Hypoallergene douchegel en shampoo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Hypoallergene douchegel en shampoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 23:22

Ik heb een acrylaat allergie en heb om uit te zoeken welke stoffen precies de boosdoeners zijn laatst een allergietest gehad. Ze hebben ook een parfum lijn, tandarts stoffen en bijvoorbeeld verf en lijm stoffen getest. Een waslijst aan allergieën kwam er uit.. echt niet normaal zo veel. Teveel voor in een allergie paspoort en daarom hebben ze het maar heel klein op etiketten uitgeprint zodat het er in ieder geval in kon. :+

Nou heb ik er vrij weinig last van, ik zorg natuurlijk wel dat ik waar mogelijk niet met de stoffen in aanraking kom, maar heel veel zijn niet te vermijden en heb ik ook weinig tot geen last van. Ik probeer wel zepen en dergelijke zo snel mogelijk af te spoelen en doe dat ook grondig.

Ik heb al jaren bij de overgang naar kouder weer jeuk en uitslag na het douchen. Inmiddels kan ik wel de link leggen waar dit mee te maken heeft, en ik ga nu misschien toch maar mijn geliefde Dove badschuim (waar ik in theorie ook niet tegen zou kunnen) vervangen voor iets hypoallergeens.

Maar, en dit klinkt echt heel verwend, maar ik zie er zo tegenop. Ik hou enorm van douchen en ben best zinnig met badschuim. Het moet veel schuimen, en een beetje dik en romig zijn. Zoals Dove dus. Maar ja, ik ben bang dat ik niet zoveel keus heb.

Gelukkig zitten er enorm veel mensen op bokt, misschien hebben jullie tips voor een fijne hypoallergene douchegel, shampoo en crèmespoeling? Voor ik veel geld uit geef aan iets wat totaal niet fijn is..

boedjang

Re: Hypoallergene douchegel en shampoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:32

Alles wat erg schuimt is niet natuurlijk,ik let op zeep en shampoo bars zonder meuk zoals sls , parabenen etc

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 01:07

Ik gebruik Sanex, schuimt lekker en ik krijg er geen jeuk van. Geen idee of het echt hypo-allergeen voor iedereen is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 01:11

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 01:22

Hoe meer meuk, hoe meer schuim en geur - even heel kort door de bocht.

Ik kan me voorstellen dat je ook gewoon het 'gebruik' van producten mist, maar als je daar aan zou wennen, dat misschien minder wordt. (Even als voorbeeld: ik was mijn haar al jaren niet met shampoo. In het begin mistte ik een beetje het ritueel en de geur - maar dat heb ik nu helemaaal niet meer)

Andere optie - niet wat je vraagt maar wel oprechte vraag aan jou - de beleving kunnen nabootsen? Bv geur, met een etherische olie in je badkamer, ik zeg maar wat?

Verder is er een hoop, maar ligt het ook maar net aan waar je allergisch voor bent...

Sjofel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:10

Oei wat vervelend!

Er zijn heel veel opties maar het schuimende gevoel van Dove heb ik nog niet gevonden. Wat ik wel heel prettig vind is dat de duurdere(hypoallergene) merken vaak kwalitatiever aanvoelen, als in minder waterig en een prettigere aanraking met de huid.

Zelf reageer ik goed op Urtekram (die hebben ook parfumvrij) die ik soms afwissel met Zarqa. Met zeep heb ik aanzienlijk minder last (zolang ik weg blijf bij FA, rituals, lush dat soort merken) En cremespoeling zorg ik voor dat het mijn hoofdhuid niet raakt. Als ik daarvan alleen de hypo allergene variant gebruik is mijn haar verschrikkelijk :+ .
De merken waar ik minder fan van ben zijn dr. organic en Weleda. Die vind ik het geld echt niet waard maar dit is meer persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:14

Hier gebruik ik de shampoo van Terre de Couleur, schuimt inderdaad niet is ook plantaardig( volgens mij)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 06:00

Ik gebruik wegens allergie shampoo en douche-olie van Eucerin.
Nu heb ik de "yuka" app ontdekt en de score van de producten viel me tegen.
De score van de producten die ik voor onze baby gebruik is bijna 100/100 dus ik ga daar naar overschakelen voor mezelf. Dit is van la roche possay’

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:54

Misschien ben ik te laat maar ik zocht ook lotgenoten.

Ik ben allergisch getest voor vanilline en moet nu bij wijze van uitsluiting 6 weken alle vanilline vermijden.
Blijkt dat dus echt overal in te zitten, van zeep en parfums tot make up en zowat alle zoete voeding.
Ik was nooit zo’n zoetekauw maar nu ik het niet meer mag wil ik niks liever dan een grote kom vanille vla.

