(winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:39

Dit is een schaduwaccount met toestemming van bokt.

Ik ben op zoek naar mensen die een (winter)depressieve partner hebben. Ik zou graag eens sparren hoe jullie daar zelf mee omgaan.

Mijn partner kan van ongeveer eind oktober tot half februari erg depressief zijn. Er is niet over te praten. Het is enorm taboe. Het beste wat ik heb kunnen doen, is een daglichtlamp kopen, maar die is in de doos blijven zitten, want er is geen probleem. (het zit overigens in de familie van mijn partner want een broer en een zus slikken al erg lang pillen, het hele jaar door)

Ik heb uiteraard op internet diverse sites gevonden en gelezen en de informatie die daar staat begrepen, maar dat zijn van die algemene dingen, als niet vrolijk lopen doen, goed voor je zelf zorgen, maar positief blijven. Ik heb het er met de huisarts over gehad, maar die wil met mijn partner zelf praten en dat is niet bespreekbaar.

Dat is zo erg moeilijk. Als er een zwarte negativiteit over alles hangt, dat je je partner ziet wegglijden in die donkerte, dat doet zo'n pijn. Dat je partner zo struggelt in het hoofd. Ik hoor regelmatig vloek en scheldpartijen waarbij mijn partner kennelijk iets doms gedaan heeft of er iets is wat niet volgens de wensen van mijn partner is gelopen.

Mijn partner is normaal gesproken een erg actief persoon. Sportief ook. Werkt vanuit huis. Kan eigen werktijden indelen, kan projecten eerder of later doen, dus dat er een paar maanden weinig gewerkt wordt, valt niet op en maakt niet uit.

Ik werk ook vanuit huis. Dus ik ben niet uithuizig.

Als ik ga omschrijven hoe het leven dan voor ons is in die periode dan lijkt het een klaagzang. Dus dat wil ik niet doen, maar de communicatie is dan dramatisch. Berichten komen niet aan, ik moet alles minstens 2 keer zeggen, alles wordt verkeerd uitgelegd, fout opgevat, iedere zin is dan aanleiding voor een discussie. De fout wordt dan ook altijd bij mij neergelegd. Het is allemaal mijn schuld.

Mijn partner heeft mij dan ook niet nodig. De slaaptijd is enorm, soms wel het klokje rond en komt mijn partner pas om 10 uur uit bed. Lichamelijk contact is er dan niet in geen enkele vorm dus ook geen hug of kusje. Niets. Het enige wat wordt gewaardeerd is eten.

In zo'n periode loop ik naast mezelf. Ik probeer mijn partner zoveel mogelijk met rust te laten. Ik probeer wel dingen voor te stellen die eerder wel leuk gevonden werden, maar dat is kennelijk enorm belastend. Prachtige dag lekker wandelen, nee. Ik weeg tien keer mijn woorden af eer ik wat vraag. Loop naast mezelf om vooral maar niets te doen wat zou kunnen (ver)storen, voer geen veranderingen door, houd het ritme aan zoals het altijd is. Probeer vooral te zorgen dat externe factoren mijn partner niet boos maken. En probeer veel te verwennen met lekkere tussendoortjes zodat er toch dingen zijn die wat blijheid brengen.

In andere delen van het jaar is alles het omgekeerde en hebben we een fijn leven.

Dus: ik zou wel eens van andere mensen willen horen hoe zij met zo'n partner omgaan.

Mochten er mensen zijn die zelf (winter)depressief zijn die willen vertellen hoe zij zouden willen dat hun partner zich gedraagt vind ik dat ook heel waardevol om te weten.

In het geval dat je mij herkent, dan is het natuurlijk logisch dat je mijn wens om annoniem te blijven respecteert, ik doe het om de identiteit van mijn partner te beschermen en mag je me uiteraard een pb sturen.

Dank vast voor het meedenken.

Tink89

Re: (winter)depressieve partner, hoe ga jij daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:50

Pittig voor je! Ook voor hem, maar zo te lezen cijfer jij jezelf de helft van het jaar weg. Dat vind ik best zorgelijk.

Wat ik naar vind om te lezen, is dat je partner in de ontkenningsfase lijkt te zitten (en al heel erg lang?) en jij continu op je tenen loopt om maar geen ruzie te maken. Dat is niet gezond en ook geen goede basis voor een gelijkwaardige relatie.

