games zowat beu... Ik begon met 1 hand - toen speelde ik enkel heroes of might & magic 3/5/6/7 en nu kan ik op mijn bed met kussens mijn slechte arm zodanig positioneren dat ik weer aan mijn keyboard kan. Dan heb ik Farming Simulator 22 & 25. Ben ik allebei al beu. Astrometica gekocht, was leuk - maar dat ben ik ook beu. Age of empires is te moeilijk met mijn huidige brein. Ik ben het ook niet gewoon om zo lang aan een stuk stil te zitten. Mijn games collectie is iets dat over 15 jaar+ is opgebouwd daarom is deze zo groot. Dragon Quest ken ik niet, ik zal die eens gaan bekijken. Klinkt wel leuk.

Ik kijk ook graag midsomer murders & al die Britse detectives. Zeker als het verhaal gesitueerd is in een traditioneel Engels dorpje waar het om een onverklaarbare reden altijd goed weer is en alle mooie tuintjes in bloei staan. Echt leuk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:25

Ik heb het topic verplaatst van [HK] De Huiskamer naar [MWS] Mensenwelzijn en sport, omdat ik denk dat je dan meer reacties krijgt.

Elisa2

Re: Wat te doen als je geblesseerd stil zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:57

Misschien een tijdelijk abbonement nemen op ClipMyHorse? Eerste maand is gratis..

Staan allemaal leuke paard gerelateerde dingen op, ook clinics.

Als ik zo kijk dan hebben Human and Horse academy online cursussen en Academy 4 horses, Takt academy.

Voor de rest moest ik wel lachen om je schrijfstijl, dit is vast niet de ervaring die je wenste. Veel sterkte en beterschap met het herstel! Hopelijk kun je straks weer lekkere wandelingen oid gaan maken.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:10

Niet helemaal hetzelfde, maar ik heb 3x 12 weken thuis gezeten wegens een dijbeenfractuur waar ik meerdere keren aan geopereerd ben. Ik ken het gevoel dat de muren op je af komen wel, daar heb ik ook wel heel erg veel last van gehad.
Wat ik in die tijd gedaan heb, toch zoveel mogelijk dingen proberen te blijven doen. Dagelijks een klein rondje wandelen (met de nadruk op klein, want ik mocht net 5 minuten lopen), terrasje pakken, of een rondje wandelen met de hond en ik in de rolstoel, gewoon om er even uit te zijn. Andere dingen die ik veel gedaan heb zijn lezen, serie kijken, podcasts luisteren, in één geval leren voor een examen (want dat ging allemaal gewoon door). Wat ik zelf nu heel leuk vind om te doen is kleuren en schilderen op nummer, maar dat is met een humerusfractuur misschien niet zo praktisch. Na mijn operatie in 2023 kon ik na een paar weken ook weer (thuis) aan het werk, maar dat moet wel kunnen natuurlijk. Weet niet of jouw werkgever daar iets in zou kunnen betekenen, maar het werk moet het ook wel toelaten natuurlijk.

Beterschap! Ik kan je helaas niet helpen met ervaringen omtrent het herstel van een humerusfractuur en het herstel van mijn femurfractuur verliep niet helemaal normaal, dus of je veel hebt aan dat verhaal weet ik ook niet. Ik heb altijd wel heel veel gehad aan mijn fysio. Goede begeleiding tijdens een revalidatietraject scheelt echt de helft, ook omdat ik al mijn klachten wekelijks kon evalueren en een stok achter de deur had om mijn oefeningen te doen en dat heeft echt veel gescheeld in mijn herstel

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:50

Tsja goede vraag.. ben 3 weken teug aan mijn schouder geopereerd dus snap je.. en hou ook niet van gamen dus idd loop een rondje op het erf zit een poosje buiten ken mp en bokt van a tot z ongeveer loop na mijn paard en laat die even in de bak lopen kijk wat tv en drink koffie met de buren
Zorg dat de kinderen boptijd vertrekken en 2x per week het uitje naar de fysio .. en dat was het ongeveer ( een eind lopen leverd bij mij nog pijn op.. bij jou waarschijnlijk ook ( al ben ik mijn laatste pijnstillers aan het afbouwen) en de eerste 2 weken heb ik ouderwets gekleurd met potlood als bezigheid en nog een middag dutje gedaan
Maar je dagen duren best lang soms

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 10:31

@Elisa2 Bedankt voor de suggesties, ik ga die eens doornemen. Ja het is niet wat ik voorzien had om op dit moment te doen, maarja. Als je nooit wat onderneemt ben je altijd veilig zeker? Mijn schuld dus :')

