Driedubbele breuk enkel - ervaring herstel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Driedubbele breuk enkel - ervaring herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 12:34

Na een vervelende verstapping afgelopen maandag, een driedubbele enkelbreuk voor elkaar gekregen waaronder scheenbeen en kuitbeen. Enkel was uit de kom, dit is terug gezet. Vermoedelijk met het uit de kom schieten, de breuken voor elkaar gekregen.
Voor nu gips, dinsdag a.s. operatie. Er komt een plaatje in.

Wat is jullie ervaring met zoiets soortgelijks en herstel? Voor nu veel pijn en zware pijnmedicatie, zou pijn minder worden als alles weer vast zit?
Ervaringen met herstel? Ik begreep 2 weken nog gips na operatie, daarna langzaam weer belasten. Wisselende verhalen, de een blijft last houden en gaat de plaat na een jaar alsnog uit, de ander praktisch geen last meer, weer een ander blijft de enkel minder stabiel. Herstel zou halfjaar tot jaar kunnen duren, autorijden na maand of ,3-4. Aangezien ik moeilijk stil kan zitten en gewoon wil werken, blij als dat stukje vrijheid weer zou kunnen.

Wat is jullie ervaring? Kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met zoiets.

ElCamino

Re: Driedubbele breuk enkel - ervaring herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:41

oh jee, TS, wat naar!

ik heb nav een ongeluk mijn enkel verbrijzeld en scheen- en kuitbeen gebroken gehad.
De enkel werd met 2 platen en 14 schroeven aan elkaar gezet.
Scheenbeen en kuitbeen met 1 plaatje en wat schroeven, deze waren na 6 weken genezen.
De enkel kostte me een half jaar gips.
En na 2 jaar werden alle plaatjes en schroeven verwijderd
Dit ongeluk was 27 jaar geleden. Kans op artrose in de enkel bleef aanwezig
Nooit meer last gehad

4 jaar geleden opeens last van mijn enkel, deze zat opeens uit niks vast, met flinke pijn.
Op foto's en echo's niks te zien, maar na een scan zagen ze toch wat
Bleken 2 losse botfragmentjes te zitten, deze zijn operatief verwijderd, en geen last meer.

Nu, dezefde pijn wederom en gaan we weer een traject in..... denk dat er weer losse stukjes zitten... maar tot nu toe nog niks te zien en wederom opnieuw foto, echo... kreeg een verbeter-je-enkel-app en moest maar oefeningen doen.... ga nu voor een second opinion naar een ander ziekenhuis

Hopelijk gaat dit niet voor jou spelen allemaal en ben je er met een week of 8-10 vanaf....
sterkte

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:15

Wat erg zeg voor je ik hoop dat het allemaal niet zo lang duurt als bij mij. Ik brak mijn kuitbeen en ik kreeg 1 week zwaar gips, ik mocht er niet op lopen. Na een week werd ik geopereerd en kwam er een plaatje op, ik mocht 6 weken niet belasten en na die 6 weken kreeg ik loop gips. Toen ik weer mocht gaan lopen viel dat echt tegen, ik had loop angst ontwikkeld omdat ik stil stond op het gras ik wilde bukken om mijn hondjes aan te lijnen toen mijn been uit het niets onder mij vandaan schoot. Ik kantelde ik hoorde krak en ik lag op de grond.
Ik heb fysiotherapie gehad om weer normaal te kunnen lopen, ik heb een paar jaar niet echt goed gelopen. Mensen vroegen soms ook wat heb jij, toen ik op een gegeven moment echt niet goed liep ging ik naar de osteopaat en daar bleek dat de spieren in mijn achterbeen te kort waren dus die moest ik op rekken. Dat kwam omdat ik verkeerd liep, de plaat is er uit gehaald want als ik mijn enkel stote ging ik door de grond.
Pijn heb ik gelukkig nooit erg gehad. Elcamino wat erg voor je zeg dat het zo tegen zit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:25

Wat vervelend.

Veel zal afhangen van of er sprake is van een breuk die doorloopt in het gewricht. Dat maakt voor het herstel en de toekomstverwachtingen veel uit.

Sterkte ermee!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:31

Jeetje en dat door een verstapping.
Sterkte :(:)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:44

Bij mijn man een soortgelijk verhaal als dat van ElCamino, die kon na een half jaar voorzichtig weer stappen zonder gips, maanden in het gips gezeten en meen pas na 3 maand loopgips. Hij mocht weken lang niet eens uit bed. Haast 2 mnd trombosespuiten gehad.

