Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 00:09

Met kerstavond kreeg ik een roman die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal over iemand die zich in zijn dromen een vorig leven herinnert, en hij legt zelfs contact met zijn zgn weduwe.

Het boek houdt me wat bezig, niet omdat ik zelf herinneringen heb, maar ik denk heel anders dan mijn omgeving, soms vraag ik me af of ik beter in de Arabische wereld pas. En het lijkt me ook geloofwaardiger dan een hemel en hel waar alle mensen samendrommen, ik hou niet zo van massa's, dus niet mijn ding. Al mag het van mij na dit leven ook gewoon gedaan zijn hoor.

Nog mensen die hier al over nagedacht/gehoord/gelezen hebben?

Hutcherson

Re: Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 03:21

Ik denk dat iedereen wel eens de vraag heeft gehad 'als welk dier zou je willen reincarneren?' en daarover na heeft gedacht.
Ik geloof zelf niet heel erg in reincarnatie omdat ik daar simpelweg geen bewijs voor heb. Wel hoop ik dat er meer is dan enkel dit fysieke leven op aarde. Als je verder nadenkt kun je je namelijk afvragen wat de nut van leven an sich is, maar het heeft vast een reden dus laat er dan meer zijn dan wij denken/weten en het niet voor niks zijn.
Het is natuurlijk wel vreemd dat jij een bewustzijn hebt, die jou, jou maakt. Dat jij door jouw ogen kijkt en jouw eigen gedachten hebt. Waarom zit jouw 'jij' in dat lichaam en niet dat van een ander? Het lijkt er dus op dat het bewustzijn samenhangt met een ik/ziel/dontknow. Zijn die er onbeperkt? Leven die 1 leven en daarna is het klaar of gaat het door?
Ik denk niet dat we erachter gaan komen, maar er zijn heel veel interessante, onbeantwoordde vragen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 05:04

Ik moest even terug zoeken, ik heb hier pas een reel over gezien en alle antwoorden daar onder vind ik fascinerend.

Blijf het altijd wat apart vinden dat het alleen kinderen zijn die deze herinnering hebben. Aan de andere kant, hoe kunnen ze dit soms weten?

Ik weet niet zo goed wat ik geloof maar ik hoop eigenlijk dat het na dit leven wel gewoon klaar is. :+ Ik wil niet nog een keer. :')

Oke misschien als dikke verwende huiskat van 2 mensen met een fulltime baan en zonder kinderen. :')

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 08:19

Ik geloof daar ook in, het kan toch niet zijn dat dit kleine stukje op aarde alles is. Ook ik heb "herinneren" of gevoelens bij een ander land. Maar leef in hier en nu.
Bij mijn volgende leven wil ik wel een verzoek doet tot dikke rooie kater met een heel lief huisje om terug te komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 08:26

Ik geloof in reïncarnatie en ik denk dat je ‘mag kiezen’ of en wanneer je terugkomt in het leven. En dat je iets ‘uitkiest’ wat jou vormt/iets leert wat je nodig hebt om een beter/hoger iets te worden. Klinkt wat vaag maar ik denk dat we hier zijn om iets te leren. En dat het aan ons is wat we daarmee doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 08:34

Ik geloof niet in reïncarnatie of dat er iets is na de dood.
Mijn mening is dat mensen dit allemaal maar verzonnen hebben uit angst dat er na de dood echt niks meer is.
Ik wou dat ik er wel in geloofde, dan is de gedachte aan de dood een stuk geruststellender.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 08:36

Ik geloof er niet in dat er na de dood nog wat is, maar ik heb wel graag die gedachte. Bij de uitvaart van mijn oma zag ik een vlinder voorbij vliegen, dan hoop ik altijd dat dat haar zal zijn. Maar echt geloven in reïncarnatie doe ik niet. Zelf zou ik niet terug hoeven komen, ik hoef niet te zien dat anderen verdriet om mij hebben.
Ik hou me graag vast aan het ideaalbeeld dat als ik overlijd, ik mijn dierbaren die ik heb moeten missen weer in mijn armen kan sluiten en dat tijd dan relatief is en een seconde een eeuwigheid op aarde is en dus iedereen bij mij zal zijn.

Tussen het erin geloven en erin hopen zit nog een verschil. Ik hoop graag, maar ik geloof pas als er wetenschappelijk bewijs voor is.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 08:36

Waarom geloof je níet in reïncarnatie supervixen? Die kans is toch net zo groot als dat je er wel in geloofd?

