Verlaten Partner

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nietvanzelf

Verlaten Partner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 11:10

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

Het besluit in mijn hoofd of hart is gemaakt, ik ga na 7 jaar een einde maken aan mijn relatie.
Ik weet nog niet welk deel het er nog niet mee eens is en de echte verhuizing het echt wegaan moet nog komen en mijn gedachte vinden dat zeer oncomfortabel.

Achteraf heb ik meer dan genoeg red flags gehad alleen zag ik ze niet, of ik stopte dat weg.

4 jaar geleden ben ik gaan samenwonen en vlak daarna kwam ik erachter dat partner verslaafd is aan drugs
De redder die ik ben dacht dat ik wel kon helpen, nu 4 jaar later snap ik eindelijk dat dat dus niet kan.
Hij is wel bij een kliniek geweest en kreeg de diagnose adhd en medicijnen, daar werd hij rustiger van alleen de verslaving bleef

De dag dat ik wist dat ik weg zou moeten is nu 1 jaar geleden.
We hadden ruzie om geld (hij had geld uit de boodschappenpot gepakt om shaq te kopen zonder iets te zeggen, pas toen ik er achter kwam gaf hij toe)
Dat ging voor mij te ver en er ontstond een discussie.
Hij herhaalde meermaals dat ik moest stoppen maar ik dacht deze keer hell no en beet me er in vast.
Hij gooide een vol flesje drinken in mijn zij (dat deed meteen zeer) ik werd zo kwaad dat ik tegen de salontafel schopte en die kwam tegen hem aan en toen vloog hij van de bank mij aan duwde mij op de bank.
Ik verweerde me vrij hevig en toen pakte hij me vast en gooide me op de grond.
De blik in zijn ogen vergeet ik nooit meer, ik dook ineen en beschermde mijn hoofd want ik dacht echt dat hij nog op me in zou schoppen.

Toen wist ik meteen dit was de eerste keer maar het gaat hier niet bij blijven.
Maar ja ik bleef toch en probeerde te lijmen wat er nog te lijmen viel.

In december was hij een weekend weg en was ik alleen en ik heb me zo vrij gevoeld ik besefte dat ik op mijn tenen loop om hem blij te maken of te zorgen dat hij geen error krijgt.
Toen hij terugkwam hadden we weer een heftige discussie en dat was de 2e keer dat ik dat bange gevoel had en besloot ik om wijs mijn mond te houden maar ik was hier heel erg van overstuur (onrecht is iets waar mensen mij keihard mee kunnen raken dat vind ik verschrikkelijk)

Een paar weken later weer ruzie en toen was ik het zat, dingen zeggen om mij bewust pijn te doen, mij bewust naar beneden halen dat vond ik eindelijk respectloos zo ga je niet met je partner om nooit

Ik kan niet alles delen ivm herkenbaarheid van familie hier maar ik zit al een tijd in de ziektewet van het UWV en om weg te kunnen moet ik eerst weer een baan hebben.
Ik sta genoeg jaar ingeschreven voor een woning en ik gun mezelf dit ook.
Maar ik wil niet het ene probleem ruilen voor financiele zorgen dus ik wil alles in stappen gaan doen. Niet dat ik straks ergens anders woon en mij paard moet verkopen dan ben ik weg maar doodongelukkig.
Solliciteren is stap 1, als ik een baan heb na mijn proeftijd inschrijven en dan wegwezen.

Geen zorgen wij gaan normaal met elkaar om en ik ben slim genoeg en weet hoe ik met hem om moet gaan het is niet zo dat ik hier bang rondloop maar ik besef me ook dat mijn mentale gezondheid beter gaat worden als ik weg ben.

Ik heb wekelijks hulp van mijn coach en ze helpt mij hierbij

Bij mijn ouders kan ik niet terecht en ik heb kennissen maar vrienden niet echt

Jullie zijn objectief, kijken er anders naar en ik denk dat het mij weer een stukje op weg helpt

Bedankt alvast voor het lezen van mijn verhaal

Elisa2

Re: Verlaten Partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:13

Goh, ik heb maar een woord en dat is respect voor jouw beslissing.

Een verslaafde kun je inderdaad niet helpen, die kan alleen zichzelf helpen als er een wil is en mensen die verslaafd zijn kunnen rare dingen doen en dat moet je inderdaad niet willen als het ten koste gaat van jezelf.

