Puberzoon met te weinig hormonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puberzoon

Puberzoon met te weinig hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:39

Beste iedereen,

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount met een vraag over mijn puberzoon.
Omdat ik het afschuwelijk zou vinden dat zijn identiteit bekend zou worden, kan dit niet op mijn eigen account.

Ik heb een zoon van 13 jaar die flink overgewicht heeft. Hij is een introvert maar wordt niet gepest op school.

Ik ben bang dat dit misschien een relatie heeft met een gebrek aan mannelijke hormonen, zo heeft hij bijvoorbeeld een hoge stem, forse borstvorming, en een kleine penis. Hij eet gezond, snoept weinig, doet aan sport, maar is echt veel te dik. Hij is langer dan gemiddeld, hij is nu 1,65 m lang.

Ook zijn vader heeft deze klachten. We zijn gescheiden. Onze zoon woont hij mij. Mijn ex heeft ooit eens laten vallen dat hij ook te weinig hormonen heeft, zijn libido was erg laag, hoge stem en kleine penis. Ik kan hem hier eigenlijk niet nog eens om vragen wegens omstandigheden, ik zou geen eerlijk antwoord krijgen van hem.

Ik wil heel graag raad wat ik kan doen en of ik naar de huisarts moet hiermee, eigenlijk durf ik hem nu niet eens mee te nemen naar de huisarts, omdat ik vermoed dat hij zijn eigen 'probleem' nog niet ziet. Ik wil hem niet kwetsen of onzeker maken.

Ik ben zelf al eens gaan Googlen en kom iets tegen dat Klinefelter syndroom heet. Dit lijkt mijn zoon te kunnen hebben, maar alleen een test kan dit uitsluiten.

Ik zou graag willen weten of er iets herkenbaar is voor anderen. En of er iets aan te doen is? En hoe ik dit aanpak zonder mijn zoon te kwetsen.

Bedankt voor de antwoorden.
Laatst bijgewerkt door Puberzoon op 12-01-25 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:42

Klinefelter was het eerste die in me opkwam toen ik je tekst begon te lezen.

Zelf geen ervaring mee, enkel eens kortstondig iemand gekend die dit had. De diagnose was een verademing voor hem zei hij. De man had sindsdien ook psychologische hulp om hier beter mee om te kunnen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:42

Misschien kun je er met de huisarts over praten? Die heeft wellicht advies wat je zou kunnen doen, of juist niet kunt doen. Aan de andere kant, als je zoon er geen last van heeft, zou ik dat ook zeker zo laten en het niet gaan aanwakkeren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:45

Ik zou ook de huisarts benaderen. Aangeven wat mijn zorgen zijn, ook de link naar vader leggen en de ha om advies vragen. Ook vragen wat je zou kunnen opschieten met testen. Zouden de symptomen überhaupt behandelbaar zijn? Een genetische afwijking is niet te fixen maar wellicht een hormonaal tekort wel.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:45

Waarom geen raad vragen aan de ha? Het overgewicht op zich is al een issue, dat kan je als reden aanhalen om aan je zoon te vertellen dat je een afspraak wil.

Puberzoon

Re: Puberzoon met te weinig hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:49

Ik wil natuurlijk naar de huisarts. Als hij dit syndroom zou hebben, dan kunnen ze extra hormonen geven. Maar ik vind het zo sneu voor mijn zoon. Hij lijkt nu geen problemen te hebben met zichzelf, en ik wil ook niet dat hij gaat bedenken dat hij niet 'normaal' is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:51

En daarom zou ik dit eerst met de huisarts bespreken, die kan je vertellen wat je wel en niet kan doen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:52

Met 13 heb je kans dat de baard in de keel gewoon nog komt toch? Kleine piemel, net als vader kan erfelijk zijn en hoger gewicht is ook in relatie met borstweefsel mogelijk.

Zijn het voor je zoon klachten, dan is ingrijpen een overweging. Maar zonder dat zou ik het aankijken. Je bent er alert op dus bij klachten trek je snel genoeg aan de bel. Je kunt het voor een kind zeker ook groter maken dan het is imo.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:56

Ik weet er verder weinig van en hoop dat je hier nog wat goede adviezen krijgt.

Klinefelter syndroom is alleen niet erfelijk.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:12

Mijn zoon was met 13jaar nog in alles kinderlijk.
Klein dik propje, hoge stem en een kleine penis.
En zomaar in de grote vakantie, vlak voordat hij 15 werd, schoot hij de lucht in, baard in de keel en een behoorlijk grote penis. Het dikke propje werd een lange slungel die nu de grootste man in huis is.
Dus het kan ook op latere leeftijd omslaan.

