communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 5009
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 13:35

Mijn zoon van bijna 19 heeft ADHD en zit op het autismespectrum. Hoe merken we dit voornamelijk... aan zijn sociale vaardigheden.
Nu moet hij volgend jaar op stage en geeft school nu ook aan dat dat dan wel een dingetje wordt. We hebben eerdaags een gesprek op school en ik hoop dat we daar dan samen een soort van oplossing kunnen vinden. Maar ik wil graag ook eens de opties bekijken wat we zelf kunnen doen.
Thuis hebben we vanzelf geen last van dit euvel, hij is aardig, grappig en thuis praat hij aan een stuk door. Zodra hij de deur uitloopt, slaat dit echter helemaal om. Maakt ie zich klein, hij is 1.95 dus dat gaat wat lastig, maar hij probeert niet op te vallen. Hij slaat ook helemaal dicht, hij is onzeker en heeft daarom ook een laag zelfbeeld.
Graag willen we de koe bij de hoorns vatten, maar ik heb werkelijk geen idee waar we moeten beginnen. Assertiviteitscursus of zijn er nog andere dingen, ik heb geen idee en van online onderzoek wordt ik niet veel wijzer. Wie heeft dit ook aan de hand gehad of werkt in deze richting en kan me een kant uit wijzen?

senna21

Berichten: 13286
Geregistreerd: 17-03-09

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:38

Misschien is een jongerencoach beschikbaar of een jongerengroep waar hij zich bij kan aansluiten in de buurt.

Kidde
Berichten: 3996
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:39

Hij is al 19 lees ik, heeft hij al een bijbaan? Anders daar ook mee beginnen als voorbereiding op de stage?

Jokonootje

Berichten: 5028
Geregistreerd: 26-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:39

Een sociale vaardigheidstraining kan een uitkomst bieden

En anders eens werken aan zn zelfbeeld daar zijn ook mooie trainingen voor

En ja ook voor mensen met ASS

Keldeo
Berichten: 160
Geregistreerd: 16-08-23

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:43

Psycholoog, autisme en/of adhd betekent niet direct deze problematiek. Het klinkt eerder alsof hij problemen met zijn zelfbeeld heeft en vanuit daar dichtklapt en zich klein maakt.

dioni

Berichten: 960
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:43

Vrijwilligerswerk? Bv bij een sportclub, hondenschool, asiel, manege, dierenambulance

Tiggs

Berichten: 8549
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:47

Smalltalk is iets wat je kan leren. En als hij weet hoe hij een standaard gesprekje voert, kan dat ook wat positiefs doen voor zijn zelfbeeld.

Ik vind zakelijke smalltalk en/of netwerken niet leuk, maar het is grotendeels gewoon een trucje.

batje

Berichten: 10585
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:53

Mijn zoon heeft dezelfde diagnose (en ik ook) dus ik herken je omschrijving wel :) Thuis gezellig en praatgraag (maar wel over zijn lievelingsonderwerpen) en buiten de deur ineens veel stiller en nerveus.

Er zijn wel wat sociale vaardigheidscursussen en je kan ook wel thuis oefenen met sociaal wenselijke reacties zoals na een vraag een wedervraag stellen (Hoe was je weekend, leuk, hoe was jouw weekend) en mensen groeten als je binnenkomt en weggaat. Daarnaast kan begeleiding qua zelfvertrouwen geen kwaad. Uit onderzoek blijft dat autisten en ADHDers vanaf jonge leeftijd veel meer kritiek te verduren krijgen dan neurotypische mensen. Dat helpt de ontwikkeling van zelfvertrouwen niet..

