Welke vorm van therapie zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Welke vorm van therapie zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 17:29

Ik heb in mijn leven al verschillende ervaringen met therapie vormen, maar steeds loop ik weer vast in mijn leven.
Ik heb een erg onveilige jeugd gehad. Ik heb ook verschillende vormen van therapie gehad, o.a. cgt, EMDR, schematherapie en groepstherapie. Eigenlijk merk ik dat al die vormen niet heel erg aanslaan op mij. Echte officiële diagnoses zijn er nooit gesteld maar als ik na al mijn ervaringen (inmiddels 10 jaar) in de hulpverlening en boeken die ik hierover gelezen heb mijzelf zou diagnosticeren denk ik wel dat ik te maken heb met (c)ptss en een (gedesorganisseerde)hechtingsstoornis.
In middels zit ik weer in behandeling bij een grote keten en merk ik gewoon dat deze vorm van behandelen niet meer bij mij past. Ik voel mij hier een nummer en er wordt gewoon niet goed op mijn hulpvraag ingegaan.
Ik merk dat ik hulp wil zoeken in een andere richting zonder steeds maar weer al dat gepraat en geanalyseer en lange wachtlijsten. Want in mijn hoofd weet ik heel goed wat er gebeurd en er aan de hand is. Ik beschik over een goede mate van reflectie en kan zorgen die ik heb in mijn hoofd altijd wel goed relativeren. Echter merk ik dat mijn lichaam heel anders reageert op spanning en onrust en deze spanning kan ik niet kwijt, ondanks dat ik in mijn hoofd weet dat er niks ergs aan de hand is.

Ik wil graag een vorm van hulpverlening vinden die zich meer richt op het loslaten van spanning in het lichaam, want ik denk dat daar al mijn trauma's opgeslagen zitten. Ik denk dat er qua praten niet zoveel meer te halen valt, ik ben niet onzeker meer over mijzelf, heb een positief zelfbeeld en zou mijzelf ook niet meer depressief noemen. Toch voel ik dagelijks enorme spanning in mijn lichaam, verkramp ik snel en voel ik mij enorm opgejaagd en onrustig in mijn hoofd.
Ik heb een onderzoek laten doen naar ADHD, maar dat kwam er ook niet uit. Wel kamp ik met PMDD waardoor ik veel last heb van hormonale schommelingen, hier loop ik wel in traject voor bij gynacologen om te kijken of daar nog wat in te halen valt.

Toch wil ik op andere manieren ontspanning leren te vinden in mijn lichaam en ben ik hier opzoek naar tips wat zou kunnen werken of ervaringen in deze richting. Ik ben bereid om het alternatieve circuit in te gaan en ook uit eigen zak hiervoor te betalen, maar ik weet dat veel mensen zichzelf zomaar bewegingscoach noemen of lichaamstherapeut en wil ik wel bij iets professioneels en betrouwbaars terecht komen. Zelf probeer ik al thuis yoga via youtube, en zit ik te denken om hier misschien les in te volgen maar ik denk dat ik meer nodig heb dan dat.
Zelf heb ik al veel rondgezocht op internet ook, maar ik weet door al het aanbod niet waar te beginnen, van haptotherapie tot hypnotherapie, tot wandelcoach of buitenpsycholoog. Ik hoor graag tips en ervaringen! Mocht je iets weten in de omgeving van Zwolle dan hoor ik het ook graag.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 17:45

Helaas is het grootste deel van de ggz ingericht op cognitie. Terwijl jij zo te horen meer baat hebt aan werken met je gevoel en emoties.
Je zou een lichaamsgerichte therapie kunnen volgen als psychomotorische therapie (pmt) of trauma releasing exercise (tre). Deze therapie vormen worden vaak gegeven als aanvulling op de hoofd therapie.
Je hebt daarnaast ook emotionally focused therapie (eft) en misschien zou acceptance and commitment therapy (act) ook kunnen helpen omdat die therapie vormen zich veel meer richten op hoe jij je voelt en hoe je daar je weg in kan vinden.

Dan heb je nog het wat alternatieve opties die je zelf ook noemt zoals haptotherapie of hypnotherapie. Voor veel mensen is dat helpen al moet je dan meer zelf bijdragen.