Na een maand of 10 heel voorzichtig deels terug aan het werk.
Die heeft al met al een kleine 2 jaar en 2 operaties nodig gehad.
Eerst alle losse fragmenten (en dat was echt flink in gruzelementen) zo goed als mogelijk weer met plaatjes, pinnen en schroeven aan elkaar knutselen, heeft ie geluk gehad dat ie een topchirurg had, binnen de 5 uur na het ongeluk op de OP tafel lag.
Na een goede anderhalf jaar toch de hele ijzerwinkel er maar weer uit (zou eigenlijk voor de stabiliteit blijven zitten) omdat er iets op zenuwen drukte en dit pijn bleef doen.

Mijn man kon gelukkig weer terug aan het werk na revalidatie, dat was op een bepaald moment nog wel even onzeker. Altijd hoge schoenen aan, en voorzichtig met op- en afstapjes inderdaad, want blijft een zwakke plek.

Maar ik hoor ook verhalen die minder goed aflopen.
Nogmaals mijn man had geluk, super orthopeed, goeie fysio, en ik moet eerlijk zeggen, hij heeft afgezien, maar heel fanatiek met trainen en revalidatie, ook al had hij nog zo veel pijn.

TS heel veel sterkte in elk geval!

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:46

Hier scheenbeen op 2 plaatsen gebroken en kuit been.
Er is een pin in gezet. Ik mocht eigenlijk meteen wel lopen en iets belasten.
Na 8 wk liep ik soort van zonder krukken, maar nog niet zo hard. En na 10 weken zat ik weer te paard.
Heb wel erg lang op pijnstillers gestaan. Ik bleef wel pijn houden met lopen.
Na 5 jaar heb ik de pin laten verwijderen, en daar heel blij mee!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:44

Hier ook een soortgelijke breuk gehad en enkel uit de kom. Plaat en schroeven gehad. Dit is iets van 20 jaar geleden en het ijzer zit er nog steeds in. Ik kreeg volgens mij 4 weken gips en daarna loopgips. Heb er nog best lang last van gehad, maar nu niet meer. Alleen kan ik sommige schoenen en laarzen niet dragen, want dat doet pijn thv waar die plaat zit.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:07

Ai jij hebt de enkel er ook nog bij..... dit is in mijn ogen wel een moeilijker gewricht. Ooit ook enkel "gebroken" banden/ pezen weten we nog steeds niet. Gebroken waarschijnlijk niet. Wel fragment los.
6 weken gips en enkel stond lang muurvast en koste tijdje voor dit goed was ivm niet adequaat handelen orthopeed dat terzijde.

Heb ook scheen en kuitbeen gecompliceerd gebroken gehad: dat was 6 weken onbelast mobiliseren daarna langzaam mocht ik opbouwen. Pas na 6 maanden mocht ik zwaar belasten/ belast werk doen. Na 1 jaar was ik eigenlijk best aardig hersteld.
Pijn was bij mij na vastzetten wel stuk minder dan voor deze geopereerd was.
Echter.... toen ik na 6 maanden weer aan het werk ging kreeg ik vreselijke pijn van de plaat met bukken en overeind komen en veel belasting. Dus die is er na 3/4 jaar na breuk eruit gehaald. Hele opluchting.

Ik denk dat iedere breuk ook wel uniek is en bij iedereen lees je ook ander beleid. Wat voor plaatje, schroeven enz enz.

Ik zou zeggen heel veel beterschap en voorspoedig herstel. In middels ben je al geopereerd denk ik.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:23

TS beterschap en een voorspoedig herstel gewenst, ik heb 5 jaar geleden mn enkel gebroken op drie plaatsen, (ik viel flauw op nieuwjaarsdag, voelde bij het opstaan, dit is niet goed)
een plaatje en een aantal schroeven zijn er bij de operatie geplaatst, ik moest 10 dagen wachten op de operatie omdat het dik was, geen pijn gehad gelukkig. Na de operatie mocht ik het weer belasten na een tijdje weet niet meer na hoelang, veel fysio gehad, maar helaas is bij mij niet helemaal goedgekomen, ik voel altijd een beperking in mijn enkel, fysio kon niet meer voor me doen zeiden ze. ik heb er vaak last van, niet echt pijnlijk maar eerder stijf, mijn man hetzelfde verhaal na een enkelbreuk en operatie helaas.
mijn fysio zei, ga paardrijden! dan belast je het zonder dat je steeds bang bent om te overbelasten.
ik ken helaas niet veel mensen die geen last meer hebben na een breuk in de enkel,
veel sterkte en beterschap!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:32

Ik heb 13 jaar geleden nadat ik met mijn fiets gelanceerd werd op een motorkap mijn kuit- en scheenbeen gebroken en enkelbanden gescheurd.