Ik heb geen tips, wil je gewoon echt heel veel succes wensen en het lijkt me heel goed hoe je het aanpakt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:14

Heftig verhaal TS.

Mijn eerste gedachte is hoe snel verwacht je weer een baan te hebben?
Want deze situatie lang laten duren gaat er niet voor zorgen dat je beter wordt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:19

Als eerste heel veel sterkte.
Maar respect voor jouw, hopelijk vind je snel een nieuwe baan en kan je weg

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:23

Waarom moet je eerst een baan hebben? Nu telt wsl het inkomen van partner mee voor je uitkering, maar wordt dat niet opgehoogd als je op jezelf woont? Heb je al een gesprek gehad met de gemeente, het uwv en daarna de woningbouw over de situatie? Toen ik destijds bij mijn partner weg ben, had ik geen inkomen meer en nauwelijks spaargeld. Zolang ik geen eigen plek had, kreeg ik geen uitkering, en zolang ik geen uitkering had geen eigen plek (een baan was op dat moment geen optie voor mij). Maar navragen leerde dat dit soort situaties heel veel voorkomen en dat het tegelijkertijd kan worden geregeld. Ik hoop dat dat voor jou ook mogelijk is, dan kun je sneller weg en misschien eerst even landen op een nieuwe plek alvorens een nieuwe baan te zoeken. Veel sterkte!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:29

Een sterk en verstandig besluit TS.

Mijn eerste gedachte is wel dat je herstel misschien sneller gaat als je uit deze situatie weg bent?

Regel sowieso een aparte rekening (bij een bank waar jullie nu niet bij zitten) waar je jouw loon of uitkering op binnen kan laten komen.

En verkijk je niet op de tijd die je geestelijk herstel nodig heeft als je eenmaal uit deze toxische relatie weg bent.
Heel veel sterkte!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:34

Je bent ziek schrijf je, is het vinden van een baan nu wel een realistische optie?

Ik zou ook zeggen, is niet juist dat eigen huis en rust vinden een eerste stap?

Heel veel succes!

Nietvanzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 11:44

@petpa ik heb deze maand mijn eerste gesprek staan en ik ben me heel goed bewust dat hier blijven niet beter word.

Maar ik zit niet zomaar in de ziektewet (angstaanvallen, bang om alleen te zijn na vele verliezen) en eigenlijk is het te vroeg maar anderzijds zou afleiding ook goed zijn dus het is voor mij een beetje balanceren.
Ik heb voor mijzelf wel gesteld dat ik me na een gesprek fijn moet voelen bij de organisatie etc
Ik kan inmiddels goed aanvoelen en ik kan mijn angsten ook beter aan maar over mijn grenzen gaan gaat averechts werken

@christina
Mijn uitkering is gebaseerd op mijn werkverleden, ik klaag niet maar het zou echt te krap worden en die zorgen wil ik er niet bij hebben mijn paard is mijn alles en de enige plek waar ik me goed voel.

@roodvos
Ik denk ook dat mijn herstel vooruit zal gaan al heb ik vandaag weer gedachte die anders beweren.
Mijn psycholoog beaamt dit ook

We hebben gelukkig beide nog onze eigen rekening

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:53

Het voelt een beetje als het kip en het ei verhaal in de zin van wat doe je eerst?

Je klinkt heel zakelijk; eerst meer inkomen dan ga ik.
En dat is heel logisch.

Maar praktisch gezien?
Als je straks en een baan + een verhuizing moet fixen dan is dat ook niet ideaal.
Daarnaast; indien je morgen op een huis reageert dan krijg je niet morgen de sleutel.

Wellicht toch wat dingetjes om over na te denken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:23

Heb je voor jezelf uitgezocht wat je inkomen zal zijn zodra je daar weg bent, en ook of je dan in aanmerking komt voor toeslagen? Huurtoeslag, zorgtoeslag

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:27

Heel veel sterkte. Ik heb ooit ook mijn partner verlaten omdat hij niet meer 'te redden' was. Er waren kinderen in het spel en een koophuis.

Uiteindelijk is het voor mij de enige juiste keuze geweest en zo te lezen is dat bij jou ook.

Hou je taai, het is lastig, en je gaat jezelf wel 100 keer afvragen of je het wel goed doet, maar het is echt de juiste keuze.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:29

Heel goed dat je gaat, dapper en sterk.

Ik heb ooit ook in een vreselijke toxic relatie gezeten, met mijn dochter van toen 8, 9 jaar oud. Ik werkte ook nog bij hem in de zaak. En hij zei altijd 'waar wil jij nou heen zonder werk met je kind?'

