Opgezette buik, normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Opgezette buik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 22:13

Ik heb (eigenlijk al een heel aantal jaren, maar de afgelopen tijd is het wel erger geworden en begin ik mij er echt aan te storen) bijna standaard last van een opgezette onderbuik. 's Ochtends is het ook al aanwezig maar valt het nog redelijk mee, vanaf dat ik begin te eten wordt het erger. Logisch dacht ik eerst, je eten moet ergens naartoe, maar het is echt meteen ter hoogte van mijn darmen, niet ter hoogte van mijn maag. Het voelt als gas en klinkt ook zo als je erop tikt. Maar dan, wat is de oorzaak... Hoort dit gewoon bij mij of is het iets waar iets aan te doen valt? Heb al geprobeerd van bruiswater over te schakelen naar plat water, meer te drinken want dat deed/doe ik echt te weinig, heb al een kuur pre-/probiotica genomen en zelfs al een medicijn specifiek tegen gasvorming, maar niets lijkt verschil te maken. Zijn er Bokkers die dit herkennen? Hebben jullie uiteindelijk een oorzaak/oplossing gevonden of moet ik er maar mee leren leven? -O-

marleen_88

Re: Opgezette buik, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:14

Zijn allergieën uitgesloten? Zo niet, zou ik dat overwegen te gaan doen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 22:23

marleen_88 schreef:
Zijn allergieën uitgesloten? Zo niet, zou ik dat overwegen te gaan doen.

Dat ben ik nog vergeten te vermelden inderdaad! Ik heb het na alle soorten maaltijden, zowel na ontbijt als na avondeten etc... Een allergie kan dan uiteraard nog steeds, maar dan mag ik denk ik niets meer eten :+ . Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd voor als ik het op andere manieren niet opgelost krijg!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:27

Kun je eens omschrijven wat je zoal eet?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 22:34

Ninx schreef:
Kun je eens omschrijven wat je zoal eet?

's Ochtends eet ik (meestal volkoren) boterhammen of sandwiches, met vlees of choco. 's Middags is dat ongeveer hetzelfde. 's Avonds is het heel uiteenlopend, vlees met aardappelen en groenten, al dan niet in pureevorm (gemaakt met melk, geen room of boter). Daarbij eet ik ook graag regelmatig appelmoes, maar verder meestal geen andere saus. Pasta's komen ook wel eens voorbij, meestal iets met witte saus of tomatensaus zonder al teveel room, want daar kon ik vroeger wel slecht tegen. Frietjes van de frituur staan ook wel eens op het menu, als deze heel vettig zijn, durf ik ook al eens last te hebben van mijn darmen maar dat valt tegenwoordig mee. In de zetel eet ik vaak nog een stuk fruit en iets lekkers, bv. een koekje, een bolletje ijs... Ik hoop dat dat gedetailleerd genoeg is :)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:17

Ik zou toch eens kijken naar bepaalde voedingsstoffen. Of je daarop zou kunnen reageren.. Zoals gluten of lactose. Ook kunnen bepaalde soorten vlees reactie geven..
Ik kan bijv heel slecht tegen brood. 1 of 2 sneetjes gaat wel, maar ook geen dagen achter elkaar. Krijg dan ook een pijnlijke buik en vooral veel darmgeluiden.

Ook gebruik ik op de dagen dat ik last heb, druppels voor een gezonde spijsvertering van de gezondheidswinkel. Ibergus digestive heet hrt, dit haalt bij mij de scherpe randjes eraf.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:35

Ik had hetzelfde. Wat mij volledig heeft geholpen is een uitgebreid traject bij de orthomoleculair therapeut. We hebben toen een uitgebreide ontlastingtest gedaan zodat ze kon zien wat er precies scheelde in mijn darmmicrobioom. Daar kon ze een specifiek behandelplan voor opstellen en ik heb vandaag de dag helemaal geen klachten meer terwijl ik gewoon lactose en gluten kan blijven eten.

Kost wat zo'n traject, maar heel veel ditjes en datjes proberen die uiteindelijk niet helpen kosten wellicht nog meer :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:00

Heb je stress?

