Langdurige lumbago/het spit - tips, tricks, advies?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Langdurige lumbago/het spit - tips, tricks, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 12:01

Nog niet officieel geconstateerd door een arts, iets met "ik weet het zo ook wel", maar nu eeeeeindelijk toch een afspraak gemaakt omdat ik een doorverwijzing voor de kiné (of id) wil. Ik ben er 100% zeker van dat dit het spit/een lumbago is, en ik ben momenteel heel boos op mezelf omdat ik er al zo lang mee rondloop.

Ik ben eind mei geopereerd aan mijn linkerhand. Verliep allemaal zo vlot als je maar kan wensen, maar ook dan ligt je hand natuurlijk een tijdje buiten strijd.
Ik ben geen stilzitter (helaas). Ik bedacht in die eerste periode dat ik met mijn andere hand wel een een kleine hoeveelheid witte kiezels kon omspoelen, en dat zal in theorie ook wel gaan, maar in de praktijk hield ik mijn linkerhand beschermend voor mijn borst en ging ik schuin naar rechts "door mijn rug" om te kiezels om te spoelen.

Ik heb de pijn toen voelen opzetten, maar ik ben van de generatie "en als je valt en je huilt krijg je er nog een mep bovenop" :') Dus "doorbijten, nog maar een paar x en je bent klaar met die k*tkiezels". Godallemachtig wat heb ik mezelf al vervloekt voor mijn koppigheid!

We zijn nu 5 maanden verder.
En ik liep gisteren net niet te huilen van de rugpijn.

Ik heb er destijds niet naar laten kijken, omdat ik sowieso nog 4 weken thuis zat met dat geopereerde hand. En "aan een rug kunnen ze toch niet veel doen, je moet rusten". Pijnstilling slikte ik sowieso al (hand).

Ik heb in eerste instantie echt kreupel gelopen. Ik geraakte niet recht, kon niet gaan zitten, hoesten/niezen was letterlijk om te huilen, ik heb wekenlang mijn katten niet kunnen optillen, ... I f*cked up, maw.

Heb toen heel veel afgebeld en geannuleerd, omdat ik gewoon te veel pijn had.

Maar ben toch weer "gewoon" aan de slag gegaan (ik werk als huishoudhulp) omdat het natuurlijk wel iets beterde, én omdat ik dus sowieso geen stilzitter ben, en die beweging (voorzichtig, rustig, bukken door de knieën) mijn rug zelfs goed deed na een tijd stil te zitten.

Het gaat sindsdien met ups & downs.

Het heeft letterlijk maanden geduurd voor ik weer vooraan op de bank kon zitten (dus zonder steun van de rugleuning). Ik moet af en toe een pijnstiller slikken. En soms voel ik het amper. Maar soms, zoals gisteren, wil ik mezelf eigenlijk heel graag een mep geven, want ik heb mijn rug echt verpest.

Ik kan geen rondleidingen (2u) meer geven zonder op voorhand een pijnstiller te slikken. Met hulp van die pijnstiller krijg ik de tour af, maar dat voel ik achteraf wel. Zonder pijnstiller is het om te huilen. Ik kan niet stilstaand blijven rechtstaan zonder pijn. Als ik op zo'n moment in mijn auto moet stappen, hang ik als een oudje van 80 jaar aan de handgreep in het dak van de auto en moet ik mezelf in de auto schuiven, een proces dat een paar minuten duurt. Om dan nog een paar minuten te puffen & blazen vooraleer ik durf rijden. Dan gaat het wel weer hoor!

Gisteren wezen shoppen. Het is het slenteren dat zo killing is. En de 3 dikke boeken die ik meteen kocht en moest rondslepen.
Ik ben de zelfstandigheid zelve, maar mijn vriendin heeft alle tassen moeten overnemen - ik. kon. niet. meer. We zijn tussendoor iets gaan drinken - rug blij. Ik had al 2 pijnstillers op, en ben uiteindelijk een apotheek binnen gestrompeld omdat ik er geen meer had, en op het punt stond tegen de grond te gaan en niet meer recht te geraken. Ik heb een paar keer gedacht "ik moet vragen om naar huis te gaan, ik hou dit niet vol". De momenten dat we konden doorlopen waren meteen een verademing. Ik heb steun moeten zoeken bij winkelrekken, ik had de trapleuningen nodig. Ben ik allemaal niet gewend. 's Avonds nog iets gaan eten - als een oudje mezelf op de bank laten zakken, meteen weer overeind moeten krabbelen en op een stoel moeten gaan zitten. Rug blij(er), maarja, hij doet dan al zo zeer, dus je zit te schuifelen. Idem daarna in de auto. Uiteindelijk 4 pijnstillers moeten nemen - omdat ik simpelweg wilde gaan shoppen. Stom, stom, stom. Ik was al blij dat ik nog uit de auto geraakte. Het is nu een stuk beter, maar ik voel het nog wel. En I've got things to do and places to go.

