Hoe word ik eetbuien de baas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frydis

Hoe word ik eetbuien de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 20:57

Hi,

Ik zou willen dat ik gewoon 3x per dag kon eten. Dat het eten niet belangrijk voor me was.
Maar ik snaai de hele dag door. Ik eet ook goed hoor. Goed ontbijt en lunch en avondeten, maar daarnaast prop ik mezelf vol met wat ik maar kan vinden in de kasten. En als het er niet is ga ik naar de winkel toe.

Ik ben echt verslaafd aan allerlei soorten eten. Ik heb helemaal nul discipline om van al dat lekkers af te blijven.

Ik ben nu 8 kg zwaarder dan ik wil zijn. Qua calorieën innamen zit ik boven de 2500 per dag.
Eten doe ik om mijn emoties te reguleren, ik eet niet uit verveling.

Met de feestdagen is het totaal uit de hand gelopen met mijn eetbuien, ik heb geen rem meer en ik eet veel grote porties eten achter elkaar op .
Ik sta onder behandeling van een diëtiste i.v.m. verschillende allergieën die ik heb. Na de feestdagen wil ik met de diëtist contact opnemen voor verder overleg.

Hoe kom ik van mijn eetbuien af?

bcd94

Re: Hoe word ik eetbuien de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:05

Ik heb hier ook heel erg veel last van gehad en hierdoor is er dan ook behoorlijk overgewicht ontstaan.
Inmiddels al flink afgevallen gelukkig.

Bij mij was de oplossing om op een andere manier met emoties om te gaan, je copingmechanisme aanpassen.
Dat constante gesnaai is nu echt weg en ik eet gewoon 2 a 3 maaltijden per dag en af en toe eens een tussendoortje.

Hiervoor heb ik van alles geprobeerd alleen dan ben je dus constant bezig die eetbuien te onderdrukken en dat hield ik dan maar tijdelijk vol.
Nu is eten gewoon niet meer zo n groot ding meer voor me.
Wanneer ik stress heb komt het soms nog wel terug dat ik behoefte heb om te gaan eten maar dit begint langzaam wel minder te worden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:08

Laag in koolhydraten, genoeg voedingsstoffen (vit. min. eiwitten en goede (dierlijke) vetten) en iets om te doen met je handen, zodat je afleiding hebt. Naast dietist, ook iets van psycholoog voor andere methodes om met emoties om te gaan, meditatie of andere oefeningen.
En voor afvallen zal daarnaast dagelijk een uur stevig doorlopen al aardig wat doen, zeker als rest beetje op rit komt, maar ook stukje beter voelen van buiten in de natuur zijn.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:09

Ik wilde zeggen: Vooral leuke dingen gaan doen. Lekker wandelen, een museum bezoeken, zoiets. Maar als het niet uit verveling is helpt het waarschijnlijk niet helemaal, hoewel wandelen wel gezond is en nog altijd goed om te doen.

Je hebt het over het reguleren van emoties. Ik weet niet precies wat er aan de hand is en dat hoef je ook niet online te zetten natuurlijk, maar misschien een idee om naar een psycholoog te gaan? Het is erg moeilijk om een gevolg aan te pakken als je de oorzaak niet wegneemt.

Wat je tot die tijd kan doen is eens kijken naar gezonde(re) alternatieven, dat als je wel een hele heftige aandrang hebt om te snoepen, je die pakt, zoals wortels, tomaten, pure chocolade ipv andere soorten etc.

Verder lief zijn voor jezelf. Ga jezelf niet op de kop geven, want dat maakt het er niet leuker op en je voelt je alleen naar erover, wat weer averechts werkt. Wat ik altijd doe is dat ik mezelf een compliment geeft op het moment dat ik iets ongezonds niet meeneem.'

Edits. Ik ben ook behoorlijk aangekomen met corona, en heb verschillende pogingen gedaan om af te vallen wat me niet lukte. Ik ga nu bijna een jaar naar de psycholoog, en sinds een paar maanden ben ik weer bezig met afvallen, en het lukt nu wel. Het gaat langzaam, en ik heb slechte perioden, maar doordat ik liever voor mezelf ben en mezelf niet meer op de kop geef pak ik het ook weer op en ga door. En ik denk dat een groot deel komt omdat ik mijzelf wat meer begrijp en waar ik goed en niet goed op reageer.

Oh, en nog iets: Misschien bloed laten prikken, dan krijg je ook te zien of je ergens tekorten hebt zoals vitamine D.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 26-12-24 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:18

Mijn vriendin was boven de 100 kilo en helemaal suiker verslaafd. Vaak een hongerklap en maar eten en snaaien.
Sinds dit voorjaar eet ze helemaal via keto dieet en dat heeft heel goed geholpen.
Zo'n 20 kilo afgevallen en weer op een goed gewicht.
Maar het voornaamste, geen suiker verslaving meer, maar via het keto dieet toch veel kunnen eten.
En veel fitter gaan voelen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:26

Ik zou een verwijzing naar een psycholoog vragen.