Wat enorm kan helpen, is een daglichtlamp of daglichtbril zelfs in combinatie met een goede dosering vitamine D. Maar als je partner vindt dat er geen probleem is, gaat hij daar natuurlijk ook niet aan beginnen.

Mijn advies: zit dit jaar nog even uit en ga dan in april ofzo het gesprek aan over hoe jij deze periode elk jaar ervaart en dat de maat wat jou betreft vol is. Probeer bij jezelf te blijven, dus 'ik voel me... ik heb het idee... ik ervaar dit zo.... ik vind dit onwijs vervelend, omdat ik me zo en zo moet gedragen....'. En dan is het aan je partner om daar volgend jaar wel of niet iets mee te doen. Als jullie echt zo'n leuke en goede relatie hebben, vindt hij het vervelend dat jij zo enorm je best moet doen in de wintermaanden om overeind te blijven. En dan gaat hij iets doen met jouw signalen. En heel eerlijk: als hij dat niet doet, wist ik ook genoeg. Het is toch geen doen om elk jaar bijna de helft op je tenen te moeten lopen om te voorkomen dat iemand ontploft. Geen kus of knuffel, geen gezelligheid, niks samen doen, maar alleen een soort veredelde chefkok voor 'm spelen.

Ik zou dit niet NU aankaarten trouwens. Als iemand er middenin zit, is het echt heel lastig om daaruit te komen. Redelijkheid is dan ver te zoeken, net als vertrouwen en motivatie dat hij zich echt anders zou kunnen voelen.

Wat je huisarts betreft: die heeft gelijk. Die kan alleen met jouw partner praten over hoe het met jouw partner gaat. En als je partner niet wil, houdt het op.

Ik zou je eigen grenzen wel blijven bewaken. Dus gewoon leuke dingen gaan doen met vriendinnen en vrienden, familiebezoekjes, feestjes, een hobby, weet ik veel. Want zonder uitlaapklep ga je hier aan onderdoor.

Overigens heb ik zelf ook last gehad van winterdepressies, maar met een goede vitamine D dosering (en dan op oliebasis die goed opgenomen wordt) en voldoende daglicht, ben ik een ander mens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:56

Eigenlijk als ik dit zo lees vind ik het heel toxisch klinken, mijn idee zou zijn..hoe ga je hiermee om? Nou, niet.

Je partner kan er niks aan doen dat hij depressief is, maar wel aan wat hij ermee doet en kennelijk is er geen enkele wil om er wat mee te doen terwijl het bij jou aan alle kanten vreet en jij continu op je tenen moet lopen.

Het moeilijke natuurlijk is dat het in de andere delen van het jaar het omgekeerde is en je het wel fijn hebt met hem. Ik denk dat het voor jezelf belangrijk is om de balans op te maken..een relatie moet je niet zelf aan onderdoor gaan zeg maar.

In ieder geval zou ik stoppen met het proberen op te lossen/ beter te maken voor hem. Dat moet hij zelf gaan doen..of niet. Maar is niet jouw verantwoordelijkheid. Ik zou me als ik jou was meer gaan richten op mezelf en hem maar een beetje "laten".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:59

Hi Tink en Elisa. Dank voor jullie reactie. We zijn al erg lang bij elkaar en naarmate we ouder worden, wordt het erger. Ik denk niet dat we hiervoor uit elkaar zouden gaan. Er is teveel goeds in de andere maanden.

Maar vitamine D heb ik eigenlijk helemaal over het hoofd gezien. Wel een paar keer ergens gezien, maar eigenlijk nooit gedacht dat dat ook echt zou kunnen helpen. Even snel gegoogled, is dat dan vit D3?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:01

Kun je er met hem over praten in de maanden dat hij zich wel goed voelt? En dan misschien voorbereidingen treffen i.c.m een arts?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:02

Schaduwbokt schreef:
Hi Tink en Elisa. Dank voor jullie reactie. We zijn al erg lang bij elkaar en naarmate we ouder worden, wordt het erger. Ik denk niet dat we hiervoor uit elkaar zouden gaan. Er is teveel goeds in de andere maanden.

Maar vitamine D heb ik eigenlijk helemaal over het hoofd gezien. Wel een paar keer ergens gezien, maar eigenlijk nooit gedacht dat dat ook echt zou kunnen helpen. Even snel gegoogled, is dat dan vit D3?