Ik heb gisterenavond een afspraak voor volgende week gemaakt bij de huisarts. Ik hoop dat ze willen luisteren en niet als een gek gaan lopen porren en prikken (maar ze luisteren over het algemeen gelukkig wel, ik sta er om bekend mezelf vrijwel altijd de juiste diagnose te geven) en me meteen doorverwijzen voor een MRI, en daarna naar kiné/chiropractor/whatever.

Het probleem is: ik kan het me niet permitteren om niet te gaan werken. Arbeider, slecht betaald. En ik heb gewoon ook 7 huisdieren die van mij afhangen. Ik ga meestal gewoon maar zitten tegenwoordig bij het schoonmaken van de kattenbakken en het kippenhok, maar dat lukt natuurlijk niet altijd/overal.

Ik heb altijd een sterke rug gehad. Altijd tamelijk veel kracht gehad, met zakken van 25kg op mijn schouder kunnen lopen ed. Jarenlang dagelijks stallen uitgemest.
Vorig weekend een vriendin wezen helpen, fotoshoot met haar paarden. Ik moest even één van de paarden vasthouden. Ik heb het nog geen minuut volgehouden - de fotograaf was te laat, ik stond al even op mijn benen, en ik kon het paard niet eens tegenhouden toen ze wilde grazen. Ik heb haar uit handen gegeven, ik kon niet meer.

Ik voel me zo ontzettend l*llig. Ik loop hier nu 5 maanden mee rond, en er is veel dat ik niet pijnvrij kan doen, en er zijn gewoon ook dingen waar ik niet eens meer aan durf beginnen. We hebben in de zomer een 80-tal dalstenen gekocht om het zwembad af te boorden. Ik kon niet helpen. Ik kon ook niet helpen toen we die stenen na het seizoen weer moesten opruimen. Ik kan niet deftig helpen bij het opruimen van de bladeren, ik kan mezelf niet meer opdrukken, en hoewel ik mijn katten weer kan optillen doet dat soms nog steeds zeer, en zoveel wegen ze heus niet (4,nogwat en 5,nogwat). Ik krijg sommige jerrycans niet meer open gedraaid omdat ik mijn rug niet meer in die mate kan aanspannen, in de hoogte werken = pijnlijk (en ik ben klein, dus loop hier zowat dagelijks tegenaan), ...

Ik heb hulp nodig. Tips, tricks, advies.
Ik moet blijven kunnen werken, ik moet mijn huishouden draaiende kunnen houden, ik moet voor mijn 7 dieren kunnen blijven zorgen.
Ik ga dinsdag opnieuw shoppen, maar dan met mijn mama. Die heeft een slechte rug, dus die zal automatisch heel voorzichtig zijn en de mijne niet nog meer willen belasten (dus dat is goed) maar mijn mama stapt daardoor heel traag, terwijl ik tempo nodig heb om geen last te krijgen. Maar hey, het is de mama, dus we zullen regelmatig gaan zitten en uitrusten, en als één van ons twee pijn krijgt gooien we de handdoek in de ring, dus het zal een veel mindere beproeving zijn dan gisteren.
Ik heb een pallet pellets laten leveren ipv alles zelf op te halen, dus ik probeer wel degelijk rekening te houden met mijn rug, maar, nou ja, "het leven" laat dat gewoon niet altijd toe. Als het kan, doe ik bepaalde dingen niet of in een andere houding, maar er is zo ontzettend veel dat wel gewoon moet, en een aantal dingen kan ik ook gewoon (ik heb weken waarin in gewoon 8u per dag kan werken zonder last/pijnstilling), maar er zijn ook gewoon een boel dingen die nu nog steeds heel pijnlijk zijn, maar die ik wel gewoon moet doen, pijn of niet.