Ik kreeg gips en toen het 2 weken later minder gezwollen was een operatie. Geen plaatje wel een aantal schroeven. Veel pijn gehad en gehouden. Na een jaar de schroeven laten verwijderen en daarna geen pijn meer.

Wel artrose ontwikkelt. Krachttraining heeft hij geholpen om mijn lijf sterk te houden en dat heeft weer bijgedragen aan pijnvrij lopen en het lopen van halve marathon. Afentoe heb ik nog wel last van lichte pijn of opzwellen van de enkel, maar niet extreem en niet vaak.

Sterkte en beterschap!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:47

mijn man met verkeerd afstappen ook kuit en scheen en enkel, zat na 3 maand weer op paard, is nu 3 jaar geleden. hardlopen e.d duurde veel langer. mijn nichtje afgelopen zomer ook vervelende breuken, loopt nog steeds niet, en blijkt nu dystrofie ontwikkeld te hebben.

pak goed de rust en luister naar je arts / fysio

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:18

ik lees dystrofie in de bovenstaande post, kennis van mij heeft ook dystrofie gekregen na een voetbreuk, echt ellende.
kreeg van haar vitamine C toen ik mn enkel had gebroken, zelf wist ik niets van dystrofie

tip, slik Vitamine C bij als je iets gebroken hebt!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:30

Wat vervelend! Hopelijk heb je een voorspoedig herstel!
Ik heb in 2013 mijn enkel gebroken gehad, ook 3 dubbel.
Operatie, gips voor 7 weken en daarna lang revalidatie traject.
Na een jaar metaal eruit, complicaties en gedoe gehad.

In 2019 de laatste schroeven eruit laten halen.

Ik loop nog steeds elke 2 weken bij de fysio, om het zo soepel mogelijk te houden. T is leefbaar maar heb er wel altijd last van.
Maargoed, daar waarschuwde de arts al voor tijdens traject. T was een lelijke breuk.
Hopelijk voor jou gewoon normaal verloop en geen gedoe!!

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:50

LDRD schreef:
Wat vervelend.

Veel zal afhangen van of er sprake is van een breuk die doorloopt in het gewricht. Dat maakt voor het herstel en de toekomstverwachtingen veel uit.

Sterkte ermee!
ik heb niets gehoord over gewrichten .. operatie voor 98÷ geslaagd. Pijn stuk minder. Morgen zelfs gips er af dacht ik en dan 6 weken onbelast .. mij een raadsel waarom gips er dan af, benieuwd of er nog iets om gaat. Lijkt mij nogal kwetsbaar...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:52

Sansevieria schreef:
Bij mijn man een soortgelijk verhaal als dat van ElCamino, die kon na een half jaar voorzichtig weer stappen zonder gips, maanden in het gips gezeten en meen pas na 3 maand loopgips. Hij mocht weken lang niet eens uit bed. Haast 2 mnd trombosespuiten gehad.

Na een maand of 10 heel voorzichtig deels terug aan het werk.
Die heeft al met al een kleine 2 jaar en 2 operaties nodig gehad.
Eerst alle losse fragmenten (en dat was echt flink in gruzelementen) zo goed als mogelijk weer met plaatjes, pinnen en schroeven aan elkaar knutselen, heeft ie geluk gehad dat ie een topchirurg had, binnen de 5 uur na het ongeluk op de OP tafel lag.
Na een goede anderhalf jaar toch de hele ijzerwinkel er maar weer uit (zou eigenlijk voor de stabiliteit blijven zitten) omdat er iets op zenuwen drukte en dit pijn bleef doen.

Mijn man kon gelukkig weer terug aan het werk na revalidatie, dat was op een bepaald moment nog wel even onzeker. Altijd hoge schoenen aan, en voorzichtig met op- en afstapjes inderdaad, want blijft een zwakke plek.