Maar het is niet onverstandig om juist op deze leeftijd met de huisarts hierover in gesprek te gaan.
Want op deze leeftijd kan/ mag je daar nog over in gesprek gaan, is je zoon ouder dan krijg je te horen dat je zoon zelf moet komen. ( Wat een vele natuurlijk nooit uit zichzelf zullen doen. )
Mijn beide zonen hebben mij dus gemachtigd om afspraken voor ze te maken, wat ze zelf niet lukt ivm school.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:26

Maar als je zoon nu geen problemen ervaart waarom dan iets willen doen. Hij is 13 jaar en heeft nog tijd genoeg om te gaan rijpen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:29

Onze overbuurjongen is pas op zijn 16e de lucht in geknald en werd toen pas 'man'. Ik zou me vooral zorgen maken over de psyche op latere leeftijd en osteoporose. Kan je niet aangeven aan je zoon dat zijn vader vroeger een tekort had aan testosteron en dat er een optie bestaat om te testen of hij dat heeft geerfd zodat dat vroegtijdig aangevuld kan worden om botontkalking en mentale problemen te voorkomen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:35

Ik zou even langs de huisarts gaan TS! Sowieso voor zijn overgewicht dat is op zich al een goede reden.

ikkeniet schreef:
Mijn zoon was met 13jaar nog in alles kinderlijk.
Klein dik propje, hoge stem en een kleine penis.
En zomaar in de grote vakantie, vlak voordat hij 15 werd, schoot hij de lucht in, baard in de keel en een behoorlijk grote penis. Het dikke propje werd een lange slungel die nu de grootste man in huis is.
Dus het kan ook op latere leeftijd omslaan.

Maar het is niet onverstandig om juist op deze leeftijd met de huisarts hierover in gesprek te gaan.
Want op deze leeftijd kan/ mag je daar nog over in gesprek gaan, is je zoon ouder dan krijg je te horen dat je zoon zelf moet komen. ( Wat een vele natuurlijk nooit uit zichzelf zullen doen. )
Mijn beide zonen hebben mij dus gemachtigd om afspraken voor ze te maken, wat ze zelf niet lukt ivm school.

Vindt je zoon het oké dat je online en openbaar de lengte van zijn penis bespreekt? :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:37

Dit lijkt me nu typisch geen vraag om op een openbaar paardenforum te plaatsen maar gewoon even aan de huisarts te stellen. Ik had het afschuwelijk gevonden als mijn moeder dit op deze manier zou aanpakken met al deze gevoelige details erbij :\ En dan de random internetgebruikers die allerlei syndromen en aandoeningen opwerpen… lijkt me niet helemaal de manier.
Gewoon naar de HA, desnoods ga je alleen om te vragen hoe dit aan te pakken of bespreekbaar te maken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:41

Ik vindt dit het wel een beetje absurd dat jullie de grote van bepaalde dinges weten van jullie zonen. Is toch iets privé op die leeftijd.

Ga naar de dokter. Die kan je verder helpen met hoe en wat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:42

Ik vind het best bijzonder dat mensen hier de grootte van de penis van hun kind benoemen. :?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:43

Ik snap dit soort vragen nooit zo goed.. Als je zoekt op Google met deze "klachten" zul je vast wel informatie vinden. En dan lijkt het me logisch dat je dan een keer zelf overlegt met de huisarts voordat je iets met je zoon bespreekt. Waarom moet het dan op een forum..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:44

Phonix schreef:
Ik vindt dit het wel een beetje absurd dat jullie de grote van bepaalde dinges weten van jullie zonen. Is toch iets privé op die leeftijd.

Het weten is 1 maar het openbaar op bokt bespreken vind ik wel bij de wilde spinnen af.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:45

Een dick move noemen ze dat. :n

Memories

Hé wat vervelend TS. Je wilt hem niet kwetsen en juist de dingen wbt mannelijke ontwikkeling zou ik hem niet onzeker over maken als er nog een hele puberteit voor hem ligt. Ik vind het overgewicht wel opvallend en zorgelijk op zo’n jonge leeftijd. Een jongen van 13 die fors overgewicht heeft zonder dat daar thuis verklaarbare redenen voor te zien zijn is iets wat je imo niet op z’n beloop zou moeten laten. Nog los van of dat met een ziektebeeld samenhangt. Ik zou eerst zelf eens naar de huisarts gaan en het complete beeld voorleggen en kijken of die reden tot zorg ziet.

Ir111

Ik zou naar de HA gaan zonder je zoon. Als je vraag is 'hoe dit aan te pakken' zoals Mars schrijft, komt de info in jouw dossier te staan lijkt mij? Je kan dit voor je het gesprek in gaat bespreken en afstemmen met de HA.

Op die manier kun je hopelijk handvatten krijgen zonder dat je zoon er nu of later last van heeft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:55

Phonix schreef:

Of juist een fijne open relatie waarin er wordt gesproken over onzekerheden, gevoelige dingen die je doet (top als daar toch over wordt gesproken?!) Etc.