Ik kruip elke avond in mijn elektrisch deken, de warmte ontspant mijn rug.
Ik heb dagen/weken dat ik geen enkele pijnstiller nodig heb, en ik heb dagen zoals gisteren dat 4 er niet genoeg zijn. Er zijn dagen waarop je niets aan mij ziet, en dagen waarop ik 50 jaar ouder lijk dan ik ben.

Dus: tips, tricks, advies. Hoe hou ik het vol terwijl ik toch de dagelijkse rompslomp kan blijven doen? Ik hoop op een vlotte doorverwijzing, maar ondertussen kan ik dus wel tips gebruiken :)
En oordeel aub niet te streng - ik weet dat ik er sneller naar had moeten laten kijken, ik ben helaas een product van de maatschappij dat alsmaar doorbuffelt (ik kan ook niet anders). Ik heb er vooral mezelf mee, me nu de grond intrappen helpt me niet :)

manonutjuh

Re: Langdurige lumbago/het spit - tips, tricks, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:37

Oei, wat ben jij hard voor jezelf.

Ik heb wel geleerd inmiddels dat ik beter binnen een paar dagen de fysio kan bellen ipv doorhobbelen, daar wordt het gewoon niet beter van.

Als warmte ontspant dan zit het misschien toch in de spieren. Je zou nog iets van yoga kunnen proberen?

Kun je niet zonder verwijzing naar de fysio?
Kun je her shoppen van dinsdag nog verzetten?

Iets van tijgerbalsem kan ook lekker zijn om te smeren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:50

Even toch echt de activiteiten terugschroeven in afwachting van onderzoek en fysio. Als je lichaam heel duidelijk nu zegt dat het te veel is, is dat shoppen allicht geen goed idee. Je weet eigenlijk al dat je terug de grens zal overschrijden.

Van zodra je toch doorbijt en over de grens gaat, loop je ook het risico dat je gaat compenseren elders in je lichaam en je meer kwaad dan goed doet. Het kan lumbago zijn, maar het kan evenzeer nog erger zijn. Dus buiten de basics is het moeilijk om daar goed advies ook op te geven.

Warm houden, rustig in beweging blijven thuis zonder forceren en rust nemen als het nodig is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:33

Je hebt helemaal geen langdurige lumbago. Je hebt een niet genezen lumbago.
Da's heel wat anders.

Eigenlijk heel kort gezegd: wat verwacht je nou ?
Enerzijds zeg je kapot te gaan van pijn maar anderzijds doe je gewoon door... Je wil echt kunnen blijven werken maar je gaat dan wel een dag shoppen... Tja het is niet en en in deze toestand maar of of en eigenlijk gewoon niet...

Succes

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:46

Little_Gift schreef:
Da's heel wat anders.

Enerzijds zeg je kapot te gaan van pijn maar anderzijds doe je gewoon door... Je wil echt kunnen blijven werken maar je gaat dan wel een dag shoppen... Tja het is niet en en in deze toestand maar of of en eigenlijk gewoon niet...

Succes

Hier ga ik wel in mee.

Ik ging in november 2019 voor het eerst echt door mijn rug (spit) en zat de eerste twee weken 3 keer per week bij de fysio (en daarna nog een paar weken 2 keer per week en uiteindelijk 1 keer). Nou ja, “zat”… dat kon ik dus niet. Bij de eerste afspraak hing ik huilend over de balie.
Dat was niet mijn laatste spit. De tweede keer was de ochtend na… een dagje shoppen met mijn moeder. Ik rekte me ‘s morgens uit in bed en daar ging ik weer.

Inmiddels dus 5 jaar verder; ik heb foto’s laten maken (wel wat op te zien) in mei 2022. Ik sport als onderhoud onder begeleiding van een fysio (2x per week), doe yoga, heb een warmtekussen voor mijn rug en moet plannen hoe ik mijn week indeel (uitmestdiensten, hooi voeren, wandelen, rijden etc).
De röntgenfoto’s van begin oktober waren helaas niet beter dan 2,5 jaar geleden en ook niet stabiel gebleven. Binnenkort mag ik een MRI.