Anderzijds is het denk ik ook belangrijk een stageplek te vinden waar hij zich thuis voelt. Wat voor stage gaat hij lopen? Als het bij een IT bedrijf is of andere technische organisatie is de kans groot dat hij niet de enige is met zijn diagnose, dat helpt enorm. Vaak zijn autisten/ADHD's onderling wel heel sociaal ;)

Als hij een richting heeft gekozen met minder 'soortgenoten' wordt het wat lastiger. Ik snap heel goed dat je hem wil beschermen en vaardigheden mee wil geven zodat hij mee kan in 'de normale' samenleving, maar pas ook op dat je hem niet té veel probeert te vormen naar de norm. Hij kan bijvoorbeeld prima leren dat je moet vragen naar hoe iemands weekend was, maar als hij een beetje op mijn zoon lijkt, kan het antwoord hem echt niet boeien en als ADHDer doet het bijna fysiek pijn om te moeten doen alsof je ergens interesse in hebt ;)

Hij ís nou eenmaal anders en hij wordt veel gelukkiger in een omgeving waar dat oké is dan in een leven waarin hij zich altijd anders moet voordoen dan hij is.

parnassia
Berichten: 944
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:55

Goed dat hij op stage gaat! Laat de leraar het vooraf bespreken met het bedrijf en die moet er ook zorg voor dragen dat het een passend bedrijf, fijne omgeving is. Dat kan een enorme boost geven.

Daarnaast, bespreek het luchtig met hem, maak er geen groot ding van. En ga de wereld met hem in, laat hem zoveel mogelijk zelf oplossen. Sommige dingen zullen nooit gemakkelijk worden, of niet goed gaan, maar vertel hem dat dat niet erg is. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten.

Ik doe er simpel over, ik weet dat het niet simpel is, maar, uit ervaring weet ik dat luchtig/ontspannen (op de achtergrond) begeleiden, zoveel beter werkt dan vermijden (wat vele (ouders!!) doen).

Hierboven ook goed omschreven. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, het is niet erg dat het lastig is.

Wintu

Berichten: 5009
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 14:14

senna21 schreef:
Misschien is een jongerencoach beschikbaar of een jongerengroep waar hij zich bij kan aansluiten in de buurt.


Dat hebben we idd ook voorgesteld, maar met leeftijdsgenoten is het het ergst. Volwassenen gaat nog, maar leeftijdsgenoten is een ding. Hij heeft ook geen vrienden, werd ook gepest op school vroeger.

Kidde schreef:
Hij is al 19 lees ik, heeft hij al een bijbaan? Anders daar ook mee beginnen als voorbereiding op de stage?

Nee, momenteel niet. Hij gaat elke ochtend om half zeven de deur uit en is tussen 16 en 18 uur thuis en is dan ook helemaal gaar. Hij raakt overprikkeld en moet altijd 'alleen' tijd hebben.


Jokonootje schreef:
Een sociale vaardigheidstraining kan een uitkomst bieden

En anders eens werken aan zn zelfbeeld daar zijn ook mooie trainingen voor

En ja ook voor mensen met ASS


Oh kijk, deze ken ik niet, want ik kom steeds enkel assertiviteitstraining tegen. We zitten in ZW Drenthe, ik zal eens googlen of hier in de omstreken dat te vinden is, dank!

Keldeo schreef:
Psycholoog, autisme en/of adhd betekent niet direct deze problematiek. Het klinkt eerder alsof hij problemen met zijn zelfbeeld heeft en vanuit daar dichtklapt en zich klein maakt.


De communicatie problemen bestaan al sinds hij een kleuter was en was een van de redenen waarvoor we een diagnose hebben aangevraagd. In zijn geval komen zijn a-sociale gedrag juist door de autisme. Verder komt daarbij dat hij om die reden veel gepest is, wat heeft bijgedragen aan zijn lage zelfbeeld. Dus het is momenteel op een optelsom van. Als hij eenmaal vertrouwd is met je, dan valt een groot deel van de ongemakkelijkheid weg, maar daar gaan wel jaren overheen.


dioni schreef:
Vrijwilligerswerk? Bv bij een sportclub, hondenschool, asiel, manege, dierenambulance

Hij heeft inderdaad afgelopen zomer als vrijwillger gewerkt bij de konijnenopvang. Daar werkt een jongen die een beetje is zoals hij en samen konden ze wel over gamen praten. Vond ik even heel fijn om te zien :D


Tiggs schreef:
Smalltalk is iets wat je kan leren. En als hij weet hoe hij een standaard gesprekje voert, kan dat ook wat positiefs doen voor zijn zelfbeeld.

Ik vind zakelijke smalltalk en/of netwerken niet leuk, maar het is grotendeels gewoon een trucje.

