31 jaar en borstkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

31 jaar en borstkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 16:56

Dit zijn van die topics die je normaal altijd alleen van andere mensen leest, waarin je mee leeft en het heel erg vind maar waarbij het toch ook weer een ver van je bed show is.

Op 17 augustus voelde ik tijdens het douchen een zachte bobbel in mijn borst waarvan ik eigenlijk gelijk een gevoel had dit is niet goed. Natuurlijk gebeurt zoiets dan altijd in het weekend maar maandags direct de huisarts gebeld waar ik een uurtje later terecht kon.

Die maakte zich nog niet ongerust het was zacht en zat los dus voelde als een cyste maar omdat ze geen rontgen ogen heeft werd ik wel even doorgestuurd voor de zekerheid.

De volgende dag kon ik terecht op de mammapoli waarbij ze het ook vonden voelen als een cyste maar uiteraard werd er een mammografie gemaakt (waar amper wat op te zien was) en daarna een echo. Tijdens de echo kwam het hoge woord er al uit dat de radioloog het niet vertrouwde en dus biopten wou nemen.

Die middag hoorde ik al het niet goed was en het borstkanker was. Daarna volgden uiteraard nog aanvullende onderzoeken en uiteindelijk was de uitslag dat het gaat om de agressieve vorm triple negatieve borstkanker met uitzaaiingen in 2 lymfeklieren van de oksel maar gelukkig verder niet uitgezaaid in het lichaam waardoor je curatief (genezend) behandeld kan gaan worden.

Ik ben niet erfelijk belast, rook niet, nooit alcohol gedronken, geen overgewicht en ben heel sportief. Dat zegt dus allemaal niks. Het is echt pure pech maar ik heb toch echt op mijn 31e borstkanker.

Het traject is lang en zwaar maar uiteraard met het doel om te genezen. Ik heb nu 5 van de 16 chemokuren gehad daarna volgt nog een operatie en bestralingen en eventueel nog een keer chemo.

Moraal van dit hele verhaal is toch wel. Controleer je zelf! Kanker kent geen leeftijdsdiscriminatie en de radioloog in het Antoni van Leeuwenhoek gaf ook aan ze een enorme stijging zien in borstkanker patiënten tussen de 30 en 40 jaar.

Ik voel me gelukkig nog best goed ik rij nog af en toe paard en sport 2 keer bij week bij de oncologische fysiotherapeut. Dat helpt je toch om beter door de behandelingen te komen.

Geniet van leven! Want niemand heeft je morgen beloofd.

Afbeelding

Afbeelding

Petpa

Re: 31 jaar en borstkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:03

Goed dat je een topic voor jezelf opent.
Ik ga je topic volgen.
En onthoud 1 ding... Als ik aan jou denk... Dan denk ik aan 1 woord... RESPECT!!!!!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:04

Pff, 31.. Wat goed dat je het zo per toeval zelf ontdekte. Je had niet willen weten wat er was gebeurd als het je niet opgevallen was. Goede reminder om mezelf ook af en toe te controleren.
Ik wens je veel succes en sterkte met je resterende chemo's :knuffel:

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:13

'Pluk de dag' blijft een volledig ware uitspraak. Gezondheid is helaas geen verworven recht en we nemen makkelijk voor lief wat we allemaal kunnen. Wat een ontzettend verdrietig nieuws voor jou TS. Ik weet niet hoe het is om in jouw schoenen te staan, maar kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. Hoe gaat het mentale deel van dit traject voor jou?

Ik wil je ontzettend veel sterkte en kracht toewensen :(:) We gaan samen met jou in dit topic voor de best mogelijke afloop!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:19

Wat een prachtige foto's :knuffel:

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:21

Helaas geeft een gezond leven geen garantie. Wel kan het jouw kansen vergroten.

