Morbide obesitas familielid, hoe kan ik helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Morbide obesitas familielid, hoe kan ik helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 10:54

Ik heb een lieve jonge neef die momenteel maar liefst de 140 kilo aantikt.
Hij heeft geen makkelijke jeugd gehad, en staat er al een poos alleen voor. Hij heeft wel een beetje een ADHD koppetje, dus structuur en regelmaat zijn sowieso al bijzonder lastig.
Zijn toch al lage zelfbeeld keldert steeds verder naar beneden door dit overgewicht.
Het is een echte troost eter.....

Hij heeft meermalen wel eens wat weken bij ons gewoond. Gezond eten, veel buiten zijn, wandelen, klusjes doen. Maar dat zet geen zoden aan de dijk wanneer het gewicht zo extreem is. Hij vindt gezond eten net zo lekker gelukkig, maar hij kan dat zelfstandig niet goed volhouden.

Toch wil ik hem graag helpen en probeer nu uit te zoeken 'hoe'.
Een gastric bypass wordt veel gedaan, maar zie ik wel een beetje als laatste optie.

Maar welke opties zijn er verder? En hebben mensen daar ervaring mee? Dan denk ik aan langdurige begeleide trajecten, ondersteund met maagballon, of injecties bijvoorbeeld?
Wanneer google verdrink ik in het woud van mogelijkheden......

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Re: Morbide obesitas familielid, hoe kan ik helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:00

Misschien veel te simpel gedacht maar gaat hij al naar een diëtist? Al dan niet gecombineerd met een fijne sport of als daar financieel ruimte voor is een PT? Ik lees gezond eten, klusjes doen en wandelen maar afvallen bereik je het snelst door minder te eten en actief te sporten.

Ik denk dat daar het traject start, en mocht daar echt geen vooruitgang geboekt worden kun je altijd nog doorverwezen worden naar medische ondersteuning zoals een maagballon.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:02

Naar een livestyle coach.
Wij hebben hier fysiotherapeuten in het dorp die dit aanbieden.
https://fysiotherapie.zorgsaamnijverdal ... -afvallen/

Misschien dat dit ook bij hem te vinden is? Want dan gaat het over het hele plaatje en niet alleen over eten of bewegen, de mindset moet wijzigen om er te komen en daar kan hij alle ondersteuning bij gebruiken.

Daarnaast zou het fijn zijn, dat hij daardoor ook geestelijk weerbaarder wordt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:03

Vind hij zichzelf ook te zwaar? Als in, is hij zich er bewust van?
Andere gaat niks werken natuurlijk.

Een belangrijke stap is toch wel een psycholoog denk ik. Deze jongeman heeft veel mee gemaakt dus lijkt me sowieso niet verkeerd. Maar ook voor het stukje 'troost eten' is begeleiding nodig anders valt hij zo weer terug. Of er speciale psychologen bestaan (waar jij zonder ander lopend traject heen kan) weet ik niet.

Kun je niet voor hem koken?
Online is er veel te vinden over maaltijden lang vers houden zodat je echt een 5/7 dagen vooruit kan preppen. Krijgt hij in iedergeval gezonde maaltijden binnen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:06

Lifestylecoach kan wonderen doen; vooral de langdurige aandacht voor de persoon is heel een belangrijk component. Collega van me is 75 kg kwijtgeraakt door een coach, en met een streng dieet van shakes in het begin. Het is een totaal ander mens geworden en past nu 2 x in zijn oude broeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:14

Allereerst lief dat jullie je willen bekommeren om je neef. Dat is al een hele stap.

Ik ga even terug naar het overgewicht. Ik denk dat de grootste winst zit in een stabiel leven eventueel met begeleiding in het wonen. Ik lees adhd gezond eten lekker vinden maar het thuis niet lang kunnen volhouden. Waar zit het hem daar in? Moeite met structureel inkopen doen en koken? Of van normale maaltijden over gaan naar makkelijke pakken koek/kaas/chips/bezorgde pizzas? Of moeite om de juiste keuze te maken wat gezonde producten zijn om te eten?

