Vitamines bijslikken doormiddel van gummys

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Vitamines bijslikken doormiddel van gummys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 18:13

Hoi!

Toen ik heel jong was, heb ik een cyste bij mijn lever weg moeten laten halen, waardoor ze mijn lever voor een deel verwijderd hebben. Nu is deze grotendeels terug gegroeid, maar kan ik nog steeds slecht vitamines opnemen.

Ik ben dus een onwijs slechte pillenslikker... Ik moet daarvan kokhalsen en soms gaat dit dus ook wel eens fout. Omdat ik merk dat ik pijnlijke spieren heb, wil ik graag magnesium bij gaan nemen. Nu heb ik magnesium pillen maar dit zijn onwijs grote pillen die ik niet weggeslikt krijg.

Nu kwam ik gummys tegen, waar je op kan kauwen en ook niet vies smaken. Zijn er bokkers die hier vitamine gummys nemen en waarbij je echt effect voelt? Zowel pillen als zakjes krijg ik niet binnen zonder te kokhalsen en dat het soms fout gaat. :o

Voorbeeld wat ik tegenkwam:
https://www.haarshop.nl/yummygums-magnesium-60-gummies

Ik ben opzoek naar Magnesium, Vitamine D (dit maakt mijn lichaam slecht aan) en een eventueel supplement voor energie en/of dagelijkse vitamines.

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

Esther

Re: Vitamines bijslikken doormiddel van gummys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:17

Laatst had ik wat besteld bij de onlinedrogisterij en kreeg ik er een pot vitamine C yummies bij. Die zouden ook smakelijk zijn, ik heb niet vaak iets gehad wat ik zo vies vond smaken. Ze hebben dan ook een enkeltje kliko gekregen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:22

Ik heb er geen ervaring mee, dus heb je link even aangeklikt.

Wat me opvalt bij de ingrediëntendeclaratie is als allereerste ingrediënt en dus het meest aanwezig: glucosestroop. Pure suiker dus als basis voor een supplement, zou voor mij een reden zijn om ze niet te willen.

En je moet goed je best doen om het gehalte aan magnesium te vinden (op 1 van de foto's van het potje, niet bij de informatie).

Daar staat 90 mg.
Als ik dan kijk op een willekeurig potje van bv Lucovitaal van die grote pillen, dan spreekt men over 400 mg.

Dus ik denk dat je vooral je portemonnee armer maakt met 1 gummy van 90 mg Magnesium en een berg suiker, maar niet dat het wat voor je spieren zal doen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-03-25 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:28

Pas op met dergelijke gummyvarianten. Eind vorig jaar is in het nieuws geweest dat ze vaak niet bevatten wat ze zouden moeten bevatten. Het is puur marketing en je betaalt hoofdzakelijk voor lucht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:29

Ik denk dat je vooral goed moet kijken naar wat je dagelijks nodig hebt en wat een gummy per werkende stof bevat. Veel gummies zeggen 'suikervrij' te zijn maar sommige zoetvervangers kunnen de stoelgang nogal van streek maken en dan wil je er geen handvol op een dag moeten nemen :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:31

Ik zie op de socials kanalen ook vaak veel van die gummies voorbij komen en het lijkt een hele hype te zijn. Maar mij trekt het dan weer niet zo.

En ik weet niet beter als dat oa Vitamine D bv veel beter opneembaar is wanneer het vloeibaar is of in capsules zit dus zo’n gummi… Ik vraag me dan echt af of je daarmee dan wel het beste eruit haalt. Ik zou suppletie gewoon altijd innemen in een zo puur mogelijke vorm, maar dat ben ik. Zeker in jouw geval zou ik VitD echt vloeibaar of via capsules nemen (& goed kijken naar de concentratie, want dat maakt uiteraard ook een verschil)

Ik ben een tijdje terug gestart met supplementen van een nieuwe Nederlandse fabrikant waar ik tot nu toe wel over te spreken ben. Daar heb ik de magnesium in pil vorm van en de vitamine D & omega oa in capsules:

https://www.nutribites.nl/

En eerder gebruikte ik dit merk ook heel graag: Solgar Vitamins.