Weet je of ik online daar wat meer handvatten over kan vinden?


batje schreef:
Mijn zoon heeft dezelfde diagnose (en ik ook) dus ik herken je omschrijving wel :) Thuis gezellig en praatgraag (maar wel over zijn lievelingsonderwerpen) en buiten de deur ineens veel stiller en nerveus.

Er zijn wel wat sociale vaardigheidscursussen en je kan ook wel thuis oefenen met sociaal wenselijke reacties zoals na een vraag een wedervraag stellen (Hoe was je weekend, leuk, hoe was jouw weekend) en mensen groeten als je binnenkomt en weggaat. Daarnaast kan begeleiding qua zelfvertrouwen geen kwaad. Uit onderzoek blijft dat autisten en ADHDers vanaf jonge leeftijd veel meer kritiek te verduren krijgen dan neurotypische mensen. Dat helpt de ontwikkeling van zelfvertrouwen niet..

Anderzijds is het denk ik ook belangrijk een stageplek te vinden waar hij zich thuis voelt. Wat voor stage gaat hij lopen? Als het bij een IT bedrijf is of andere technische organisatie is de kans groot dat hij niet de enige is met zijn diagnose, dat helpt enorm. Vaak zijn autisten/ADHD's onderling wel heel sociaal ;)

Als hij een richting heeft gekozen met minder 'soortgenoten' wordt het wat lastiger. Ik snap heel goed dat je hem wil beschermen en vaardigheden mee wil geven zodat hij mee kan in 'de normale' samenleving, maar pas ook op dat je hem niet té veel probeert te vormen naar de norm. Hij kan bijvoorbeeld prima leren dat je moet vragen naar hoe iemands weekend was, maar als hij een beetje op mijn zoon lijkt, kan het antwoord hem echt niet boeien en als ADHDer doet het bijna fysiek pijn om te moeten doen alsof je ergens interesse in hebt ;)

Hij ís nou eenmaal anders en hij wordt veel gelukkiger in een omgeving waar dat oké is dan in een leven waarin hij zich altijd anders moet voordoen dan hij is.


Dat oefenen we idd wel eens en dat gaat ook goed, maar dan zit ik tegenover hem. Als een ander tegenover hem zit dan gaat het weer helemaal fout.

De studierichting heeft ie idd goed gekozen, de IT inderdaad, software developer, dus op school hangt wel een beetje de Stranger Things Nerd club vibe :D Hij laat niet los over hoe het gaat, dus ik wil dat even op het gesprek met school navragen. Hij zet zichzelf altijd buiten de groep namelijk.

Ik begrijp je post erg goed, fijn dat ik niet de enige ben in een situatie als dit :D

parnassia schreef:
Goed dat hij op stage gaat! Laat de leraar het vooraf bespreken met het bedrijf en die moet er ook zorg voor dragen dat het een passend bedrijf, fijne omgeving is. Dat kan een enorme boost geven.

Daarnaast, bespreek het luchtig met hem, maak er geen groot ding van. En ga de wereld met hem in, laat hem zoveel mogelijk zelf oplossen. Sommige dingen zullen nooit gemakkelijk worden, of niet goed gaan, maar vertel hem dat dat niet erg is. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten.

Ik doe er simpel over, ik weet dat het niet simpel is, maar, uit ervaring weet ik dat luchtig/ontspannen (op de achtergrond) begeleiden, zoveel beter werkt dan vermijden (wat vele (ouders!!) doen).

Hierboven ook goed omschreven. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, het is niet erg dat het lastig is.


Ja, dat willen we idd meenemen of de leraar het stagebedrijf op de hoogte wil brengen. We bespreken het idd met hem, enerzijds luchtig, maar soms ook wel sturend, want als het aan hem ligt ontwijkt ie dat soort dingen en dat kan nu eenmaal niet altijd.
Het grappige is, dat hij totaal geen moeite heeft om mensen aan te spreken. Als hij iets niet kan vinden in een winkel, dan gaat ie niet lang lopen zoeken, dan vraagt ie gewoon. Doet ook gewoon de boodschappen. Dat is het niet, het is meer wanneer hij in een sociale situatie geplaatst wordt en men hem ook wat vraagt.