Je geeft zelf al aan dat je eet uit emotie. De enige kans dat je dit onder controle kunt krijgen, is de oorzaak (dus je emoties) aanpakken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:27

Zorgen dat je bezig bent, wandelen, hobby etc.
Daarnaast zo min mogelijk suikers..kijk eens naar het carnivoor dieet. En meer water drinken.

Als je wilt eten, dwing jezelf eerst een glas water te drinken.

Ik heb ook wel eens iemand gehoord die zei, als je denkt honger te hebben, bedenk dan of je ook zin hebt in een ei. Als je dan echt honger hebt eet eerst een ei. Geen zin in ei? Dan is de honger misschien helemaal niet zo erg als je denkt. Dan is het misschien dorst of enkel zin in wat lekkers.

Het is ook iets wat je moet trainen
... Van nature is de mens carnivoor, en als je veel eiwitten en vetten eet, ben je sneller en langer verzadigd. Tegenwoordig met al die troep die we eten wordt je maag te ver opgerekt en kun je ook steeds meer eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:28

Sherivey schreef:

Je geeft zelf al aan dat je eet uit emotie. De enige kans dat je dit onder controle kunt krijgen, is de oorzaak (dus je emoties) aanpakken.

Ja, dit.
Pak de oorzaak aan, daar heb je het meeste aan.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:34

Een hele mooie quote (weet helaas niet van wie) "Het is niet wat je eet, maar wat er aan je vreet".

Als jij zelf al aangeeft dat eten jou manier is om emoties te regulieren is het denk ik goed om op zoek te gaan naar iemand die je kan helpen om op een andere manier met emoties om te gaan.
Misschien dat jouw diëtist ook mensen kent die op psychologisch vlak kunnen helpen met eten ?

En dat je dit topic opent is al een hele mooie eerste stap !
Want om te veranderen moet je eerst erkennen dat verandering nodig/gewenst is

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:49

Ik zou doorverwijzing vragen voor een psycholoog. Vaak heeft dit een dieper liggen ende oorzaak.

En met de diëtist een goed dag menu bespreken zodat je maaltijden vullend zijn.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:51

Sky_As schreef:
Zorgen dat je bezig bent, wandelen, hobby etc.
Daarnaast zo min mogelijk suikers..kijk eens naar het carnivoor dieet. En meer water drinken.

Als je wilt eten, dwing jezelf eerst een glas water te drinken.

Ik heb ook wel eens iemand gehoord die zei, als je denkt honger te hebben, bedenk dan of je ook zin hebt in een ei. Als je dan echt honger hebt eet eerst een ei. Geen zin in ei? Dan is de honger misschien helemaal niet zo erg als je denkt. Dan is het misschien dorst of enkel zin in wat lekkers.

Het is ook iets wat je moet trainen
... Van nature is de mens carnivoor, en als je veel eiwitten en vetten eet, ben je sneller en langer verzadigd. Tegenwoordig met al die troep die we eten wordt je maag te ver opgerekt en kun je ook steeds meer eten.

Mensen zijn omnivoren.

Deze trucjes kunnen goed helpen bij bepaalde mensen, maar helaas is het mentale aspect hetgene wat dit gedrag zo moeilijk af te leren maakt. Het is niet iets wat je "even" zo doet als je dit en dit verandert/doet, want in haar hoofd lukt het gewoon niet. Hoogstwaarschijnlijk zal het haar heel erg helpen om hulp te krijgen voor haar mentale moeilijkheden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 22:14

Frydis schreef:
Hoe kom ik van mijn eetbuien af?

Het antwoord schrijf je al in je OP:

Frydis schreef:
Eten doe ik om mijn emoties te reguleren, ik eet niet uit verveling.

Blijft dat het niet simpel is natuurlijk, maar als de oplossing simpel was had je hem al lang toegepast. Toch is het zaak om op een andere en gezondere manier je emoties te leren reguleren (en balans vinden, misschien heb je wel veel teveel stress en moet alles een tandje minder). Dat kan weleens een lange zoektocht worden, wellicht heb je daar hulp bij nodig, of helpen zelfhulpboeken je al een eind op weg.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 22:18

Ik zou de focus leggen op leuk bezig zijn dus wandelen of fietsen gewoon een beetje minder op de bank zitten .Anders ga je bijna vanzelf te veel eten uit gewoonte en verveling.
O lees net dat je een emotie eter ben …maar dan nog als er geen koelkast in het park is dan eet je in ieder geval op dat moment al iets minder.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 00:08

Ik heb hier ook wel eens last van, niet in de mate die jij beschrijft, maar weeg wel iets meer dan 8 kilo meer dan ik zou willen :P

Ik zorg ten eerste dat ik nooit te veel in huis heb. Ik ken mijn eetbui-preferenties. En dat is doorgaans zoet of hartig. Ik ga geen 5 bananen of 10 kiwi's opeten.