Ik heb jarenlang met opgezette buik rondgelopen, kwam maar niks uit. Oorzaak blijkt stress te zijn. En zodra ik stress heb, heb ik er inderdaad weer last van.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:30

Bij ons in de familie kwam dit ook veel voor. Die bleken stuk voor stuk enorm baat te hebben bij een rondje fodmap (spel ik het goed zo?) dieet. Dat is even een paar weken heftig omdat je heel veel moet uitsluiten maar uiteindelijk was dat wel zinvol. Eentje blijkt wel echt voor serieus veel allergisch (of intolerant, ik vergeet altijd hoe je het precies noemt), de rest kan op enkele voedingsmiddelen na weer alles eten. Maar allemaal zijn ze van die bowlingbal in hun buik af!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:38

Als je zelf laagdrempelig wilt experimenteren: Ik zou zeggen laat eens een paar weken tarwe weg. (dat je wel nog haver / spelt dingen eet, maar geen tarwe meer) En / of melk(bestanddelen). En kijk eerst eens wat dat doet :)

Dat is niet zo heel heftig om omheen te werken. En is vaak wel een reden voor darmen die wat opspelen. Als dat niet echt helpt dan kan je uitgebreider dingen laten staan zoals alle gluten of helemaal FODMAP een aantal weken. Maar ik zou eens beginnen met het schrappen van tarwe :j

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:42

Inderdaad, eerste wat ik ook ook dacht. Fodmap om erachter te komen welke voedingsbron deze klachten geeft. Het is geen pretje om fodmap te doen maar geeft enorm veel inzicht als je het strikt volgt.
Zo kan ik slecht tegen suikers, bijvoorbeeld in de choco die je noemt maar ook de appelmoes is bij mij drama. Merkproducten verteer ik ook heel slecht evenals vleeswaren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:02

Mijn man had ook jaren last van een opgezette buik, in combinatie met vaak dunne ontlasting. Na een paar consulten bij de diëtist een streng dieet meegekregen om te toetsen op allergieën. Het bleek dat hij een lactose intolerantie had en een glutenallergie. Gestopt met beide en gelijk geen opgeblazen buik meer...goed om na te gaan of je niet ergens allergisch voor bent.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:20

Wat mij als eerste opvalt is dat je misschien wat eenzijdig eet?

Om een goed darmmicrobioom te kunnen opbouwen heb je aardig wat verschillende bouwstoffen nodig, en dan het liefst vooral onbewerkt.
Dagelijks dus veel vers eten. Verse groenten, salade, fruit, maar ook noten, zaden, pitten. Gezonde vetten. Misschien eens wat vis. Maar ook linzen, bonnen, erwten, etc....

Met de voeding die jij boven noemt kan de darm minder weerstand opbouwen tegen slechte gasvormende bacteriën.
Maar ook minder goed zorgen voor je weerstand of energielevel.

Wanneer je het zelf lastig vindt wat je dan wel of niet zou moeten eten, dan zou ik inderdaad naar een orthomoleculair therapeut gaan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:27

Stop alsjeblieft met het aanraden van 'een orthemoleculair therapeut'. Dit is een onbeschermd beroep waar je geen opleiding voor hoeft af te ronden.

@TO: Ik gok dat wanneer je koolhydraten gaat schrappen, je minder last zult hebben. De tip van pmarena vond ik ook een goede en ik ben ook benieuwd wat dat met je doet.
Ben je bereid om je manier van eten echt aan te passen, als het helpt?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 10:35

Dankjewel voor de vele reacties en tips! Heel fijn! :)
Ik moet het dus toch eens proberen te zoeken in intoleranties/allergieën als ik jullie hoor. Bestaan hier tests voor zonder het puur weglaten van bepaalde voedingsmiddelen en kijken wat dat geeft? Of is uitproberen de enige optie?

