Wagenziekte en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Wagenziekte en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:40

Hoi,

Hier zijn er vast bokkers die er ervaring mee hebben. In juni ga ik 2 weken op vakantie naar zuid-frankrijk. Een reis van 12uur. Maar helaas ben ik erg gevoelig voor wagenziekte. Ook wanneer ik zelf rij kan ik na 2-3uur flink ziek zijn. Ik ga samen met een vriendin en onze 2 hondjes. We willen na een flinke wandeling met de hondjes rond 22.00uur gaan rijden zodat de hondjes lekker gaan slapen en wij de eerste uren flink door kunnen gaan rijden. Het plan is om de reis in 1x te gaan doen, uiteraard met voldoende pauzes en wandelingen voor ons en de hondjes. En mocht het uiteindelijk echt niet gaan zullen we de reis doen incl overnachting onderweg.

Maar zijn er dingen die echt helpen bij reisziekte. Ik lees iets over armbandjes of een speciale bril. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

jokari

Re: Wagenziekte en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:45

medicatie halen bij de apotheek, dat is het enige dat helpt bij mij. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:45

De armbandjes hielpen voor mij wel. Je kan het altijd proberen of het ook voor jou helpt.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:47

jokari schreef:
medicatie halen bij de apotheek, dat is het enige dat helpt bij mij. :)

Is dit niet de standaard medicatie waar je slaperig van kan worden en dus niet mee mag autorijden?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:47

Reistabletje? :j
Neem er dan wel een paar mee want volgens mij werken de meesten 6 tot 8 uur.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:49

Ianrowan2009 schreef:
Reistabletje? :j
Neem er dan wel een paar mee want volgens mij werken de meesten 6 tot 8 uur.

Primatour nam ik vroeger altijd als kind. Daarvan viel ik als een blok in slaap. In dit geval wisselen we elkaar af tijdens het rijden en is dat niet echt handig :')

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:49

De armbandjes deden bij mij niks bij een redelijk rustige overtocht op de ferry van Newcastle naar IJmuiden waar ik toch behoorlijk last van had. Enige wat bij mij helpt zijn reisziekte pilletjes. Maar ja, dan mag(en kan) je niet zelf meer rijden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:52

Ik wordt altijd weer wagenziek als ik niet zelf rij, dus dat doe ik als het even kan. Mijn volwassen dochter heeft hetzelfde, en zij heeft heel veel dingen geprobeerd. Bij haar helpen die drukarmbandjes vaak wel enigszins, maar meestal koopt ze bij de drogist van die cinnarizine-tabletten, het nadeel is dat ze er wel suf van wordt.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:54

Die armbandjes heten sea band. Het zijn elastische stoffen bandjes met een knopje aan de binnenkant van je pols. Ik heb ze tot nu toe vooral tijdens lange boottochten gebruikt, maar ook bij wagenziekte. Bij mij helpen die dingen in elk geval wel. Ze schijnen te werken tegen elke vorm van misselijkheid, ook door griep bijvoorbeeld. Het voordeel van die bandjes is dat je er niet suf van wordt en ze werken meteen. Je krijgt er alleen na een tijdje een afdruk van en het kan voelen of je handen gaan slapen. Tenminste, dat heb ik :)

Toevoeging: frisse lucht doet ook veel, dus doe het raam open. En dit klinkt onlogisch, maar zorg ervoor dat je voldoende eet. Ik heb gemerkt dat ik met een lege maag juist sneller misselijk word.
Laatst bijgewerkt door Picopico op 18-03-25 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:56

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:57

Zeker niet met normale reisziekte pillen op gaan rijden, je reactievermogen is dan echt niet voldoende.
https://www.boiron.be/nl/onze-producten ... /cocculine
Dit is wel een optie, in België vrij te verkrijgen bij de apotheek en ik heb het ook wel eens bij Nederlandse webshops gezien. Mijn kapster is hier lyrisch over.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:59

Ik gebruik cinarizine, daar word ik niet echt moe van. Maar werkt wel als een tiet. Ik ben heel snel autoziek maar met deze medicatie nergens last van. Soms doe ik dat in combinatie met seabands. Gewoon voor de zekerheid.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 23:05

henshem schreef:
Een reliefband aanschaffen. Beste uitvinding ooit voor mensen met wagenziekte. https://www.reliefband.nl/

Vind dit wel interessant. Maar is een stevige prijs. Maar als het werkt is het natuurlijk meer als waard!