In het laatste jaar (ruim) loop ik nagenoeg wekelijks bij de fysio; ze werken met name ook aan bindweefsels, bijv in de buik. Verklevingen daar zorgen ook voor verstramming van alle omliggende structuren. Het heeft echt flink verschil gemaakt; ik kan weer een half uurtje rijden. Ik kan weer 30 km wandelen, ik kan weer uitmesten, meehelpen met klussen op stal etc zonder dat ik dagen erna nog plat lig of na even gebukt staan tien minuten nodig te hebben om rechtop te komen. Maar weg is het niet, dus… MRI. Even kijken of er nog wat te regelen valt.

NB: ik heb al een jaar of 20 rugpijn, overigens.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:04

Little_Gift schreef:
Da's heel wat anders.

Succes

Het hele ding is: ik ben dit niet gewend. Ik heb wel eens wat voor, maar niet dat ik ervaring heb met zo "vernield" te zijn. Gebroken botten doen even flink pijn, een pijnlijk akkefietje met mijn tanden heb ik ook duidelijk gevoeld, een ontstoken staartbeen was echt next level, de operatie aan mijn hand was ook voelbaar gebeurd - maar dat genas allemaal volgens verwachting en die pijn ebde tijdens de genezing/revalidatie zoals gehoopt weg en kwam niet meer terug.

Ik heb nooit eerder problemen met mijn rug gehad. Ik heb mijn knieën altijd gespaard en mijn rug laten aanpoten, en dat gaat al heel mijn leven prima. Ik kan (kon) rustig met zakken van 25kg op mijn schouders rondlopen, geen probleem. Maar als je me nu na een uur "ontspannen" shoppen ziet, zou je denken dat ik eigenhandig de Everest heb gebouwd ofzo.

Ik zat toen ik door mijn rug ging sowieso nog een kleine 4 weken thuis, dus rust was er destijds absoluut. Zelfs als ik anders had gewillen, had dat geen optie geweest.

Ik ben tamelijk hard voor mezelf.
Helaas.

Het leven zit in de weg van.. het leven.
Ik kan niet plots niet meer voor de kippen en katten zorgen.
Ik kan wél ophouden met de zakken pellets naar de woonkamer te slepen, dat doet mijn vriend. Als ik naar de supermarkt ga en hij is al thuis, bel ik hem onderweg naar huis op en laadt hij de auto uit.
Maar ik kan niet thuis blijven van mijn werk, en hoewel ik daar heel erg op mijn houding let, kan ik niet vermijden dat ik gewoon 8u per dag fysieke arbeid moet verrichten, en dat je die rug daar voor moet aanspreken.

En er zijn echt weken dat ik het amper voel. Dat ik alles kan doen wat moet gebeuren zonder daar pijn van te ondervinden.

En dan ga ik eens shoppen - niet bepaald in inspannende activiteit, ik verricht doorgaans zwaardere inspanningen - en loop ik instant zo kreupel dat je zou denken dat ik 80 jaar oud ben. Ik kan op zo'n moment alleen maar op de been blijven door als een oudje met mijn hand (vuist) in de rug te lopen, echt geen zicht. Zet me neer (of laat me tempo maken) en we hebben meteen een ander verhaal. Gelukkig maar, ik zou anders gillend gek worden denk ik.

De afspraak bij de dokter is gemaakt, die verwijst me waarschijnlijk meteen wel door om verder te kijken.

En in tussentijd dus mijn vraag naar tips ed.

Warmte ontspant idd, maar dat heeft alleen effect op de spieren. Die spieren spannen extra aan wanneer de kwetsuur (verstuiking of scheurtje, geen idee) van (de wand van) de tussenwervelschijf opspeelt. Om erger te voorkomen treden de omliggende spieren extreem op, in pijnlijke mate. Vandaar dat warmte verlichting geeft, maar helaas ook enkel symptoombestrijding is.
Ik doe het wel hoor! Altijd een shirt in mijn broek, elektrisch deken.

Ik ben ondertussen ook zover dat ik overweeg een abonnement bij het lokale zwembad te nemen.
Rottige is: zwemmen is goed voor de rug, maar lastig voor mijn knieën. Ik kan ook niet meer in elke positie comfortabel zitten, in de zin van: wat comfortabel kan zijn voor mijn rug, kan lastig zijn voor mijn staartbeen (2x gebroken) of heupen (godver wat voel ik me oud hahahaha).