Daarnaast merk ik ook dat het best wel samenhangt met mijn cyclus. En er zijn gewoon wat kwetsbare momenten tijdens mijn cyclus dat ik meer geneigd ben om te gaan bunkeren. Maar wederom, als ik het niet in huis heb, kan ik het ook niet eten!

Een poosje terug heb ik het ook met mijn psycholoog besproken. Het is natuurlijk redelijk bekend dat je niet moet gaan eten vlak voordat je gaat slapen. Zeker geen suikers. Aangezien ik best wel ritueel probeer om 's avonds nog even een uur voor mezelf te pakken, is dat het gevaarlijke moment wel voor mij. Daarom combineer ik dat uur voor mezelf op een slimme manier met eten voor de dagafsluiting. Ik zet een pot verse thee, pak iets van zoetigheid als ik dat wil (bijvoorbeeld een koekje of een stukje chocola) en een stuk fruit. Als eerste neem ik het zoetige, als laatste het fruit. Daarbij zorg ik ervoor dat het fruit ook niet hoog in suikers zit.

Ik heb een Garmin smartwatch en daarop kan ik gewoon zien dat als ik vlak voor het slapen gaan iets zoets heb gegeten, dit meteen de kwaliteit van slaap beïnvloed, op een negatieve manier. Dat vind ik gewoon zonde.

Maar vooral het ritueel, om nog wel iets lekkers te nemen en op een ontspannen manier de dag af te sluiten, werkt voor mij heel goed. Als ik het niet als zodanig zie, dan wordt het een vreetpartij waar ik later weer spijt van krijg. En dan kom je in zo'n negatief cirkeltje terug. Want je krijgt spijt, vind het stom van jezelf, krijgt negatieve gedachten over jezelf en vervolgens neem je nog meer want je kan het toch niet. Terwijl als je het als een ritueel ziet, je het juist voor jezelf doet.

Wat ik wel altijd in huis heb, zijn parnoten (ongebrand!) en 70% pure chocola. Beide vind ik echt heerlijk en kan ik écht van genieten waarbij ik ook nog minder spijt hoef te hebben.

Verder pas ik mijn maaltijden aan op de hoeveelheid lichaamsbeweging. Ga ik op de fiets naar mijn werk, zorg ik ervoor dat ik een koekje (voorkeur voor proteine) bij me heb voor tussendoor. Die heb ik niet bij me als ik gewoon met de auto ga. Een andere optie is om bij de lunch een gekookt ei te nemen etc. Allemaal maagvulling waar je minder vreterig van wordt. Als je je suikerspiegel tussendoor niet laat pieken, heb je minder zoete trek.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 00:37

Meer water drinken, niet alleen vult het maar krijg je ook een hongerprikkel als je dorst hebt. Minder suiker eten en letten op de glycemische index helpt ook, want vaak krijg je een eetbui ook door een dip in je suikerspiegel. Met het snaaien houd je dat nu in stand. Minder suiker en meer eiwitten helpen om deze dip te voorkomen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 01:31

Ik had ook vaak "trek" en ging dan kleine dingen snaaien. Ik heb hier eigenlijk helemaal geen last meer van sinds ik sterrenstof (fat burner) ben gaan gebruiken. Dat geeft me tevens meer energie en een beter humeur, dus dubbel win.
Bezig blijven zodat je niet kan eten en daadwerkelijk minder honger gevoel: ideaal.
Ik heb overigens geen aandelen :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 02:37

Emotie wegeten los je niet op door een maag te vullen of een dieet te pakken. Emoties de baas zijn is de oplossing. Therapie, emoties aanpakken, dieper kijken en denken dan je vaak zelf wilt.

Lekker eten maakt iedereen blij, maar als je uit emotie eet stilt het iets wat je niet wilt voelen. Het verdwijnt dus even zonder dat je oude wonden openhaalt of hoeft te voelen.

Weet je de kern van je emoties? Zo ja, heb je er al wat mee of aan gedaan? Ik wens je iig sterkte met dot "probleem" het is namelijk niet makkelijk om dit aan te pakken.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 04:44

Even een los van alle goede tips die al genoemd zijn en in aanvulling op wat Janine1990 zegt: een suikerverslaving en dus bloedsuiker pieken werken je eigenlijk tegen. Ik heb veel gehad aan de podcasts van Lieke de Bever van https://topfitsuikervrij.nl/ die op Spotify te vinden zijn. Als aanvulling!