Heel goed dat je nog steeds kan en mag sporten. Ik gun je heel veel kracht, moed en uiteraard straks een goed herstel!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:22

Wat goed dat je je eigen topic hebt geopend, ik kom je ook volgen :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:31

Ik zou willen dat borstonderzoek ook eerder wordt gedaan, net als een uitstrijkje. Ik hoor de laatste tijd zoveel jonge vrouwen met borstkanker. Bedankt voor het delen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:48

Heel veel kracht en sterkte voor jou, dat is een flink aantal chemo's waar je je doorheen worstelt...

Ik heb zelf geluk gehad. Voelde een knobbel, glad, harder, en ook bij mij in het weekend. Net voor menstruatie, dus dat wilde ik even afwachten. Die knobbel veranderde niet, en vervolgens ben ik in de freeze gegaan. Maanden gewacht met naar de huisarts gaan, totdat ik vakantie had. Gelukkig ging het bij mij wel om een cyste, maar kanker zit wel degelijk ruim in de familie.
Jouw verhaal is weer een reminder wat zorgzamer voor mezelf te wezen...

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:57

Weet niet zo goed wat ik moet zeggen, behalve dat ik je een dapper mens vind en met je meeleef. Sterkte met alles, geniet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:07

Wat een vreselijk nieuws, ik controleer ook echt hele regelmatig, wat een nachtmerrie ben je ingekomen. Heel veel sterkte!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:20

Wow wat heftig om te lezen, al heb je het wel heel mooi neergepend.

Ik vind je foto's prachtig, ze raken me...

Ook ik ga volgen, ik vind je kracht en positieve vibe fantastisch.

Veel succes de komende tijd :knuffel:

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:38

Erg herkenbaar dit, ik werd gediagnosticeerd met borstkanker toen ik 29 was.
Een borstbesparende operatie, 16 chemo's en 21 bestralingen verder kan ik vertellen dat in inmiddels twee jaar schoon ben.
Het is een erg heftig traject.
Onderschat ook de mentale impact niet. Gesprekken met een psycholoog specifiek opgeleid om mensen (of famillie van) met kanker te begeleiden hebben me heel erg goed geholpen de boel te verwerken.

Ik onderschrijf sterk het "check jezelf" stukje!
En voor anderen: laat je vooral niet afschepen!
Mij hebben ze eerst naar huis gestuurd met de woorden "ach, je bent zo jong, tis vast niks, biopt is echt niet nodig"
Zelfs toen ik vier maanden later alsnog een biopt "eiste" vonden ze het overdreven. Ik heb daar soms nog steeds moeite mee.

Mocht je behoefte hebben aan praten met een lotgenoot, stuur me vooral een pb :knuffel:
Heel veel sterkte en liefde toegewenst <3 :(:)
Laatst bijgewerkt door Laurora op 07-11-24 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:44

Heftig zo jong al. :\ Ik vind je heel dapper! Sterkte met je behandelingen.

Ik controleer ook regelmatig trouwens...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:49

Laurora schreef:
Erg herkenbaar dit, ik werd gediagnosticeerd met borstkanker toen ik 29 was.
Een borstbesparende operatie, 16 chemo's en 21 bestralingen verder kan ik vertellen dat in inmiddels twee jaar schoon ben.
Het is een erg heftig traject.
Onderschat ook de mentale impact niet. Gesprekken met een psycholoog specifiek opgeleid om mensen (of famillie van) met kanker te begeleiden hebben me heel erg goed geholpen de boel te verwerken.

Ik onderschrijf sterk het "check jezelf" stukje!
En voor anderen: laat je vooral niet afschepen!
Mij hebben ze eerst naar huis gestuurd met de woorden "ach, je bent zo jong, tis vast niks, biopt is echt niet nodig"
Zelfs toen in vier maanden later alsnog een biopt "eiste" vonden ze het overdreven. Ik heb daar soms nog steeds moeite mee.

Mocht je behoefte hebben aan praten met een lotgenoot, stuur me vooral een pb :knuffel:
Heel veel sterkte en liefde toegewenst <3 :(:)

:knuffel: :knuffel:

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:50

Je schrijft zo mooi. Ik duim mee voor jou, dat het allemaal doet wat het moet doen en je weer gezond mag worden.