Kidde
Berichten: 3996
Geregistreerd: 24-10-09

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:19

Doordeweeks snap ik dat het misschien teveel is, maar misschien in het weekend een ochtendje? Zelf werkte ik bijvoorbeeld zaterdagochtend in de kas

Selina

Berichten: 15610
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Veenendaal

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:42

Kan je niet kijken naar een coach vanuit de WMO die met hem kan trainen aan zijn sociale vaardigheden? Dus situaties oefenen of op pad gaan.

Jannie79
Berichten: 318
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:44

Waar je naar zounkunnen zieken is een training " ik ben speciaal", leren omgaan met zijn autisme. Of een TOM-training, theorie of mind, leren herkennen van emoties bij anderen en hoe je daar mee omgaat. Beide zijn gericht op mensen met een ASS spectrum stoornis en richten zich op het sociale stukje.

Celebi
Berichten: 6042
Geregistreerd: 04-11-20

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:48

Via de huisarts of praktijkondersteuner kunnen jullie wellicht hulp bij een Autisme Centrum aanvragen? De wachttijden zijn geloof ik wel erg lang maar daar zitten mensen met een specialisme op autisme en richten ze begeleiding en therapie op een passende manier in.

Soepblik
Berichten: 1384
Geregistreerd: 26-01-21

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:52

Wat ik in mijn omgeving erg heb zien helpen is de horeca in als bijbaantje. Dat is het begin iets spannend, maar je wordt enigszins geforceerd om contact te hebben, leert goed communiceren met je collega's en je aanpassen naar verschillende situatie's. Er hangt niet teveel vanaf; de meeste mensen zie je toch nooit meer.

batje

Berichten: 10585
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:56

Zo herkenbaar! Ik doe echt makkelijk een zakelijk telefoontje of vraag de weg, maar small talk is echt een drama :')

Vergeet ook niet dat autisten zich niet hetzelfde tempo en volgorde ontwikkelen als neurotypische mensen. Hij is met sommige dingen misschien al veel volwassener en op andere vlakken nog veel meer kinds. Mijn zoon heeft ook moeite met aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten, terwijl contact met jongere kinderen en volwassenen veel natuurlijker gaat. Misschien is juist bij leeftijdsgenoten het verschil zo duidelijk voelbaar en voelt hij zich daarom ongemakkelijk.

Fijn dat hij een goed clubje heeft op school! Hij hoeft misschien ook niet in het midden van de groep te zijn om toch te genieten van de vibe. Die van mij hangt ook vaak een beetje in de periferie en lijkt daar heel gelukkig. Hopelijk komt hij op een fijne stageplek waar ze hem begrijpen!

Anoniem

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:59

Er worden hierboven al super goede opties gegeven, maar ik zou inderdaad bij de praktijkondersteuner GGZ van de huisarts beginnen. Die hebben namelijk goed zicht op welke lijnen er mogelijk zijn vanuit de sociale kaart.

Wintu

Berichten: 5009
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 15:41

Kidde schreef:
Doordeweeks snap ik dat het misschien teveel is, maar misschien in het weekend een ochtendje? Zelf werkte ik bijvoorbeeld zaterdagochtend in de kas


Ik snap wat je bedoeld hoor, hebben we het ook over gehad met zijn begeleiding destijds. Maar in principe neemt dat het probleem niet weg. Hij houdt zich afzijdig of krimpt in elkaar. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar gedrag blijft hetzelfde, enkel locatie is anders zeg maar. Hij leert niet door dat te doen zeg maar of door voor het blok gezet te worden. Lastig om dat zo uit te leggen..

Selina schreef:
Kan je niet kijken naar een coach vanuit de WMO die met hem kan trainen aan zijn sociale vaardigheden? Dus situaties oefenen of op pad gaan.

Daar kan ik wel eens naar zoeken, dat ken ik namelijk niet.
Jannie79 schreef:
Waar je naar zounkunnen zieken is een training " ik ben speciaal", leren omgaan met zijn autisme. Of een TOM-training, theorie of mind, leren herkennen van emoties bij anderen en hoe je daar mee omgaat. Beide zijn gericht op mensen met een ASS spectrum stoornis en richten zich op het sociale stukje.