Wat nou; wat jij geloofd, gebeurt na de dood?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:08

Ik geloof niet in reïncarnatie omdat ik hoop dat er nog iets is na de dood. Dat maakt me eigenlijk niks uit. Het is ook prima als er niks meer is want dat merk ik dan toch niet meer. Ik geloof dat we een ziel zijn in een lichaam, een tijdelijk lichaam wat zich ontwikkelt en ouder wordt. En dat we herboren kunnen worden in een volgend leven. Wetenschappelijk bewijs ga je natuurlijk nooit krijgen want er is nooit een testgroep die je dit kan laten uitvoeren. Maar er zijn genoeg verhalen te horen en te zien van mensen die echt in detail dingen wisten uit vorige levens en dat ook aan konden wijzen. Bijvoorbeeld waar ze begraven zou liggen of andere nog onbekende informatie. En soms zie je kinderen die op 3 jarige leeftijd Mozart spelen op de piano of ook verhalen over kinderen die net kunnen praten en het hebben over 9/11 en zeggen dat ze NAAM heten en in een vliegtuig zaten. En dat bleek echt een passagier te zijn.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-02-25 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:10

Nee daar geloof ik niet in. Misschien omdat ik hoop dat de dood een soort droomloze slaap is waarin je niets meer merkt, voelt of weet. Eén leven is voldoende, een eindeloze serie levens leiden lijkt me vreselijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:11

Mars schreef:
Nee daar geloof ik niet in. Misschien omdat ik hoop dat de dood een soort droomloze slaap is waarin je niets meer merkt, voelt of weet. Eén leven is voldoende, een eindeloze serie levens leiden lijkt me vreselijk.

Ik geloof dat je een keuze hebt. Dus als dit leven jou zo moe heeft gemaakt dan mag je lekker rondzweven als zieltje en hoef je niet terug te komen. :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 09:19

Supervixen schreef:
Mijn mening is dat mensen dit allemaal maar verzonnen hebben uit angst dat er na de dood echt niks meer is.
Ik wou dat ik er wel in geloofde, dan is de gedachte aan de dood een stuk geruststellender.

In mijn geval gaat die redenering niet op, aangezien ik zelf liever een droomloze slaap als dood zou hebben. Maar als ik mag kiezen, laat me dan maar president van de VS worden of zo.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 09:22

Captain schreef:
Ik moest even terug zoeken, ik heb hier pas een reel over gezien en alle antwoorden daar onder vind ik fascinerend.
[ Video ]

Blijf het altijd wat apart vinden dat het alleen kinderen zijn die deze herinnering hebben. Aan de andere kant, hoe kunnen ze dit soms weten?

Ik weet niet zo goed wat ik geloof maar ik hoop eigenlijk dat het na dit leven wel gewoon klaar is. :+ Ik wil niet nog een keer. :')

Oke misschien als dikke verwende huiskat van 2 mensen met een fulltime baan en zonder kinderen. :')

Die reel sluit heel erg aan bij mijn boek: ten eerste dat je vaak reïncarneert binnen je familie, en dat je herinneringen aan een vorig leven vaak flarden zijn en verdwijnen, zoals je je s morgens nog net je dromen herinnert en een uur later vaak niet meer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:28

Nee, helemaal niet.

Waarom zou ik ook? Zolang ik er persoonlijk geen enkele ervaring mee heb? Ik ben heel nuchter, niet lichtgelovig.

Ik respecteer ieder zijn "geloof". Maar meer dan dat is het niet. Voor mij. Dood is dood. Je hoort hoogbejaarde mensen vaak zeggen "ik heb een goed leven maar het is nu wel volbracht". Ze zijn niet meer bang voor het einde. Ze zijn er ok mee. Daar geloof ik in. Gedurende het leven ontwikkel je je naar dat eindpunt. En dan is het helemaal over en voorbij voor jou.
Laatst bijgewerkt door Boras op 16-02-25 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:31

Supervixen schreef:

Beter dan dit kan ik mijn eigen mening niet verwoorden.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:15

Michael Newton heeft hier hele gave boeken over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:16

Ik was onder de indruk van de verhalen van Omm Seti/Dorothy Eady en James Leininger.

https://www.bol.com/nl/nl/p/ik-was-ooit ... 007240392/

De eerste door haar hebben ze opgravingen gevonden in Egypte die zij kon aanwijzen omdat ze die kennis had vanuit een vorig leven. De tweede wist al de namen nog van de overige mannen die in zijn peleton zaten in WW2 en wist nog hoe zijn vliegtuig heette en kon de mannen van zijn peleton ook nog aanwijzen qua naam als kind terwijl ze al bejaard waren.

Waarom alleen kinderen zich alleen vaak nog wat herinneren schijnt te maken te hebben met bepaalde hersengebieden die sluiten na 5/6 jarige leeftijd.

Dus ja, ik geloof wel in reincarnatie..er is nog zoveel wat we niet weten..ik geloof alleen niet dat we individuen blijven na het overlijden maar dat we weer een worden met de kosmos.

Dorothy Eady:
https://www.tbsnews.net/features/myster ... ady-810966

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:17

Ik geloof hier wel in.
Er zijn kinderen die bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen tot in details enorm goed kunnen tekenen. Hoe zouden zij dit dan kunnen als ze die vliegtuigen nog nooit gezien zouden hebben?