Verder raad ik je aan op zoek te gaan naar een therapeut met een eigen praktijk, daar is vaak veel meer mogelijk dan wat instellingen bieden. Bij een instelling moet je in het programma passen, anders heb je pech. Bij lvvp.info kan je kijken of er een vrijgevestigde therapeut bij je in de buurt zit die je aanspreekt.

Edit
De klachten die je benoemt passen heel goed bij cptss. Cptss vraagt een andere aanpak dan alleen maar 'goed denken'. Het is zaak om ruimte te geven aan je emoties en gevoel, begrip daarvoor te hebben. Pas dan komt er meer lucht.
Laatst bijgewerkt door stella92 op 08-10-24 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SnuitjeLove

Re: Welke vorm van therapie zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 17:49

Dankjewel voor de tips. Ik ga mij er eens op inlezen!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:15

Heb je al iets overwogen als Psytrec of juist de andere kant op Traumacentrum ?
Die eerste is wel flink buffelen en echt gericht op trauma's. De 2e meer op het voelen, ontspannen en je eigen plek vinden.

Het is intensief omdat je echt ff een aantal dagen onder de pannen zit maar daardoor ook veel handvaten mee kan krijgen en eventueel voor vervolgstappen een idee.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:23

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar paardentherapie of hulpverlening met paarden (dit is wel wat anders dan paardencoaching dus let hier goed op) zou hier ook heel goed bij jouw vraag kunnen passen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:24

Waarom geen equinetherapie/animal assisted therapy als praten geen resultaat meer geeft. Juist als je wilt gaan voelen en wilt dat er onbeschrijfelijke dingen binnenin gaan gebeuren zou ik dat proberen. Hippotherapie

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:30

Wat dapper om te zeggen “de geboden vorm past mij niet” en zelf opzoek te gaan manieren hoe je weer verder kan.

Wellicht een gekke gedachte, maar kan haptotherapie iets voor je betekenen? Dat gaat heel erg in op het balans tussen voelen, denken en doen. Wellicht als aanvulling op een andere therapie die je helpt bij de verwerking van je eerdere trauma’s. Je zou even goed moeten kijken welke er in jouw buurt zitten en zijn aangesloten bij de landelijke vereniging. Dat is vaak een goede indicator dat iemand de benodigde papieren heeft (het is een vrij beroep) en daarme ook (deels) vergoed wordt door de zorgverzekering.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:52

Mondy schreef:
Die eerste is wel flink buffelen en echt gericht op trauma's. De 2e meer op het voelen, ontspannen en je eigen plek vinden.

Het is intensief omdat je echt ff een aantal dagen onder de pannen zit maar daardoor ook veel handvaten mee kan krijgen en eventueel voor vervolgstappen een idee.

Psytrec is vooral geschikt voor enkelvoudig trauma, dus de gewone ptss. Het is minder geschikt voor cptss, juist door het complexe. TS heeft al emdr geprobeerd. Psytrec draait vooral op emdr. Dus als emdr niet werkt is psytrec ook niet geschikt.
Daarnaast bied psytrec geen nazorg, dat moet je zelf regelen en de nazorg is juist essentieel. Daarom is het goed om eerst een therapie te vinden die goed past, waar TS op terug kan vallen.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:58

Mijn eerste gedachte is inderdaad somatische psychotherapie, al dan niet in combinatie met haptotherapie. Tatjanaa heeft een goed punt wat betreft de landelijke beroepsgroep voor haptotherapeuten, en ik ben verder niet bekend met beroepsgroep van psychotherapeuten/psychologen in Nederland (ben zelf psychotherapeut in Canada), maar adviseer zeker om kritisch te kijken naar opleiding en traininsniveau, zeker als er sprake is van CPTSS.