Dat klinkt ook goed, emoties lezen bij vreemden is ook lastig, hij kan geen stemming aanvoelen als hij een kamer binnen komt zeg maar.


Celebi schreef:
Via de huisarts of praktijkondersteuner kunnen jullie wellicht hulp bij een Autisme Centrum aanvragen? De wachttijden zijn geloof ik wel erg lang maar daar zitten mensen met een specialisme op autisme en richten ze begeleiding en therapie op een passende manier in.


Alleen de suggestie gaat hij al van steigeren, GGD, Icare, Autisme centrum, wil ie pertinent niet. Hij wordt echt boos als je er over begint, geen goede ervaring met zowel Icare als GGZ. Verder heeft hij erg het idee dat je een mega stempel krijgt als je daar heen gaat. Op zijn vorige school was dat bekend en werd het het gekkeninstituut genoemd, dus daar is ie wars van. Hij wil enkel naar instanties waar 'normale' mensen ook naar toe gaan. Ik snap hem, maar ik begrijp het wel. Hij is ook erg bang, dat het hem gaat achtervolgen qua werk als je een rugzak hebt.
Misschien dat school hem er toe kan bewegen...

Soepblik schreef:
Wat ik in mijn omgeving erg heb zien helpen is de horeca in als bijbaantje. Dat is het begin iets spannend, maar je wordt enigszins geforceerd om contact te hebben, leert goed communiceren met je collega's en je aanpassen naar verschillende situatie's. Er hangt niet teveel vanaf; de meeste mensen zie je toch nooit meer.

Zijn motoriek is niet je van het, hij valt met regelmaat van de fiets en struikelt veel, die moet je niet met een dienblad met glazen laten lopen en zeker niet als hij zich geen houding weet te geven. Tevens helpt forceren ook niet, hij weet niet hoe het moet gewoon. We hebben bijvoorbeeld ook wel 1000 maal herhaald vroeger dat je hallo zegt als je ergens binnenkomt. Het is heel lastig uitleggen. Hij weet niet hoe het moet, dat moet m echt geleerd worden en dan komt de verlegenheid er nog over. Zijn behandelaar noemde ook dat we hem veilig in het diepe moeten gooien.
We zijn bijvoorbeeld samen gaan boogschieten, individueel maar wel in een groep mensen en ik ga dan gewoon ergens anders staan. Dan houdt hij zich redelijk staande.
Ik wil graag dat hij zijn rijbewijs gaat halen, tevens ook een geforceerde situatie om met iemand contact te hebben :')

Celebi
Berichten: 6042
Geregistreerd: 04-11-20

Re: communicatieve vaardigheden puber verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:14

En een coach gespecialiseerd in mensen met autisme? Is alleen niet vergoed en je moet met een vrij beroep erg goed uitkijken waar je terecht komt. Maar coaches an sich kunnen een hele fijne laagdrempelige manier zijn om te werken aan je persoonlijke groei. En als dat dan gelijk iemand is die snapt hoe autisme werkt is dat helemaal een fijne combinatie.

Gaat hij ook al steigeren van de praktijkondersteuner? Want dat is ook een fijne eerste stap. Wellicht niet voor specialistische hulp, maar wel om gewoon gezien te worden en misschien wat huiswerkopdrachten te krijgen om te kijken of er iets fijn helpt.

ikkeniet

Berichten: 1357
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:46

Zijn motoriek is niet je van het, hij valt met regelmaat van de fiets en struikelt veel, die moet je niet met een dienblad met glazen laten lopen en zeker niet als hij zich geen houding weet te geven. Tevens helpt forceren ook niet, hij weet niet hoe het moet gewoon. We hebben bijvoorbeeld ook wel 1000 maal herhaald vroeger dat je hallo zegt als je ergens binnenkomt. Het is heel lastig uitleggen. Hij weet niet hoe het moet, dat moet m echt geleerd worden en dan komt de verlegenheid er nog over.