Anyway - ik weet dat ik hard ben voor mezelf. Ik kan niet anders.
Ik probeer ondertussen zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen, maar heb te veel balletjes in de lucht te houden om rust aan te houden. Voorlopig in ieder geval, we zullen zien wat de dokter/verder onderzoek uitwijst :) Wie in tussentijd dé houding, oefening, tip, pijnstiller, ... weet - ik hoor het graag :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:09

Dat was ik ook altijd en nog steeds... En op een dag zegt je lijf: "en nu mag jij hard zijn al wat je wil, ik doe gewoon niks meer" en dan is het over en uit en kan je gewoon niks meer... Hoe hard je ook pusht

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 22:11

Little_Gift schreef:
Dat was ik ook altijd en nog steeds... En op een dag zegt je lijf: "en nu mag jij hard zijn al wat je wil, ik doe gewoon niks meer" en dan is het over en uit en kan je gewoon niks meer... Hoe hard je ook pusht

Ik hoopte echt dat de rust toen voldoende zou zijn.
Ik verricht fysieke arbeid, maar niks geks. Ik moet al geen stallen meer uitmesten, een kippenhok of kattenbak zijn easy in vergelijking met de stallen.

Ik ben het nu zelf ook wel beu, vandaar de afspraak bij de dokter :)

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:16

Ik ben ook echt fan van de back on track rugband. Soms vraag je je af of die nog wat doet, tot ik hem af doe en binnen een paar minuten meer pijn voel. Ik draag hem hele dagen als ik last heb can mijn rug of preventief bij bv een dag waarbij ik veel rugbelasting verwacht.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:16

Wat betreft zwemmen, ik weet niet waar in je rug het zit maar ik moet met lage rugklachten juist niet zwemmen!

Een kine (fysio) kan je helpen met welke beweging je wel en niet kan gaan doen met je klachten. Daar heb ik best veel aan gehad.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 12:12

Temeraire schreef:
Wat betreft zwemmen, ik weet niet waar in je rug het zit maar ik moet met lage rugklachten juist niet zwemmen!

Een kine (fysio) kan je helpen met welke beweging je wel en niet kan gaan doen met je klachten. Daar heb ik best veel aan gehad.

Ik ben met mijn hand ook naar kiné geweest, en heb daar ontzettend veel aan gehad. Dus als dat het verdict is, doe ik dat absoluut!

Het zit idd in mijn onderrug. Ik probeer hem nu zo goed mogelijk te sparen, tot de dokter/verder onderzoek kan uitwijzen wat er juist aan de hand is en wat moet/kan/niet (meer) mag.

Riviera87Voor zoiets sta ik zeker ook open. Ik ga dat niet op eigen houtje doen, ik neem blijkbaar niet altijd de slimste beslissing, maar als de dokter (of later kiné oid) het aanraadt zie ik dat zeker zitten.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:38

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:51

In België kan dit niet, je moet een voorschrift hebben. Het zou anders ook erg duur worden.
Wat dokters wel eens doen is een voorschrift maken voor een andere pathologie, als je beurten al opgebruikt zijn voor deze pathologie.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 18:29

Idd, ik woon in België, vandaar dat ik een doorverwijzing wil, des te meer trek ik terug van de mutualiteit :)

Afspraak van vandaag is naar vrijdag verzet.

Gisteren shoppingcenter, heel erg op het gemak. Regelmatig gaan zitten, en zo makkelijk een uur of 3 volgehouden. En deze keer wel gaan kijken in de boekenwinkel, maar pas op het allerlaatste de boeken gaan ophalen. En zodra ik last kreeg zijn we naar huis gegaan :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 19:03

Zo, terug thuis van de dokter!

18x kine, om mee te beginnen. Ik kan er dinsdag al terecht.
Woensdag CT van mijn rug.

Dokter denkt aan een hernia, omdat ik aangaf dat hoesten/niezen om tegen de grond te gaan is.
De scan zal duidelijkheid scheppen, maar qua behandeling blijft het waarschijnlijk allemaal gelijk: we moeten de spieren bij de wervels doen aansterken.

En: ik heb vandaag mijn ontslag ingediend. Ik ben helemaal klaar met fysieke arbeid, en kijk er ZO naar uit om weer zittend te mogen/kunnen werken!
Zal wel wennen zijn voor mijn rug, maar het zal sowieso beter zijn dan hoe ik nu loop aan te modderen.
Nog 7 weken te gaan, en dan mag ik de dweil aan de haak hangen! *\o/*

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:43

LWDaisy schreef:
Zo, terug thuis van de dokter!