Oei leintje_ een dijbeenfractuur klinkt ook alles behalve... Gedisciplineerd oefeningen doen is zeker juist denk ik. Iedereen waar ik mee praat die al eens iets heeft voor gehad en goed is hersteld die deed heel trouw alle oefeningen & overspande zich ook niet. Ik heb nog het geluk dat de operatie heel simpel was & dat de nagels waarschijnlijk mogen blijven zitten. Ik moet als alles goed is dus niet meer geopereerd worden. Van die operatie & narcose was ik een hele tijd murw!

snorkel1986 jij weet dus waar ik mee zit :(:) Ik hoop dat jij ook goed kan herstellen. Schouders zijn niet simpel hé. Ik probeer ook wat te wandelen. Ik heb wel hulp nodig met mijn goede schoenen knopen & kan nog niet heel ver. Ik ben een paar keer flauw gevallen van de pijn in huis en ik durf niet alleen of ver gaan. Het is nu wel al weer een week geleden & is ook beter aan het worden. Gelukkig is een draagdoek eigenlijk een fantastische houder voor ijspacks *D Ik tel de dagen af totdat ik weer kan fietsen & bv al kan gaan longeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:32

Allereerst sterkte :(:)

Ik heb er goddank geen ervaring mee maar wel met vaak genoeg noodgedwingen bankhangen of niks doen. :+

Ben je fris genoeg om bijvoorbeeld een taal te gaan leren? Die heb je in apps, tv kijken zonder ondertitels eventueel. Is het je goede of je minder goede arm die je nu stuk hebt? Anders schilderen, tekenen, lego of andere knutseldingen? Een goed boek lezen. Uitslapen of de rest van je lichaam ook trainen als dat kan voorde algemene conditie

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:37

Fietsen of longeren jij wilt nog al veel dagen gaan aftellen dan...
Ik heb mijn nikes gestrikt staan en kan ze met een lange schoenlepel aan doen.en gelukkig loop ik thuis veel op klompen :') ( maar goed 20 min lopen is redelijk de max) En ik jaag mijn paard paar x op ook ik mag en kan voorlopig niet longeren enz.

Dus dagen af tellen werkt depri denk ik geniet van het weer het bloemetje de geit in de wei die komt lopen voor een verse grasspriet. De vlinder en de bij. Daar van word je blij.. *\o/*

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:41

karuna schreef:

Ik heb er goddank geen ervaring mee maar wel met vaak genoeg noodgedwingen bankhangen of niks doen. :+

Ben je fris genoeg om bijvoorbeeld een taal te gaan leren? Die heb je in apps, tv kijken zonder ondertitels eventueel. Is het je goede of je minder goede arm die je nu stuk hebt? Anders schilderen, tekenen, lego of andere knutseldingen? Een goed boek lezen. Uitslapen of de rest van je lichaam ook trainen als dat kan voorde algemene conditie

Ik vond/ vind heel veel dingen lastig met 1 hand.. lego met 1 hand ooit geprobeerd? ( al hangt mijn hand ook in een anti rotatie sling) dus redelijk onbruikbaar dus.. en heel veel dingen leverde mij in de eerste 2 weken meer pijn op ( nu doe ik dat niet meer of het geneest :+ :+ dus geduld is het enige voor de aankomende weken..

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 12:06

Jep, het is bij mij de 'slechte' linkse arm die gebroken is. Weet je voor hoeveel zaken je die nodig hebt? ALLES. Om te fietsen. Om goed te stappen. Om goed te slapen. Om naar de wc te gaan!!!!!!!!!!!!!!! -:(- Echt vreselijk hoe een mensenlichaam zo aan elkaar hangt. 1 dingetje mis en het hele kaartenhuis valt in elkaar.
@snorkel1986 jij begrijpt het helemaal. Afschuwelijk he?

Ik werk inderdaad wat aan mijn benen en aan de spierkracht in mijn goeie arm. Ik heb gelezen/filmpjes gezien dat je door je 'goeie' kant te trainen het wegkwijnen van de spieren in de 'slechte' kant een beetje kan tegengaan. Ik zie het niet meteen zitten om na dit herstel meteen in het volgende te vallen door een gebrek aan spierkracht dus ik doe dat. Voor mijn benen gebruik ik zo van die 'booty bands' en andere elastieken. Mijn balans is slecht VANWEGE DIE STOMME ARM TEGEN MIJN ZIJ dat ik zelfs met bodyweight squats moet oppassen. Maaaar, ik probeer & het zal wel nut hebben. Elke dag iets beter.