Prachtige foto's, trouwens.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:51

Heel erg herkenbaar. ook in het weekend ontdekt. Huisarts had me nog nooit gezien en zei: joh je bent 29 jaar je lijf schreeuwt om een kind. Ziekenhuis heeft eerst verklaard dat het geen kanker was na de mamma en een biopt. Andere halve week later een telefoontje dat ik met spoed moest komen, Kanker.
Alles mogen doorstaan, borst besparende operatie, okselttoilet , chemo's en bestralingen.
Nu 14 jaar later geniet ik van het leven en leef en geniet. En denk ik te weten waarom ik dit moest doorleven.

Veel kracht toegewenst en blijf vooral dicht bij jezelf en je dierbare. Vraag om hulp als het nodig is en zoek een luistent oor.
PB mag je altijs sturen

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:04

Bedankt voor alle lieve reacties :) !

Ik ben gelukkig van mezelf heel erg nuchter en positief ik denk dat dat ook al heel erg helpt in het hele proces.

Ik probeer mezelf niet af te vragen waarom ik dit moest krijgen want daar wordt het niet anders van. Hoe gaat het weer weg is een betere vraag.

Met het kaal worden had ik ook geen moeite gelukkig daar komt ook het stukje praktisch weer de bocht om als het moet om beter te worden dan moet het maar.

@laurora heftig zeg! Welke type bk had jij? Super fijn je nu al een paar jaar schoon bent. Ik gok jij dezelfde chemokuren gehad hebt dan als ik? 4x AC en 12 x Palitaxel met 4x carboplatin.

@Thorn2006 wauw 14 jaar al! Aan dat soort positieve verhalen hou ik me ook maar vast

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:30

Prachtige foto’s.

Het is inderdaad belangrijk om je borsten te controleren.
Ook al ben je jong.

Ik heb inmiddels 2x een mammografie en echo gehad ivm knobbel in een borst.
Bij mij was het gelukkig geen kanker.
Ik was verbaasd hoe snel het ging van huisarts bellen, volgende dag al ziekenhuis.

Heel veel sterkte.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:32

Wat een kracht straal je uit in je tekst en je fotos. Heel veel sterkte en ik duim voor beter!

Verder ben ik het volledig met je eens. Blijf controleren en blijf er scherp op. Hier ook al 2 tot 3x een extra controle gehad omdat ik dingen voelden. Ook biopten moeten laten nemen. Gelukkig tot zover allemaal nog negatief. Hier zit het helaas wel in de familie.

Een dikke knuffel!

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:40

Heel veel kracht en sterkte gewenst

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:58

Ik had invasief ductaal carcinoma graad 3, ER en PR positief (dus hormoongevoelig) zonder uitzaaiingen. Ze hebben wel de poortwachterklier weggehaald. Ook niet erfelijk belast gelukkig.
Inderdaad ook 4x AC en 12x palitaxel, vooral die AC was een heftig spulletje :')
Geen carboplatin geloof ik, maar dat weet ik niet zo heel goed meer.
Daarnaast hormonentherapie, dus lekker genieten van de overgang.
En daarna nog protonentherapie, dat viel eigenlijk reuze mee vergeleken met de rest.

Ik had mezelf een instelling van "goh interessant dit allemaal" opgelegd, en dat heeft erg geholpen.
De chemo afdeling vond ik eigenlijk vooral heel gezellig, en waar mijn moeder en vriend het echt een beetje als traumatisch hebben ervaren kijk ik er vrij positief op terug.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:31

Jeetje wat heftig. Triple negatief klinkt niet goed. Heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd.
Fijn dat je het deelt, ik zal er nog beter op letten.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:46

Jeetje, wat een heftige tijd voor jou zeg! Ik wil je veel sterkte en kracht wensen :(:)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:29

Bedankt!