18x kine, om mee te beginnen. Ik kan er dinsdag al terecht.
Woensdag CT van mijn rug.

Dokter denkt aan een hernia, omdat ik aangaf dat hoesten/niezen om tegen de grond te gaan is.
De scan zal duidelijkheid scheppen, maar qua behandeling blijft het waarschijnlijk allemaal gelijk: we moeten de spieren bij de wervels doen aansterken.

En: ik heb vandaag mijn ontslag ingediend. Ik ben helemaal klaar met fysieke arbeid, en kijk er ZO naar uit om weer zittend te mogen/kunnen werken!
Zal wel wennen zijn voor mijn rug, maar het zal sowieso beter zijn dan hoe ik nu loop aan te modderen.
Nog 7 weken te gaan, en dan mag ik de dweil aan de haak hangen! *\o/*

Een hernia en zittend werk doen... Ik kan het je niet aanraden :n

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:47

Met voldoende beweging en gerichte rug/core training is het mogelijk

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 19:55

mavantos schreef:
Een hernia en zittend werk doen... Ik kan het je niet aanraden :n

Maar wat moet ik dan doen? :') Ik kan mijn huidige werk ook niet blijven doen, dat hou ik écht niet vol.
Ik moet wel iéts doen om brood op de plank te krijgen :')

Ik zal regelmatig wel een rondje door kantoor lopen hoor, ik blijf sowieso in beweging, ik heb geen (zoals we in Antwerpen zeggen) "zittend gat" :')
Kine zal me vast op de goede weg krijgen, met mijn hand hebben ze ook heel goed geholpen. Ik was 5 weken na mijn operatie alweer aan het werk door hun goede begeleiding :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:11

Zou even de MRI afwachten. Misschien is de hernia wel goed operabel, of is het juist toch geen hernia.

Bewegen (evt. met pijnstilling) is in ieder geval het allerbeste met een hernia. Uiteraard niet teveel tillen/bukken, maar wel wandelen en fietsen.

Mijn arts zegt dat zitten het nieuwe roken is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 12:45

mavantos schreef:
Zou even de MRI afwachten. Misschien is de hernia wel goed operabel, of is het juist toch geen hernia.

Bewegen (evt. met pijnstilling) is in ieder geval het allerbeste met een hernia. Uiteraard niet teveel tillen/bukken, maar wel wandelen en fietsen.

Mijn arts zegt dat zitten het nieuwe roken is.

Dokter gaf meteen aan, indien hernia "no worries". Het is behandelbaar, kine zal je helpen, en opereren is zéker nog niet aan de orde. Ik ben 35 jaar, ik vind het voor opereren nog wat vroeg :')
Het is ook niet zo dat ik elke dag de hele dag krom loop van de pijn. Ik heb wel "zo van die dagen", maar gelukkig niet non stop. Ik heb er de voorbije maanden "rond" leren werken/leven, en weet ondertussen zo ongeveer wat ik wel/niet kan.
Er zijn wel veel dingen die ik nu nog steeds niet meer kan, die vroeger geen issue waren. Dat is vooral voorover gebukt staan (en om het kippenhok schoon te maken kan ik op een bepaald punt niet anders, om maar een voorbeeld te noemen), en slenteren. Als ik tempo kan maken, heb ik veel minder last en hou ik het veel langer vol. En een deel van het kippenhok doe ik zittend op een boomstronk, maar op bepaald moment kan ik er toch niet meer aan en moet ik wel voorover gaan hangen.

Ik buk dus door mijn knieën, dat spaart de rug - maar belast mijn knieën (die vol artrose zitten) wel enorm.
Dokter vroeg of ik een attest wil voor mijn werk, maar dat wil ik liever niet. Die 7 weken hou ik het nog wel vol - tenzij ik merk dat de klanten nu echt helemaal dol gaan omdat ik er binnenkort mee stop.

Altijd maar zitten is natuurlijk inderdaad niet goed (en ik rook sowieso al haha), maar wat ik nu doe, is ook niet goed en zal de situatie volgens mij ook niet verbeteren.