Maar ja, eerlijk; magnesium pillen zijn ook wel pittig en mijn minst favoriet om te slikken :'). Die wat ik nu heb van Nutribites zijn ook vrij groot. Hoe slik je je pillen normaliter? Mij helpt het als ik ze een beetje onder de tong leg bij de ondertanden aan de binnenkant zeg maar en dan snel wegdrink met water, dan gaat alles vrij rap/makkelijk erdoor. Misschien helpt zo’n trucje nog met makkelijker pillen wegkrijgen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:34

Ik zou eerder kiezen voor zoiets:
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... UNEALw_wcB
(Wel sterk gedoseerd dus ik zou beginnen met 1gram ipv 2)
Kun je bv aanmaken met wat siroop of in de yoghurt doen.
Dit is een puur product zonder onnodige toevoegingen.
In de gummies zit zoveel anders bij, logisch want anders heb je geen lekkere gummie maar dat bevorderd de opname niet. Ook mag je van die gummies zeker wel 2 of uiteindelijk 3 per dag pakken wil je het echt merken.

Magnesiumcitraat pakt volgens mij ook vermoeidheid mee maar dat weet ik niet zeker. Magnesium heeft tig varianten dus kijk goed welke bij jou past.

Vitamine D is er gelukkig in een vloeibare variant zoals deze druppels. Alleen met olie dus zal niet gek smaken. Deze is goed opneembaar en als je vit d hoger is, zal dat ook je vermoeidheid verminderen.
https://www.vitakruid.nl/products/vitam ... QJEALw_wcB

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:47

Tip voor de veel te grote magnesiumtabletten: pureren in een dikke drank, ik doe vaak plantaardige melk (die ik zelf zoet) of ook wel water met een scheut limo en wat yoghurt.
De vitamine D zit in kleine kauwtabletjes, dat is zo weg.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 18:57

Dank allemaal voor jullie adviezen en ervaringen.

Het stomme is, dat mijn lichaam gaat protesteren zodra ik iets inneem wat ik niet lekker vindt. %) Poeders die door drankjes gaan, zijn daarom ook geen succes. Ik proef het altijd en anders is het mentaal die knop die niet omgezet wordt...

Ik vind het geen probleem om wat meer te betalen voor pillen waar ik op kan zuigen/kauwen terwijl ik op een gezonde manier wel de vitamines binnenkrijg.

Ik heb laatst een afspraak met mijn fysio en huisarts gehad en beide raadde mij, na mijn klachten, aan om vitamines bij te gaan nemen. Het euvel ligt bij mij vooral dat het aanraken van mijn spieren pijn doet, en wanneer ik bijvoorbeeld gehurkt ben, ik met pijn en een brandend gevoel in mijn spieren omhoog kom. Beetje alsof je het vroegere 'prikkeldraad' bij iemand doet.

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:09

Ik ben om precies dezelfde reden overgestapt naar gummies. Ik ben één keer bijna over mn nek gegaan toen ik de mega grote magnesiumtablet wilde innemen en sindsdien lukte het me gewoon niet meer. Ik gebruik nu ongeveer een half jaar gummies en wel precies dezelfde als die in je post.

Ik gebruik magnesium, ijzer en multi van dit merk en merk zeker verschil! Wel gebruik ik meer magnesium dan de voorgeschreven hoeveelheid op het potje. 1 gummie zou ongeveer 40% van je dagelijkse hoeveelheid zijn, dus ik gebruik op normale dagen 2 gummies en op dagen waar ik heel veel spierklachten heb, gebruik ik er zelfs 3. Ik merk echt dat ik minder spierkrampen en spasmes heb, dus daar teken ik voor. De gummies zijn ook oprecht lekker, ze smaken een beetje naar de autodrop cadillac.