Naarmate ik minder eekhoorn-brein en meer mezelf weer ben kan ik misschien ook een taal gaan bijleren. Ik dacht om een beetje Portugees te leren. Wanneer (WANNEER!!!) ik terug in orde ben dacht ik om een paardenvakantie te doen daar & dan komt dat misschien van pas. Om met de Lusitano's te praten. Gelukkig had ik nog niks geboekt en dus ook niks kwijt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:12

Ik zou zelf die tijd gebruiken om reizen voor te bereiden en in te plannen, fotoboeken te maken, nieuwe dingen leren koken, mijn huis opruimen/ontspullen, dingen zoeken en aanschaffen die ik altijd al wilde (nieuwe kast, planten, verzin het), schrijven bij dressuurwedstrijd en (dan moet het wel mijn niet-schrijf arm zijn natuurlijk).
1 ding is zeker ik zou me absoluut niet vervelen en ik zou al die vrije tijd die je verplicht rustig aan moet doen als een geluk bij een ongeluk zien.
Ook leuk om lekker de tijd te hebben om eens een serie te kijken of een paar films. En formule 1 eindelijk een live kijken. Daar heb ik ook nooit tijd voor

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:20

Hier ook links in de lappenmand en gelukkig Ben ik rechts..
Maar idd aan kleden, wassen/ douchen je haar doen( half lang) je broodje doorsnijden.. simpele dingen die ineens ingewikkeld zijn

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 12:28

Ah, voor mijn haar heb ik hét gevonden. Ik heb heel lang haar. Ik kam het niet volledig zodat er wat grip in blijft zitten en dan draai ik het met een stokje rond en steek het dan op in een soort messy french twist... hoop dat je je er wat kan bij voorstellen. Anderen vragen om een paardenstaart te maken heb ik in het prille begin gevraagd, maar dat was het toch niet. Mensen zonder lang-haar ervaring kunnen dat gewoon niet zo goed.

Wat heb je aan je linkerkant eigenlijk? Als je dat niet wil delen heb ik niks gevraagd hoor.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:32

Klopt als anderen je haar doen zit het nooit goed :n Heel irritant is dat

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:32

sevenofnine schreef:
Ah, voor mijn haar heb ik hét gevonden. Ik heb heel lang haar. Ik kam het niet volledig zodat er wat grip in blijft zitten en dan draai ik het met een stokje rond en steek het dan op in een soort messy french twist... hoop dat je je er wat kan bij voorstellen. Anderen vragen om een paardenstaart te maken heb ik in het prille begin gevraagd, maar dat was het toch niet. Mensen zonder lang-haar ervaring kunnen dat gewoon niet zo goed.

Wat heb je aan je linkerkant eigenlijk? Als je dat niet wil delen heb ik niks gevraagd hoor.

Had je al effe pb gedaan..

Maar een hagl repair en voor mijn haar ben ik nu even getrouwd met een knip waar ik het wat in krijg en de rest hangt wel los..

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 12:55

Ik heb voor de meeste clips te veel haar. Maar gelukkig ben ik handig met haarstokjes :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:01

Wat op dit moment erg veel gedaan wordt is 'cozy coloring' met alcohol markers. Het is uhh... vrij verslavend. :')

De stiften van de Action werken prima en de boekjes kun je bij Amazon halen.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt op social media enorm veel tips en ideeën opdoen over patroontjes en technieken. Er is ook een Bokt topic van. :)
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 12-04-25 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:02

Koken, huis opruimen enz zijn over het algemeen wel dingen waar je je handen bij nodig hebt, bij mij waren dit juist dingen die ik per direct niet meer kon.

Het is wel een mazzel dat het nu lekker weer is, ik loop alweer op mijn Birkenstocks, voet er in schuiven en ze zijn aan. In de winter draag ik laarsjes met een rits, eventueel in combinatie met een schoenlepel. Voor lage schoenen met veters zou je als je echt zelfstandig alles wil kunnen doen nog kunnen kijken voor elastische veters, dan kan je je voet er ook zo in schuiven (eventueel in combinatie met de schoenlepel). Dan hoef je ook geen nieuwe schoenen te kopen voor iets dat maar tijdelijk is.
Bijvoorbeeld:
https://veters.nl/Snelsluiting-Veters

Wanneer mijn handen het echt slecht doen dan draag ik mijn haar los, eventueel met een haarband als ik mij erger aan plukken haar in mijn gezicht, of met een haarclip aan de achterkant die waarschijnlijk schots en scheef zit. Fraai is het niet maar over het algemeen heb ik op zulke dagen dan ook zoveel pijn dat ik toch het huis niet uit ga, dus niemand die het ziet :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:06

snorkel1986 schreef:
karuna schreef:

Ik vond/ vind heel veel dingen lastig met 1 hand.. lego met 1 hand ooit geprobeerd? ( al hangt mijn hand ook in een anti rotatie sling) dus redelijk onbruikbaar dus.. en heel veel dingen leverde mij in de eerste 2 weken meer pijn op ( nu doe ik dat niet meer of het geneest :+ :+ dus geduld is het enige voor de aankomende weken..

