Oversharing (van negatieve zaken)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Oversharing (van negatieve zaken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:34

Ik ben echt benieuwd of ik nu de enige ben die hier tegenaan loopt, of dat anderen dit ook herkennen.

En of zoiets nou nog leeftijd, gender etc gerelateerd is, of niet.

Of dit nu iets van de 'huidige' tijd is, of dat het niet zo algemeen is maar dat ik er gewoon blijkbaar vaak tegenaan loop.

Over-sharing

Vroegah, toen ik nog jong was enzo (crisis, ik begin me oud te voelen :') )
Was het best normaal om met anderen leuke dingen te doen
Een gezellige wandeling, een leuk bordspel, whatever.

Tegenwoordig als ik bij zoiets aanhaak of het zelf organiseer, dan lijkt het wel alsof het een soort vrijbrief is voor iedereen om ongegeneerd als diens persoonlijke ellende neer te gooien.
Ook in groepsverband overigens.
Ik heb inmiddels een paar keer meegemaakt dat een spellenavond georganiseerd wordt,
Maar dat het delen van ieders persoonlijke sores zo lang duurt dat er van echt een spel spelen niets meer komt.
Zowel offline als online meegemaakt

Nu heb ik zelf ook mijn share of sores. Zat to be fair.

Maar juist daarom heb ik af en toe gewoon behoefte aan een avond of middag leuke dingen doen. En heb im weinig behoefte en weinig ruimte mentaal om veel ellende van anderen aan te horen. Zeker mensen die ik nauwelijks ken.

(Voor échte vrienden maak ik daar doorgaans wel ruimte voor, maar dan in 1 op 1 setting. Níet als je met een groep afspreekt om iets leuks te gaan doen)

Ik loop hier steeds vaker tegenaan.
Zowel in groepswhatsapps (er worden dingen gedeeld die ik helemaal niet weten wil en waar ik mentaal last van heb. Dat soort teksten overslaan gaat niet, ik lees ffing snel en de tekst is natuurlijk gelezen voordat je weet dat je het niet had willen lezen)

Maat dus ook tijdens videocalls of fysieke ontmoetingen.

Gewoon een leuk spel, gewoon een gezellige wandeling gaat haast niet meer, er is altijd wel iemand die 'breekt' en alle ellende er uit gooit.

Ben ik de enige die hier tegenaan loopt, of herkennen anderen dit ook?

En hoe ga je er mee om, als je zelf op dat moment helemaal geen mentale ruimte hebt voor de ongevraagde ellende van een ander?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:36

Tja maar je kunt ook niet alle ellende negeren.. ik heb zelf kanker.. dat is niet te negeren of te omzeilen. Daar heb je het toch even over. Of je ziet overduidelijk ik ziek ben.

Natuurlijk probeer je het er niet te hele tijd over te hebben. Maar voor veel mensen is samen zijn met vrienden toch liefde en leed delen.

Ik denk dat het ook een stukje bij jezelf ligt dat je de sores van een ander niet wil aanhoren. Ik heb daar an sich geen problemen mee bij mensen.

Celebi

Re: Oversharing (van negatieve zaken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:39

Afgezien dat ik dit niet herken van spelletjes avonden, we spelen daadwerkelijk gewoon spellen, is dit ook niet iets wat hoort bij ouder worden? Mensen maken nou eenmaal steeds meer mee in hun leven. Je komt veel moeilijkheden tegen en dat je dat deelt met je vrienden vind ik juist iets moois. Samen erover praten kan soms erg fijn zijn. Maar er zijn momenten dat het passender is dan andere momenten natuurlijk en teveel is ook niet prettig. Maar als je vrienden daar behoefte aan hebben is het blijkbaar wel iets wat ze nodig hebben op dat moment.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:40

Nee ervaar dat ook niet zo.
Uiteraard worden er dingen besproken. Maar nee dat is echt niet het grootste gedeelte van de tijd.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:42

Als ik met vrienden afspreek (voor spellen of andere leuke dingen) dan wordt er ook een hoop besproken, zowel positief als negatief. Het is soms juist fijn als je bij je vrienden je ei kwijt kan. Uiteindelijk komen we altijd wel toe aan het echte "doel" van de afspraak.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:42

Maar is er dan een place en time voor zoiets,

Of altijd en overal.

Alleen bij echte vrienden, of ook bij een groep mensen die je nauwelijks kent?

Alleen als er om gevraagd wordt, of ook als mensen aangeven vol te zitten en er geen ruimte voor te hebben?