Als ik dit lees heeft je zoon misschien ook wel DCD.
Vroeger werd er altijd gezegd " het is een onhandig kind"
DCD is een spierspanningstekort zonder neurologische reden, oftewel ze weten niet hoe dat komt.
Wel zie je vaak dat het samen valt met autisme en/ of ADHD. Hoogbegaafdheid is er ook bekend bij.
Ze werken soms beter alleen, en dan is computers een geweldig iets voor ze.

Onze jongste zoon heeft het, Robbie Williams en Einstein ( had het ) ook.
Automatiseren is vaak lastig. Je moet ze blijven vertellen dat ze gedag moeten zeggen bij het binnen komen. Inleven van emoties van een ander lukt ook niet altijd.

Goof

Berichten: 31620
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:52

Celebi schreef:
En een coach gespecialiseerd in mensen met autisme?


Ik zou ook een coach zoeken die hem hierin kan begeleiden.
Ik heb zelf een aantal jaren gewerkt als ambulant coach voor jongeren met ASS en had ook een cliënt op het mbo die geen woord op stage durfde te uiten, maar daardoor ook niet mee kwam en de stage niet ging halen. Ik ondersteunde op stage, leerde cliënt standaardzinnen zodat deze altijd kon reageren en handelen etc.
Zoiets kan iemand een stuk zekerder maken en echt heel helpend zijn.

VuurVleugels
Berichten: 2343
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:13

Hier autisme en ADHD en ik heb er inmiddels mijn werk van gemaakt. Als er íets is wat ik heb geleerd in bijna 32 jaar neurodivers zijn in een neurotypische wereld, en van met enorm veel neurodiversen spreken in mijn werk, is het dat je een omgeving moet zoeken waar je écht jezelf mag zijn. Ik heb jaren- en jarenlang in de verkeerde omgevingen gezeten waar ik altijd maar probeerde zo neurotypisch mogelijk te zijn om er 'in te passen', en ik ben er helemaal aan kapot gegaan. "Life begins at the end of your comfortzone" zeggen mensen heel leuk, maar voor AuDHD'ers (autisme+ADHD dus) is die comfortzone het enige wat ons overeind houdt.

AuDHD'ers vangen miljoenen extra prikkels per minuut op omdat wij extreem veel meer zenuwuiteinden hebben dan neurotypische mensen. Dat komt omdat het 'pruning', het snoeien van 95% van de zenuwuiteinden wat in de babytijd al plaatsvind, bij AuDHD'ers juist nauwelijks gebeurt. En als je jezelf dan óók nog de hele dag zo neurotypisch mogelijk moet gedragen door middel van maskeren (en dat gebeurt ook al als je vriendelijk en beleefd moet glimlachen tegen iemand terwijl je eigenlijk veel te moe bent voor sociale interactie) dan loop je op een gegeven moment gewoon vast en val je uit.

Ik werk nu met neurodiversiteit binnen Defensie (mocht je zoon z'n IT stage binnen Defensie willen lopen, stuur me een berichtje. Kunnen altijd kijken of er iets mogelijk is!) in een team waar héél veel ruimte is voor uitingen en kenmerken van autisme en ADHD, en het is echt een verademing. Als ik overprikkeld raak mag ik de meeting uit, ik mag mijn werk indelen zoals ik wil, ik heb echt goede en fijne afspraken kunnen maken met mijn leidinggevende over communicatievormen waar we beiden mee uit de voeten kunnen... Het is heerlijk. Voor mij echt nooit meer een werkplek waar ik me volledig moet voegen naar de neurotypische standaard, en het alleen maar vanuit mij moet komen steeds. Juist door deze werkplek is mijn zelfbeeld gigántisch verbeterd en ben ik compleet van mijn imposter-syndrome afgekomen (voor mensen die de term niet kennen: het idee dat je elk moment door de mand kan vallen op werk, dat mensen door gaan hebben dat het een fout was om je aan te nemen omdat je eigenlijk helemaal niks kan - enorm verlammende en saboterende gedachte).