Ja ik heb toch redelijk regelmatig alles met1 hand moeten doen. Zowel mijn goede als mijn minder goede arm. Afgelopen januari en februari (schouderbladbreuk aan de goede kant en een arm die gefixeerd tegen mijn romp zat, en ik loop normaal met krukken :') ) nagenoeg alles met mijn minder goede arm moeten doen. Goed voor de motoriek :')

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 13:27

Telpeva schreef:
Koken, huis opruimen enz zijn over het algemeen wel dingen waar je je handen bij nodig hebt, bij mij waren dit juist dingen die ik per direct niet meer kon.

Het is wel een mazzel dat het nu lekker weer is, ik loop alweer op mijn Birkenstocks, voet er in schuiven en ze zijn aan. In de winter draag ik laarsjes met een rits, eventueel in combinatie met een schoenlepel. Voor lage schoenen met veters zou je als je echt zelfstandig alles wil kunnen doen nog kunnen kijken voor elastische veters, dan kan je je voet er ook zo in schuiven (eventueel in combinatie met de schoenlepel). Dan hoef je ook geen nieuwe schoenen te kopen voor iets dat maar tijdelijk is.
Bijvoorbeeld:
https://veters.nl/Snelsluiting-Veters

Wanneer mijn handen het echt slecht doen dan draag ik mijn haar los, eventueel met een haarband als ik mij erger aan plukken haar in mijn gezicht, of met een haarclip aan de achterkant die waarschijnlijk schots en scheef zit. Fraai is het niet maar over het algemeen heb ik op zulke dagen dan ook zoveel pijn dat ik toch het huis niet uit ga, dus niemand die het ziet :')

Die veters zijn een goede tip! Zoiets kan ik op een paar sportschoenen doen en dan ben ik een pak verder :) Ik hoop dat je handen toch genezen... Da's ook geen gemakkelijke :(:)

Oei Karuna! Je loopt normaal met krukken en dan nog iets aan je schouder! Ik hoop dat je al beter bent.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:01

Ik zit inmiddels op 90% gelukkig, maar brak 10 dagen geleden een grote teen door een omvallende knikladder. Uitgerekend links waardoor ik rechts kruk wel moest gebruiken. Die laatste 10% vertraagd door teveel gebruik nu. Maar ik red me er weer aardig mee, hoog tillen was altijd al wat lastiger dat doet nu wat meer pijn. En achter me reiken.

Ik kon de eerste drie weken niks. -O- niet eens fatsoenlijk een eindje naar buiten, scootmobiel kon ook niet. Veters strikken nope, (ik heb drie weken op crocs rondgelopen :+ ) afdrogen aankleden koken. :n een troost. De veroorzaker was verzekerd en dat is netjes opgelost gelukkig

Voordeel is dat ik inmiddels ongeveer twee handig ben :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:21

Lief dat je het zegt ts, dankje! In de loop van de jaren en na een operatie is er bij mij ook verbetering gekomen, maar herstel zit er voor mij niet meer in. Gek genoeg begint het te wennen, je leert toch hoe ermee om te gaan in de loop van de tijd.
Voor jou is de prognose wel gewoon goed toch, dat het gaat genezen en je er dan geen last meer van zult hebben? Dat hoop ik in ieder geval voor je!

Ik ga zo lekker naar buiten toe verhuizen, het is zulk lekker weer. Dan doe ik mijn koptelefoon met noise cancelling op (fijn in de middag wanneer alle buurtkinderen gillend rondrennen :') ). Leuk muziekje op, gezellig een kleedje op tafel, koffie erbij, tablet mee.
Als niksen de enige optie is, dan graag zo comfortabel mogelijk :D

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 14:57

Ahja Ik blijk ook goede verzekeringen te hebben. Ik heb het nog nooit zodanig moeten ondervinden dat ik echt moest terugvallen op verzekeringen. Voordien enkel geblesseerd geweest en minder dan een maand ziek of remote werk was mogelijk. Wel goed te weten dat ziekenhuizen goed werken en dat de verzekering vrij goed lijkt te lopen.
Twee handig zijn is leuk maar hoe raak je daar... :') liever niet voor mij

Telpeva... ik hoop toch dan :D Je weet maar nooit? Hoop ik toch. Maarja we passen ons aan na verloop van tijd, maar goed ook.

Ik heb net eten gemaakt & binnen gekregen. Nu is mijn arm-batterij weer even op. Dus ik zit weer.