En overeet hij dan uit gewoonte of is het voedsel dat hij eet zo slecht en calorierijk dat hij daarom aankomt. Want ook al eet je ongezond als het niet overeten is (maar bv 1 pizza als avond eten en een broodje hamburger als middageten en een paar keoeken als ontbijt) zul je minder snel zo veel te zwaar worden dan als je alles wat los en vast zit in je mond steekt,

En is zijn verdere huishouden wel redelijk op orde of gaat het daar ook minder dan zou kunnen? Misschien kan hij met zijn huisarts of praktijkondersteuner eens kijken of woonbegeleiding of andere ondersteuning aan huis een hulp kan zijn. Die bestaan en die helpen een huishouden te structureren maar kunnen ook maaltijd begeleiding geven

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:19

Oa is er vaak is een te laag testosterongehalte. Dus de medische molen in combinatie met begeleid wonen.
Zelf hieraan "sleutelen" gaat m niet worden.
Kijk of een Wajong kan worden aangevraagd. Als dat niet lukt wil een Bijstand ook werken maar wel in combi met een traject wat niet gebaseerd is op werken maar op leven.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:44

Morganlefay schreef:
Oa is er vaak is een te laag testosterongehalte. Dus de medische molen in combinatie met begeleid wonen.
Zelf hieraan "sleutelen" gaat m niet worden.
Kijk of een Wajong kan worden aangevraagd. Als dat niet lukt wil een Bijstand ook werken maar wel in combi met een traject wat niet gebaseerd is op werken maar op leven.

Wacht even hoor. Ik ben helemaal voor hulp. Maar iemand met adhd en overgewicht hoeft toch niet meteen de Wajong in? Met structurele begeleiding en hulp kan er echt nog heel veel. En de structuur van werken (al is dat dan misschien niet fulltime) kan ook heel helpend zijn in het vinden en behouden van een ritme e.d.

Ik zou eens met de huisarts/praktijkondersteuner gaan praten (dat moet dan wel vanuit neef komen) en kijken naar begeleidingsopties. Een ambulant begeleider en diëtist kan echt al goed helpen. En eventueel een keer per week samen zitten, een lijstje maken met wat er die week op het menu staat (en dan ook meteen bedenken wanneer hij voor twee dagen kan koken, bij jullie kan mee-eten etc), de boodschappen bestellen en receptjes/to do lijstjes klaarleggen. Structuur bieden!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:51

Vooral eerst aan dat koppie werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:53

Als ik het zo lees is het overgewicht niet het grootste probleem.
Heeft hij ook psychologische hulp gehad? Ik zou eerst het zelfbeeld behandelen. Er zijn bv in veel GGZ instellingen goede zelfbeeldgroepen. En daarnaast wat traumabehandeling of schematherapie of wat een psycholoog nodig acht.
Vaak kun je dan pas succesvol afvallen. Als de rest niet op orde is gaat afvallen alleen voor meer teleurstelling en frustratie zorgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:05

Ik ben zelf ook morbide zwaar geweest en echt het is cliché maar waar: Hij zal het afvallen zelf HEEL graag moeten willen.
Anders is het vechten tegen de bierkaai.
Een maagverkleining of ballon hoeft niet meteen nodig te zijn. Ik heb dat overigens ook niet nodig gehad.
Bij mij ging de knop echt om en ging ik gezond eten (deed ook aan troosteten) en rustig aan sporten.
Niet meteen als een idioot tekeer gaan, want een zwaarlijvig lichaam is al topsport voor het hart zelf.
Ik zou in de eerste plaats naar de dokter gaan en daar een gesprek aanvragen.
Maar nogmaals: zonder 200% inzet van je neefje gaat het echt niet lukken.
En bij mentale problemen is het inderdaad ook zaak om daar eerst aandacht aan te besteden.
Vaak komt daarna pas ruimte om af te vallen en dan gaat het ook meestal stukken makkelijker.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:10