Als ik het een dag of aantal dagen vergeet merk ik oprecht verschil. Dus ik ben om, ondanks wat er beweerd wordt in de media. Voor mij werkt het, dus prima en dan neem ik de glucosesiroop ed voor lief. En als je een beetje let op aanbiedingen ed, is het niet eens een zo groot financieel verschil met andere merken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:30

Jammer dat een poedertje ook geen optie is!
Ik krijg pillen makkelijk weg geslikt maar ik had eens een probiotica poeder en dat was ook een stukje mentaal waar ik niet goed op ging :')

Maar pin je ook niet vast op die gummies. Ik heb die haar gummies (geen idee welk merk) eens geprobeerd, dacht ah lekker maar vond ze echt zo goor. Gekke structuur.

En kauwtabletten? Een multivitamine heeft vaak kauwtabletten, Davitamon geloof ik. Nou is een multivitamine niet echt fantastisch maar beter iets dan niets? Je kan een simpele van de Kruidvat proberen en als het gaat kwa structuur etc een betere (duurdere) variant nemen van bv Vitakruid.

Voor magnesium heb je evt ook nog een spray. Sommige speciaal voor het slapen gaan, andere voor de spieren:
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... maEALw_wcB

Zelf heb ik weke delen reuma dus snel boze spieren en ik zweer bij Arnica olie:
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... e-60053758
Ik gebruik die bijna iedere avond en werkt voor mij heel goed.

Omdat het bij jou bekent is dat je slechter opneemt, zou je ook bij de huisarts een bloedonderzoek kunnen laten doen en aan de hand daarvan gaan zoeken naar hoe je het uit voeding kunt halen (met ondersteuning van een orthomoleculair therapeut)
Vit D is natuurlijk uit de zon maar ook uit vette vis.
Cashewnoten en amandelen bevatten weer veel magnesium.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:34

Die gummys zijn helemaal niet vies hoor, heb ze ook weleens geprobeerd

Hou ze wel buiten bereik van kinderen, ik had laatst een kind op de spoed die ze zo lekker vond dat ze er bijna 100 van had genomen (stiekem). Dat is iets minder goed voor je :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:46

Maar magnesium kam je ook prima smeren toch.. word toch ok door de huid opgenomen..( of heb ik dat verkeerd begrepen ooit)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:15

Ik heb magnesium kauwtabletten van Davitamon. Heb je 1 per dag van nodig en ze smaken beetje minty. Ik vind ze lekker smaken.
Ik kan zelf ook echt geen pillen slikken, blokkeer direct en grote kans dat ik ga kokhalzen of zelfs overgeven, dus heb van alles altijd smelt of kauw variant. Maar is nog wel de moeite waard om goed rond te kijken naar hoeveel stuks je per dag moet slikken om aan de juiste hoeveelheid vitamine te komen. Vooral die yummy gummy’s zijn een dure hobby omdat je dus tig per dag moet opeten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:38

Kruidvat heeft magnesium kauwtabletten in frambozen smaak. Is dat niet iets?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:41

Temeraire schreef:
Kruidvat heeft magnesium kauwtabletten in frambozen smaak. Is dat niet iets?

Welke zijn dat?
Als ik snel Google dan zie ik Magnesium oxide. Dat wordt gebruikt als laxeermiddel (in hogere dosering) en doet verder niks omdat het lijf er niks mee kan :+

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:50

snorkel1986 schreef:
Maar magnesium kam je ook prima smeren toch.. word toch ok door de huid opgenomen..( of heb ik dat verkeerd begrepen ooit)

Klopt volgens mij wel hoor, je kunt gewoon magnesiumolie kopen.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:51

Vitamine D kun je het beste op oliebasis innemen. Dat is namelijk een vitamine die zich bindt aan vetten en niet aan water. Lucovitaal heeft kleine rondje balletjes vit D met een redelijk hoge dosering. Wellicht kun je die wel nemen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:58

Ik gebruik magnesium poeder van vitakruid. Deze vind ik dan niet lekker maar werkt wel.
Ik heb eerder ander poeder gehad maar deze smaakte beduidend beter(smaakte naar niets eigenlijk )maar voor mij werkte dit niet, dus dan maar beetje vies.. denk wel dat wanneer je die van vitakruid in iets van sap drinkt het net zo goed werkt zonder de smaak te krijgen.