Maar ik hoor ook verhalen die minder goed aflopen.
Nogmaals mijn man had geluk, super orthopeed, goeie fysio, en ik moet eerlijk zeggen, hij heeft afgezien, maar heel fanatiek met trainen en revalidatie, ook al had hij nog zo veel pijn.

TS heel veel sterkte in elk geval!
dank je wel!

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:56

lique68 schreef:
ik lees dystrofie in de bovenstaande post, kennis van mij heeft ook dystrofie gekregen na een voetbreuk, echt ellende.
kreeg van haar vitamine C toen ik mn enkel had gebroken, zelf wist ik niets van dystrofie

extra hoge dosering? Of is multivitamine voldoende? Ik slik nu wel extra D en calcium, werd mij aangeraden.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:58

wendy1987 schreef:
Wat vervelend! Hopelijk heb je een voorspoedig herstel!
Ik heb in 2013 mijn enkel gebroken gehad, ook 3 dubbel.
Operatie, gips voor 7 weken en daarna lang revalidatie traject.
Na een jaar metaal eruit, complicaties en gedoe gehad.

In 2019 de laatste schroeven eruit laten halen.

Ik loop nog steeds elke 2 weken bij de fysio, om het zo soepel mogelijk te houden. T is leefbaar maar heb er wel altijd last van.
Maargoed, daar waarschuwde de arts al voor tijdens traject. T was een lelijke breuk.
Hopelijk voor jou gewoon normaal verloop en geen gedoe!!
ze noemen het een complexe breuk maar zeiden wel na halfjaar zou ik weer normaal moeten kunnen lopen, volledig herstel jaar. Zolang ik maar weer kan lopen/autorijden (3-4 maanden hoorde ik) dan ben je minder afhankelijk van.
De eerste 48 uur zou je veel last van vocht kunnen hebben, heb tm zaterdag nog vocht in mn gipsbeen gevoeld. Dus bijna 2 weken. Elke dag gaat t stukje beter. Ben benieuwd morgen. 6 weken onbelast zeggen ze. Dus nog wel even zoet. En hoe snel het daarna gaat, is toch afwachten.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:28

Miss_Mii21 schreef:
lique68 schreef:

extra hoge dosering? Of is multivitamine voldoende? Ik slik nu wel extra D en calcium, werd mij aangeraden.

een losse vitamine C erbij slikken voor dacht 50 dagen en dan 500 miligram, als je googeld op gebroken bot+vitamine C krijg je wat tips ervoor :)
fijn dat de operatie goed verlopen is! ik kreeg ook geen gips na de operatie, mocht het ook niet belasten, best een kwetsbaar gevoel vond ik dat, zeker in het begin! maar kan me herinneren omdat ik meteen moest bewegen met mn enkel

xMagnum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:53

Ik heb 9 jaar geleden zo'n zelfde soort enkelbreuk gehad door een val van m’n fiets. Ook enkel uit de kom en scheen- en kuitbeen gebroken en eraan geopereerd om het vast te zetten. Ik heb toen een week in het gips gezeten en na de operatie zonder gips. Ik heb na de operatie heel erg veel pijn gehad en de eerste twee weken was ik behoorlijk suf van de pijnstillers. Slapen was ook echt een ramp, want het liefst slaap ik op m'n zij. Een langwerpig kussen onder m’n been hielp toen best goed. Ik mocht het 6 weken niet belasten en daarna opbouwen met de fysio. Na een maand zette ik weer m’n eerste stapjes met krukken en vanaf toen is het herstel erg snel gegaan. Na ongeveer een half jaar zijn mijn schroefjes los gaan zitten door een val van het paard, dus toen zijn die er weer uitgehaald omdat ze niet lekker zaten. Het herstel daarna viel ook heel erg mee en duurde maar heel kort.

Ik heb er zelf nu nauwelijks nog last van. Het enige is dat ik na de operatie m'n enkel niet durfde te bewegen voordat ik naar de fysio ging, waardoor m'n enkel heel erg stijf is geworden. Ik kan m’n voet nu nog steeds niet zo ver strekken en buigen als m’n andere voet, maar het verschil is niet heel groot en niet storend. Misschien kan je met de arts overleggen of je al wat oefeningen kan doen? Mijn herstel was in het begin heel vervelend, maar gelukkig viel het uiteindelijk mee.