En dat is dus ook mijn bezwaar tegen Sociale Vaardigheid cursussen bij neurodiversiteit: ze werken maskeren in de hand. Je leert er zo neurotypisch mogelijk te zijn. Net als het trucje van small talk aanleren: voor een neurotypisch iemand die niet van small talk houd is dat vermoeiend maar 'oké, het moet maar'. Maar voor een neurodivers iemand kan smalltalk echt he-le-maal slopend zijn, zo'n gesprekje van 3 minuten slokt de helft van de energie voor die dag op. Omdat élk signaaltje wordt opgepikt (wenkbrauwtrilling, mondhoektrek), omdat elke seconde bewust wordt nagedacht over wel/geen oogcontact en hoe lang dan, omdat elk woord zorgvuldig afgewogen moet worden. En óók omdat neurodiverse mensen met 80% meer negatieve feedback te maken krijgen in hun leven, zoals iemand hierboven ook al zei: 'zit toch eens stil', 'stel je niet aan', 'doe niet zo raar', 'waarom kan jij nou nooit eens normaal zijn'. Dat doet echt iets met een kind/mens! Dus werkelijk waar álle (micro)bewegingen, uitdrukkingen, intonatie en woorden worden op een weegschaal gelegd. Dat sloopt je.

En goed, niet iedere AuDHD'er is hetzelfde natuurlijk, als je er één hebt ontmoet heb je er één ontmoet. Maar we zien wel een forse trend bij deze doelgroep, waaronder dit dus. En als iets zó veel energie kost en er geen automatisering in komt, waarom dan aanleren? Zodat ze misschien nét makkelijker aan een baantje komen? Maar als in dat baantje dan wordt verwacht dat je aan small talk doet, hoe handig is het dan om dat baantje te willen?

Ik weet natuurlijk niet hoe het met zijn opleiding en stage zit, of jullie zelf een plek uitzoeken of dat hij ergens geplaatst wordt. Maar hoe dan ook zou ik zeggen: maak een autisme/ADHD-vriendelijke stageplek prioriteit nummer 1! Als hij de plek zelf zoekt heb je het meer in de hand, maar ook als hij geplaatst wordt, hamer er dan bij zijn school op dat ze echt even goed de tijd/moeite nemen om een geschikte plek te vinden. Liefst een plek waar ze fijne ervaring hebben met neurodiversiteit. Daar is school natuurlijk ook bij gebaat, want niemand zit te wachten op extra begeleidingsgesprekken en/of uitval. En jij en je zoon al helemaal niet :n

Hem leren dat hij zichzelf niet mag zijn gaat zijn zelfbeeld absoluut niet verbeteren. Dat zelfbeeld haat pas omhoog op een plek waar hij er gewoon mag zijn zoals 'ie is :(:)

Het is balen dat zijn hakken zo hard in het zand gaan van autisme centra etc., want ik denk zelf dat een goede psycho-educatie training, dus een training waar iemand leert wat AuDHD is en hoe dat zich uit bij die persoon specifiek, iemand véél meer kan leren over meedraaien in de maatschappij dan een sociale vaardigheidstraining van welke soort dan ook. Zit hij op sociale media? Er zijn véél TikTok en Instagram accounts tegenwoordig van mensen met autisme/ADHD/AuDHD... Gewoon werkende mensen met een gezellig leven, die hun ervaringen delen als neurodiverse mensen in een neurotypische wereld. Daar kan hij misschien ook veel herkenning in vinden wat een zaadje zou kunnen planten van zelfacceptatie, en misschien zelfs wel zelfliefde :)
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 07-03-25 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

journee
Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:17

Heeft je zoon online tijdens het gamen ook geen contact met anderen? Dat het vooral in 'real life' eng is zeg maar?
Ik heb niet echt ervaring met autisme, maar met pubers dan weer wat meer.
Ik weet ook niet hoeveel nadruk er is op alles wat hij niet goed kan tegenover de dingen waar hij wel goed in is? Als je vaak hoort dat je dingen anders moet doen is dit ook niet goed voor je zelfbeeld, ook niet als iemand het goed bedoeld. Dan helpt het om ook vaak te horen wat je wel goed doet en dat je ook jezelf mag zijn en gewaardeerd wordt voor wie je bent.