Ik ben gegaan, vond op MP twee kamertjes met gedeelde badkamer in de woonboerderij tegenover mijn paarden. Ik had niets meer. UWV verhoogde wel mijn gedeeltelijke WAO, die ik had. Daardoor ben ik vertrokken. Geen vetpot, maar ik kon van daaruit weer opbouwen. Werk zoeken, etc.
Hij had dit nóóit verwacht en sommigen verklaarden me voor gek. Zó blij dat ik dat gedaan heb toen. Mijn leven is daarna helemaal veranderd ten goede.
Dit is 10 jaar geleden.

Het is wel pittig, ik heb veel stress gehad. Maar dat was het waard. Nóóit bij iemand blijven waar je doodongelukkig bij bent. Hoe ze ook dreigen.

Héél veel succes en daadkracht voor jou :knuffel: !!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:35

Ik snap je financiële angst. Toch wil ik zeggen laat je niet tegenhouden door deze angst. Hoe meer drama je over je heen krijgt, hoe langer het herstel gaat duren. Als je rust krijgt wordt het straks waarschijnlijk nog even zwaarder dan nu. Alles moet er straks nog uit. Mijn advies is dus ga zo snel mogelijk. Heel veel sterkte met de situatie.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:37

Laat iemand van de gemeente (wijkteam of hoe het bij jou heet) met je mee denken en kijken. Dan is er echt wel wat mogelijk. Zou hier zo snel mogelijk weg gaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:41

wat een lastige situatie ts. Ik wil je heel veel sterkte wensen! Ik weet niet wat voor werk je zoekt, maar ik verwacht dat het in deze tijd lastiger is om woonruimte te vinden dan een baan, dus ik zou me daar ook alvast op focussen.

Ik begrijp heel goed dat je uit deze situatie weg wilt, altijd op je tenen moeten lopen is niet gezond. Je hoort je veilig te voelen. Vooral thuis. Veel succes met alle keuzes die voor je staan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:42

Tiahastrona schreef:
Laat iemand van de gemeente (wijkteam of hoe het bij jou heet) met je mee denken en kijken. Dan is er echt wel wat mogelijk. Zou hier zo snel mogelijk weg gaan.

Nou, 10 jaar geleden konden ze niets doen, hoor, dus of dat veranderd is? Toen al woningnood enzo en amper banen. Dat laatste is nu gelukkig anders. Maar ik was echt op mezelf aangewezen.....Wel kon ik 4 weken dakloos met kind rond zwerven, dan konden ze ons daarna in een opvanghuis opvangen. Maar ja, je gaat niet vier weken met kind (wat naar school moest) buiten zwerven.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:44

Hoe is je sociale vangnet? Heb je familie of vrienden die je willen helpen? Het is een horde om hulp te kunnen vragen en accepteren, maar ik zou familie of vrienden met alle liefde helpen om uit zo'n toxische relatie te komen. Of dat is om tijdelijk onderdak te verlenen of om financieel wat bij te springen zodat hun dier niet weg hoeft.

Nietvanzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 13:01

Bedankt allemaal voor de reacties
Ik sta bijna 10 jaar ingeschreven en als ik nu kijk sta ik in de top 10 vaak dus een woning maak ik me niet druk om
Mijn Opa is vorig jaar overleden en de spullen zoals koelkast, wasmachine, eethoek heb ik toen opgeslagen en wat ik zei we zijn ok met elkaar en hebben geen ruzie dus spullen zullen we netjes verdelen.

Huurtoeslag heb ik globaal berekend op de website maar is geen vetpot

Na het overlijden van mijn opa is mijn familie nogal opgeschud en ik heb 2 hondjes die mee verhuizen dat kan ook niet overal
Dus eerlijk is mijn vangnet zeer klein.

Dit verhaal voor hier had ik van de week al geschreven en voor het eerst alles aan de psycholoog verteld (stukje dat hij me aanvloog heb ik het nooit over) ik praatte hem altijd goed.
Ik merkte dat ik hier best op reageer dus ik ben net even bij hem gaan zitten en gezegd wat mij dwars zit.
Hij zei dat ik zo lang kan blijven als nodig is en.
Het is heel lastig en 7 jaar is lang vind ik maar in de basis weet ik dat het beter is en hij heeft dat net ook toegegeven dat het niet meer werkt maar dat hij me wel wil helpen waar dat kan.

