Eigenlijk heb ik hier al een aantal jaar last van, het is niet frequent en er zit geen patroon in. Ik word in verschillende situaties ineens onwel en als ik zelf niet er op tijd bij ben val ik flauw.
Ik heb dit in rust maar ook tijdens bijvoorbeeld het paardrijden of schaatsen. Afgelopen zomer werd ik in het vliegtuig zelfs onwel en ben ik ook daar flauwgevallen.
Hiervoor ben ik een aantal keer bij de huisarts geweest waar mijn huisarts het weg wuifde met “Je hebt een lage bloeddruk dat is normaal bij jonge vrouwen”. Wel is er op wat aandringen van mij vorig jaar na de vakantie nog bloed geprikt, hier kreeg ik alleen telefonisch door dat de uitslag gewoon goed was.
Nu ben ik begin januari op mijn werk weer onwel geworden. Ik zat achter mijn bureau na de lunch en ineens begon mijn hoofd te kloppen en sloegen mijn oren dicht en volgens mijn apple watch was mijn hartslag toen 166. Ik ben toen nog naar mijn collega gelopen omdat ik het niet vertrouwde en uiteindelijk daar flauwgevallen. Hierop heeft BHV de ambulance gebeld en omdat de first responder die toen gekomen was het niet vertrouwde ben ik met spoed meegenomen naar het ziekenhuis. Mijn bloeddruk was daar nog maar 60/40 mijn temperatuur 35 graden. In een helder moment nog mijn ringen afgekregen want mijn vingers zwelde op en ik kreeg een vuurrode kleur. Uiteindelijk is er in het ziekenhuis een ECG gemaakt en hier was niks op te zien. Verder is er geen onderzoek gedaan. Mijn bloeddruk en hartslag was uiteindelijk bijgetrokken en ik mocht naar huis.
Hierop ben ik weer naar de huisarts gegaan maar wel om een andere arts gevraagd. Zij heeft mij ook i.v.m. hartklachten in de directe familielijn naar de cardioloog doorgestuurd. Ik heb een dag met een holter gelopen en andere onderzoeken stonden gepland voor begin februari.
Begin februari nog voor de andere onderzoeken ben ik weer onwel geworden op werk, dit keer voelde ik het beter aankomen. Ik ben zelf op de grond gaan liggen maar mijn hartslag liep toch op naar 155. Mijn ademhaling is rustig en verder dan druk op de borst, hartkloppingen en weer een lage bloeddruk en temperatuur kwamen we niet. De ambulance is weer gekomen en dit keer beslist dat ik meteen naar huis gebracht kon worden en niet weer langs het ziekenhuis hoefde. Suiker was uit mijn hoofd rond 7, ECG was goed en ook mijn ademhaling en CO2 was goed.
Diezelfde week was mijn afspraak bij de cardioloog. Hier kwam niet mega veel uit. Uit het holteronderzoek kwam niks geks, de echo was ook mooi en niks geks, bloed was goed op een iets laag suiker na (4,9) volgens de cardioloog niet heel gek voor jonge mensen. Op de ECG was in rust echter iets te zien, hierop hebben we nog een fietstest/stresstest gedaan en hier was de afwijking niet te zien. Hierop maakte de cardioloog uit dat de kleine afwijking op de ECG niks ernstigs is en ook niet de reden is voor mijn klachten. Voor jullie informatie de afwijking is een klein boogje op de ECG direct voor de hoge piek van de hartslag. Wel heeft hij aangegeven dat ondanks een wat lage suiker niet gek is voor jonge mensen het misschien toch handig is om daarnaar te kijken.
En nu? Nu moet ik weer terug naar de huisarts, echter is de arts die mij wel direct naar de cardioloog stuurde op z’n vroegst pas 28 februari beschikbaar. Deze afspraak staat dus omdat ik bij de andere arts geen goed gevoel heb en daar dingen snel weggewuifd worden.
Tussen deze gevallen van flauwvallen zijn er ook momenten tussendoor geweest dat ik het op tijd aan voelde komen en ging zitten en hierdoor niet ben weggevallen.
Verder misschien nog handig om te weten, ik heb endometriose. Dit is bij elke arts die me tot nu toe heeft gezien aangegeven (dus hopelijk wel rekening mee gehouden). Dit wordt elk jaar gecontroleerd en daar moet ik binnenkort nog een afspraak voor maken.
Zijn mensen die de klachten herkennen of ook hebben? Zijn er nog tips om uit te laten zoeken bij de arts?
Ik ga mij suiker sowieso aankaarten en na een tip van een collega met diabetes vragen of we mijn suiker een dag kunnen monitoren.
Als je de hele tekst hebt gelezen chapeau en ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is. Wellicht ben ik wat info vergeten