Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Morganlefay schreef:Oa is er vaak is een te laag testosterongehalte. Dus de medische molen in combinatie met begeleid wonen.
Zelf hieraan "sleutelen" gaat m niet worden.
Kijk of een Wajong kan worden aangevraagd. Als dat niet lukt wil een Bijstand ook werken maar wel in combi met een traject wat niet gebaseerd is op werken maar op leven.
Cayenne schreef:Ik ben zelf ook morbide zwaar geweest en echt het is cliché maar waar: Hij zal het afvallen zelf HEEL graag moeten willen.
Anders is het vechten tegen de bierkaai.
Een maagverkleining of ballon hoeft niet meteen nodig te zijn. Ik heb dat overigens ook niet nodig gehad.
Bij mij ging de knop echt om en ging ik gezond eten (deed ook aan troosteten) en rustig aan sporten.
Niet meteen als een idioot tekeer gaan, want een zwaarlijvig lichaam is al topsport voor het hart zelf.
Ik zou in de eerste plaats naar de dokter gaan en daar een gesprek aanvragen.
Maar nogmaals: zonder 200% inzet van je neefje gaat het echt niet lukken.
Ninx schreef:Ik heb een lieve jonge neef die momenteel maar liefst de 140 kilo aantikt.
Hij heeft geen makkelijke jeugd gehad, en staat er al een poos alleen voor. Hij heeft wel een beetje een ADHD koppetje, dus structuur en regelmaat zijn sowieso al bijzonder lastig.
Zijn toch al lage zelfbeeld keldert steeds verder naar beneden door dit overgewicht.
Het is een echte troost eter.....
Hij heeft meermalen wel eens wat weken bij ons gewoond. Gezond eten, veel buiten zijn, wandelen, klusjes doen. Maar dat zet geen zoden aan de dijk wanneer het gewicht zo extreem is. Hij vindt gezond eten net zo lekker gelukkig, maar hij kan dat zelfstandig niet goed volhouden.
Toch wil ik hem graag helpen en probeer nu uit te zoeken 'hoe'.
Een gastric bypass wordt veel gedaan, maar zie ik wel een beetje als laatste optie.
Maar welke opties zijn er verder? En hebben mensen daar ervaring mee? Dan denk ik aan langdurige begeleide trajecten, ondersteund met maagballon, of injecties bijvoorbeeld?
Wanneer google verdrink ik in het woud van mogelijkheden......
Ninx schreef:Toch wil ik hem graag helpen en probeer nu uit te zoeken 'hoe'.
Wanneer google verdrink ik in het woud van mogelijkheden......
Ibbel schreef:Bij alle 'zwaardere' ingrepen, en daaronder vallen ook de nieuwe anti-obesitas medicijnen, geldt dat die behandelingen gecombineerd moeten worden met een lifestyle interventie.
Morbide obesitas is een ziekte (daarom heet het ook 'morbide') die gekenmerkt wordt door ontstoken buikvet en hormonale deregulatie. Dat pak je niet (meer) aan met meer bewegen en minder eten, ook niet met een dietist. De kans dat je daar blijvend gewicht mee verliest is zeer klein.
Hulde dus voor jou Cayenne, dat het jou wel gelukt is, want dat is heel, heel moeilijk, omdat ook als je bent afgevallen die deregulatie van hormonen vaak niet verdwijnt ook al is het ontstoken buikvet wel verdwenen.
Eerste stap is neef zelf, die moet dit willen, daarna de huisarts die het traject in gang kan zetten, ook wat betreft de ADHD.