Dat begrijp ik ook hoor! Misschien een andere insteek..zou een zonvakantie in de winter kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:05

Polar, helaas is het op allerlei manieren niet bespreekbaar. En een dokter ergens voor inroepen is al helemaal not done.

Elisa, een zonvakantie in de winter heb ik nog nooit overwogen. We gaan eigenlijk nooit weg vanwege de paarden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:15

Hier werkt een daglichtlamp en voldoende vitamines D inderdaad erg goed bij mijn man die anders altijd last had van winterdepressie.
Hij had er alleen zelf last van hoor, het straalde verder niet naar buiten door qua gedrag ofzo. Maar voor hem wel heel erg fijn.
Sowieso is ochtendlicht erg fijn, is hij in de ochtend wel voldoende buiten, bv bij de paarden?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:16

Ik ga mee met Tink89.
Ik ben zelf iemand die ook erg last kan hebben van het winterweer, maar ga wil het nog niet afstempelen als een complete winterdepressie.

Met het bij slikken van Vitamine D, kan ik het gelukkig relatief goed onder controle houden.
Naast zoveel mogelijk licht creëren om het daglicht na te bootsen, hoor ik mensen ook een paar weken in de winter op vakantie gaan naar een warm land. Aangezien jullie beide thuiswerken misschien een optie om een paar weken remote te werken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:23

Hoe zou ik hier mee omgaan?

Ik zou ten eerste zijn scheldpartijen en woedeuitbarstingen opnemen.
Dan zou ik deze zomer het gesprek aangaan en hem die opnames laten horen en vragen of hij kan uitleggen waarom hij zo doet.
En hem vertellen dat ik hier aan onderdoor ga en dat wil voorkomen.
Met als ultimatum dat ik bij de eerstvolgende uitbarsting mijn boeltje pak. Niet als dreigement naar hem toe, maar als zelfbescherming.

En dat hij er wat aan kan doen, maar die beslissing bij hem ligt. Maar dat ik een beslissing heb genomen en dit niet meer wil.

En dan maar zien wat er gebeurt. Wat als hij ook als hij zich goed voelt niet wil praten, speelt er vermoedelijk meer dan alleen een winterdepressie.

En ik zou dus echt zorgen dat ik een paar weken (of maanden) ergens heen kan vluchten in de winter. Laat 'm dan maar even in z'n sop gaarkoken. Soms zijn shock tactics nodig.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:24

Heeft hij ook aangegeven waarom hij geen hulp wil?
Waarom zou je niet hulp proberen als je je daardoor misschien beter kan voelen. Je schiet er toch niks mee op als je je elk jaar zolang slecht voelt. Maar ja. Krijg dat er maar eens in. Ik weet niet of ik het vol zou houden met iemand die geen hulp wil. En dan maanden geen affectie.. Het is ook niet de bedoeling dat jij onderdoor gaat aan zijn depressie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:27

Vitamine d3 inderdaad! Vitamine D wordt niet alleen geadviseerd voor jonge kinderen, zwangeren mensen boven de 50 en mensen met een getinte huid, maar ook aan mensen die niet dagelijks tussen circa 11 uur en 3 uur buiten komen. Daar vallen dus veel mensen onder!

Vitamine D is hard nodig voor je weerstand, opbouw van je botten maar zorgt ook voor geestelijke energie! Met een vitamine D tekort heb je geestelijk dus letterlijk geen energie meer om wat te doen en lijkt alles teveel. Grote kans dat vitamine D je partner kan helpen en je kunt het ook het hele jaar door blijven gebruiken. Dan blijft je vitamine D niveau ook het hele jaar door stabiel.

Vitamine D heeft ook magnesium nodig voor een goede werking. Het kan dus vaak verstandig zijn om dit ook te gebruiken of dagelijk voeding te eten met een hoog magnesium gehalte. (bijvoorbeeld bananen of pure chocolade) Magnesium zorgt ook voor ontspanning, zowel lichamelijk als geestelijk waardoor dingen als minder stressvol worden ervaren en iemand minder snel geïrriteerd/ gefrustreerd raakt.