Heel veel beterschap TS, en hopelijk valt het herstel bij jou uiteindelijk ook best mee! :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:51

Ik slIk slik 2000 mg C per dag.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:18

Ik heb het als kind ook gehad, 2 breuken in de enkel, incl scheur verticaal omhoog in mn been
Dat stond wel netjes op elkaar dus geen operatie. Ik heb toen 6 maanden bedrust gehad. Thuiszorg kwam me toen prikken voor trombose omdat ik dat niet toeliet door m’n ouders :+

Alles is goed genezen, ik heb sporadisch een weekje zeurend gevoel. Maar is Max 2 keer per jaar. Maargoed, als kind genees je altijd wel makkelijker dan een volwassen leeftijd zeggen ze wel eens

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:32

Oh wat rot. En vooral door een misstap… Eén ding: je word vanzelf handig met krukken en een rolstoel ;-) vooral als je niet kunt stil zitten ga je vanzelf manier vinden om toch te bewegen.

Afbeelding

Jaar of 6 geleden mijn enkel gebroken tijdens een buitenrit. Verkeerd neergekomen op bevroren grond. Ik lag en dacht: oh jee die voet staat raar. Toen heb ik hem (vraag me niet hoe) weer terug gezet. Toen ik probeerde te lopen dacht ik: oeps dat gaat niet. Adrenaline doet echt gekke dingen met je.

Drie breuken - gelukkig had ik hem zelf goed terug gezet. Het zwaarste vond ik wachten op de operatie. Door de zwelling moest ik 4 weken wachten. Dan zit je dus in het gips te “wachten”. Ik heb geen pijnstillers nodig gehad gelukkig. Soms wel wat zeurende pijn maar niet heftig.

Na de operatie ging het snel nog 3 weken gips en toen mocht ik weer rustig gaan belasten. Alles was stijf en ik had geen kuit meer over. Een plaatje en hele wat schroeven. Ik ben letterlijk rondjes gaan lopen in de woonkamer om te oefenen.

Het duurde wel even voor de stijfheid weg was en ik weer gewoon kon lopen ipv strompelen. Ik ben heel veel gaan lopen en veel naar de fysio geweest.

Na een half jaar wel de schroeven en het plaatje laten weghalen. Ik had toch het idee dat ze me beperkte in bewerkingen. Daarna ging het herstel eigenlijk nog beter.

Inmiddels amper nog last. Sport volop inclusief hardlopen en box jumps etc. Het is vooral weer vertrouwen krijgen. Na een lange loop nog wel een dagje last maar geen pijn meer stijf. Paardrijden was wel even wennen, je strekt dan je enkel. Ik heb er erg op moeten letten om met beugels in balans te zitten. Je gaat toch onbewust ontlasten. Toen ook veel zonder beugels gereden om te “voelen” uiteindelijk ook andere beugels aangeschaft met een breder voetbed. Dus iets aanpassingen gedaan.

Bij de arts wel aangegeven dat ik paardrijd en die heeft mijn enkel onder een iets andere hoek in het gips gezet om de Achilles zo lang mogelijk te houden. Dat was in het begin wel pijnlijk.

Ik las allerlei verhalen en werd daardoor best bang. Maar ondanks de puinhoop in mijn enkel is alles goed gekomen. Als iemand me nu vraagt welke enkel het was moet ik nadenken. Dit zegt genoeg :-)

Kan alleen geen hakken meer dragen en moet soms met squats een verhoging onder mijn hak leggen. Dus er is wel iets beperkte beweging in die enkel.

Succes met de operatie en het herstel. De fysio kan je goed helpen met een snel een goed herstel! ❤️‍

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:42

keezie: zitten die schroeven niet in je scheen- en kuitbeen ipv in je enkel? dat lijkt zo op de foto
Enkel is ms ontwricht geweest en kun je terugzetten maar ik zie geen breuken in je enkel zelf?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:32

ElCamino schreef:
keezie: zitten die schroeven niet in je scheen- en kuitbeen ipv in je enkel? dat lijkt zo op de foto
Enkel is ms ontwricht geweest en kun je terugzetten maar ik zie geen breuken in je enkel zelf?

Het gebied wat op de foto te zien is (kuitbeen/scheenbeen/spronggewricht) noemen ze de enkel.

Heb ook mijn kuitbeen ooit gebroken, toen maakte ik dezelfde opmerking en kreeg dit antwoord. ;)