En ooit zei een collega mij: ik denk bij alles wat ik eet even bewust na, heeft mijn lijf dit nodig?

Sterkte, het is best een traject!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 07:56

Ik heb dit ook gehad en nog druk bezig met de kilo's eraf krijgen.

Het is vreselijk moeilijk en niet leuk wat ik ga zeggen, maar je moet je zelf echt flink de baas worden. Dat gevreet is helemaal nergens goed voor, uiteindelijk krijg je van dat gesnaai alleen maar meer emotie want je krijgt veel slechte voeding binnen en suikers en die troep word je in je koppie niet beter van. Plus het feit dat je met een opgeblazen buik van al het gesnaai ook geen fijner gevoel krijgt, ik werd altijd zo chagrijnig van die opgeblazen buik die me in de weg zat. En dan moet je ook nog in de avond koken terwijl jij eigenlijk propje vol zit van alle troep.

Dus je moet de knop helemaal omzetten en dat kan jij alleen, ik ben van mening dat iedereen net zo mooi met je kan praten als ze willen maar alleen JIJ kan die knop omzetten. Maar dan moet je het dus heel graag willen en ook super sterk zijn. Want stoppen met eten is absoluut niet makkelijker dan stoppen met roken of wat dan ook.

Je weet best hoe je het moet doen, je weet best wat gezonde voeding is dus DOEN! Na een tijdje taal je niet meer na al die snaai momenten en geniet je van je nieuwe leven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:11

Ik vind de eatandtrain podcast ook heel waardevol. Ze heeft ook een Instagram @eatandtrain. Dit gaat met name om jezelf te trainen anders om te gaan met je emoties rondom eten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 09:54

Sherivey schreef:

Helemaal mee eens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:14

Ten eerste, zorg dat je geen ,snaai, in huis hebt. Dan kun je ook niks pakken. Enkel het brood nodige.
Ten 2e elke dag rond dezelfde tijd een grote wandeling maken. Buitenlucht en beweging is erg goed als je emotioneel in een lastige periode zit. Evenals rust en regelmaat. Dus op tijd je bed uit en op tijd er savonds in.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:27

Kijk op optimativa.nl

en kijk op youtube onder optima vita.

Zij geeft hier heel veel informatie over en heeft ook een workshop of iets in die richting.

Maar ik denk dat de simpele uitleg is, door je lichaam goed te voeden, echt voldoende te eten maar zorg dat je die voeding uit gezonden producten haalt. Magere kwark (eventueel een smaakje toevoegen) groente, volkoren producten. Zodat je je honger gevoel niet hoeft te stillen met een eetbui.

Ik eet zelf 6 keer per dag zodat ik nooit honger heb.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:33

Ik vind het "grappig" dat 90% hier kijkt naar hoe je kunt voorkomen om iets te eten. Niet in huis halen. Stukkies wandelen. Voedende voeding.

Wat niet in huis is, kan gehaald worden. Een eetverslaving is moeilijker dan een rookverslaving. Rookwaren hoef je nooit meer aan te raken, maar voeding elke dag.

Het is ook geen lichamelijke trek die gestild moet worden, maar een psychische. En die laat zich niet stillen met groenten en goede eiwitten. Ook niet met een zak chips of een zak M&M's overigens.

En voor een "normaal" iemand is dat geen probleem, maar voor een eetverslaafde / emotie-eter is dat dus telkens weer een prikkel / stimulans.

TS, ik kan je - helaas - de hand schudden:
- emotie(vr)eter
- te dik
- ik weet het van mezelf
- ik baal van mezelf dat ik het niet voor elkaar krijg

Ik wil ook op zoek naar een oplossing voor mezelf. Diëtist gaat mij niet helpen, ik weet het allemaal prima.

In mijn geval zal het toch psychische hulp moeten worden, welke weet ik niet. Zodat ik leer mezelf op 1 te zetten en leer dat goed = goed genoeg.

TS, knap dat je dit topic durfde te openen. Ik hoop dat je een oplossing vindt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:35

DDDara schreef:
Maar ik denk dat de simpele uitleg is, door je lichaam goed te voeden, echt voldoende te eten maar zorg dat je die voeding uit gezonden producten haalt. Magere kwark (eventueel een smaakje toevoegen) groente, volkoren producten. Zodat je je honger gevoel niet hoeft te stillen met een eetbui.

Ja, leuk, maar TS eet niet omdat ze honger heeft, maar om emoties te onderdrukken.