Cayenne schreef:
Ik ben zelf ook morbide zwaar geweest en echt het is cliché maar waar: Hij zal het afvallen zelf HEEL graag moeten willen.
Anders is het vechten tegen de bierkaai.
Een maagverkleining of ballon hoeft niet meteen nodig te zijn. Ik heb dat overigens ook niet nodig gehad.
Bij mij ging de knop echt om en ging ik gezond eten (deed ook aan troosteten) en rustig aan sporten.
Niet meteen als een idioot tekeer gaan, want een zwaarlijvig lichaam is al topsport voor het hart zelf.
Ik zou in de eerste plaats naar de dokter gaan en daar een gesprek aanvragen.
Maar nogmaals: zonder 200% inzet van je neefje gaat het echt niet lukken.

Wat knap! En sluit me wel aan bij dit bericht, maar ook bij vorige berichten: werken aan laag zelfbeeld en ondertussen gezond eten zo makkelijk mogelijk te maken. Intensief sporten (bij een PT) bijv. komt later wel, waarschijnlijk is meer stappen zetten (3000 per dag naar 6000 per dag noem maar iets) al hartstikke goed om de verbranding aan te zwengelen!

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:34

Ik blijf vooral hangen op het ADHD gedeelte en zou vooral daar eerst naar kijken. Vrijwel alles wat hier genoemd wordt met lifestyle, knop moet om, eerst aan het zelfbeeld werken en een diëtist heeft allemaal niet gek veel nut als er een flinke dosis adhd in het spel is. Dan ben je echt aan het vechten tegen een betonnen muur.

Eerst de adhd aanpakken (en vooral het mentale gedeelte hier van) en wat bijsturing op gedrag en coping en dan ontstaat er ook meer ruimte voor goed voor jezelf zorgen en motivatie. Dat scheelt zo veel frustratie.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:37

Ninx schreef:
Ik heb een lieve jonge neef die momenteel maar liefst de 140 kilo aantikt.
Hij heeft geen makkelijke jeugd gehad, en staat er al een poos alleen voor. Hij heeft wel een beetje een ADHD koppetje, dus structuur en regelmaat zijn sowieso al bijzonder lastig.
Zijn toch al lage zelfbeeld keldert steeds verder naar beneden door dit overgewicht.
Het is een echte troost eter.....

Hij heeft meermalen wel eens wat weken bij ons gewoond. Gezond eten, veel buiten zijn, wandelen, klusjes doen. Maar dat zet geen zoden aan de dijk wanneer het gewicht zo extreem is. Hij vindt gezond eten net zo lekker gelukkig, maar hij kan dat zelfstandig niet goed volhouden.

Een gastric bypass wordt veel gedaan, maar zie ik wel een beetje als laatste optie.

Maar welke opties zijn er verder? En hebben mensen daar ervaring mee? Dan denk ik aan langdurige begeleide trajecten, ondersteund met maagballon, of injecties bijvoorbeeld?

De vraag is vooral of hij zelf geholpen wíl worden.
Zo ja, dan is de volgende stap naar de huisarts.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:40

Over de mensen die een PT noemen: vet verbranden doe je het snelst in de lagere hartslag zones. Dat wandelen is dus juist hartstikke goed. Hoe meer en langer hoe beter.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:41

Volgens mij krijg je sowieso niet zomaar een gastric bypass etc?
Moet je dan niet eerst een heel traject al achter de rug hebben?

Tiggs: Ik ben inderdaad ook met korte wandelingen begonnen.
Wel aan goed schoeisel etc denken, want met dat gewicht krijgen de knieën echt klappen.
Daar pluk ik nu helaas nog steeds de vruchten van -O-
Ik zou dan zelf eerder voor zwemmen kiezen denk ik, maar ik snap wel dat dit vaak een drempel te ver is.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:46

Afvallen moet je inderdaad écht écht écht zelf willen. De eisen voor medicatie en operatie zijn heel streng, medicatie komt ook pas in beeld als je een jaar lang een GLI traject volgt. En voor een operatie moet je met een rapport van een erkende diëtist kunnen aantonen dat je een bepaalde periode begeleid bent. En, kort door de bocht, alles al geprobeerd hebt. Of serieuze medische problemen hebben, er staat wel op internet welke aandoeningen meetellen en welke niet. De meeste tellen er niet voor mee in ieder geval.