Vitamine d is er ook in de vorm van druppels. Is dat een optie?

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:08

Ik kan ook echt niks slikken, dus gebruik de kauwtabletten magnesium van luctovitaal. Die hebben niet echt smaak, neem meteen een vit c gummy ( ook van luctovitaal ) er achteraan .

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:31

Fyi

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:45

Inderdaad, de magnesium olie smeren en kauwtabletten multi of net welke je wil erbij!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:00

Paardennamen schreef:
Vitamine D kun je het beste op oliebasis innemen. Dat is namelijk een vitamine die zich bindt aan vetten en niet aan water. Lucovitaal heeft kleine rondje balletjes vit D met een redelijk hoge dosering. Wellicht kun je die wel nemen?

Die heb ik ook sinds 2.5 week maar die waren voor mij ook wennen. En ik heb ook problemen met pillen. Ik neem 's ochtends ook medicatie (3 in totaal) en neem die ook allemaal tegelijk maar dat kon ik eerst ook niet. Ik weet nu hoe ik ze in mijn mond op de juiste plek kan krijgen om ze door te slikken maar er zijn ook momenten geweest dat ze half in mijn keel vastzaten en ik ze er weer via boven uit moest krijgen. Heel vervelend. Daarna ook weer een tijdje er moeite mee gehad.

Deze balletjes vind ik niet heel fijn, ik slik plattere pillen beter maar mijn waarde was 36 dus ik moest.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:35

Maureen95 schreef:
Hoi!

Toen ik heel jong was, heb ik een cyste bij mijn lever weg moeten laten halen, waardoor ze mijn lever voor een deel verwijderd hebben. Nu is deze grotendeels terug gegroeid, maar kan ik nog steeds slecht vitamines opnemen.

Ik ben dus een onwijs slechte pillenslikker... Ik moet daarvan kokhalsen en soms gaat dit dus ook wel eens fout. Omdat ik merk dat ik pijnlijke spieren heb, wil ik graag magnesium bij gaan nemen. Nu heb ik magnesium pillen maar dit zijn onwijs grote pillen die ik niet weggeslikt krijg.

Nu kwam ik gummys tegen, waar je op kan kauwen en ook niet vies smaken. Zijn er bokkers die hier vitamine gummys nemen en waarbij je echt effect voelt? Zowel pillen als zakjes krijg ik niet binnen zonder te kokhalsen en dat het soms fout gaat. :o

Voorbeeld wat ik tegenkwam:
https://www.haarshop.nl/yummygums-magnesium-60-gummies

Ik ben opzoek naar Magnesium, Vitamine D (dit maakt mijn lichaam slecht aan) en een eventueel supplement voor energie en/of dagelijkse vitamines.

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

Ik kan enkel Belgische voorbeelden geven, maar meeste zal wel online te koop zijn:
- magnesium: Meta Relax hebben ze in poeders die je kan oplossen in water. Heeft een lichte citroensmaak en vind ik veel lekkerder dan water
- vitamine D kan je ook in ampules hebben die je kan oplossen in bijv. een glas fruitsap. Smaak je niks van. Bekendste merk hier in België is D-cure, en moet je max. 1x per week nemen (afhankelijk van hoe groot je tekorten zijn
- op mijn ene werk produceert men private label vitamine gummy's, o.a. voor het merk Gimmy. Ze hebben verschillende varianten, oa een Multivit, Energy, Focus, Deep sleep... Ik neem ze niet regelmatig genoeg om te weten of het echt werkt, maar ze zijn wel super lekker. Zijn helaas niet goedkoop, ik heb gelukkig het voordeel dat afgekeurde gummy's (afwijkende vormen) soms wel eens mijn kant op komen, scheelt een slok op de borrel. Ik zie dat ze verkrijgbaar zijn via bol.com.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:37

Magnesium heb je ook in spray of olie dat je op je benen kunt smeren en door de huid wordt opgenomen. Misschien is dat iets om naar te kijken?