Ik heb van de dermatoloog deze gekregen om te wassen:
https://www.farmaline.be/nl/schoonheid/ ... 4HEALw_wcB

Ruikt naar niks maar goed het is niet anders. Ook een dagcrème hiervan.
Zoek nog tips voor shampoo, ga die app eens bekijken!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 04:08

Granoek schreef:
Misschien ben ik te laat maar ik zocht ook lotgenoten.

Ik ben allergisch getest voor vanilline en moet nu bij wijze van uitsluiting 6 weken alle vanilline vermijden.
Blijkt dat dus echt overal in te zitten, van zeep en parfums tot make up en zowat alle zoete voeding.
Ik was nooit zo’n zoetekauw maar nu ik het niet meer mag wil ik niks liever dan een grote kom vanille vla.

Ik heb van de dermatoloog deze gekregen om te wassen:
https://www.farmaline.be/nl/schoonheid/ ... 4HEALw_wcB

Ruikt naar niks maar goed het is niet anders. Ook een dagcrème hiervan.
Zoek nog tips voor shampoo, ga die app eens bekijken!

Dat is inderdaad hetgene waar ik onze baby mee was :) Je hebt ook nog een olie-versie die nog beter scoort in de app

https://www.farmaline.be/nl/schoonheid/ ... a054147f3f

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:38

Aangezien ik psoriasis heb moet ik ook voorzichtig zijn met shampoos. Ik gebruik alles van neutral. De shampoo schuimt redelijk veel.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:09

En hebben jullie dan geen last van het wasmiddel waarmee jullie wassen? Zo ja, met welk middel wassen jullie je kleding?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:13

Mijn moeder heeft ook een waslijst aan allergieën en die gebruikt Dermolin qua shampoo en gezichtsverzorging en neutral wasmiddel.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:20

Wasmiddel heb ik me voorlopig die Neutral bij AH gehaald omdat ik ineens van de ene op de andere dag niks meer mocht aanraken :+
Wasverzachter verdraag ik sinds baby al niet dus dat heb ik nooit in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:22

Dermolin of Eucherin want mijn vel reageert averechts op lanoline.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:25

Lotgenoot. :)

Ik heb alle conventionele producten jaren geleden aan de kant moeten schuiven en ik gebruik nu aleppozeep en andere merken van https://www.zepig.nl/categorie/zeep.
Enkele voorbeelden die bij mij goed gaan zijn ben&ana, werfzeep en chagrin valley.

Ook de zeepbar van Dille&Kamille en diversen van DeTuinen gaan goed. Wel voor de zekerheid even het etiket lezen maar over het algemeen zijn ze goed.

Ze zullen dan wel niet zo schuimen als Dove, maar schuim wordt veroorzaakt door oa sulfaten en die zijn weer uitdrogend. Eigenlijk zou je van die mindset af moeten. Is lastig hoor want ik mis het soms ook wel.
Zacht zijn deze bars echter absoluut.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:44

Hier ook een lotgenoot.
Hier enkel dermolin, zowel voor mijn haren als lichaam.
Ik ben ook voor een hele hoop allergisch geworden door de jaren heen en dit gaat goed (ook op aanraden dermatoloog).
Ik heb enorme eczeem, welke ook zonder allergische triggers enorm actief is.
Echt bijna alle zalven al gebruikt, veel soorten medicatie moeten slikken, nu in lichttherapie en evt als dit niet afdoende is kunnen ze nog starten met JAK-remmers (maar hopelijk is het niet nodig).
Ik kan dus ook niet dagelijks douchen, anders hou ik geen huid meer over. :') Dus de intieme delen dagelijks aan de wasbak, eens in de week mijn haren wassen (of het moet echt vies zijn) en 2x per week douchen.
Ik heb mij er bij neergelegd dat dit het helaas is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:03

Barb schreef:
En hebben jullie dan geen last van het wasmiddel waarmee jullie wassen? Zo ja, met welk middel wassen jullie je kleding?

Daarom is mijn wasmiddel dus ook hypo allergeen, bijvoorbeeld Neutral, of het hypo allergeen wasmiddel van AH, 'Puur' heet dat. Verder ga ik binnenkort Klok testen, ik weet dat veel mensen met allergie/eczeem, dat ook goed verdragen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:23

Zoolgangster schreef:
Barb schreef:

Daarom is mijn wasmiddel dus ook hypo allergeen, bijvoorbeeld Neutral, of het hypo allergeen wasmiddel van AH, 'Puur' heet dat. Verder ga ik binnenkort Klok testen, ik weet dat veel mensen met allergie/eczeem, dat ook goed verdragen.