Ook kun je kijken naar een multivitame met voldoende vitamine D en magnesium. Als het voor een goede weestand is en behoud van goed zicht (ogen) is je man misschien makkelijker te porren om vitamine te gebruiken. (ik weet jouw leeftijd niet, maar voor een vrouw richting de 50 zijn extra vitamine (d) zeker ook niet onverstandig, dus misschien voor allebei? :) )

Houdt er wel rekening mee dat het even kan duren voordat je resultaat ziet, het duurt soms (afhankelijk van hoe groot het vitamine D tekort is) enkele maanden voordat een tekort is aangevuld.

In mijn ervaring maakt het overigens niet uit of je poeder tablet of vitamine D in olie gebruikt, zolang het maar vitamine D3 betreft en er voldoende vet/ olie in je dagelijkse voedings patroon verwerkt wordt.
Laatst bijgewerkt door journee op 08-01-25 11:41, in het totaal 4 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:29

Schaduwbokt schreef:

Erg vervelend voor je :(:)
Heb zo snel alleen even een toevoeging voor de vit D. Kies de variant waarin het in olie zit opgelost en niet de geperste poeder pil variant. Vit D is vet oplosbaar en wordt doordat het in olie opgelost zit beter opgenomen.

Ikzelf slik ook elke 3 dagen vit D bij voor dezelfde (maar veel lichtere) klachten en merk het echt heel goed als ik te laat ben met innemen. Ik slik https://www.bodyandfit.com/nl-nl/Producten/Vitamines-en-supplementen-/Immuniteit/Vitamine-D3---3000-IU/p/05324?feed=yes&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NL-Shopping-BF-Vitamins&Supplements&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gbraid=0AAAAADglF0P_YiN9nBfIF88Em4jZ3wP-d&gclid=Cj0KCQiA4fi7BhC5ARIsAEV1YiYcEn6i6RpgwetsZjVh58WBvo6KsZjau3pc3vI7H6LEYV1eRC3JUNwaAiZnEALw_wcB
Laat wel voor de zekerheid eens in de zoveel tijd je bloedwaarden testen, maar dat is altijd een goed idee. Ongeacht tekorten of niet.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:43

Even een observatie van de zijlijn: jij probeert zijn probleem op te lossen, terwijl hij vind dat er geen probleem is. Daar ga je niet uitkomen. Jij wringt jezelf nu zelfs in allemaal bochten om het probleem kleiner te maken.

Richt je op wat jij nodig hebt, als jij behoefte heb aan frisse lucht, ga lekker wandelen. Aan hem of hij meegaat of niet. Als jij hem van hem iets nodig hebt, communiceer dat. En vul niet voor hem in dat iets beter voor hem zou zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:46

Vitamine d wel eens getest?
De mijne was ook steeds te laag en ik kreeg hier ook veel klachten van waaronder depressie. Is allemaal verdwenen sinds ik hoge waardes vit d slik icm magnesium. Als je een vit tekort hebt dan heb je praktisch altijd ook magnesium tekort. Magnesium en vit tekort kunnen groot effect hebben op je psygische gestel.
Heel war mensen die chronisch depressief verklaard zijn of burnout hebben en aan de medicatie zitten en die "gewoon" een groot vit d tekort hebben
Man van m'n collega was zoals jouw man maar dan het hele jaar door. Zat bijna continu thuis, zelfmoordklachtem enz.
Liep alle psychologen af, medicatie enz.

Is vit d gaan checken. Te laaf maar volgens arts geen probleem.
Is hoge vit d en magnesium gaan slikken en haar man is nu al meer dan een half jaar weer aan het werk. Geen depressie meer. Paar weken gestopt met vit d en klachten kwamen weer terug. Weer begonnen en klachten verdwenen weer.

Als je ene tekort hebt dan heeft een multi vitamine geen nut om het op te krikken.
Ik slik nu in wintermaanden zo'n 4000 ie samen met 400 mg magnesium citraat/Bysglycinaat.

Ik koop het gewoon bij het kruidvat van lucovitaal. Vaak 1 + 1 gratis. Capsules mey olie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:47

Los van dat ik vind dat hij aan zichzelf moet werken dacht ik heel praktisch.
Je kunt daglichtlampen toch ook als peer kopen? Kun je plekken waar hij vaak onder een lamp zet niet gewoon vervangen?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:48

Dat ook wel ja, want hij ervaart blijkbaar geen probleem. Dan kun jij hem wel willen helpen, maar dat vindt hij vervolgens volslagen onnodig.