Betreft stage zou ik het misschien ook anders aanpakken. Dus niet tegen je zoon zeggen dat hij het niet goed doet of moet veranderen, maar de bal juist aan de andere kant leggen. Dus het stage bedrijf vooraf inlichten en benaderen en gewoon uitleggen hoe jouw zoon in elkaar steekt. Dus zijn sterke punten aanhalen, zijn minder sterke punten (gebrek aan sociale vaardigheden) en kijk of het bedrijf hier rekening mee wil/kan houden.

Best kans dat als jouw zoon minder het gevoel heeft dat hij zich aan moet passen, maar dat hij gewoon geaccepteerd wordt voor wie hij is, hij al meer zelfvertrouwen krijgt en uit zichzelf meer uit zijn schulp kruipt.

Normaliter wordt er een stage gelopen in de richting van de studie, dus dat zou ook in de IT zijn. Grote kans dus dat hij daar ook meer gelijkgestemden tegen zal komen.

Wintu

Berichten: 5009
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 01:19

Celebi schreef:
En een coach gespecialiseerd in mensen met autisme? Is alleen niet vergoed en je moet met een vrij beroep erg goed uitkijken waar je terecht komt. Maar coaches an sich kunnen een hele fijne laagdrempelige manier zijn om te werken aan je persoonlijke groei. En als dat dan gelijk iemand is die snapt hoe autisme werkt is dat helemaal een fijne combinatie.

Gaat hij ook al steigeren van de praktijkondersteuner? Want dat is ook een fijne eerste stap. Wellicht niet voor specialistische hulp, maar wel om gewoon gezien te worden en misschien wat huiswerkopdrachten te krijgen om te kijken of er iets fijn helpt.
Die richting zijn we idd al eens uit geweest. Dat waren dan gesprekken en kickboksen. Dat kickboksen ging dan goed, enkel vonden we de gesprekken wat dubieus. Hij had op een gegeven moment een gesprek met een 19 jarige. Dat vonden we wat vreemd. Tegelijkertijd belden ze dat we contact op moesten nemen met de huisarts, omdat er op nieuw vergoeding aangevraagd moest worden. Nou dat hebben we gedaan, alleen vroeg de huisarts om een voortgangsrapport. Toen belden ze ons terug en zeiden dat mijn zoons traject klaar was. Ze hebben dus nooit iets bijgehouden en achteraf bleek ook dat ze helemaal geen papieren hadden en op dit punt fraudeerden, dus ik vind het best lastig om uit te vogelen of iemand 'weet wat ie doet' zeg maar.

Wintu

Berichten: 5009
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 01:22

ikkeniet schreef:
Zijn motoriek is niet je van het, hij valt met regelmaat van de fiets en struikelt veel, die moet je niet met een dienblad met glazen laten lopen en zeker niet als hij zich geen houding weet te geven. Tevens helpt forceren ook niet, hij weet niet hoe het moet gewoon. We hebben bijvoorbeeld ook wel 1000 maal herhaald vroeger dat je hallo zegt als je ergens binnenkomt. Het is heel lastig uitleggen. Hij weet niet hoe het moet, dat moet m echt geleerd worden en dan komt de verlegenheid er nog over.

Als ik dit lees heeft je zoon misschien ook wel DCD.
Vroeger werd er altijd gezegd " het is een onhandig kind"
DCD is een spierspanningstekort zonder neurologische reden, oftewel ze weten niet hoe dat komt.
Wel zie je vaak dat het samen valt met autisme en/ of ADHD. Hoogbegaafdheid is er ook bekend bij.
Ze werken soms beter alleen, en dan is computers een geweldig iets voor ze.

Onze jongste zoon heeft het, Robbie Williams en Einstein ( had het ) ook.
Automatiseren is vaak lastig. Je moet ze blijven vertellen dat ze gedag moeten zeggen bij het binnen komen. Inleven van emoties van een ander lukt ook niet altijd.

Ja!! Ik ken het enkel niet bij deze naam, maar iets anders. Kan er alleen niet op komen. Heb dat destijds ook voorgelegd, maar er is niks mee gedaan, want men had immers al een diagnose en dan wordt daar best aan vast gehouden. Ik kom nou even niet zo gauw op de naam die ik bedoel. Maar daar heeft hij idd heel veel kenmerken van! Dank, want ik was dat stukje al even weer vergeten!