Ook bij een avond bijvoorbeeld die specifiek bedoeld is om lol te hebben?

Ik merk in mijn omgeving dat ik persoonlijk te kort begin te komen aan gewoon leuke, niet beladen momenten.
En dat de hoeveel ellende teveel wordt.

Zodanig dat dus ook een gewone gezellige spelletjesavond eigenlijk nooit meer gewoon gezellig wordt.

Even kort delen 'deze week weer een chemo' is ook iets anders als mensen die je nauwelijks kent die hun hele hebben en houden aan problemen op het werk, problemen met de kinderen op school, problemen met ... delen in groeps setting met mensen die ze eigenlijk niet kennen (soms zelfs nog nooit ontmoet hebben)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:43

Celebi schreef:
Afgezien dat ik dit niet herken van spelletjes avonden, we spelen daadwerkelijk gewoon spellen, is dit ook niet iets wat hoort bij ouder worden? Mensen maken nou eenmaal steeds meer mee in hun leven. Je komt veel moeilijkheden tegen en dat je dat deelt met je vrienden vind ik juist iets moois. Samen erover praten kan soms erg fijn zijn. Maar er zijn momenten dat het passender is dan andere momenten natuurlijk en teveel is ook niet prettig. Maar als je vrienden daar behoefte aan hebben is het blijkbaar wel iets wat ze nodig hebben op dat moment.

Maar je hebt natuurlijk vrienden en vrienden.

Mensen die je goed kent,
Maar ook mensen die je voor het eerst ontmoet, met als doel bijvoorbeeld spellen spelen.

Zit daar dan verschil in voor jou?
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 25-01-25 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:44

Ik weet niet of het een nieuw fenomeen is.
Vroeger was het standaard op ieder verjaardagsfeestje waar de oudere garde uiteraard ruim vertegenwoordigd was (opa's, oma's, ooms en tantes) dat er eerst een uitgebreid 'organ recital' plaatsvond. Niet in de betekenis van orgel, maar in de betekenis van orgaan.
In de vorm van opbieden tussen de hartklachten van opa, het longefyseem van oma, de leverproblemen van oom Kees en de spataderen van tante Bep. Waarna uiteraard ook nog even "heb je gehoord dat Mientje van 3 straten verderop in het ziekenhuis ligt" en "wist je al dat Oom Piet een zandhandel is begonnen" (= Piet is dood en begraven - op z'n Haags) langs kwam.

Oftewel, dat was vroeger echt niet anders.

Tegenwoordig is het op social media eigenlijk alleen maar "lang leve de lol, ik heb het zo goed voor elkaar", dus ik kan me wel voorstellen dat het a) nu meer opvalt als in het echt er meer over problemen wordt gesproken, en zelfs in besloten online-groepjes en b) dát er ook meer behoefte is om stoom af te blazen, omdat in het openbaar op 'de sosjals' de schijn nu eenmaal moet worden opgehouden dat het allemaal koek en ei is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:47

Misschien moet je dan kijken naar activiteiten die wat minder met praten te maken hebben. Thuis met spelletjes of tijdens een wandeling raak je toch gewoon gezellig aan de praat en daar komen vanzelf ook de minder leuke onderwerpen bij naar voren.

Als je echt behoefte hebt aan wat meer mentaal onbezorgde uitjes kun je wellicht voorstellen om eens te gaan paintballen, karten of een avondje bioscoop? Dingen waar je wel gezellig uit bent met elkaar en vast ook gezellig napraat, maar de focus wat minder ligt op het praten zelf.

Ik denk dat je er anders niet aan ontkomt omdat je vriendengroep dit blijkbaar erg normaal en fijn vindt. Ruimte maken voor beide zou dan een mooie middenweg zijn.

En nee met onbekende mensen lijkt dit me misschien wat gek. Maar ik zou ook nooit met een groep onbekenden thuis spelletjes gaan spelen. Zijn altijd mensen die je kent en soms langere tijd niet ziet. Dan ontstaan vanzelf gesprekken op alle vlakken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:48

Het is begrijpelijk.

De hele maatschappij is zó individualistisch geworden tegenover 50 jaar geleden, ik geloof oprecht dat veel mensen, zelfs gelukkige mensen, zich (soms) eenzaam voelen.

Daarnaast is er geen barrière meer wat persoonlijke problemen betreft, veel taboes zijn inmiddels overboord gegooid. Praten, je hart luchten helpt en verbindt mensen.