Mijn persoonlijke ervaring (als client) met somatische psychotherapie en haptotherapie is heel positief (geen sprake van trauma). Ik ben cognitief sterk en traditionele "praattherapie" hielp me niet om tot de kern te komen. Pas toen ik met een therapeut ging werken aan voelen en ruimte maken voor wat er in mijn lichaam gebeurt, kwam er veel meer los, het hielp mij enorm om uit mijn hoofd te komen. Overigens paste voor mij IFS (Internal Family Systems) daar heel goed bij, het herkennen welk deel van mijzelf geactiveerd wordt in bepaalde situaties en hoe zich dat lichamelijk uit. In mijn eigen werk als therapeut gebruik ik deze aanpak veel met clienten die met trauma kampen, met veelal positieve uitkomsten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:03

Steeds meer GGZ instellingen werken met meer lichaamsgerichte therapieën. Ik zou zo’n instelling uitkiezen, die bv met PMT, sensimotor psychotherapie, somatic experiencing, haptotherapie, dramatherapie, creatieve therapie etc werkt. Multidisciplinair incl lichaamsgewicht werkt zeer goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:20

Swift schreef:
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar paardentherapie of hulpverlening met paarden (dit is wel wat anders dan paardencoaching dus let hier goed op) zou hier ook heel goed bij jouw vraag kunnen passen.

Hoe kun je werkelijke psychotherapie met paarden (of andere dieren) vinden? Iedere keer kom ik toch weer op pagina's waar blijkt dat het om een vrije vorm gaat. TS staat daar op zich voor open, maar is er ook werkelijke therapie door opgeleide deskundigen en zo ja, hoe vind je die?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:31

Dat is inderdaad ook lastig zoeken. Tegen mijn studenten noem ik altijd dat je zoekt op welke (HBO) opleidingen je hulpverlener heeft gevolgd. Dat zegt in ieder geval al iets.
Ken je het boek van Peter A. Levine: De tijger ontwaakt. Dat lijkt me bij je passen. En dan nog een therapeut zoeken die zijn methode gebruikt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:42

stella92 schreef:
Mondy schreef:

Psytrec is vooral geschikt voor enkelvoudig trauma, dus de gewone ptss. Het is minder geschikt voor cptss, juist door het complexe. TS heeft al emdr geprobeerd. Psytrec draait vooral op emdr. Dus als emdr niet werkt is psytrec ook niet geschikt.
Daarnaast bied psytrec geen nazorg, dat moet je zelf regelen en de nazorg is juist essentieel. Daarom is het goed om eerst een therapie te vinden die goed past, waar TS op terug kan vallen.

Dit is niet waar. Zij gaan op zowel ptss als cptss mee aan de gang. Ook niet alleen emdr, en de emdr die er is is in combinatie met exposure. Daarbij ook veel sport en beweging en diverse andere dingen voor begrip van.
Nazorg moet je zelf regelen qua therapie echter weet je wel welke richting en heb je na een paar maanden nog een contactmoment.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:43

Sorry even overnieuw, hele quote verkloot.

stella92 schreef:

Ik weet niet of het relevant is voor TS maar mogelijk voor anderen dan: Transit in Ermelo is gericht op CPTSS en vroegkinderlijke traumatisering. Zij werken ook samen met behandelcentra voor persoonlijkheidsproblematiek en angst & dwang.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:48

Haptonomie zou wat voor je kunnen zijn. In Koekange zit een goede haptonoom. Zij kan je ook met andere therapievormen ondersteunen indien gewenst.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:48

Niet alle reacties gelezen, sorry daarvoor alvast.
Ik loop zelf al jaren bij een haptotherapeut, ik ben mij ook bewust dat ik nooit 'uitbehandeld' ga zijn met oa ptss. Maar het heeft me door de jaren heen al veel gebracht.
Groot 'probleem' is ook dat ik echt uit mn lijf ga en super goed ben in analyseren/hoofdwerk. Juist de haptotherapeut is iemand die mij weer terug in mn lijf kan brengen.
Pas recent(zeg laatste 1,5 jaar) is het mij ook duidelijk geworden dat er eigenlijk nog meer speelde dan ik zelf door had, waarvoor een psycholoog ontzettend helpt, maar wel 1 waarbij ik geen nummertje ben. Mocht je vanuit Zwolle Havelte te doen vinden dan kan ik je via pb wel gegevens geven.
Maar wat ik zelf vooral ook wil geven als tip: zoek naar iemand waar jij je goed bij voelt. Ik heb de websites van alle psychologen in een straal van 50 km hun website gekeken(van welke er vergoed werden) om daar degene te zoeken waarbij ik dacht:ja deze...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:52