Ik heb als kind 7 jaar (van mijn 6de tor 13de) in een huis gewoond waar iemand opgebaard lag. Ik had enorm vaak nachtmerries, sommige herinner ik me nog steeds, en sliep niet goed.
Toen we verhuisden stopte de nachtmerries ook direct.
Detail: pas na de verhuis naar ons huidige huis werd me het verteld over de opgebaarde in het vorig huis toen ik zei da ik eindelijk eens goed geslapen heb.

Ik geloof dus wel dat er iets is na de dood.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:20

Art_Ificious schreef:
Ik heb als kind 7 jaar (van mijn 6de tor 13de) in een huis gewoond waar iemand opgebaard lag. Ik had enorm vaak nachtmerries, sommige herinner ik me nog steeds, en sliep niet goed.
Toen we verhuisden stopte de nachtmerries ook direct.
Detail: pas na de verhuis naar ons huidige huis werd me het verteld over de opgebaarde in het vorig huis toen ik zei da ik eindelijk eens goed geslapen heb.

Ik geloof dus wel dat er iets is na de dood.

Dit is weer wat anders en heeft niks met reïncarnatie te maken. Een opgebaarde is voor mij gewoon een leeg lichaam. Niks anders. In geesten geloof ik dan weer niet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:26

Ik weet het niet.

Mijn zoon was jaar of 2 en ik gaf hem een nachtzoen.
Hij vertelde dat zijn vorige mama lief was maar ik ook. :wow:
Rond die tijd gingen we een keer naar een Mc Donalds. Bij deze Mac komen we nooit.
Zoon vanaf de achterbank, ik heb een deja-vu. Ik ben hier eerder geweest.

Hoe komt een kind van nog geen 3 op dat woord.
En weet de betekenis van dat woord. En herkende de Mac. Heel vaag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:29

Maar in geesten geloof ik wel, heb zelf als kind een schim gezien. En mijn tante (wonend in Nederland) legt contact met overledenen.

Ik geloof dat een geest een overledene is die nog niet klaar is om van aarde weg te gaan.

En een reïncarnatie als mens ook plaats vind wanneer je als mens nog niet klaar was met je taak op aarde, en dat je ook niet direct terugkomt maar jaren later pas.

Reïncarnatie als dier zou het mooiste zijn, maar of dat überhaupt kan zal men nooit te weten komen. Dieren kunnen immers niet praten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:06

Elisa2 schreef:
Dus ja, ik geloof wel in reincarnatie..er is nog zoveel wat we niet weten..ik geloof alleen niet dat we individuen blijven na het overlijden maar dat we weer een worden met de kosmos.

Er is nog een hoop wat we niet begrijpen en weten, dus ik hou het zelf liever bij wat we wel weten. Een van de weinige stukjes bijbelse tekst die hoe dan ook waar is: (...) totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof en gij zult tot stof wederkeren. De atomen waaruit wij opgebouwd zijn verdwijnen niet na onze dood, maar vormen nieuwe verbindingen die mogelijk nieuw leven vormen. Dat is geen reïncarnatie in de meest gebruikte zin van het woord, maar ergens vind ik het wel een gerustellende gedachte.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:58

Ik geloof niet in reincarnatie. En het feit dat meerdere mensen aangeven in een vorig leven Marie Antoinette of Napoleon te zijn geweest, en niet het kind van een arme sloeber dat op 8-jarige leeftijd overleed aan de builenpest, sterkt mij in die mening.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 14:38

Lieser schreef:
Ik geloof niet in reincarnatie. En het feit dat meerdere mensen aangeven in een vorig leven Marie Antoinette of Napoleon te zijn geweest, en niet het kind van een arme sloeber dat op 8-jarige leeftijd overleed aan de builenpest, sterkt mij in die mening.

Dat was ook de kritiek van de sceptische ex vriendin van het hoofdpersonage in het boek. Zijn nieuwe vriendin was echter wel een gewoon mens geweest, hoofdpersonage zelf was in zijn eerste leven bij Arnhem gesneuveld id oorlog.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:47

Ja ik geloof wel in reincarnatie, heb ook weet van vorige levens, en nee ik was geen bekend figuur ofzo. Juist heel normale mensen. En het heeft mijn fascinatie op jonge leeftijd met bepaalde dingen (landen en culturen) ook verduidelijkt. En bij mij zijn 2 plaatsen ook wederkerig in mijn levens: Parijs en Schotland. Eerste keer in Schotland voelde als thuiskomen, heb er ook heimwee naar.

MBT zielen kan ik contact maken met overledenen (ook met levenden overigens) en dit heeft mij ook veel inzichten etc gegeven. ook over “na de dood” etc.