Klok en ecover bevallen hier erg goed. Wel flink duurder dan AH Puur en ik houd dan ook vaak de bonus in de gaten.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:28

magda_90 schreef:
Lotgenoot. :)

Ik heb alle conventionele producten jaren geleden aan de kant moeten schuiven en ik gebruik nu aleppozeep en andere merken van https://www.zepig.nl/categorie/zeep.
Enkele voorbeelden die bij mij goed gaan zijn ben&ana, werfzeep en chagrin valley.

Ook de zeepbar van Dille&Kamille en diversen van DeTuinen gaan goed. Wel voor de zekerheid even het etiket lezen maar over het algemeen zijn ze goed.

Ze zullen dan wel niet zo schuimen als Dove, maar schuim wordt veroorzaakt door oa sulfaten en die zijn weer uitdrogend. Eigenlijk zou je van die mindset af moeten. Is lastig hoor want ik mis het soms ook wel.
Zacht zijn deze bars echter absoluut.

Ik had dit zullen uittypen maar ik zag dat het er al stond :D dit is ook precies mijn ervaring.

Ik zag Weleda al genoemd worden in een andere reactie, maar dat gaat bij mij juist wel heel goed. Is ook 'meukvrij'. Qua wasmiddel gebruik ik Seepje, erg fijn.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:33

Barb schreef:

Hierover uitgebreid gesproken ook met de dermatoloog.
Die gaf aan dat wasmiddel en wasverzachter dus wel een commercieel praatje is. Een goede wasmachine met een juist programma, spoelt zo goed na dat de was nog wel enigszins kan geuren naar het middel, maar er blijven geen allergene stoffen meer achter (dus een huidreactie kan in principe niet meer komen op basis van het middel). De stof waarvan je kleding gemaakt is, kan wel een reactie veroorzaken.
Hier merkte ik overigens ook geen verschil qua huidreactie met neutral of een ander middel. Alleen een dik verschil in de portemonnee :+ . Dus hier was ik alles met een gewoon wasmiddel en eigenlijk staat hier de wasmachine standaard op 3x naspoelen.
Je kan wel een allergische huidreactie krijgen als je in direct contact bent geweest met wasmiddel, maar in principe zal je geen direct huidcontact maken met uitzondering van je handen (of je moet het over je armen en alles uitsmeren). Dus als je die direct erna wast en goed afdroogt, dan blijft de schade beperkt. :j
Het loont dus vooral om te zien of je wasregime kloppend is. Dus dat alle middelresten er goed uitgespoeld worden door je wasmachine, dat je je machine niet te vol propt en dat je eigenlijk gewoon normale hoeveelheden gebruikt (niets te veel dus :) )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:43

Daar ben ik het uit eigen ervaring niet mee eens. Ik merk het meteen als mijn kleding is gewassen met iets waar parfum in zat. De kleding an sich heb ik al jaren dus dat kan het echt niet zijn en ook de wasmachine is modern genoeg (ook niet te vol en ik spoel zeker genoeg na). :o

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:12

magda_90 schreef:
Daar ben ik het uit eigen ervaring niet mee eens. Ik merk het meteen als mijn kleding is gewassen met iets waar parfum in zat. De kleding an sich heb ik al jaren dus dat kan het echt niet zijn en ook de wasmachine is modern genoeg (ook niet te vol en ik spoel zeker genoeg na). :o

Hij gaf aan dat dat uit wetenschappelijk onderzoek is gekomen, maar ik vind het ook aannemelijk wat je noemt hoor. Ik krijg (voornamelijk in het gezicht) nog altijd een hoop allergische reacties waarna er eczeem uitgelokt wordt en die lijken niet herleidbaar. Soms lijkt een niet helemaal herleidbaar waar je nu exact wel en niet op reageert.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:45

Bij dm in duitsland heb je veel keuze. Misschien zelfs van het eigen merk balea dat is heel goedkoop.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:59

Ik gebruik al jaren Jean & Len shampoo (Edeka, Marktkauf, Müller, etc. in Duitsland). Telkens kreeg ik jeuk en plekken van andere shampoos, maar met deze heb ik nergens last van. Ze geven ook aan dat er geen 'rommel' in zit ("Ohne gedØns").
Mijn broer gebruikte altijd paardenmelkshampoo van Equilac. Weet niet of dat nog bestaat, maar daar had hij heel veel baat bij.