Ik zou zoeken naar meer lichaamsgerichte therapie. Bijv. Somatic experience. Zoek iemand die dat als zelfstandige geeft. Dan zal je je minder een nummer voelen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 19:53

Dankjewel voor de tips tot nu toe, fijn dat mijn boodschap duidelijk op jullie overkomt. Ik ben cognitief ook erg sterk zoals iemand anders hier ook zij. Dat maakt dat ik heel goed kan omschrijven wat ik heb meegemaakt zonder er iets emotioneels bij te voelen. Echter mijn lichaam reageert wel heftig. Zo kan ik tegen mijn therapeuten vertellen over mijn ergste trauma's terwijl ik daar zit met een glimlach. Mijn lichaam reageert echter heel heftig op die momenten maar in mijn hoofd voel ik dat niet, zoals trillen, koud, zwarte vlekken voor ogen en discociatie.

Ik heb eerder gelezen over hapottherapie en naar aanleiding van jullie reacties denk ik dat dat ook de goede hoek is. Ik ga kijken of er iets in mijn omgeving zit.

Over therapie met dieren ben ik niet heel erg overtuig. Hoewel een dier je natuurlijk erg kan spiegelen vraag ik mij af of je daarmee echt tot de diepere laag komt. Daarnaast vraag ik me af hoe belastend het is voor zo'n dier om met de emotionele pijn van een mens opgezadeld te worden.

Ik ga ook even googelen naar Traumacentrum en de boeken tip. Ik vind boeken lezen over deze thema's ook erg fijn dus tips zijn altijd welkom.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:59

Ik heb een deels vergelijkbare achtergrond met cptss, 6 jaar sggz, adhd, pmdd en nog wat labels. Voor mij bood de gangbare therapie ook niet voldoende verbetering. Ik heb zelf veel baat bij shiatsu therapie. Ik was erg sceptisch in het begin maar had niets te verliezen. Ik begrijp de werking niet echt en vind het soms zweverig, daar moest ik aan wennen als 'rationeel denker'. Maar ik voel me echt verlost van een hele hoop fysieke baggage. Ik heb ongeveer 25 sessies gehad in een jaar tijd.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:00

Citaat:
Hoe kun je werkelijke psychotherapie met paarden (of andere dieren) vinden? Iedere keer kom ik toch weer op pagina's waar blijkt dat het om een vrije vorm gaat. TS staat daar op zich voor open, maar is er ook werkelijke therapie door opgeleide deskundigen en zo ja, hoe vind je die?

Dat is inderdaad best lastig zoeken, ik heb zelf een hulpverleningsachtergrond en bijbehorende HBO opleiding aangevuld met een post HBO opleiding paard- en hulpverlening. Ik ben dus opgeleid en gekwalificeerd voor het geven van hulpverlening. Daarnaast werk ik samen met een kinder- en jeugdpsychiater, de sessies die wij samen geven vallen onder therapie (want een psychiater is opgeleid/gekwalificeerd voor het geven van therapie).
Helaas wordt de term therapie ook gebezigd door mensen zonder de juiste achtergrond om therapie te kunnen geven. Goed informeren naar de opleidingen en ervaring van de hulpverlener met dieren is de beste methode maar dan moet je zelf wel een beetje op de hoogte zijn waar een geschikte hulpverlener in jouw ogen aan moet voldoen. Daarnaast is het ook nog belangrijk om te kijken of jij je prettig voelt bij een hulpverlener. Iemand kan nog zo fantastisch gekwalificeerd zijn maar als diegene niet bij je past werkt het ook niet.
Ik krijg zelf met enige regelmaat doorverwijzingen van collega's zonder hulpverleningsachtergrond die zelf inschatten dat bepaalde hulpvragen beter aansluiten bij mijn opleiding/ervaring. Maar ik hoor ook verhalen van paardencoaches zonder hulpverleningsachtergrond die zich wel aan complexe hulpvragen wagen terwijl ze daar de kennis en tools voor missen en dat vind ik kwalijk.
Jezelf goed informeren, doorvragen en kennis maken is denk ik de beste methode om een geschikte hulpverlener met dieren te vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:05

Swift schreef:
Dat is inderdaad best lastig zoeken, ik heb zelf een hulpverleningsachtergrond en bijbehorende HBO opleiding aangevuld met een post HBO opleiding paard- en hulpverlening.