Om op de vragen te antwoorden, ik heb inderdaad snel last van stress. Wel heb ik net een periode van heel weinig stress achter de rug, en daarin merkte ik eigenlijk geen verschil.
Verder ben ik wel bereid om bepaalde dingen in mijn dieet aan te passen, maar niet te extreem. Het is uiteindelijk enkel een opgezette buik, ik heb verder geen klachten zoals diarree of buikpijn, dus om voedingsmiddelen die ik enorm graag eet daarvoor volledig te bannen weet ik niet of ik dat zie zitten :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:37

Doubtless schreef:
Stop alsjeblieft met het aanraden van 'een orthemoleculair therapeut'. Dit is een onbeschermd beroep waar je geen opleiding voor hoeft af te ronden.

@TO: Ik gok dat wanneer je koolhydraten gaat schrappen, je minder last zult hebben. De tip van pmarena vond ik ook een goede en ik ben ook benieuwd wat dat met je doet.

Je mag van mij ook een diëtist raadplegen die meer thuis is in volwaardige voeding.
De meeste diëtisten zijn helaas namelijk een soort verlengstuk van het Voedingscentrum en kunnen je vaak niet zoveel leren.

Valt het dus niemand op dat dit een heel eenzijdig eetpatroon is?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:40

Ninx schreef:

Ik denk het wel, daarom beginnen meerdere mensen over tarwe/gluten/koolhydraten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:41

Doubtless schreef:

Je mag van mij ook een diëtist raadplegen die meer thuis is in volwaardige voeding.
De meeste diëtisten zijn helaas namelijk een soort verlengstuk van het Voedingscentrum en kunnen je vaak niet zoveel leren.

En wat stress betreft: je darmen zijn je tweede brein.
Een gezonde darm maakt dat je hormoonhuishouding en neurotransmitters beter gereguleerd zijn.
In de medische wetenschap komt men erachter dat veel klachten als angst of depressie een oorsprong kunnen hebben in de darm.

Wanneer je beter eet, krijg je meer energie en een rustiger hoofd.
Bovendien kost zo’n opgeblazen buik veel energie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:41

Doubtless schreef:
Ninx schreef:

Ik denk het wel, daarom beginnen meerdere mensen over tarwe/gluten/koolhydraten.

Maar dan heb je het alleen over wat je weglaat.

Niet wat je toevoegt zodat je darmen beter hun werk kunnen doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:45

Ja, eens. Ze kan de tarwe/koolhydraten ook behouden en enkel kijken naar het toevoegen van eiwitten/gezonde vetten/vezels.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:47

Het is mij niet duidelijk of je al eens bij de dokter bent geweest om bepaalde zaken uit te sluiten?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 23:36

Ik ben nog niet bij de dokter geweest, omdat ik eerst zelf wat dingen wilde uitproberen om simpele oorzaken uit te sluiten. Maar binnenkort ga ik zeker eens een afspraak inplannen!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 02:32

Wat je omschrijft klinkt als prikkelbare darmen. Het fodmap dieet (wat anderen ook omschrijven) is een methode om uit te vinden of er bepaalde voedingsstoffen zijn die je klachten veroorzaken. Ik heb dit dieet gedaan onder begeleiding van een dietiste maar achteraf had ik het ook zonder kunnen doen. Gewoon googlen wat het is en hoe het werkt.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 05:36

Heb je er ook pijnklachten bij? En hoe zij je menstruaties? (Pijnlijk?)

Veel mensen met prikkelbare darm syndroom (wat al eens benoemd is) blijken endometriose te hebben op hun darmen. Daarbij kun je geregeld een endo belly hebben zoals ze het noemen. Een erg opgezette buik, zo erg soms dat je net 15w zwanger lijkt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 13:13

Ik heb amper tot nooit echt buikpijn, los van mijn menstruatie. Vroeger kon ik wel eens buikkrampen hebben na bepaalde voedingsmiddelen, maar dat is met ouder worden sterk gebeterd.
Wel is mijn menstruatie sinds een tijdje inderdaad heftiger geworden qua bloedverlies en buikpijn, en was ik er de eerste dagen echt futloos door. Sinds ik weer de pil neem is ook dit weer verbeterd. Klinkt dus wel aannemelijk wat je zegt, maar kan dit al op relatief jonge leeftijd voorkomen? Ik ben 22.