Earth schreef:
Ik gebruik cinarizine, daar word ik niet echt moe van. Maar werkt wel als een tiet. Ik ben heel snel autoziek maar met deze medicatie nergens last van. Soms doe ik dat in combinatie met seabands. Gewoon voor de zekerheid.

Hier kan je als ik het zo lees niet mee autorijden.

Naomi_Jortje schreef:
Zeker niet met normale reisziekte pillen op gaan rijden, je reactievermogen is dan echt niet voldoende.
https://www.boiron.be/nl/onze-producten ... /cocculine
Dit is wel een optie, in België vrij te verkrijgen bij de apotheek en ik heb het ook wel eens bij Nederlandse webshops gezien. Mijn kapster is hier lyrisch over.

Ik ga eens kijken of ik dat hier ergens kan vinden! Altijd handig om in ieder geval bij te hebben.

Bedankt allemaal al voor de tips! Ik zie zo erg op tegen de reis. Door die reisziekte ben ik ook nooit verder als 2uur van huis geweest. Maar je mist dan zoveel moois!
Mijn gevoel zegt nu om seaband, pilletjes waar je mee mag rijden en eigenlijk alles wat er is mee te nemen :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:13

je hebt gelijk TSN, ik mag idd niet rijden met die pilletjes. Ik moet die echter niet gebruiken als ik zelf achter het stuur zit. Mijn excuses, te snel geweest. :)

Ik zou in jouw geval idd ook zowel de seaband als de pilletjes waar je mag mee rijden, meenemen. Misschien gewoon beginnen met enkel de seaband, maar ik zou de pilletjes wel achter de hand houden voor het geval de polsbandjes niet werken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 01:39

Er zijn ook strips voor onder de auto. Anti static strip heet dat. Bij mij hielp het vroeger wel altijd goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 01:49

Naast de tips die al gegeven zijn ook de meest logische als passagier: niet op je telefoon kijken maar vooruit blijven kijken.
Zodra ik op mijn telefoon oid ga kijken gaat het mis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 07:31

Ik ken vrij veel zeilers die last hebben van zeeziekte, wat natuurlijk vergelijkbaar is met wagenziekte.
Brillen en bandjes doen eigenlijk helemaal niks, op een boot in ieder geval. Medicatie wel, ik weet dat de meeste mensen het in België halen, maar welk type/merk weet ik niet.
Wat voor mij zelf het beste werkt, en wat ook door mythbusters werd getest; een oud chinees middeltje: verse gember.
Ik kook het meestal in de rijst. Lekker veel gember fijnsnijden, en dan voor en tijdens het rijden regelmatig een beetje van eten. Je kan het ook lekker in een koude salade verwerken.
Op een lege maag wordt je veel sneller misselijk, dus dat moet je ook voorkomen.

En een tweede truc in de auto: houd de horizon in de gaten, zeker als je bijrijder bent. Ik probeer me altijd de concentreren op de lantaarnpalen en die te volgen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:38

Texas02 schreef:
Er zijn ook strips voor onder de auto. Anti static strip heet dat. Bij mij hielp het vroeger wel altijd goed.

Wilde ik ook noemen. Heb een kleindochter met wagenziekte en onlangs zo’n stripje onder de auto laten maken. Niets gezegd ( de kracht van suggestie doet ook veel ) en ze heeft geen last meer

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:41

In Duitsland verkopen ze zonder recept superpepp... Dat is een kauwgum en ik werd er niet moe van en het werkte echt heel goed tegen reisziekte. Je kunt het zelfs nog nemen op het moment dat je misselijk bent. Van andere Reistabletten val ik meteen in slaap. Ik heb het in Nederland niet kunnen vinden nog.