Zorg dus voor jezelf, niet voor hem.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:52

Schaduwbokt schreef:

Dat klopt inderdaad, D3 kan goed helpen hierbij. Verder ben ik het eens met Elisa2 en ik zou je willen aanraden om op jezelf te focussen om je beter te gaan voelen. Dus, ga zelf D3 slikken en pak die daglichtlamp uit de doos, want ook als je niet depressief bent is het lekker om die lamp voor jezelf te gebruiken in de winterperiode. Klein beetje extra voor jezelf zorgen en misschien gaan de donkere maanden dan iets sneller voorbij. En als je een beetje medewerking krijgt: misschien nog even een weekje naar de zon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:58

Wauw, wat veel reacties. Dank!

Ik ga sowieso vitD3 bestellen in olievorm dan.

Opisop: Mijn partner zit voornamelijk achter de pc. Voorstellen om naar buiten te gaan, gaat niet werken. Alles wat ik voorstel wordt meteen weggewimpeld. En alles heeft een beer op de weg.
Moonlight: Op afstand werken zou kunnen. Ik zou dan een oppas in huis moeten halen voor de dieren.
Ibbel: Als ik mijn partner op die manier zou confronteren, is het over en klaar. Ik ben wel een paar dagen vorige maand bij vrienden geweest. Even weg.
Selina: Mijn partner vindt niet dat er een probleem is. En dus is er niets om hulp voor te vragen.
Desty: Bloedwaarden testen, gaat niet gebeuren. Mijn partner wil niets.
Journee: Leeftijd wil ik niet kwijt vanwege de herkenbaarheid, maar vitD3 ga ik zo op internet bestellen.
Gaucho: Ik ga idd zoveel mogelijk mijn eigen gang. En dat invullen voor mijn partner is uit den boze inderdaad.
Tink: Voor mezelf zorgen doe ik wel, maar ik vind het ook erg rot mijn partner zo te zien.
Secricibel: Ik zal eens kijken of het ook in onze lampen zou passen.
Tieme: dank voor je tip, het moet dus samen met magnesium
Veronica: da's lief, ik heb wel gedacht aan een daglichtwekker. Niet voor mij, maar als hij in de slaapkamer staat uiteraard voor beiden.

Even een voorbeeldje van zo net. We zitten in onze eigen kamers maar op hoorafstand. Komt er met boze stem uit de andere kamer, "wat heb je nu weer allemaal met PayPal betaald? Nu staan we bijna rood. Je weet toch dat je eerst de rekening moet aanvullen."
Ik heb natuurlijk niets besteld. Maar ik weet al dat ik dat niet moet zeggen. Dus ik heb inmiddels geleerd met 'we' te praten. Dus ik denk hardop mee, wat 'we' besteld kunnen hebben. Uiteindelijk blijkt het natuurlijk dat mijn partner zelf dingen heeft gekocht. Maar de eerste zure discussie van de ochtend hebben we alweer gehad.

Ik kan overigens niet gaan zeggen, slik jij D3 maar tegen depressie. Ik zal zeggen dat we het gaan slikken voor botten. Niet gelogen. Maar of mijn partner dat wil doen, is de vraag ...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:03

Wat een vervelende situatie ts. Ik denk dat je vooral naar jezelf moet gaan kijken en duidelijke grenzen moet gaan stellen. Hier ga je uiteindelijk onderdoor. Je kunt een luisterend oor bieden, mee denken en troosten. Maar je kunt zijn probleem niet oplossen. En al helemaal niet als het voor hem onbespreekbaar is.

Dus als hij zich op jou afreageert kun je aangeven dat het niet oké is hoe hij zich gedraagt. Dat je niet langer het gesprek aan gaat als het op zo'n manier moet. Maar dat je wel met hem wil praten als hij op een rustige en respectvolle manier het gesprek wil aangaan. Uiteraard alleen doen als dit veilig is voor jou! Ik ken je man niet en bij echt toxische mensen kan dit gevaarlijk zijn. Maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Ga zelf vooral door met leven. Ik herken je behoefte om te pleasen en het voor de ander makkelijker te maken. Maar je bent niet verantwoordelijk voor een ander z'n geluk en in mijn geval heeft het niks gedaan en had ik die tijd beter voor mezelf kunnen gebruiken.