Oversharen doen mensen soms ook vanuit onzekerheid maar dat is niet in de context die jij bedoelt volgens mij.

Het ligt er tenslotte ook een beetje aan in welke sociale kringen je je bevindt, maar al bij al vind ik het op zich dus wel normaal gezien de tijdsgeest. Of het goed of slecht is laat ik in het midden.

Dat het voor jou vervelend is snap ik natuurlijk ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:51

@ibbel.
Dat er dingen besproken worden wel.
Maar dat is toch niet de hele avond zowat de medische geschiedenis.

Denk dat het hier misschien 25% van de tijd is?
De rest gaat over andere dingen.
Vakanties. Sport. Verbouwingen. Auto's/motoren. Noem het. Van alles.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:51

Celebi schreef:
Misschien moet je dan kijken naar activiteiten die wat minder met praten te maken hebben. Thuis met spelletjes of tijdens een wandeling raak je toch gewoon gezellig aan de praat en daar komen vanzelf ook de minder leuke onderwerpen bij naar voren.

Als je echt behoefte hebt aan wat meer mentaal onbezorgde uitjes kun je wellicht voorstellen om eens te gaan paintballen, karten of een avondje bioscoop? Dingen waar je wel gezellig uit bent met elkaar en vast ook gezellig napraat, maar de focus wat minder ligt op het praten zelf.

Ik denk dat je er anders niet aan ontkomt omdat je vriendengroep dit blijkbaar erg normaal en fijn vindt. Ruimte maken voor beide zou dan een mooie middenweg zijn.

En nee met onbekende mensen lijkt dit me misschien wat gek. Maar ik zou ook nooit met een groep onbekenden thuis spelletjes gaan spelen. Zijn altijd mensen die je kent en soms langere tijd niet ziet. Dan ontstaan vanzelf gesprekken op alle vlakken.

Het gaat niet specifiek om een bestaande vriendegroep,

Maar dus juist ook in settings waar mensen elkaar soms nauwelijks kennen ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:54

DuoPenotti schreef:
@ibbel.
Dat er dingen besproken worden wel.
Maar dat is toch niet de hele avond zowat de medische geschiedenis.

Denk dat het hier misschien 25% van de tijd is?
De rest gaat over andere dingen.
Vakanties. Sport. Verbouwingen. Auto's/motoren. Noem het. Van alles.

Bij mij is de verhouding tegenwoordig vaak 80-20
Of zelfs 100-0

In verschillende settings dus ;(

Maar misschien dat ik dus inderdaad gewoon verkeerde settings kies ofzo.

Dat is natuurlijk mede reden van openen dit topic.
Is het overal zo, of niet per se.

De laatste keer dat ik een leuke gezellige avond met meer dan 4 personen heb gehad waarbij er niet bij ten mínste 1 tranen vloeien is belachelijk lang geleden.

En voor mij persoonlijk maakt dat dat ik niet meer oplaad van sociale settings, maar er juist op leeg loop.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:55

Ik kan alleen maar denken, wat goed dat mensen zo open durven te zijn in het huidige systeem. Blijkbaar is er behoefte aan. Misschien is het niet de tijd en plek, maar wellicht hebben deze personen niemand anders om vrij te praten?
Ik denk alleen maar, we willen zo graag het stigma doorbreken van praten over (psychische) problemen. Doen mensen dat, dan is het ook weer niet goed. 'Niet op mijn bordje, ik wil die ellende niet horen'.

Dat het ten kosten gaat van een bordspel of de gezelligheid, tja je kunt ook denken 'wat mooi dat deze mensen binnen jouw groep de veiligheid voelen om hun hart uit te storten'.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:58

Ik vind de OP die half Engels half Nederlands is irritanter. :+ Maar nee ik herken dit ook niet, ik vind het juist fijn als mensen open durven zijn. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:58

Nee snap ts wel.

Als ik af zou spreken iets te doen als gezellige avond zou ik niet denken wat fijn dat ze de hele avond hun sores durven dumpen.

Daar zijn praatgroepen of lotgenoten groepen voor lijkt mij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:02

Ik herken dit eigenlijk helemaal niet.

Nu speel ik ook geen spellen of maak geen wandelingen met mensen die ik amper ken...