Ik zou met je neefje naar de huisarts gaan, en met de huisarts bespreken welke stappen op mentaal en fysiek gebied nodig zijn. Die kan ook direct checken of zijn hart en bloeddruk en dergelijke in orde zijn.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:48

Ninx schreef:

Het enige belangrijke is: niet zelf gaan "helpen". Je staat daarvoor te dichtbij.
Zorg dat hij bij een échte diëtist terecht komt. Dus iemand met 4 jarige HBO opleiding diëtiek EN een registratie in het kwaliteitsregister diëtiek. Zie =>
https://nvdietist.nl/informatie/kwalite ... aramedici/

Je kan hem het meest helpen, door er "te zijn" als hij opties wil bespreken. Of door de sessies voor hem te betalen, als de zorgverzekering dat niet meer doet. Maar vermoedelijk kan je een verwijsbrief van de huisarts krijgen, voor deze professionele begeleiding.

Laat je niet verleiden door alles wat nu op de markt is; ga met dit probleem naar een échte professional!
En start altijd met de vraag: wat wil HIJ?
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 04-12-24 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:51

Bij alle 'zwaardere' ingrepen, en daaronder vallen ook de nieuwe anti-obesitas medicijnen, geldt dat die behandelingen gecombineerd moeten worden met een lifestyle interventie.

Morbide obesitas is een ziekte (daarom heet het ook 'morbide') die gekenmerkt wordt door ontstoken buikvet en hormonale deregulatie. Dat pak je niet (meer) aan met meer bewegen en minder eten, ook niet met een dietist. De kans dat je daar blijvend gewicht mee verliest is zeer klein.
Hulde dus voor jou Cayenne, dat het jou wel gelukt is, want dat is heel, heel moeilijk, omdat ook als je bent afgevallen die deregulatie van hormonen vaak niet verdwijnt ook al is het ontstoken buikvet wel verdwenen.

Eerste stap is neef zelf, die moet dit willen, daarna de huisarts die het traject in gang kan zetten, ook wat betreft de ADHD.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:07

Ozempic of een zelfde medicatie, je mag mij pb'en voor meer info. Het is geen leuk medicijn want je wordt er goed ziek van iedere week, maar met wat dagelijkse beweging gaat hij zeker wel afvallen, want het zorgt er echt voor dat er minder behoefte is aan eten.
Zeker als je neef zo zwaar is ligt diabetes op de loer en zal hij sneller in aanmerking komen.

Hij zal wel targets moeten halen om in een programma te blijven van de verzekering.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:23

Ibbel schreef:
Bij alle 'zwaardere' ingrepen, en daaronder vallen ook de nieuwe anti-obesitas medicijnen, geldt dat die behandelingen gecombineerd moeten worden met een lifestyle interventie.

Morbide obesitas is een ziekte (daarom heet het ook 'morbide') die gekenmerkt wordt door ontstoken buikvet en hormonale deregulatie. Dat pak je niet (meer) aan met meer bewegen en minder eten, ook niet met een dietist. De kans dat je daar blijvend gewicht mee verliest is zeer klein.
Hulde dus voor jou Cayenne, dat het jou wel gelukt is, want dat is heel, heel moeilijk, omdat ook als je bent afgevallen die deregulatie van hormonen vaak niet verdwijnt ook al is het ontstoken buikvet wel verdwenen.

Eerste stap is neef zelf, die moet dit willen, daarna de huisarts die het traject in gang kan zetten, ook wat betreft de ADHD.

