Welke pijnstilling bij een niersteen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Welke pijnstilling bij een niersteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 09:36

Welke pijnstilling gebruiken jullie bij een niersteen, mijn dochter is gisteren bij de huisarts geweest en woensdag moet ze voor een echo. Hij kon niet zeggen wat het was dat snap ik maar ik herken de klachten van mensen die ook nierstenen hebben gehad.
Ze kreeg zetpillen maar die werken niet voldoende helaas, ze drinkt veel citroenwater om de steen kleiner te laten worden. En ze heeft haar eetpatroon aangepast en alle andere tips zijn ook welkom ik heb echt met haar te doen.

XxxAnouk98

Re: Welke pijnstilling bij een niersteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:48

Ik hoor van mensen dat diclofenac werkt. Dan ontspan je meer en kan het zijn dat de niersteen er doorheen gaat naar je blaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 10:57

Ze moet zo weer naar de huisarts ze kan alleen maar huilen van de pijn die is zo heftig, ik hoop dat er iets gebeurd vandaag van betere pijnstilling en zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:00

XxxAnouk98 schreef:
Ik hoor van mensen dat diclofenac werkt. Dan ontspan je meer en kan het zijn dat de niersteen er doorheen gaat naar je blaas.

Niet iedereen kan en mag diclofenac slikken. Dit ivm maagproblemen.
Vraag aan de huisarts welke pijnmedicatie ze mag hebben.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:18

marleen_usar schreef:
Ze moet zo weer naar de huisarts ze kan alleen maar huilen van de pijn die is zo heftig, ik hoop dat er iets gebeurd vandaag van betere pijnstilling en zo.

Mochten ze Diclofenac voorschrijven vraag dan om zetpillen, werkt sneller dan pillen.
Beterschap voor je dochter!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:27

Ik heb inmiddels 2x nierstenen gehad. Diclofenac zetpillen en tramadol werken allebei erg goed! Ze doen allebei wel iets anders, diclofenac heeft een langere en minder intense werking. Tramadol is een opioid, sterke pijnstiller met een kortere werking.

Verder gewoon veel drinken en iedere keer dat ze moet plassen (zonder persen) zorgen dat ze helemaal leeg plast. Op die manier verdwijnt alle gruis sneller.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:30

Mijn man heeft regelmatig nierstenen en onlangs weer een stel moeten laten vergruizen.

Normaliter werkt diclofenac, maar door maagklachten heeft hij nu direct tramadol gehad.
Dat werkt enigzins.

Sterkte voor je dochter.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 15:42

Bedankt voor de reacties, ze heeft nu zetpillen dyclofenac en daar bij een maagbeschermer. Ik hoop echt dat het snel beter gaat want dit is zo heftig. Ze drinkt heel veel ook veel Citroen water dat schijnt de stenen ook te vergruizen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:12

Ik ben er op paracetamol 500mg prima doorheen gekomen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:29

Ah wat vreselijk. Nierstenen zijn afschuwelijk.

Ik heb vorige week in het ziekenhuis gelegen met een niersteen en infectie. Ben ook al regelmatig geopereerd.

Op het moment dat een niersteen echt vast zit helpt bij mij heel weinig. Ik heb in het ziekenhuis gelegen voor pijnbestrijding en kreeg daar morfine omdat niets hielp. De echte aanvallen met vastzittende stenen was niet uit te houden. Mijn nier was opgezwollen en de steen kon er niet uit door een vernauwing, ik kreeg onwijs dorst maar mijn nier kon niets doorlaten. Ik kreeg ook buscopan en tamsulosine tegen de krampen.

Ik hoop echt dat ze je dochter helpen want het is zo vreselijk, die pijn. Heel veel beterschap.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:07

Tazzey schreef:
Ik ben er op paracetamol 500mg prima doorheen gekomen.

Oh wauw.. ik doe het je niet na. :=
Ik wilde de gordijnen inklimmen van de pijn, kon echt niet stilzitten terwijl ik juist heel graag opgekropt in een hoekje wilde janken. Wist echt niet wat ik moest. Vond nierstenen echt geen pretje..
Na plas en bloed inleveren op de spoed kreeg ik eerst Tramadol mee maar toen ging ik constant maar over mijn nek. Kon ik niet verdragen. Toen Oxy gekregen en toen was het eindelijk te behappen, de huisarts wilde mij bijna naar het ziekenhuis sturen.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:54

Ik had van de uroloog het volgende advies:
Begin met paracetamol: 4 keer per dag 1000mg. Als dat niet genoeg was: diclofenac erbij, daar mocht ik er 3 van per dag. Als dat niet genoeg was een langwerkende lage dosering oxycodon. En als ik dan het nog niet trok kon ik er nog een kortwerkende oxycodon bij nemen. Dat laatste heb ik gelukkig maar 1 keer nodig gehad in de nacht na de operatie.