Zoals hierboven al aangehaald, het egocentrische en individualisme in de maatschappij is zo overheersend dat mensen vaak behoefte hebben aan die ' uitlaatklep ', ook al is het tegen wildvreemden.
Ik vergelijk het met bezoekjes aan 't café vroeger. Daar kon je ook gerust alle miserie aanhoren van mensen die je amper kent. Die waren blij dat ze een luisterend oor hadden en even uit de eenzaamheid weg waren.

Als je mentaal geen ruimte hebt, is het misschien een optie om hieraan eerst zelf te werken, eventueel met professionele hulp en die spelletjes en co even te laten voor wat het is. Scheelt vast een hoop ergernis langs beide kanten.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:05

Ik herken het ook niet, maar het heeft misschien te maken met de groep waarin je zit? Je beschrijft spelletjesavonden en online ontmoetingen met mensen die je niet heel goed kent. Zou het niet kunnen dat die mensen juist gezelschap opzoeken omdat ze zich eenzaam voelen? Kan me voorstellen dat er dan wat meer gedeeld wordt.

Ik heb regelmatig een spelletjesdag of -avond met vrienden en heb hier geen last van, er wordt inderdaad wel een hoop gedeeld maar eerder 10% of minder van de tijd dan 80%.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:06

Ik herken het ook niet en zou het ook echt niet tof vinden als dit continu gebeurt en helemaal niet als ik de mensen nauwelijks ken.

Ik heb een paar goede vrienden en daarbij vraag ik ook naar moeilijke zaken en denk ik graag mee/ help ik waar het kan. Maar bij wildvreemden ga ik graag voor een good-times gesprek :o Wat heb ik ook aan info over de verslaving van hun vader of de klote juf van dochter?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:06

Ik herken me hier dus echt totaal niet in. Of misschien ben ik gewoon gezegend met een gezond lijf en een gezonde vriendenkring en familie.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:08

Ik herken me hier ook totaal niet in.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die even een luisterend oor nodig hebben.
Maar dat is niet overheersend aanwezig.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:09

Ik herken dit wel, maar heb er de laatste tijd wel minder mee te maken. Ik ben wel goed in luisteren en dat merken mensen. Ik bied ook heel graag en automatisch een luisterend oor, maar heb nu wel mijn grenzen duidelijker opgesteld.

Voor collegas die in scheiding zitten kan ik bijv. niet elke week 3 uren vrijmaken (onder werktijd) om alles weer aan te horen. Dit omdat dit veel te veel is, daardoor te zwaar is en ik daardoor zelfs een tijdje opgezien heb op bij deze collega in de buurt te gaan zitten. Klinkt heel sneu, maar tis toch zo. En natuurlijk heb ik daarvoor al 5x uren met haar gepraat, je staat toch voor elkaar klaar.

Je problemen droppen op iemand kan best wel effect hebben op een ander. Ik vind het dan ook helemaal niet asociaal om dit aan te geven. Niet iedereen hoeft altijd maar het recht te hebben om al zijn gezeik op jouw te droppen wanneer ze daar zin in hebben. Dat heeft effect op diegene zijn mood en mogelijk soms meerdere dagen lang.

Ik ben zelf dan ook zwaar allergisch voor oversharing. Als goede vrienden bij me komen met hun problemen, graag!! Dan praat ik het liefst meerdere weken uren erover met diegene en ben ik ook actief met vragen. Je bent er voor elkaar.
Maar oversharing van mensen die niet dichtbij me staan, daar trek ik echt een grens. Ik vraag dan bijvoorbeeld of ze bij iemand terecht kunnen, hoelang dit al speelt, wat ik voor ze kan doen of dat ze iets nodig hebben. Het hoeft niet raar over te komen voor zo iemand, terwijl je het daarmee wel kort houd en je grens aangeeft.

Ts het is idd fijn dat die groep zo'n veilige omgeving is voor mensen om al hun problemen in te droppen. Heel fijn voor hun. Als dat voor jou niet fijn voelt en je energie ervan achteruit gaat is dat heel begrijpelijk. Ik zou zelf waarschijnlijk niet bij zo'n groep blijven. Iedereen heeft zijn eigen problemen en je houd rekening met elkaar. De hele tijd problemen droppen heeft gewoon effect op een ander.

Ik denk dat het grijsgebied hierin vrij breed is voor velen. Ik vind dat de gehele tijd problemen voorgeschoteld krijgen van dezelfde mensen waardoor je energie steeds omlaag gaat, iets heel anders is dan aan de bar 1 avond iets aanhoren van een vreemde. Ik vind het bijv dan ook heel normaal dat, wanneer er iets zwaars gedropt wordt, dat er gevraagd wordt of het even past. De gehele tijd problemen droppen vind ik gewoon asociaal.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 14:15

Het kan natuurlijk gewoon ook echt zijn dat ik even opnieuw moet gaan kijken waar ik mijn sociale contacten vandaan haal.