Benoemen is een ander ding op dit forum. Maar dat er 'problemen' kunnen zijn met zulke 'dingen' is natuurlijk ook normaal. Dat kan. Daar kan de huisarts je mee helpen en daarna eventueel samen met kind.

Puberzoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 22:55

Bedankt voor alle adviezen.
We liepen al een tijd bij de GGD voor zijn gewicht. Maar 1,5 jaar geleden zijn we gestopt, juist omdat hij met zijn lijn meegroeide en zijn eetpatroon goed was. Ze zeiden dat hij in de puberteit wel een flinke groei mee zou maken.
Maar goed, hij is helaas zwaarder geworden. Wel is hij al erg lang, al 1,65m.

Ik zal bij de huisarts langsgaan zonder hem en dit eens bespreken.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:04

Ik begrijp wel dat je hiermee in je maag zit en dat je even anoniem wilt sparren. Temeer omdat ik uit je verhaal opmaak dat je geen partner hebt om dit mee te bespreken?
Je wilt je zoon het liefst beschermen en zijn aandacht niet vestigen op iets dat voor hem op dit moment nog geen probleem lijkt. Dan zou je hem inderdaad onzeker kunnen maken, wat misschien helemaal niet nodig is.

Zie het als jouw taak als ouder om alert te zijn op zijn gezondheid. Je kunt beginnen bij het overgewicht en vragen wat hij er zelf van vindt. Misschien heeft hij wel degelijk in de gaten dat hij te zwaar is, maar durft hij daar zelf niet zo goed over te praten. Of hij weet gewoon niet hoe. Maar te zwaar zijn is natuurlijk wel iets dat opvalt en je kunt het ook als iets positiefs naar hem toe brengen, dat het je opvalt dat hij zich er in sociaal opzicht niet door laat tegen houden.

En ik weet niet precies tot welke leeftijd je zelf namens je kinderen bij de huisarts langs mag gaan. Ik zou dat denk ik zelf wel doen, omdat je meer informatie nodig hebt om te weten of er iets aan de hand is en of je moet ingrijpen. Zo kun je je samen met de huisarts voorbereiden en het daarna bespreken met je zoon als het nodig is. Dat recht heb je, al zou je zoon het kunnen ervaren als dat je achter zijn rug om hebt gepraat over hem. Daar mag hij dan ook best boos over zijn, maar ik denk dat als die boosheid wat gezakt is hij het vast wel kan waarderen. Ik loop in dit stukje wat op de zaken vooruit, want er zijn ook reacties die je hopelijk wat geruststellen dat er niets aan de hand hoeft te zijn. Maar we vergeten als ouder wel eens dat we eigenlijk een wat ondankbare taak hebben, dat we best de leiding mogen pakken. Ook als we de puber in kwestie daarmee boos maken of kwetsen. Binnen het redelijke natuurlijk, maar ik doel hiermee op de dingen waarvan we zelf ook pas op latere leeftijd (na het krijgen van eigen kinderen) zeggeb ‘nu begrijp ik jou pa of ma’. Als voorbeeld: ik wilde perse een bepaald profiel kiezen in de havo, met exacte vakken. Mijn vader zei toen heel duidelijk ’dat kun je niet’ en dat kwam heel hard aan. Daar was ik ook woest over! Maar diep in mijn hart wist ik best dat ie gelijk had en nu ik zelf kindjes heb steunt die ervaring mij op zulke momenten. Zij mogen boos zijn, ik mag de leiding pakken als ik weet dat dat beter is voor hen. Daarvoor ben ik de volwassene en dat doet niets af aan mijn liefde voor hen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:51

Ik snap heel goed dat je hier behoorlijk mee zit en niet goed weet waar naartoe. Op een forum hoop je toch altijd op andere ervaringen, en misschien wel de hoop dat het gewoon allemaal goedkomt.

Zonen lijken vaak (toch zeker deels) op hun vader, dus het is normaal dat je dingen van je ex je zoon herkent. Echter moet de puberteit wel een eerlijke kans krijgen haar werk te doen, en 13 is écht nog vroeg voor een jongen. Te vroeg om conclusies te trekken.

Over overgewicht en voeding valt wel heel veel te zeggen. Gefrituurd voedsel, frisdrank, overmatig suikergebruik,... die dingen beïnvloeden de héle hormoonhuishouding. Een hormonale disbalans kan naast het lichaam zelfs je gelaatstrekken veranderen. Met een gezonde levensstijl kan je niet vroeg genoeg beginnen... dus als de huidige professionele hulp jullie niet verder kan helpen moeten jullie andere hulp zoeken (en er zelf echt de schouders onder zetten).

Je kind krijgt maar één kans om gezond op te groeien.

Ik raad je net als anderen aan om eerst zonder hem naar de huisarts te gaan, en alles te bespreken. Hij kan aan- of afraden wat je nu verder moet doen, en hoe je dit het best aanpakt bij een jongen van 13.