Wekkertje zetten voor de pijnstillers, je moet een spiegeltje opbouwen en dus op tijd weer de volgende pillen erin.

Sterkte ermee want het is geen pretje!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 18:56

Morfine. :')

En buscopan voor de urinewegen wat te verbreden zodat de niersteen makkelijker naar beneden gaat. En bewegen. Bewegen bewegen bewegen. Vooral traplopen!

Paracetemol, diclofenac en oxycoton deed hier niets. Van oxycoton kan ik zelfs niet meer plassen dus ook niet handig.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:04

Mijn man is in het verleden met regelmaat nierstenen gehad.

Kreeg toen ook eerst altijd diclofenac echter laatste x was het zo heftig dat er morfine gegeven moest worden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:27

Mijn man heeft het ook gehad. Niets hielp tegen de pijn is ook met de ambulance afgevoerd toen de pijn zo heftig was.

Wat soms ook helpt zei de arts is springen en op je hakken landen dan wil hij ook wel eens doorschieten.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:50

Dat zeiden ze vroeger. Je moet gaan touwtje springen.

Sterkte voor je dochter. T lijkt mij erg pijnlijk.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:11

Maar een niersteen kun je niet altijd maar met pijnstillers doormaken he? Soms moet het geopereerd worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 20:22

Wanneer grijpen ze in hoe lang moet hij er dan zitten.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:27

Bij stuwing werd ik dezelfde dag nog geopereerd. Toen mijn nier nog normaal was kreeg ik medicatie en ben ik na een paar dagen alsnog geopereerd. Heb meerdere echo's gehad en ct-scans om te controleren.

Ik ben elke keer opgenomen en maximaal 4 dagen later geopereerd als ik niets uit plaste ( nooit gedaan ivm vernauwing ). Zolang de steen niet vast zat en mijn nier niet op zwol kreeg ik pijnstilling en keken ze het aan tot de steen vast kwam.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:09

Een vriend van me kreeg eerst een behandeling waarbij ze hem probeerden te vergruizen van buitenaf. Dat lukte niet en toen is hij geopereerd. Dit heeft wel een aantal weken geduurd voordat dit gebeurde. Hij had er erg veel last van en kreeg diclofenac tot die tijd.
Een vriendin van me is direct geopereerd vanwege obstructie.
Een man van een collega ging gewoon door met werken terwijl hij last had van nierstenen en werd ineens ernstig misselijk. Die bleek een nierscheuring te hebben (is allemaal goed gekomen!!)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 22:13

Zo dat is best heftig die scheur nierstenen komen dus best vaak voor. Ze heeft nu zetpillen maar die werken laxerend waar door ze er soms weer uit komen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:16

marleen_usar schreef:
Wanneer grijpen ze in hoe lang moet hij er dan zitten.

Heb je dat de arts niet gevraagd?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 22:47

Een niersteen komt gewoonlijk binnen een dag of 5 los. Mijn man en ik zijn hier uitzonderingen op. Die van mij zit al een jaar of 3 in mijn nier, geeft daar weinig klachten.(lichte drukpijn rug/flank) Soms schiet hij mijn nierkelk in en dat is geen pretje, dan krijg ik echt koliekpijn.
Mijn man heeft een paar maanden met vage klachten gehad met soms koliek aanvallen voordat de steen ontdekt werd. Deze zat klem wat stuwing in zijn nieren gaf. Bij hem is de steen operatief verwijderd. Veel drinken is dus niet altijd goed. Wel om stenen te voorkomen, maar bij een aanwezige steen is ons advies (HAP) altijd niet meer dan 2 liter te drinken om dus stuwing te voorkomen.

Het zijn ellendige dingen en de pijn is vreselijk. Hoop voor je meisje dat ze hem snel uitplast.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 23:47

Ik heb mij echt heel lang niet lekker gevoeld vanwege een niersteen maar toen hij in de urineleider ging was het pijnlijker. In eerste instantie op de hap een prik buscopan en morfine gekregen leek even te werken. Toen naar huis met morfine en buscopan uiteindelijk 2 dagen later toch opgenomen en aan buscopan infuus, diclofenac, tamsulosine en metoclopramide (voor misselijkheid). Toen na 3 dagen naar huis met de laatste 2 mocht buscopan ook nog wel gebruiken. Week later uitgeplast.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 11:53

De huisarts wilde niet zeggen wat het was dat snap ik wel, de steen als die er zit kan na een paar dagen los komen dat wist hij wel te vertellen.