En mss is het juist wel goed om zelf een tijdje weg te gaan en zelf tot rust te komen. Nu maak je het hem zo makkelijk mogelijk en waarom zou hij z'n probleem gaan aanpakken? Die gevoelens heeft hij geen invloed op maar hij maakt wel voor jullie als gezin de keus dat iedereen er last van moet hebben. Het zou al heel anders aanvoelen als je erover kunt praten en hij open zou staan om dingen te proberen. Op jullie manier zou het voor mij voelen alsof hij het jouw probleem maakt.

Stop met hem te ontzien en probeer hem duidelijk te maken wat dit alles met jou doet. Hij heeft niet door dat jullie hierdoor uit elkaar gaan groeien

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:12

:(:) Allereerst een knuffel voor jou. Zo te lezen loop je enorm op je tenen. De winter duurt nog wel een maandje of 3, dat zijn op deze manier wel hele lange maanden.

Ik zou ook de confrontatie in de betere tijden aangaan. Klinkt zwaar, maar op deze manier ga jij er ook aan onderdoor. Dit is geen gezonde situatie, hij ziet geen probleem en wil er niks aan doen, terwijl er duidelijk een probleem is. Hoe lang je ook bij elkaar bent, zulke situaties kunnen toch echt zorgen voor een breuk.

Hoe zorg jij voor jezelf? Neem je tijd en ruimte voor jezelf? Ga je er (alleen) op uit? Als ik je verhaal zo lees dan ben je hem enorm aan het pleasen en vergeet je je eigen behoeftes. (en een oppas voor in de winter is er vast te vinden zodat jullie er 2 weekjes uit kunnen naar de zon)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:19

Wat een moeilijke situatie TS.
Het enige wat ik denk: zoek hulp voor jezelf, zodat jij zelf sterker wordt. Je partner ga je niet veranderen, maar het is wel belangrijk om voor jezelf te zorgen. Heb je al eens met de huisarts gepraat? Dat zou een eerste stap kunnen zijn.
Sterkte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:29

Schaduwbokt schreef:
Ibbel: Als ik mijn partner op die manier zou confronteren, is het over en klaar. Ik ben wel een paar dagen vorige maand bij vrienden geweest. Even weg.

Dan heb je toch eigenlijk al geen gelijkwaardige wederzijdse relatie meer? Dan ben je meer een huishoudster plus zomerflirt...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:39

Schaduwbokt schreef:
Wauw, wat veel reacties. Dank!

Even een voorbeeldje van zo net. We zitten in onze eigen kamers maar op hoorafstand. Komt er met boze stem uit de andere kamer, "wat heb je nu weer allemaal met PayPal betaald? Nu staan we bijna rood. Je weet toch dat je eerst de rekening moet aanvullen."
Ik heb natuurlijk niets besteld. Maar ik weet al dat ik dat niet moet zeggen. Dus ik heb inmiddels geleerd met 'we' te praten. Dus ik denk hardop mee, wat 'we' besteld kunnen hebben. Uiteindelijk blijkt het natuurlijk dat mijn partner zelf dingen heeft gekocht. Maar de eerste zure discussie van de ochtend hebben we alweer gehad.

Ik kan overigens niet gaan zeggen, slik jij D3 maar tegen depressie. Ik zal zeggen dat we het gaan slikken voor botten. Niet gelogen. Maar of mijn partner dat wil doen, is de vraag ...

Dus je moet verzwijgen waarom je vitamine D3 gaat slikken en je mag niet eens zeggen op een normale toon 'Volgens mij was jij dat, want ik heb niks besteld. Laten we anders effe kijken hoe en wat'? Dat vind ik best heftig. Je bent geen zomerliefde en huissloof. Hij zou het ook belangrijk moeten vinden hoe het met jou gaat, maar dat lees ik nergens terug.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:39

Het feit dat je een zwetsverhaal moet ophangen om hem vitamine D in te laten nemen vind ik echt al toxisch. Hij erkent dus echt 0,000000 en jij laat dat zo gebeuren en houdt het ook in stand. En krijgt al over een aankoop de schuld. Ik kan geen advies geven want ik zou hier niet mee kunnen leven.