Maar heb ook niet gezocht meer de laatste tijd.

https://meinarztbedarf.com/nl-nl/produc ... 6jEALw_wcB

Oh ik zie wel een Nederlandse versie in tabletvorm. Daar staat dan wel weer in de bijsluiter dat je slaperig kunt worden en geen auto moet besturen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:49

Die strip doet iig niks.
Als kind werd ik erg wagenziek maar dat hielp niet.
Toen ik volwassen werd is het iets minder geworden.
Maar weg nooit.
Heel rustig rijden alsof er een trailer achter hangt werkt het beste.
Maar ja dat doe je niet zomaar.

Primatour werkt hier het beste.
En merk weinig van slaperig worden.
Maar rij bij lange stukken toch niet zelf

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:05

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... reisziekte

Volgens het farmacotherauptisch kompas is er voor de bekende versuffende reisziektetabletjes eigenlijk ook maar beperkt bewijs. Niet zo heel gek, want het zijn antihistaminica, anti-hooikoortstabletten dus.
Vermoedelijk berust de werking erop dat je als je slaapt ook geen last hebt van misselijkheid, dus een niet-sederend antihistaminicum proberen zal geen zin hebben.

Wat wel ook wordt gezegd in het Kompas is dat gemberpoeder overwogen kan worden. En ik dacht dat dat ook in capsulevorm te koop is, dus dat zou je ook nog kunnen proberen, als verse gember lastig is, of het idee dat te moeten eten je al misselijk maakt :D

Reisziekte komt omdat je evenwichtsorgaan in je oren je andere signalen geeft dan wat je ogen zien.

Vandaar ook het advies, hou de horizon in de gaten, maar ook: kijk mee en buig mee in bochten.
Alternatief is je ogen dicht houden als je er als bijrijder naast zit - als je ogen helemaal geen informatie doorgeven aan je hersenen, kan die informatie nooit clashen met de informatie uit je evenwichtsorgaan.

Laatste 'truc' die wel gegeven wordt is een watje in je linkeroor als je rechtshandig bent, en in je rechteroor als je linkshandig bent. Of dat werkt, geen idee. Maar daarmee zou je dan evt je evenwichtorgaan een beetje 'voor de gek' houden, is de theorie.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:38

Ik zou er zelf juist niet voor kiezen om 's avonds laat te vertrekken. Je hebt het over veel pauzes en wandelen onderweg samen met de honden, hoe ga je dat doen in het stikkedonker dan? Juist als je misselijk wordt is het fijn om die auto ergens neer te kunnen zetten en even buitenlucht op te snuiven en een wandeling te maken voor je weer verder gaat, dat lijkt me overdag een stuk beter te doen.
Daarnaast lijkt mij persoonlijk vermoeidheid niet bepaald helpend bij het voorkomen van misselijkheid. Ik zou dat plan dus sterk heroverwegen.

Van verse gember kun je thee maken, dus met een paar thermosflessen heb je genoeg om de hele reis gemberthee te drinken. Moet je natuurlijk vaak plassen, maar jullie zijn toch al van plan om vaak te stoppen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:43

Ik word ook wagenziek als ik moe ben. We gaan daarom ook nooit meer heel vroeg of 's nachts rijden. Ik ben en blijf kotsmisselijk.
Tips heb ik niet echt, als ik rij gaat het goed (bij voldoende slaap). Mijn puberdochter krijgt altijd een tabletje, dan gaat het goed. Maar zij hoeft ook niet te rijden.

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:45

Earth schreef:

Deze werkt bij mij ook top! Van de Primatour werd ik altijd zo slaperig en met deze niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:10

Toch is suf worden of slaperig wel een veel voorkomende bijwerking bij cinnarizine dus ik zou daar niet voor kiezen als je moet autorijden en al helemaal niet in de nacht als je reactievermogen een stuk minder is.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je zo'n enorme afstand in de auto in 1x wil afleggen als je weet dat je daar slecht tegen kunt. Kunnen jullie de reis niet beter in stukken opdelen of gewoon minder ver van huis gaan?