Interresant om ieders meningen te lezen.

Even voor de hekderheid, want er stromen in no time nogal wat pbs binnen....

-Het gaat me niet om nooit iets horen van vervelende dingen, maar de verhouding positief/negatief die uit balans lijkt
-De situaties (dus niet alleen 1 op 1 met mensen die je al heel lang kent, maar ook in groepssettings met mensen die je nog nauwelijks ooit eerder ontmoet hebt)
-De situatie dat als mensen wéten dat je even genoeg gehoord hebt, dat niet gerespecteerd wordt maar er gewoon doorgegaan wordt met delen.

En ook ik hoef geen PB's over coaching :')
Lief dat mensen het aanbieden hoor, maar dit is gewoon echt een topic om eens te zien of anderen dit al dan niet herkennen....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 14:17

Gitana schreef:
Ik herken dit wel, maar heb er de laatste tijd wel minder mee te maken. Ik ben wel goed in luisteren en dat merken mensen. Ik bied ook heel graag en automatisch een luisterend oor, maar heb nu wel mijn grenzen duidelijker opgesteld.

Voor collegas die in scheiding zitten kan ik bijv. niet elke week 3 uren vrijmaken (onder werktijd) om alles weer aan te horen. Dit omdat dit veel te veel is, daardoor te zwaar is en ik daardoor zelfs een tijdje opgezien heb op bij deze collega in de buurt te gaan zitten. Klinkt heel sneu, maar tis toch zo. En natuurlijk heb ik daarvoor al 5x uren met haar gepraat, je staat toch voor elkaar klaar.

Je problemen droppen op iemand kan best wel effect hebben op een ander. Ik vind het dan ook helemaal niet asociaal om dit aan te geven. Niet iedereen hoeft altijd maar het recht te hebben om al zijn gezeik op jouw te droppen wanneer ze daar zin in hebben. Dat heeft effect op diegene zijn mood en mogelijk soms meerdere dagen lang.

Ik ben zelf dan ook zwaar allergisch voor oversharing. Als goede vrienden bij me komen met hun problemen, graag!! Dan praat ik het liefst meerdere weken uren erover met diegene en ben ik ook actief met vragen. Je bent er voor elkaar.
Maar oversharing van mensen die niet dichtbij me staan, daar trek ik echt een grens. Ik vraag dan bijvoorbeeld of ze bij iemand terecht kunnen, hoelang dit al speelt, wat ik voor ze kan doen of dat ze iets nodig hebben. Het hoeft niet raar over te komen voor zo iemand, terwijl je het daarmee wel kort houd en je grens aangeeft.

Ts het is idd fijn dat die groep zo'n veilige omgeving is voor mensen om al hun problemen in te droppen. Heel fijn voor hun. Als dat voor jou niet fijn voelt en je energie ervan achteruit gaat is dat heel begrijpelijk. Ik zou zelf waarschijnlijk niet bij zo'n groep blijven. Iedereen heeft zijn eigen problemen en je houd rekening met elkaar. De hele tijd problemen droppen heeft gewoon effect op een ander.

Ik denk dat het grijsgebied hierin vrij breed is voor velen. Ik vind dat de gehele tijd problemen voorgeschoteld krijgen van dezelfde mensen waardoor je energie steeds omlaag gaat, iets heel anders is dan aan de bar 1 avond iets aanhoren van een vreemde. Ik vind het bijv dan ook heel normaal dat, wanneer er iets zwaars gedropt wordt, dat er gevraagd wordt of het even past. De gehele tijd problemen droppen vind ik gewoon asociaal.

Thnx, je verwoord eigenlijk heel goed wat ik bedoel.

'Fijn' (niet echt natuurlijk eigenlijk) dat ik in ieder geval niet helemaal de enige ben.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:20

Naar wat ik lees, denk ik dat het voor jou vooral als een opluchting zou voelen om andere, meer luchtige contacten te vinden. Ik zou daar dus op gaan focussen.

Sociale contacten die je helemaal leeghalen en moe maken zijn niet goed voor je. Sociale interactie kan vermoeiend zijn (voor sommige mensen), zelfs met leuke mensen, maar dan nog 'moet' de balans alsnog naar de positieve kant doorslaan.