Maar in principe is HBO helemaal geen opleiding die opleidt tot daadwerkelijk behandelaar, dat maakt het extra lastig.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:06

SnuitjeLove schreef:
Ik denk dat er qua praten niet zoveel meer te halen valt, ik ben niet onzeker meer over mijzelf, heb een positief zelfbeeld en zou mijzelf ook niet meer depressief noemen. Toch voel ik dagelijks enorme spanning in mijn lichaam, verkramp ik snel en voel ik mij enorm opgejaagd en onrustig in mijn hoofd.

Ik licht even een stukje van je tekst eruit. Het mooie aan je lijf is, is dat het nooit liegt. Het geeft duidelijk aan dat het zich niet goed voelt alleen lukt het jou niet de juiste begeleiding te vinden waardoor je het kunt genezen.

Waar ben je bang voor? Ik denk dat als je op die vraag antwoord kunt geven je een heel eind verder komt want je lijf schreeuwt 'angst'(uitgaande van de symptomen die je omschrijft).

Dat, icm zelfstandig gaan diagnosticeren, geeft mij de indruk dat je nog nooit een psycholoog hebt getroffen die echt tot de kern komt.
Heel simpel gezegd: voor je gevoel heb je alles geprobeerd maar je lijf geeft aan dat je nog niet op het 'juiste knopje' hebt gedrukt.
Er zit dus nog het eea wat je fysiek niet kunt tackelen, mentaal wel maar dan wel bij de juiste persoon.
Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar een nieuwe psycholoog en daarbij opletten dat het een zwaargewicht is.

Heel veel succes!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:08

Ik heb ook goede ervaring met haptotherapie, heb ik veel aan gehad en had zo'n fantastische therapeut.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:14

Ik heb lang geleden een zware burn-out gehad en een PTSS. Heb veel therapie gehad maar omdat mijn brein door mijn burn-out 'out of order' was hielp cognitieve therapie niet en was EMDR op dat moment emotioneel te zwaar. Ik wilde graag een therapie waarbij ik niet hoefde te praten en waarbij ik juist uit mijn hoofd kon ipv van erin. Ik ben toen bij een energetische therapeute terecht gekomen. Ik moest (met kleding) aan op een massagetafel gaan liggen en zij deed het werk :D In het begin vond ik 'niks doen en liggen' al lastig genoeg, doordat mijn stresssysteem continu aan stond kon ik moeilijk ontspannen en rustig liggen. Maar naarmate de behandeling vorderede werd ik steeds meer ontspannen en ging ik met een leeg hoofd naar huis. De eerste keer dat ik er kwam merkte ik niks, ik dacht: wat een onzin allemaal. Maar ze zei dat door mijn trauma's en burn-out mijn energiekanalen volledig dicht zaten. Pas bij de tweede behandeling begon het wat te stromen in mijn lichaam, heel apart om dat te voelen. Ze zei dat ik veel verdriet, angst en pijn in mijn lichaam had opgeslagen. Ik ben er in het begin eens per maand geweest, daarna om de paar maanden, toen om het half jaar en nu doe ik nog jaarlijks een 'onderhoudsbeurt.' Ik heb later ook nog EMDR gedaan toen ik meer in balans was en dat heeft toen ook goed geholpen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:17

Citaat:
Maar in principe is HBO helemaal geen opleiding die opleidt tot daadwerkelijk behandelaar, dat maakt het extra lastig.

Daarom maak ik ook het onderscheid tussen coaching, hulpverlening en therapie. Ik kan en mag met mijn opleidingen zowel coaching als hulpverlening geven maar geen therapie. Therapie geef ik dan ook samen met een kinder- en jeugdpsychiater die dat wel mag geven.
Als HBO opgeleid hulpverlener mag je trouwens wel behandelingen uitvoeren (op een behandelgroep bijvoorbeeld) maar daar zit dan nog wel een team van specialisten boven die bepalen hoe die behandeling eruit dient te zien. Ik heb in het verleden bijvoorbeeld ook wel een stukje behandeling opgepakt bij de paarden maar dat was dan op aangeven van bijvoorbeeld een orthopedagoog waar ik dan ook weer naar terugkoppelde en overleg mee had.