Dank je wel Ibbel. Bij mij kwam het besef toen ik 161 kilo woog en me besefte dat ik op deze manier niet oud ging worden.
Na vijf minuten lopen kreeg ik al hartkloppingen en moest ik op een bankje uitpuffen.
Je eet jezelf in feite gewoon dood. Dat klinkt hard maar is wel waarheid.

Ik ben toen eerst naar de huisarts gegaan om te laten nakijken of mijn zwaarlijvigheid had gezorgd voor diabetes, hartproblemen, andere gezondheids-issues etc.
Dat bleek niet het geval, dus toen was er ook geen enkel excuus meer om niet aan mijn gezondheid te gaan werken.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de hormonen deregulatie. Dat is echt jarenlang een lastig proces gebleven.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik van tevoren ook een traject achter de rug heb gehad van EMDR/Traumabehandeling etc.
Daarna stond ik pas open voor afvallen. Ik denk niet dat het me was gelukt als ik het andersom had geprobeerd.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-12-24 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 13:26

Dank voor al jullie input... dit geeft stof tot nadenken, heel fijn!

Paar toelichtingen: natuurlijk helpt het niet wanneer hij eventjes komt wandelen en eten... Zoals iemand hier al benoemd is dat meer om te laten weten dat er altijd een plek voor hem is, en soms even te voelen en ervaren hoe het ook kan. En dat hij zijn verhaal kwijt kan.
Ondanks het feit dat ik therapeut ben, of misschien dankzij, weet ik dat we externe hulp nodig hebben.

Hij wil enorm graag zelf, hij haat zichzelf.... walgt van zijn gewicht... dit zijn zijn woorden.
Ronduit verdrietig.
Maar voor iemand met een geringe opvoeding en dus geen basis vaardigheden aangaande het voor jezelf zorgen en ontzettende ADHD is dit topsport. Dus zelf willen is 1 ding, zelf kunnen zal moeten met hulp.

ADHD is onze insteek geweest.
Hij heeft maar liefst 8 maanden op de wachtlijst gestaan om getest te worden. Gisteren was dan eindelijk de test-dag.
Ik moet alle ins and outs nog horen van hem. Maar zij hebben aangegeven dat hij eerst zijn andere problemen moet oplossen (gewicht, oude pijn) voordat hij daar aan de slag kan.
Dit bevreemd me. Het zou juist zo fijn zijn om meer multi disciplinair aan de slag te kunnen gaan. En zoals iemand hier al terecht opmerkt ligt die ADHD als een dikke betonnen muur voor alle andere mogelijke interventies.
Nu hebben ze me gisteren ook gebeld tijdens het vraaggesprek daar, om zaken als familielid toe te lichten. En eerlijk gezegd vroeg ik me gaandeweg dat gesprek al af of ze überhaupt weten wat ADHD inhoudt.
Enfin, daar ga ik dus nog achteraan. En mocht ik bot vangen, dan zoeken we maar particulier.

Wajong is nog niet aan de orde. Hij heeft nu net weer een baan voor 3 dagen, en dat geeft hem veel zelfvertrouwen. Hij heeft dan een heel klein stukje ritme en veel sociale contacten.

Wat zijn gewicht betreft: ik lees dus veel verschillende ervaringen. Een vriend van ons had hetzelfde gewicht, en is nu op gezond gewicht op eigen beweging.
Maar die had een stabiele jeugd gehad, was ondernemer, had dus al meer basis, een heldere kop en meer doorzettingsvermogen. Voor mijn neef zullen we meer uit de kast moeten trekken.
Huisarts is goede eerste stap.
Maar ook daar zullen we, gezien alle wachtlijsten overal, misschien wel naar mogelijkheden moeten zoeken die je zelf moet financieren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:28

Karlijnxxx schreef:
Ozempic of een zelfde medicatie

En dat wordt dus niet voorgeschreven zonder lifestyle interventieprogramma. En terecht.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:28

Mag ik vragen hoe oud hij is en wat voor werk hij doet?