Ik besef me dat ik niet alles in 1 keer kan doen

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:01

Dapper besluit ts !
Houd moed het komt goed ik heb echt vele jaren geleden in precies dezelfde relatie gezeten en toen ook voor mezelf gekozen en nog iedere dag blij met dit besluit.
Inmiddels een nieuwe goede relatie dus geloof me het kan .
Mocht je je hart willen luchten mijn pb staat open .

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:07

Wat dapper dat je deze beslissing gemaakt hebt, dat zal niet makkelijk zijn geweest. Hopelijk vind je snel een oplossing om weg te komen uit deze situatie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:29

Ik vind je ook heel dapper!
Zeker omdat je er praktisch alleen komt voor te staan, zonder ouders en vrienden...

Woonruimte zoeken lijkt mij ook prioriteit hebben.
Ik wil je niet bang maken, maar het niet gezegd dat je partner de komende tijd zo aardig blijft nu hij weet wat er gaat gebeuren -O-

En zorg dat je paard veilig gesteld wordt.
Qua huisvesting en qua eigendom.

Probeer er ook met je stalhouder over te praten, zodat zij/hij weet van je situatie en wellicht kun je daar wat werken om je kosten te verlagen?
Je dier kwijtraken is wel het laatste wat nu wilt :(

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:31

@TS, reagerend op jouw bericht hierboven.

Nee, jullie zijn niet ok met elkaar!
Hij is je al 1x aangevlogen (fysiek geweld), hij zegt opzettelijk dingen die je pijn doen (verbaal geweld) en hij manipuleert je in gedrag zodat hij niet kwaad wordt (mentaal/geestelijk geweld).

Hij kan nu heel mooi weer spelen, maar ik wil je op het hart drukken om als je gaat verhuizen dat niet alleen te doen. En hem voor een voldongen feit te zetten.
Dus niet "ik heb een huis gevonden en volgende maand ga ik weg". Maar "de verhuizer is er, tot nooit weer ziens".
En begin rustig aan dingen waar je waarde aan hecht en die niet zo opvallen in veiligheid te brengen.
Denk aan foto's, juwelen, boeken. Ruim je kledingkast op. Zodat je klaar staat voor vertrek.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:35

Verstandig om voor jezelf te gaan kiezen.
Lees ik goed dat je hebt verteld dat je weg wil.

Wonen jullie nu in een huurhuis of koophuis?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:45

Roodvos schreef:
@TS, reagerend op jouw bericht hierboven.

Nee, jullie zijn niet ok met elkaar!
Hij is je al 1x aangevlogen (fysiek geweld), hij zegt opzettelijk dingen die je pijn doen (verbaal geweld) en hij manipuleert je in gedrag zodat hij niet kwaad wordt (mentaal/geestelijk geweld).

Hij kan nu heel mooi weer spelen, maar ik wil je op het hart drukken om als je gaat verhuizen dat niet alleen te doen. En hem voor een voldongen feit te zetten.
Dus niet "ik heb een huis gevonden en volgende maand ga ik weg". Maar "de verhuizer is er, tot nooit weer ziens".
En begin rustig aan dingen waar je waarde aan hecht en die niet zo opvallen in veiligheid te brengen.
Denk aan foto's, juwelen, boeken. Ruim je kledingkast op. Zodat je klaar staat voor vertrek.

Helemaal mee eens. Nu begrip tonen kan best manipulatie zijn en dat hij denkt dat hij ts nog kan ompraten. Ik heb dat zelf iig wel meegemaakt. Op het punt dat ik er echt een punt achter zette werd mijn ex echt heel naar en ging hij dreigen. Terwijl hij eerst achter mijn beslissing stond om ermee te stoppen.

Better safe than sorry. Veiligheid voor alles

Nietvanzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 14:00

Ik moet het ook een beetje slim spelen, van ruzie word niemand blij
En ik ben niet vergeten dat er ook goede tijden zijn geweest, ja 2 maal bang zijn is 2 maal teveel maar er zaten meerdere goede dagen dan
slechte bij.

Ik vind alleen dat ik beter verdien dan dit.
En ik geloof er in dat alles goed komt met mij

Ik ben al aan het opruimen etc
En ja het is manipulatie mijn verstand is sterk genoeg en weet dat dit niet ok is maar ik moet ook slim zijn en voor mijzelf hou ik hem te vriend

We wonen samen in zijn koophuis en ik heb inmiddels mijn eigen kamer/ruimte