Het is inderdaad wachten op wat de scan zal laten zien, maar los daarvan is de dokter vrij zeker dat het versterken van de rugspieren sowieso nodig zal zijn/zal helpen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:59

Heb je al een andere baan op het oog? Informeer dan alvast naar de mogelijkheden. Afwisselen is de key. Zowel in staand al zitten (sta-zit bureau hoogteverstelbaar) als wisselen van zitmanier (goede stoel!, hoge zitbal, kniekruk, zadelkruk etc) is even zoeken. Ga nu niet weer hard voor jezelf zijn en vinden dat je het perse met een normaal bureau en 1 stoel moet kunnen. Kijk vooral naar oplossingen als het niet lukt.

Hopelijk gaat het je helpen :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 21:38

Hannanas schreef:
Heb je al een andere baan op het oog? Informeer dan alvast naar de mogelijkheden. Afwisselen is de key. Zowel in staand al zitten (sta-zit bureau hoogteverstelbaar) als wisselen van zitmanier (goede stoel!, hoge zitbal, kniekruk, zadelkruk etc) is even zoeken. Ga nu niet weer hard voor jezelf zijn en vinden dat je het perse met een normaal bureau en 1 stoel moet kunnen. Kijk vooral naar oplossingen als het niet lukt.

Hopelijk gaat het je helpen :)

Yes, ik doe 3 jan. mijn laatste dag bij mijn huidige baas, en start 6 jan. bij de volgende :D Ik ben zeker bereid te investeren in een degelijke stoel, heb tegenwoordig ook een rugkussen voor in de auto :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:03

Ik strompel wel eens krom van de rugpijn de behandelkamer van mijn fysio/manueel therapeut binnen en ik loop er weer als een kievit naar buiten.
Dus ik ga tegenwoordig wel direct als het in mijn rug schiet.
Meestal moet ze een of beide SI gewrichten losmaken en dan is de pijn weer weg.
Inmiddels ook wat onderhoudende oefeningen van haar meegekregen, en ik train mijn core zelf ook heel gericht om mijn rug te versterken.

Meestal heb ik aan 1 behandeling weer genoeg, hoef geen 2x per week, weken achtereen te gaan, als het weer los is en ik mijn oefeningen doe, gaat het een hele tijd goed.

Ik betaal mij fysio overigens gewoon zelf, ik krijg maar minimaal vergoed, maar ik hoef dus ook met flinke klachten meestal maar eenmalig langs en dan 3 maanden later pas weer.

Ik ga er niet meer mee doorlopen, ik weet nl dat zij me zo weer pijnvrij heeft.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:12

Bewegen en gericht rug en buikspieren oefenen is echt zeer belangrijk!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 10:45

hagelslag schreef:
Bewegen en gericht rug en buikspieren oefenen is echt zeer belangrijk!

Oei, buikspieren, wasda? :')
Nee serieus, een beetje gericht bewegen zou me echt goed doen. Als de kine zegt "ga zwemmen", doe ik dat. Ik overweeg een loopband (lees: snelwandelen), maar overleg dat eerst met kine, na de scan.

Toen ik begin juni door mijn rug ging was ik begin juli wel "blij" dat ik weer mocht gaan werken. Beweging was echt nodig, en hielp. Maar puntje bij paaltje is mijn beroep gewoon te belastend ondervind ik, het is te veel. Ik heb huizen waar ik relatief rustig kan werken, en huizen waar ik echt ontzettend moet doorduwen om die op 4u klaar te krijgen, en als dat er zo'n 2 per dag zijn voel ik me achteraf wel geforceerd in mijn rug. Maar ik kan na al die jaren nogal moeilijk plots de lat lager gaan leggen, het is voor de klanten alleen maar duurder geworden, dan mag de kwaliteit vooral niet minder worden.

Vandaag is het kippenhok-schoonmaakdag, ik krimp al in elkaar als ik er aan denk. Ik ben er wel handiger in geworden, sta halverwege terug recht en ga dan staand drolletjes scheppen (kippendrollen zijn trouwens veel groter dan je denkt, dus 3x hoera omdat ik mijn mestboy heb bijgehouden en me hiervoor niet moet bukken) om het "er uit te lopen" en doe dan weer verder. Mijn vriend sleept de hout- en gewone schavelingen aan en vult ook de voerbakken bij, dus het valt hopelijk wel allemaal mee, dikke trui aan om de rug warm te houden helpt ook :)